Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er flere som «maser» om å få komme på besøk, holde babyen osv. Dette er familier med barn i skolealder. Da er vel ikke RS-virus noe å frykte? Alle voksne er forøvrig vaksinerte mot korona, med barna vet jeg ikke. Den ene er 8 år og den andre 10. Hadde dere tatt i mot besøk og latt de holde babyen?

Anonymkode: 000ac...1be

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er flere som «maser» om å få komme på besøk, holde babyen osv. Dette er familier med barn i skolealder. Da er vel ikke RS-virus noe å frykte? Alle voksne er forøvrig vaksinerte mot korona, med barna vet jeg ikke. Den ene er 8 år og den andre 10. Hadde dere tatt i mot besøk og latt de holde babyen?

Akkurat nå hadde jeg holdt alle unna. RS viruset er ingen spøk for så små babyer. Vår fikk det når han var seks mnd og det var ingen god opplevelse.

Anonymkode: 8f744...cd4

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hadde ikke latt barn få holde en så liten baby nei. Ikke i disse tider. 

Anonymkode: b0a58...547

• Liker 4
Skrevet

Barna kan ha RS-viruset, selv om det ikke nødvendigvis er livsfarlig for dem som det er for babyen. Alder er uvesentlig. 

Anonymkode: 16700...f1a

• Liker 9
Skrevet

Har baby på fem måneder og her slipper ingen innenfor døra. Møtte folk utendørs i sommer, men ingen fikk holde. Min svigerinne har en jevngammel baby og hun har fått RS-virus. Hun har ikke vært så forsiktig som oss. Gikk heldigvis bra, men det var tøft da det stod på.

Anonymkode: 96110...430

• Liker 3
Skrevet

Vi har informert «alle» om at vi ikke tar imot barn på besøk for å hilse på babyen de første månedene. Unntak blir julaften (2 barn) om alle er symptomfrie. Men de får fremdeles ikke holde babyen.. 😅 

• Liker 2
Skrevet

Så lenge de ikke har forkjølelse symptomer (både barn og voksne) så hadde jeg tatt i mot besøk. Latt de holde babyen også.

Er de syke derimot får de holde seg hjemme.

Vi fikk barn i okt 2020, før folk ble vaksinerte i det hele tatt mot corona. Vi hadde de reglene som nevnt ovenfor. En baby kan like godt bli smittet av foreldrene sine..

• Liker 3
Skrevet

Mine nevø/nieser fekk halde vår på under 1 veke. Lite smitte av korona i bygda. Måtte vaske hender først, og sjølvsagt er vi ikkje med dei med sjukdom. Men dette var før RS-virus.

Skrevet
tussi84 skrev (12 timer siden):

Så lenge de ikke har forkjølelse symptomer (både barn og voksne) så hadde jeg tatt i mot besøk. Latt de holde babyen også.

Er de syke derimot får de holde seg hjemme.

Vi fikk barn i okt 2020, før folk ble vaksinerte i det hele tatt mot corona. Vi hadde de reglene som nevnt ovenfor. En baby kan like godt bli smittet av foreldrene sine..

Er mer skeptisk til RS enn korona når det kommer til spedbarn. Er pga RS vi kommer til å være strenge mtp den nyfødte 😅

• Liker 3
Skrevet

Her hadde jeg nok godtatt besøk, men nå har vi også ei barnehagen, så babyen vår er uansett utsatt for rs-virus - noe hun forøvrig fikk påvist i går. Heldigvis ikke så veldig syk, bare stygg hoste og litt slim. De aller, aller fleste norske barn får rs-virus minst en gang i løpet av de fire første årene. De aller, aller fleste blir ikke så syke, det er de færreste som trenger behandling, enten i form av innleggelse eller medisiner. En baby på en uke er mer utsatt for alvorlig forløp enn f.eks min baby på ni måneder, så visse forholdsregler er det jo greit å ta.
Du kan f.eks be barna la være å være oppi ansiktet på babyen, eller bare si at du ikke vil noen skal holde babyen din slik ting er akkurat nå. 

Anonymkode: d9d9a...9c3

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.11.2021 den 19.49):

Hadde latt de komme på besøk, men ingen hadde fått holde ungen. Her anbefales vi ikke det av leger og helsestasjonen.

Anonymkode: 0a5ca...25c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Her hadde jeg nok godtatt besøk, men nå har vi også ei barnehagen, så babyen vår er uansett utsatt for rs-virus - noe hun forøvrig fikk påvist i går. Heldigvis ikke så veldig syk, bare stygg hoste og litt slim. De aller, aller fleste norske barn får rs-virus minst en gang i løpet av de fire første årene. De aller, aller fleste blir ikke så syke, det er de færreste som trenger behandling, enten i form av innleggelse eller medisiner. En baby på en uke er mer utsatt for alvorlig forløp enn f.eks min baby på ni måneder, så visse forholdsregler er det jo greit å ta.
Du kan f.eks be barna la være å være oppi ansiktet på babyen, eller bare si at du ikke vil noen skal holde babyen din slik ting er akkurat nå. 

Da barnet vårt var 1 år ble det sykere av RS enn spedbarnet på 2,5 uke faktisk. Men spedbarnet trengte innleggelse for oksygen. Og det samme barnet på 1 år ble sykere da det fikk RS igjen da det var 4 (denne sesongen) enn spedbarnet. Dette til tross for at spedbarnet måtte på sykehuset. Om man altså regner total allmenntilstand så ble det andre barnet sykere begge ganger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da barnet vårt var 1 år ble det sykere av RS enn spedbarnet på 2,5 uke faktisk. Men spedbarnet trengte innleggelse for oksygen. Og det samme barnet på 1 år ble sykere da det fikk RS igjen da det var 4 (denne sesongen) enn spedbarnet. Dette til tross for at spedbarnet måtte på sykehuset. Om man altså regner total allmenntilstand så ble det andre barnet sykere begge ganger.

Slike ting varierer jo en del fra barn til barn :) hvis man ser helt rent statistisk sett, så vil en 1-åring, eller en 4-åring, bli mindre syk enn et lite spedbarn, men det finnes jo alltid unntak. I år er det flere barn enn normalt som trenger hjelp til å bli frisk fra rs, og det er skremmende for veldig mange - og det er fullt forståelig. 

• Liker 3
Skrevet

Ting skal skje på dine premisser. Vær streng! Det er DU som bestemmer.

Å gå igjennom en fødsel og å bli forelder er en stor omstilling i seg selv, på toppen av alt er denne RS og korona smitten ekstra stressende for de som er redd for det. 

Pga litt problematisk fødsel trengte jeg egentlig noen ekstra uker med fred til jeg følte meg klar. Men ... slik ble det ikke helt. Når jeg ble sendt hjem fra sykehuset fikk jeg beskjed om å være flink til å si nei. Det har jeg vert men det er desverre enkelte som ikke har lært seg hva nei betyr. Spesielt svigermor som ikke klarte å holde seg unna en dag engang etter jeg kom hjem fra sykehus, selv om jeg og samboer sa i fra om at vi ikke ville ha besøk på en stund klarte hun å komme med unskyldninger for å stikke hodet inn døren gjentatte ganger. "Tilfeldigvis" når jeg sov og... og det har bare ført til at jeg trengte enda mer tid og tok rett og slett litt ekstra avstand. Forstår det er stas med baby men det er respektløst å trenge seg innpå på den måten.. 

Du bør få tid til å finne roen og få ett bånde med babyen din i fred. Beste tipset jeg kan gi deg er lås døren med mindre du vil ha besøk eller trenger hjelp til noe. Du bestemmer. Ikke gjør noen en tjeneste, ikke finn deg i mas! Du skal ikke ha dårlig samvittighet. Hvis ikke noen forstår om du ikke vil ha besøk så er det bare egoistisk. Ta i mot besøk når du er klar for det

Du har krav på ro, fred, forståelse og respekt 

Anonymkode: fe894...a80

• Liker 2
Skrevet

Nei, jeg hadde ikke det.

Dra en hvit løgn og si at barsel ba dere avvente pga RS og korona. 

• Liker 2
Skrevet

RS er en av de vanlige forkjølelses virusene, noe mange ikke tenker over. Viruset kan være alvorlig for spedbarn (barn under ett år). Jeg tar ikke i mot besøk for tiden. Og har ellers vert veldig streng når jeg tok i mot besøk før, tok da bare i mot den aller nermeste familien. Babyen min er 8 uker. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

RS er en av de vanlige forkjølelses virusene, noe mange ikke tenker over. Viruset kan være alvorlig for spedbarn (barn under ett år). Jeg tar ikke i mot besøk for tiden. Og har ellers vert veldig streng når jeg tok i mot besøk før, tok da bare i mot den aller nermeste familien. Babyen min er 8 uker. 

Og spedbarn under 6 uker er spesielt i risiko.. det er mange som tenker at alle barn under 1 år har lik risiko, men jo yngre babyen er - desto større risiko for risikoforløp når det gjelder RS-viruset. 

• Liker 1
Skrevet
Snurrepurre skrev (13 minutter siden):

Og spedbarn under 6 uker er spesielt i risiko.. det er mange som tenker at alle barn under 1 år har lik risiko, men jo yngre babyen er - desto større risiko for risikoforløp når det gjelder RS-viruset. 

Ja, er sant det 😔

Jeg kunne ønskt det fantes en vaksine mot rs viruset for babyer. Så vi kunne sluppet å være redd for det. Jeg kjenner meg helt ærlig stressa av det ganske ofte. Spesielt fordi det er så vanskelig for familie å forstå alvoret i kombinasjon med mas om å få komme på besøk. Føler det er så mange som ikke bryr seg om de smitter andre. Jeg er mer redd for at babyen min skal få RS enn korona. Men så vet jeg jo ikke hvordan Corona er for babyer, men qyns det er veldig lite snakt om egentlig 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, er sant det 😔

Jeg kunne ønskt det fantes en vaksine mot rs viruset for babyer. Så vi kunne sluppet å være redd for det. Jeg kjenner meg helt ærlig stressa av det ganske ofte. Spesielt fordi det er så vanskelig for familie å forstå alvoret i kombinasjon med mas om å få komme på besøk. Føler det er så mange som ikke bryr seg om de smitter andre. Jeg er mer redd for at babyen min skal få RS enn korona. Men så vet jeg jo ikke hvordan Corona er for babyer, men qyns det er veldig lite snakt om egentlig 

Det finnes vaksine mot RS, men de gir den kun til spesielt utsatte spedbarn. Hør med legen din om babyen din har krav på den vaksinen 

Anonymkode: 17222...86b

Skrevet
On 11/12/2021 at 7:49 PM, AnonymBruker said:

Hvorfor skulle ikke de kunne smitte med RS? RS er ganske vanlig 

Anonymkode: 63ae5...c32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...