AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #1 Skrevet 12. november 2021 Hei! Leser litt på babyers utvikling osv, og jeg lurer litt på om dere gjør "øvelser" aka pedagogiske leker med dem? Feks ved 7 mnd lærer babyen å lete etter gjemte gjenstander. Gjemmer dere ting for babyen og han finner den (under et lokk eller noe) eller hva gjør dere? Kan ikke huske å ha gjort noe sånt med første, jeg lekte jo masse med henneog hun ble normal. Er på nr to nå, og han leker masse og får masse stimuli, men det er ingen ment hjernetrim bak noe av det vi gjør tror jeg. Leser, synger, ta og føle på, aldersriktige leker, variasjon etc.. Eller kan det være at ved å gi babyen tilstrekkelig stimuli klarer de disse tingene uten å ha fokusert på den og den "øvelsen"? Vil gjerne høre deres tanker 😊 https://www.babyverden.no/baby/vekst-og-utvikling/utviklingsoversikt-0-15-maneder/ Anonymkode: 15a34...9ba
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #2 Skrevet 12. november 2021 Vi hadde ikke læring og utvikling i tankene i samspill med våre babyer. Eller til en viss grad har vel de fleste det, vi ville jo at de skulle lære og utvikle seg. Men vi leste ikke noe om det, og tenkte ikke spesielt over hva samspillet skulle være med å utvikle sånn konkret. Jeg tenker at samspill og lek med babyer ofte endrer seg i takt med utviklingen mer eller mindre av seg selv. Også om man ikke har lest noe om det. Foreldrene merker hva babyene er opptatte av, hva som fanger oppmerksomheten og får dem til å smile, og så gjør de gjerne mer av det. Og babyene er opptatte av det de holder på å oppdage, lære og videreutvikle. Anonymkode: 66bad...671 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #3 Skrevet 12. november 2021 Øvde masse på ting hver dag. I takt med hva ungene hadde behov for. Anonymkode: 72296...a06
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #4 Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! Leser litt på babyers utvikling osv, og jeg lurer litt på om dere gjør "øvelser" aka pedagogiske leker med dem? Feks ved 7 mnd lærer babyen å lete etter gjemte gjenstander. Gjemmer dere ting for babyen og han finner den (under et lokk eller noe) eller hva gjør dere? Kan ikke huske å ha gjort noe sånt med første, jeg lekte jo masse med henneog hun ble normal. Er på nr to nå, og han leker masse og får masse stimuli, men det er ingen ment hjernetrim bak noe av det vi gjør tror jeg. Leser, synger, ta og føle på, aldersriktige leker, variasjon etc.. Eller kan det være at ved å gi babyen tilstrekkelig stimuli klarer de disse tingene uten å ha fokusert på den og den "øvelsen"? Vil gjerne høre deres tanker 😊 https://www.babyverden.no/baby/vekst-og-utvikling/utviklingsoversikt-0-15-maneder/ Anonymkode: 15a34...9ba Gjorde endel pedagogisk med første som jeg på ingen måte hadde tid til med nr to. Og merker det jo… yngste er ikke på det nivået eldste var på samme alder på nettopp de tingene vi øvde mye på da vi hadde god tid. La feks masse puslespill med eldste da hun var 2 år og hun legger puslespill langt over «aldersforventningen». Trodde liksom yngste skulle lære av seg selv, men nei. Fikk ikke dreisen på det før jeg aktivt gikk inn å begynte å øve med henne da hun var 3 år. Merker det på mye..at vi hadde god tid de første to årene eldste var alene. Men samtidig kan yngste masse ANDRE ting som er til masse glede for alle, så hun lærte seg nok bare andre ting rett og slett. Anonymkode: b1411...e5a
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #5 Skrevet 12. november 2021 Jeg gjorde ingenting sånt med første, det var ingen i barselgruppen heller som gjorde det (11 år siden). Med andre gjorde vi noe hver dag, hadde en app med forslag til ting å gjøre. Likevel var eldste mye tidligere ute motorisk på alle måter, mens yngste er en treiging som feks ikke gikk før hen var 20 mnd, over et år før hen krabbet osv. Anonymkode: 9cbe3...82d
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #6 Skrevet 12. november 2021 Tusen takk for svar😊 det er veldig interessant å lese! Dere som har drevet med "lek med hensikt" om jeg kan kalle det det, føler dere noe stress rundt det? Føler dere på det om det ikke har blitt tid til å øve en dag? Gjør dere det fordi det faller naturlig og er gøy eller fordi dere har et ønske om å lære opp barnet eller passe på at han følger utviklingen? Jeg har ikke gjort noe slikt med mine, altså jeg ser jo hva han interesserer seg for, hva han kan og ikke kan, vi leker masse sammen, og koser oss veldig. Motorisk leker vi veldig mye, for han er litt treg av seg akkurat der... Anonymkode: 15a34...9ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå