Gå til innhold

Hvor mye ukelønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye er det normalt å gi til barna i ukelønn? Er det vanlig å gi et fast beløp per oppgave, for eksempel støvsuge og gå ut med søpla osv. eller er det mer utbredt med en fast sum uansett? Jeg synes det er så vanskelig å finne rett sum og løsning til Datter (8 år). Hva slags ordning praktiserer du og hvor gamle er barna dine?

Anonymkode: b2964...dc6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ungene er 10 og 12. Begge får 50 kr i uka, ingen faste oppgaver. Vi forventer at de tar del i husarbeidet uten å få penger for det.

Anonymkode: 1c44b...f2b

• Liker 1
Skrevet

Jeg gir tiåringen 100 kroner per uke. Det er egentlig altfor mye for en tiåring, men avtalen bli gjort litt impulsivt, så jeg får heller holde det uendret lenge.

18-åringen får 1500 per måned. Det har jeg nettopp øket fra 1000 per måned som hun har hatt de siste 2-3 årene. Før det hadde hun 450 per måned.

De har faste  oppgaver, men prinsipielt mener jeg at oppgavene ikke bør kobles til pengene. De trenger egne penger for å lære å disponere penger, og de trenger å lære at de og har ansvar for oppgaver i hjemmet. Uten betaling. Men det er teorien. Realiteten er at de tilldels oppfatter pengene som lønn for utførte oppgaver. 

Husker jeg hadde en todelt ukelønn selv som ungdom - et basisbeløp som jeg fikk uansett, fordi ungdommer trenger penger og det er sunt å lære å håndtere dem selv. Så fikk jeg et beløp i tillegg når jeg hadde vasket huset. Min far påsto hardnakket at det ikke var lønn for husvasken, men at utbetalingstidspunktet var avhengig av utført husvask. Som selvfølgelig er bullshit.

Anonymkode: ffd95...d4f

• Liker 1
Skrevet

Her er det månedslønn. 

7 åring 100kr

11 åring 150kr pluss mobilabonnementet 

Anonymkode: 0e3bb...6c9

Skrevet

Så strenge dere er!

Anonymkode: c19cb...d28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...