Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 22 år som har flyttet til et annet nordisk land for å studere. Hjemme har jeg ikke spesielt mange venner, kanskje 3-4, men vi snakker ikke så ofte fordi de er for opptatt av festing, ons og tinder. Jeg er ikke helt der. Har dessuten kjæreste. De har også en haug av andre venner som de lett velger før meg. 

Jeg hadde håpet å bli kjent med noen nye folk via studiet. Men til nå har vi hatt mest nettbasert undervisning, også jobbet i samme gruppe. Mine første gruppemedlemmer var hyggelige, men også veldig party-party og mest gutter. Var derfor ikke så interessert i å bli mer enn bekjent med de. Nå er jeg kommet i en ny gruppe, med 3 jenter som tidligere var på samme gruppe og tydeligvis blitt gode venner.

Disse virker jo hyggelige, men jeg kommer liksom ikke til. Tror ikke de ekskluderer med vilje, men de snakker ofte seg i mellom og snakker om greier som jeg ikke kan respondere til. De sørger heller ikke for å «få med» meg på samtaler, vente på meg, sette seg ved siden av osv. så det føles litt rart å gjøre dette selv. Jeg prøver jo faktisk å ta litt initiativ, men får ikke noe igjen for det. Føles ut som de knapt gidder å svare meg. Hvertfall ikke holde samtale i gang. Og det føler jeg har vært gjentagende hele livet mitt - jeg er usynlig, jeg må ta plass for at noen skal se eller bry seg om meg. Jeg må invitere meg selv, starte samtalene og holde de i live i temaer jeg kan snakke om osv. ingen er egentlig interessert i meg.

Det jeg synes er vanskelig er at samfunnet generelt og familien forventer at man har venner. Det går jo også utover selvfølelsen at ingen er interessert i meg. Iblant hadde det vært hyggelig å ha flere mennesker enn bare kjæresten å prate med. Men generelt trives jeg i eget selskap. 

Har du mange venner? Hvordan fikk du dem? Noen tips til å få folk til å «se» meg? Eller tips til hva man kan gjøre for å komme litt mer inn i en begynnende vennegjeng? 

Anonymkode: df36b...f7b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...