Gå til innhold

Dere lærere, blir dere sjokkert over elevenes ondskap til tider?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Særlig dere som jobber på ungdomsskole.

Opplever dere å bli helt sjokkert av hva elever gjør og sier? 
Jeg synes det er helt utrolig hva elever får seg til å si, grave i og gjøre. Hvordan de kan trykke på knapper, håne og oppføre seg som de er fullstendig blottet for empati for et menneske i en sårbar situasjon.

Jeg sitter bare og måper noen ganger. Tar selvsagt alt videre til rektor/kontaktlærer ved behov. Lar ikke noe gå. Men jeg blir rett og slett sjokkert over ondskapen til enkelte. Og jeg burde ikke bli sjokkert ettersom jeg selv har historie med langvarig mobbing. Er vel kanskje derfor jeg føler ekstra med de som blir utsatt.

Dere lærere, hva gjør dere og sier når elever går over streken? Blir dere like sjokket hver gang?

Anonymkode: beeae...e3b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For et spørsmål 

Anonymkode: 1015f...30a

• Liker 2
Skrevet

Da jeg gikk på ungdomsskolen satt læreren i gangen og gråt, mens PPT tjenesten satt i klassrommet og snakket med bråkmakere. Dette var ikke meg, men jeg var aldri snill mot lærerne mine på den måten de fortjente heller. Delvis hadde jeg egne ting å tenke på, og delvis var jeg ikke moden nok til å skjønne at en lærer ikke er mamma og pappa. Det er en jobb, og alle har egne liv utenfor klasserommet. Så prøvde jeg meg som lærer selv noen år i vgs, og da jeg for et par år siden tenkte tilbake skrev jeg denne unskyldingen eller forklaringen i et slags blogginnleg.

https://historyradio.org/2017/08/18/reflections-on-the-teaching-profession/

Alle som gikk i min klasse vet hvem den læreren jeg snakkefr om er.

• Liker 2
Skrevet

Ja! Jeg var lærer for en gruppe i alder 18- 40 og ble daglig utsatt for seksuell trakassering av en spesiell elev. Andre googlet meg og stalket meg og fikk venner de kjente til å gjøre det samme. Orket ikke mer den jobben etter et par år.

Anonymkode: 8d642...1a6

Skrevet

Selvsagt blir man sjokkert, men om noen tror det er ondskap som er gratis burde de nok bytte jobb. 

Anonymkode: dbd46...32d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Selvsagt blir man sjokkert, men om noen tror det er ondskap som er gratis burde de nok bytte jobb. 

Anonymkode: dbd46...32d

Jeg følte det var en slags ikke empati greie. At de mente de kunne være slik fordi de var studenter og ikke hadde noe ansvar for egne etiske handinger.

Dette var voksne.

Skrevet

Både ja og nei. Man blir vant til å forvente det, men det betyr ikke at man ikke blir sjokkert eller såret. Da jeg jobbet som lærer så var det ikke uvanlig å se lærere gråte på lærerværelse fra tid til annen. Det er generelt en stressende jobb. Som du kanskje skjønner er jeg en av de 30,000 utdannede lærerne som ikke jobber i yrket lengre.

Anonymkode: c055a...905

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ja! Jeg var lærer for en gruppe i alder 18- 40 og ble daglig utsatt for seksuell trakassering av en spesiell elev. Andre googlet meg og stalket meg og fikk venner de kjente til å gjøre det samme. Orket ikke mer den jobben etter et par år.

Ja, voksenopplæring?

Anonymkode: 4ebfc...647

Skrevet

Har jobbet som lærer i 4 år. Har nok begrenset med erfaring på de årene, men har sett mye merkelig adferd allerede, også krenkende oppførsel mot meg selv og andre. Det har vært belastende situasjoner å komme opp i og noen ganger en følelse av maktesløshet. Allikevel har jeg aldri tenkt at noen av elevene er "onde". Noen kan mangle empati, noen kan ha vanskelig for å regulere følelser, noen kan ha uttrykket sorg som sinne og aggresjon. Mange opplever lite mestring på flere områder i livene sine, og på skolen kommer det tydelig frem, selv om vi lærere er opptatte av å løfte frem de tingene de får til! Disse elevene synes jeg er vanskelige å forholde seg til fordi de ER det. Noen har fått meg til å gråte og føle meg helt ubrukelig, men så er det dem man går og håper ekstra mye for og som jeg tror jeg kommer til å huske - de øyeblikkene man faktisk nådde frem. 

Anonymkode: 7e747...b6e

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har jobbet som lærer i 4 år. Har nok begrenset med erfaring på de årene, men har sett mye merkelig adferd allerede, også krenkende oppførsel mot meg selv og andre. Det har vært belastende situasjoner å komme opp i og noen ganger en følelse av maktesløshet. Allikevel har jeg aldri tenkt at noen av elevene er "onde". Noen kan mangle empati, noen kan ha vanskelig for å regulere følelser, noen kan ha uttrykket sorg som sinne og aggresjon. Mange opplever lite mestring på flere områder i livene sine, og på skolen kommer det tydelig frem, selv om vi lærere er opptatte av å løfte frem de tingene de får til! Disse elevene synes jeg er vanskelige å forholde seg til fordi de ER det. Noen har fått meg til å gråte og føle meg helt ubrukelig, men så er det dem man går og håper ekstra mye for og som jeg tror jeg kommer til å huske - de øyeblikkene man faktisk nådde frem. 

Anonymkode: 7e747...b6e

Godt skrevet, og min erfaring også (med 19 års "fartstid" i yrket). Det ligger alltid noe bak slik oppførsel. Som kontaktlærer har du en dypere relasjon til elevene enn faglærere -og naturlig nok ofte innsyn i problematikken som ligger bak. 

Har aldri møtt genuint onde elever, men opplevd og sett mange eksempler på ond oppførsel og gjerninger.

• Liker 7
Skrevet

Det er tydelig at det er mange foreldre som ikke tar ting som oppdragelse av barn osv seriøst... Det er så trist.

Anonymkode: 2693e...fc2

• Liker 2
Skrevet

Kvar einaste dag. Arbeidar på 1.trinn.

Anonymkode: 152af...0e4

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at det sjelden er ondskap som ligger bak atferd. Noen ganger har eleven det vanskelig selv, noen ganger forstår de ikke konsekvensene av det de gjør, noen ganger trenger de rett og slett bare å bli sett. Men ja, det har hendt at jeg blir sjokkert over ting barn sier og gjør.

Anonymkode: 0275d...892

• Liker 1
Skrevet

Jobbet som lærer i 25 år, av og på. Aldri vært sjokkert over ungene/ungdommene. Men foreldre/foresatte har jeg vært veldig overrasket over mer enn en gang.

Skrevet

Jobber i småskolen og har aldri tenkt dette om elever.. Men jeg husker noen i klassen fikk en lærer til å gråte når jeg selv gikk på ungdomsskolen 😧 En snill og grei lærer.. stakkars. Ungdommer kan i allefall være drittsekker. 

Anonymkode: 849a5...f6a

Skrevet

Jeg tror ikke det handler om ondskap. Jeg tror bare at en del mennesker ikke har egeninteresse av å være snill. Hvorfor skal de alltid det? 

Se på den voksne befolkningen. Hvordan oppfører voksne seg? Mye ugrei oppførsel. Annen oppførsel er innenfor, men likevel ikke grei. 

Hvorfor skulle barn oppføre seg bedre? De er langt mindre modne til dette. 

Anonymkode: 8741d...7c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Særlig dere som jobber på ungdomsskole.

Opplever dere å bli helt sjokkert av hva elever gjør og sier? 
Jeg synes det er helt utrolig hva elever får seg til å si, grave i og gjøre. Hvordan de kan trykke på knapper, håne og oppføre seg som de er fullstendig blottet for empati for et menneske i en sårbar situasjon.

Jeg sitter bare og måper noen ganger. Tar selvsagt alt videre til rektor/kontaktlærer ved behov. Lar ikke noe gå. Men jeg blir rett og slett sjokkert over ondskapen til enkelte. Og jeg burde ikke bli sjokkert ettersom jeg selv har historie med langvarig mobbing. Er vel kanskje derfor jeg føler ekstra med de som blir utsatt.

Dere lærere, hva gjør dere og sier når elever går over streken? Blir dere like sjokket hver gang?

Anonymkode: beeae...e3b

Må ta det videre om det er så gale! Men du må også tenke på at de er i stor forandring og hormoner som koker. De trenger trygge voksne som kan veilede de. Kanskje det noen ganger faktisk er ett rop om hjelp? Kanskje de ikke har det bra hjemme? Eller kanskje de rett og slett er sykt bortskjemt og mangler manerer! Snakk med rektor, foreldre. Tiltak! Assistent! Helsetjenesten. Er detveldig gale så barnevernet!

Anonymkode: 95e19...b58

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...