Gå til innhold

Hvordan få mindre støv i bolig? (støvmiddallergi)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når en i husstanden har støvmidd allergi hvilke grep FUNKER? 

Er det verdt å kjøpe en luftrenser eller vil den bare blåse støvet rundt? 

Hvor ofte må man skifte på sengen? 

Vil fiberdyne være bedre enn dundyne? 

Hva kan jeg gjøre for å ha generelt mindre støv i leiligheten? Hvor kommer alt støvet fra? 

Anonymkode: c7f3f...65b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bor med en som er allergisk mot det meste, også støv. For vedkommende er det bra med lufting året rundt og aircondition i tillegg når det er som varmest ute. Ellers er det jevnlig rengjøring som gjelder. Noe støv blir man ekspandert for uansett men. Vi har som rutine følgene 

- vaske sengetøy annen hver uke. Lufting av puter+ dyne en gang i mnd. Vasker pute og dyne hver 3 mnd. Da støvsuger Vi madrass også.

- tørke støv av overflater en gang  i uka. 

- ellers støvsuge og vaske hyppig. Ikke hver dag nødvendigvis.

Skrevet

Takk må sies at har også pollenallergi så på sommeren er det værre å ha vinduet åpen og aircondition som svirmler støv og pollen mer rundt, men har lurt på om disse luftrenserne er verdt det. De koster gjerne minst 5-8000 de som påstås å være for allergikere, men vet ikke om de faktisk suger inn og lagrer alt støv eller om støv uansett vil fly rundt, eller om de bråker som en aircondition er det heller ikke aktuelt å kjøpe det 

Skrevet

Bruker allergimedisin hver dag hele året men perioder medisinen ikke funker og må bruke nesespray og øyedråper 

Skrevet

Har støvmiddallergi, og det har lite med støv i seg selv å gjøre. Navnet er noe misvisende. 

Man er allergisk mot midd og avføring etter midd, som igjen lever på hudrester. Altså bør sengetøy vaskes ukentlig, yttertøy luftes godt, sofaer og seng renses jevnlig, klær aldri legges tilbake i skapet etter bruk, og slike ting. Tekstiler som er i kontakt med hud og så får ligge i fred over tid, det trigger allergi. 

Blant annet kan en eldre hodepute bestå av 20% døde midd og rester/avføring etter midd, derfor viktig å vaske jevnlig. Og innimellom bytte. Både denne, dyne, og rens av madrass. 

Anonymkode: d6da9...4d5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har støvmiddallergi, og det har lite med støv i seg selv å gjøre. Navnet er noe misvisende. 

Man er allergisk mot midd og avføring etter midd, som igjen lever på hudrester. Altså bør sengetøy vaskes ukentlig, yttertøy luftes godt, sofaer og seng renses jevnlig, klær aldri legges tilbake i skapet etter bruk, og slike ting. Tekstiler som er i kontakt med hud og så får ligge i fred over tid, det trigger allergi. 

Blant annet kan en eldre hodepute bestå av 20% døde midd og rester/avføring etter midd, derfor viktig å vaske jevnlig. Og innimellom bytte. Både denne, dyne, og rens av madrass. 

Takk for god forklaring! 

Hvordan og hvor ofte bør sofa renses? 

Hvor skal man legge klær man har brukt, men som kan brukes igjen før det går i skittentøyskurven? 

Har det noen hensikt å bruke vanntett laken under vanlig laken for å sperre midden fra madrassen under? 

Har lest at såkalt allergivennlig dyne er fiberdyner og at midden trives best i dun, har du noen erfaring med å bytte til fiberdyner eller annet stoff på sengetøy? 

Skrevet

Ville droppet gardiner, puter og pledd i stua, ha skinnsofa, henge minst mulig klær til tørk i rom du oppholder deg i, bytte sengetøy, støvsuge ofte, tørke av sko før man går inn, riste tepper og sengetøy ute. 

Anonymkode: 1fb39...8b2

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Når en i husstanden har støvmidd allergi hvilke grep FUNKER? 

Er det verdt å kjøpe en luftrenser eller vil den bare blåse støvet rundt? 

Hvor ofte må man skifte på sengen? 

Vil fiberdyne være bedre enn dundyne? 

Hva kan jeg gjøre for å ha generelt mindre støv i leiligheten? Hvor kommer alt støvet fra? 

Man får støvmiddallergi pga eksponering av støvmidd. 

Støvsug minst 1 gang i uka, vask huset annenhver dag, vask bad 1 gang i uka, bytt sengetøy maks hver 14. dag. LUFT hver dag. Dette er grunnleggende rengjøring i et hus.

Luftrenser blåser bare støvet rundt.

Støvsug sofa, luft gardiner to ganger i året, vask ned huset en gang i året. 

Anonymkode: 5ebeb...3fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for god forklaring! 

Hvordan og hvor ofte bør sofa renses? 

Hvor skal man legge klær man har brukt, men som kan brukes igjen før det går i skittentøyskurven? 

Har det noen hensikt å bruke vanntett laken under vanlig laken for å sperre midden fra madrassen under? 

Har lest at såkalt allergivennlig dyne er fiberdyner og at midden trives best i dun, har du noen erfaring med å bytte til fiberdyner eller annet stoff på sengetøy? 

Sofa - jeg støvsuger grundig ukentlig, og renser to ganger i året. 

Tepper - utgjør ingen plage for meg, er ikke "nær nok" luftveier. Men støvsuges grundig og luftes for hver sesong. 

Klær man har brukt - null stress om man bruker de igjen i løpet av kort tid, tar tid før midden formerer seg og trives. Yttertøy er verstingen, særlig sesongbasert tøy der de har hatt en fest noen måneder. Og skjerf... det er verste for meg, for man vasker jo ikke ullskjerf jevnlig, og de er rett opp i ansiktet. Har ingen geniale løsninger, utover at jeg aldri legger brukte klær tilbake i garderoben, og alltid lufter yttertøy og skjerf godt, helst i kuldegrader. 

Beskyttelseslaken - nei, blir bare tettere. Midden elsker fukt. Løft dyna godt til side, la det lufte seg godt, ha det gjerne kaldt på soverommet. Støvsug madrasser godt jevnlig. 

Dundyner - ikke noe problem. Såfremt jeg vasker det jevnlig. Men krever tørketrommel og tørkeballer. 

Jeg ser mange fortsatt skriver om støv. Støv er ikke en faktor. Jeg kan være i en nedstøvet stue uten problemer, såfremt jeg ikke får noen godt brukte tekstiler tett opp i ansiktet. Problemet er midd, som igjen lever på hudrester fra mennesker og dyr. Og typisk trives i tekstiler. Sikkert derfra begrepet "støv"midd har oppstått. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...