Gå til innhold

Erfaring med seroquel?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hver gang jeg ringer han og sier jeg sliter med noe så legger han skyld på diagnosen min og sier at alt blir bedre bare om jeg går på stepps. Men nei søvnproblemene har ikke blitt bedre :( så håper han tar meg seriøst denne gangen. TS

Anonymkode: babbc...2ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er redd for at jeg ikke får feire jul eller noe :( klarer ikke å se for meg framtiden lengre. TS

Skrevet

Oppdatering; Jeg fikk zyprexa. Fordi han sa at det ikke er noe annet vi kan prøve, jeg har prøvd så mye. Så får håpe at zyprexa funker inatt. TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oppdatering; Jeg fikk zyprexa. Fordi han sa at det ikke er noe annet vi kan prøve, jeg har prøvd så mye. Så får håpe at zyprexa funker inatt. TS

Du kan uansett ikke regne med at et helt nytt medikament skal fungere helt topp umiddelbart, du må gi det en uke og to.

Anonymkode: c66ec...bd6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du prøvd antidepressiva/antipsykotika sammen med Melatonin? Jeg vet at mange leger anbefaler dette.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du kan uansett ikke regne med at et helt nytt medikament skal fungere helt topp umiddelbart, du må gi det en uke og to.

Ja, det skjønner jeg. Fastlegen sa også at jeg kanskje bør bli innlagt, men det vil jeg ikke. Jeg vil bare være normal. TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har du prøvd antidepressiva/antipsykotika sammen med Melatonin? Jeg vet at mange leger anbefaler dette.

Har prøvd antidepressiva sammen med melatonin. Det har dessverre ikke hjulpet noe. TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Ja, det skjønner jeg. Fastlegen sa også at jeg kanskje bør bli innlagt, men det vil jeg ikke. Jeg vil bare være normal. TS

Kjære deg, du er normal selv om du blir innlagt ❤ Det er alvorlig å ha psykose. Håper du fortalte om det du så på soverommet og jeg syns det viser at legen din tar deg på alvor når hen vurder at du bør bli innlagt. Det er ikke ett nederlag å legge seg inn.  Du viser at du er oppegående og ønsker å ta tar vare på helsen din ❤ Du vil få stell og omsorg i en sårbar situasjon av folk som vil deg vel. Ta imot tilbudet og få litt ro. 

Klem fra din venn som heller ikke får sove ❤

Anonymkode: f753c...cfa

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Kjære deg, du er normal selv om du blir innlagt ❤ Det er alvorlig å ha psykose. Håper du fortalte om det du så på soverommet og jeg syns det viser at legen din tar deg på alvor når hen vurder at du bør bli innlagt. Det er ikke ett nederlag å legge seg inn.  Du viser at du er oppegående og ønsker å ta tar vare på helsen din ❤ Du vil få stell og omsorg i en sårbar situasjon av folk som vil deg vel. Ta imot tilbudet og få litt ro. 

Klem fra din venn som heller ikke får sove ❤

Takk❤️ Satser på at zyprexa vil funke. Klem til deg også❤️ TS

• Liker 1
Skrevet

Kjenner meg igjen i mye du skriver TS. I sommer klarte heller ikke jeg å sove, og hvis jeg fikk sove var det maks 2 timer. Ingen medisiner hjalp. Hadde skikkelig høy puls og hjertebank, hallusinuerte. Sleit veldig med å spise og drikke nok.

Etter 2 uker med det dritet der orka jeg ikke mer og dro jeg på legevakta. Måtte ljuge på meg at jeg hadde det enda værre enn jeg hadde det, men da ble jeg tatt seriøst. Hadde alt for høy puls og litt forhøyet CRP samt dehydrert så ble innlagt på sykehuset. Lå der 5 døgn. Når jeg kom ut og væskebalansen var rettet opp i hadde jeg null problem med sovingen.

Hadde lett gjort det samme igjen. Prøv det, TS. 

Anonymkode: 6ddad...151

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kjenner meg igjen i mye du skriver TS. I sommer klarte heller ikke jeg å sove, og hvis jeg fikk sove var det maks 2 timer. Ingen medisiner hjalp. Hadde skikkelig høy puls og hjertebank, hallusinuerte. Sleit veldig med å spise og drikke nok.

Etter 2 uker med det dritet der orka jeg ikke mer og dro jeg på legevakta. Måtte ljuge på meg at jeg hadde det enda værre enn jeg hadde det, men da ble jeg tatt seriøst. Hadde alt for høy puls og litt forhøyet CRP samt dehydrert så ble innlagt på sykehuset. Lå der 5 døgn. Når jeg kom ut og væskebalansen var rettet opp i hadde jeg null problem med sovingen.

Hadde lett gjort det samme igjen. Prøv det, TS. 

Anonymkode: 6ddad...151

Takk for svar! Jeg sliter ikke med hjertebank; men det må være noe galt når jeg ikke sover og medisiner ikke funker. Jeg får se det an fram til helga tenker jeg , hvis jeg ikke får sove fram til da så får jeg ringe legevakta. Ringte fastlegen idag da :) TS

Skrevet

Går på Seroquel for bipolar lidelse. Jeg blir fortere trøtt på medisinene, men ingen andre bivirkninger utenom det.

Jeg merker for at jeg kan gå inn i mani eller depressive perioder med kaldsvetting, dårlig matlyst, nedstemthet, dersom jeg stopper å ta medisinen.

For meg er kun søvn et problem om jeg er inne i en manisk periode. Sovner fort eller, men merker jeg blir noe mer døsig på dagtid når jeg tar seroquel. Så vil tro det det funker godt mot søvnvansker og.

Når det er sagt, jeg må gå på seroquel sammen med lithium for å fungere. Stopper jeg eller glemmer medisinene for en periode så merker jeg det. Trenger medisinene for å fungere og ha et normalt liv.

Anonymkode: e4b7d...4af

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Går på Seroquel for bipolar lidelse. Jeg blir fortere trøtt på medisinene, men ingen andre bivirkninger utenom det.

Jeg merker for at jeg kan gå inn i mani eller depressive perioder med kaldsvetting, dårlig matlyst, nedstemthet, dersom jeg stopper å ta medisinen.

For meg er kun søvn et problem om jeg er inne i en manisk periode. Sovner fort eller, men merker jeg blir noe mer døsig på dagtid når jeg tar seroquel. Så vil tro det det funker godt mot søvnvansker og.

Når det er sagt, jeg må gå på seroquel sammen med lithium for å fungere. Stopper jeg eller glemmer medisinene for en periode så merker jeg det. Trenger medisinene for å fungere og ha et normalt liv.

tusen takk for svar. Funker lithium bra? Og har du opplevd vektøkning? TS

Skrevet

Fikk tilbud om innleggelse. Tenker å velge å bli innlagt imorgen hvis jeg ikke sover inatt. Har egentlig ikke lyst til å prøve zyprexa, fordi jeg har jo ikke shizofreni. Jeg tror det er noe annet som feiler meg, noe fysisk med hjernen. Er så svimmel, skulle dusje, svimte av i dusjen og falt. Ligger bare i senga å stirrer i taket. TS

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Fikk tilbud om innleggelse. Tenker å velge å bli innlagt imorgen hvis jeg ikke sover inatt. Har egentlig ikke lyst til å prøve zyprexa, fordi jeg har jo ikke shizofreni. Jeg tror det er noe annet som feiler meg, noe fysisk med hjernen. Er så svimmel, skulle dusje, svimte av i dusjen og falt. Ligger bare i senga å stirrer i taket. TS

Så fint at du fikk tilbud om innleggelse. Synes det virker som om legen tar deg på alvor og det er kjempefint. Bra at du vurderer å velge det, så kanskje du endelig kan få litt hvile og føle deg tryggere. Men håper selvfølgelig at du får sove i natt!

Jeg har hørt om at andre som har BPD har hatt liknede problemer som det du har nå, så jeg håper og tror at hjernen din er helt fin og at det kommer til å bli bedre for deg etterhvert. ❤️

Anonymkode: 3acf5...5ce

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Herregud, hvordan gikk det med deg da du besvimte? Huff, skikkelig skummelt. Bra du ligger i senga nå❤️ 

Har du tatt zyprexa nå? Håper den kan gi deg litt søvn i natt. Godt å lese at du legger deg inn i morgen hvis det ikke går. 

Jeg har akkurat lagt meg jeg også. Redd dette blir tredje natta uten søvn..

Klem fra din søvnløse venn ❤️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Herregud, hvordan gikk det med deg da du besvimte? Huff, skikkelig skummelt. Bra du ligger i senga nå❤️ 

Har du tatt zyprexa nå? Håper den kan gi deg litt søvn i natt. Godt å lese at du legger deg inn i morgen hvis det ikke går. 

Jeg har akkurat lagt meg jeg også. Redd dette blir tredje natta uten søvn..

Klem fra din søvnløse venn ❤️

Det gikk bra, fikk bare litt vondt. Takk som spør❤️ Har tatt den, så håper jeg får sove. Hvis ikke så blir det nok at jeg legger meg inn. Håper virkelig du får sove etterhvert, du har ikke noe sovemedisin du kan ta imellom da? Ikke godt å gå uten søvn :( klem❤️ TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det gikk bra, fikk bare litt vondt. Takk som spør❤️ Har tatt den, så håper jeg får sove. Hvis ikke så blir det nok at jeg legger meg inn. Håper virkelig du får sove etterhvert, du har ikke noe sovemedisin du kan ta imellom da? Ikke godt å gå uten søvn :( klem❤️ TS

Du kan jo ikke bare bestemme deg selv for å "legge deg inn". Dette er det en lege som må vurdere. Du kan ikke bestille en innleggelse liksom.

Anonymkode: 624a7...852

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan jo ikke bare bestemme deg selv for å "legge deg inn". Dette er det en lege som må vurdere. Du kan ikke bestille en innleggelse liksom.

Anonymkode: 624a7...852

Wtf, leste du nettopp at jeg snakket med legen idag og at han sa jeg burde bli innlagt? Herregud. TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

tusen takk for svar. Funker lithium bra? Og har du opplevd vektøkning? TS

Lithium funket bra i starten, men effekten hos meg flatet ut. 

Fikk ikke vektøkning på Lithium, mer andre veien, fikk noe tregere mage om jeg tok for store doser.

Seroquel derimot gir økt matlyst, har lagt på meg en del. Men helt ærlig, jeg har det mye bedre som feit og fungerende, enn normaltvektig med depressjon og mani. Mulig det er mer akseptert å være overvektig når man er mann.

Men skal jeg gi ett råd, det finnes mye viktigere ting i livet enn vekta. God livskvalitet, søvn, kunne fungere i arbeid, slipper å få dårlige relasjoner til andre, er alt mye viktigere enn om man legger på seg noen kilo ;) 

Dersom du tenker at vektøkning er et problem, er det noe du burde ta opp med behandler, slik at du kan få kognetiv hjelp til å akseptere og være fornøyd med egen kropp, uavhenig av hvilke tall vekta viser. Pluss, man kan alltid trene og være sunn med kostholdet om man ønsker å bremse vektøkningen på slike medisiner. Men, er ikke alle som for vektøkning av seroquel, medisin funker ulikt fra person til person.

Men som bipolar kan jeg si en ting med sikkerhet, medisiner må man ta, og burde man ta. Det burde aldri være et alternativ å droppe medisiner for å oppnå en ideal vekt. 

Men med det sagt, finnes andre medisiner som ikke gir veltøkning, slik f.eks. brintellix. For meg fungerte ikke medisinene som ikke skal gi vektøkning, selv hadde jeg lite effekt av slike medisiner, og opplevde kun økt kvalme og at jeg brakk meg og kastet opp om jeg spiste «mye», så for meg hadde de medisinene dårlig effekt. Men det er individuelt og forskjellig fra person til person.

Men uansett åssen medisiner du ender opp med, når du finner medisiner som funker for deg, så er det viktig at du bruker de, uavhengig av om det gir vektøkning eller ikke. Viktigste er at medisinene virker.

Har hatt både mani og psykose, og det er noe jeg ønsker å unngå for enhver pris. Derfor mener jeg vektøkning er en lav pris, sålenge medisine kan holde meg frisk :) 

Vekt ikke hvor gammel du er, men min erfaring er at man blir mer komfortabel i egen kropp, og bryr seg mindre om hva andre synes ettersom man blir eldre :) 

Uansett masse lykke til, kjenner meg igjen i prosessen med utprøving av nye medisiner.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...