Gå til innhold

Vi vurderer å downsize oss ned til en stor ny, 1-roms. Burde vi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er et barnløst par i 40-årene som har en nesten nedbetalt bolig i Oslo. Her har vi en treroms, fullt av møbler, kopper og kar vi aldri(sjeldent) bruker. Vi har blitt mer og mer bevisste på miljø, klima og på kjøpspresset. Vi har snakket om å downsize før og vi har snakket mye om det nå i det siste.

Vi har nå sett et boligprosjekt vi kunne tenke å kjøpe oss en 1-roms. Det blir da en stor 1-roms på ca 36 kvm, med en stor alkoveløsning. Vi liker tanken på å ha lite møbler og kun ha fremme det vi bruker. Som f.eks et langbord som kan klappes sammen når vi ikke har gjester på besøk, etc.

Vi vil sitte igjen med en del penger ved salg av leiligheten, så vi slipper å ta opp et lån. Jeg syns tanken er forlokkende, men er det lurt? Vi har så lyst å hoppe på, men har ikke helt klart å bestemme oss enda. Bare tanken på å faktisk sitte igjen med penger, etter å ha kjøpt noe nytt, å kunne bruke mer på reiser og opplevelser, kanskje jobbe litt mindre virker veldig forlokkende.

Anonymkode: 0b3dd...2fa

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde aldri orket det. Trenger litt plass rundt meg, slik at jeg både kan dyrke hobbyer, og vi kan få alenetid selv om begge er hjemme. Man trenger jo noen ting selv om man prøver å ha minst mulig, og jeg kan ikke forstå hvordan to mennesker kan klare seg på 36 kvm uten at det blir trangt. Huset skal være et hjem, en friplass, ikke et klaustrofobisk kott.. 

Anonymkode: a51b4...4d9

• Liker 23
Skrevet

Så lenge det er 2 av dere, så ville jeg aldri gått for en leilighet uten et soverom man kan lukke døra på og være alene. Det er virkelig gull verdt spesielt ved sykdom, men også mange andre ganger i løpet av livet.

Mindre leilighet og mindre møbler derimot er jeg positiv til.

• Liker 31
Skrevet

Jeg hadde ikke orket det. Trenger litt space av og til, ofte på et annet rom. Enn blir gjerne gående opp på hverandre når man kun bor i en 1 roms.

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde nok hatt behov for muligheten til å trekke meg tilbake til en annen sone. Vi er et par i 30-årene, og vi oppgraderte og oppskalerte nettopp fra leilighet til en ny enebolig. Det er fantastisk å ha hvert sitt kontor, samt to stuer. Begge kan ha besøk samtidig, og begge har et rom som er "sitt".

Vi har også ofte overnattingsbesøk, og det er umulig på 35 kvm.

Men alle er forskjellige! Så det er vanskelig for meg å si hva som er riktig for dere.

Anonymkode: 2ec73...eb7

• Liker 6
Skrevet

Vi bodde slik i ett år, og det blir for tett på. I hvertfall for oss. Jeg ville i hvertfall ha kjøpt noe med ett ordentlig soverom. Det er jo ganske så nedskalert bare det! :) 

• Liker 5
Skrevet

Nei, det koster mye penger å selge / kjøpe. Reiser og opplevelser er ikke miljøvennlig.

Jeg bodde på 38/42 m2 med en samboer og det er trangt!! Lite skapplass, ikke plass til noe særlig besøk og ikke noe sted å være for seg selv.

Anonymkode: 84a15...d61

• Liker 3
Skrevet
Fluffypuff skrev (Akkurat nå):

Vi bodde slik i ett år, og det blir for tett på. I hvertfall for oss. Jeg ville i hvertfall ha kjøpt noe med ett ordentlig soverom. Det er jo ganske så nedskalert bare det! :) 

"problemet" da blir at stuene ofte blir veldig små, med kjøkkenet å. Derfor vi vurderer en ettroms med alkoveløsning. Ser flere her nevner et rom å gå til etc. Det er et problem vi aldri har hatt egentlig og ikke er så aktuelt for oss som par.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"problemet" da blir at stuene ofte blir veldig små, med kjøkkenet å. Derfor vi vurderer en ettroms med alkoveløsning. Ser flere her nevner et rom å gå til etc. Det er et problem vi aldri har hatt egentlig og ikke er så aktuelt for oss som par.

Skjønner. Alle er jo forskjellige så hvis dere vet at dette kan fungere for dere hadde jeg kjørt på! 

Viser det seg om noen år at dere har gjort en feil sitter dere jo såpass fint i det økonomisk(altså uten lån ol.) at dere faktisk kan skalere litt opp igjen :)  

• Liker 1
Skrevet

Dette høre klaustrofobisk ut. Moren min hadde en leilighet på mellom 40 og 50 kvm. Den var liten. Greier dere virkelig å gå oppe på hverandre hele tiden? Ikke en eneste krok hvor dere kan trekke dere tilbake og være alene?

Her har dere jo ikke en gang et eget soverom. Dere må virkelig være samstemte når det gjelder sengetid, tv titting osv.
Nei dette hadde jeg ikke orket. 

Anonymkode: 7a3fc...9e2

• Liker 8
Skrevet

Jeg synes dette er fine alternative tanker. Jeg kjenner noen som bor i bobil og folk bor jo i båt og i små hytter. Det som gjør det forsøket verd er jo at om dere finner ut at det ble for klamt, ja så har dere gitt det et forsøk og da er det bare å slenge seg på gjeldskarusellen igjen sammen med oss andre. Det er jo ikke nødvendigvis et valg for livstid dere gjør 🙂

Anonymkode: 339b3...f00

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vi er et barnløst par i 40-årene som har en nesten nedbetalt bolig i Oslo. Her har vi en treroms, fullt av møbler, kopper og kar vi aldri(sjeldent) bruker. Vi har blitt mer og mer bevisste på miljø, klima og på kjøpspresset. Vi har snakket om å downsize før og vi har snakket mye om det nå i det siste.

Vi har nå sett et boligprosjekt vi kunne tenke å kjøpe oss en 1-roms. Det blir da en stor 1-roms på ca 36 kvm, med en stor alkoveløsning. Vi liker tanken på å ha lite møbler og kun ha fremme det vi bruker. Som f.eks et langbord som kan klappes sammen når vi ikke har gjester på besøk, etc.

Vi vil sitte igjen med en del penger ved salg av leiligheten, så vi slipper å ta opp et lån. Jeg syns tanken er forlokkende, men er det lurt? Vi har så lyst å hoppe på, men har ikke helt klart å bestemme oss enda. Bare tanken på å faktisk sitte igjen med penger, etter å ha kjøpt noe nytt, å kunne bruke mer på reiser og opplevelser, kanskje jobbe litt mindre virker veldig forlokkende.

Det ligger litt kapital i leiligheten, men det kan man jo vente med å realisere til pensjonsalderen. Når den tid kommer kan dere kjøpe noe som er mindre sentralt og nedbetale lånet med mellomlegget. Jeg anbefaler å ha en treroms fortsatt, fordi da har dere en mulighet til å gå i et annet rom når den andre sitter i telefonen eller ser på et slitsomt tv-program. Få bort ting og møbler kan dere gjøre slik dere bor nå.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men altså. Hvis dere er miljøbevisste og det er en av grunnene til å ville bo mindre. Så er jo reiser noe av det minst miljøvennlige vi mennesker driver med.
En flyavgang forurenser like mye som alle bilene til sammen en dag i Oslo.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men altså. Hvis dere er miljøbevisste og det er en av grunnene til å ville bo mindre. Så er jo reiser noe av det minst miljøvennlige vi mennesker driver med.
En flyavgang forurenser like mye som alle bilene til sammen en dag i Oslo.

Enkelte er så lite opplyst, desverre. Vi ferierer ofte i norden og her i Norge. Vi flyr veldig lite og har gjort det de siste 5 årene. Vi kjører elektrisk bil. Å reise med tog er gull, du burde prøve det! Istedenfor å bare kritisere andre...

• Liker 5
Skrevet

Her ville jeg ha kvittet meg med tingene først, og så se hvor mye rom dere trenger. Start der.

Jeg kunne aldri bodd i en ettromsleilighet med mannen min. Jeg elsker han, men vi trenger begge en dør å lukke iblant. 

Hvor gjør den ene av seg om den andre har en hjemmekveld med venner? Om den ene er forkjølet og vil holde senga, og den andre har besøk? Har dere aldri overnattingsgjester?

Jeg er selv forsiktig med forbruk og miljøbevisst, men jeg kjøpte en enebolig. Vi er bare bevisste på ting som strømforbruk, og at vi ikke har for mye greier. Kjøper brukt.

Anonymkode: 6733a...54c

• Liker 9
Skrevet

Vi bor i en toroms på 39 kvm, det går helt fint, men ville ikke tatt en 1-roms. Noen ganger vil den ene tidligere i seng ol.

Anonymkode: 0b588...afd

• Liker 1
Skrevet
Veggdyret skrev (35 minutter siden):

Så lenge det er 2 av dere, så ville jeg aldri gått for en leilighet uten et soverom man kan lukke døra på og være alene. Det er virkelig gull verdt spesielt ved sykdom, men også mange andre ganger i løpet av livet.

Mindre leilighet og mindre møbler derimot er jeg positiv til.

Enig med deg. Et soverom man kan lukke "må" man nesten ha.

Men en mindre leilighet med mye mindre ting? Absolutt.

Anonymkode: ca2aa...d35

• Liker 2
Skrevet

Dere skal downsize for å spare miljøet men bruke pengene på reising og opplevelser?

Uansett, jeg hadde aldri flyttet til et sted uten soverom sammen med noen andre.

Selv eide jeg alene en 3-roms da jeg var yngre, veldig praktisk å ha et soverom å sove i og et ekstra soverom til gjester.

Nå som jeg har samboer trives vi på 140kvm, jeg ville ikke hatt mindre.

Men folk er forskjellige. Jeg trenger alenetid for å ha det godt i livet. Dere trenger kanskje ikke det. :)

Skrevet

Hvorfor ikke? 
Å kjøpe og selge bolig er ikke permanente endringer. Ønsker dere bo enkelt? Ok. Kjøp enkelt, selg det gamle, doner eller selg eiendler go start det nye livet.

Hater dere det? Ok. Ikke det minste dramatisk. Da kjøper dere noe større, selger den enkle og forsøker på nytt. Det er bare vegger og tak.

Anonymkode: e48b8...98d

• Liker 3
Skrevet

Kanskje økonomisk hvis leiligheten er sentrumsnær og vil stige skyhøyt i verdi, men ikke lurt for forholdet. Å bo i ettroms med partner over tid er et helvete som lett knekker forholdet når man ikke har noe rom å trekke seg tilbake til og må se hverandre hele tiden 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...