Gå til innhold

Barn født sent på året, bare stress?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er litt i tenkebobla på når vi skal få barn. Samboer vil bare sette igang med en gang men jeg er litt avventende. (Ikke helt klar for å gi slipp på egentid og søvn haha).
Men jeg lurer på om det bare er stress å få barn sent på året, typ etter juli. Jeg er selv født i Oktober og hatet det når alle fikk billappen, kunne kjøpe alkohol og reise mens jeg ikke var gammel nok. Er det flere ulemper enn disse? 
Tenker også endel på disse typiske «desember-guttene» som nesten er et år yngre enn resten av klassen og dermed ikke like moden for å starte på skolen og havner bakpå..

Har du barn født senere på året og hva er tankene dine rundt dette? 

Anonymkode: 9077c...cdc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare stress med barn født sent på året? 🤣 det er ulemper med alle fødselsmånedene. Er bare å Google 🙂 

Anonymkode: ed88f...487

• Liker 6
Skrevet

Ikke noe mer stress å få barn i desember enn i mai. 

• Liker 11
Skrevet

Bare stress med barn uansett

• Liker 17
Skrevet

Alt du nevner er bare i-landsproblemer. Du kan ikke planlegge når du blir gravid uansett.

Anonymkode: 4b3d7...30f

• Liker 13
Skrevet

8 måneder ulønnet perm er stress (ref desember-barn)

Anonymkode: 625c1...259

• Liker 4
Skrevet

Jeg har en 11-åring født i august. Det er jo ikke direkte sent, men "etter juli" som du snakker om. ;) Så langt er den eneste ulempen at han pleier å få mye sommergreier til bursdagen (mye salg på sånt på den tiden), og han rekker såvidt å bruke det før det pakkes bort for sesongen. Det synes han er litt kjedelig, men det går fint altså. 😛

Ellers er det en gutt i klassen hans som er født i desember, og han er den flinkeste i klassen i de fleste fag ifølge min sønn. Han var også blant de som ble tidligst selvstendige i klassen. Alt dette er jo veldig individuelt.

Hvordan det blir for dem når de skal ta lappen og begynner å drikke alkohol vet vi jo ikke ennå. 😛

Anonymkode: 05dce...46d

• Liker 4
Skrevet

Vil ikke anbefale å få barn oktober-desember. Så mange barn på egne barns trinn som henger etter både i skole og idrett fordi de er født sent på året, det gjelder både fysisk og mentalt.  Januar/februarbarna står frem i veldig stor grad. Det finnes unntak, men på min sønns gutter 16 lag i fotball er for eksempel alle de flinkeste født tidlig på året. Av 30 ungdommer er det ingen igjen født november og desember, de har falt fra.  
Vi har hatt klassebursdager og trinnfester for for begge barna i mange år og det merkes veldig godt i gruppa hvem som er spesielt desemberbarn.  Synes fryktelig synd på mange av de, selv på ungdomsskolen merkes forskjellen godt.

Anonymkode: dcdd7...5bf

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vil ikke anbefale å få barn oktober-desember. Så mange barn på egne barns trinn som henger etter både i skole og idrett fordi de er født sent på året, det gjelder både fysisk og mentalt.  Januar/februarbarna står frem i veldig stor grad. Det finnes unntak, men på min sønns gutter 16 lag i fotball er for eksempel alle de flinkeste født tidlig på året. Av 30 ungdommer er det ingen igjen født november og desember, de har falt fra.  
Vi har hatt klassebursdager og trinnfester for for begge barna i mange år og det merkes veldig godt i gruppa hvem som er spesielt desemberbarn.  Synes fryktelig synd på mange av de, selv på ungdomsskolen merkes forskjellen godt.

Anonymkode: dcdd7...5bf

Det er jo tragisk hvis foreldre, skole og nærmiljøet ellers ikke klarer å la barn være barn og lar noen falle fra på den måten. Det vitner jo om en usunn prestasjonskultur hvis det ikke finnes tilbud for helt gjennomsnittlige barn. Det er ikke bare de født i januar/februar som skal ha et tilbud..

Anonymkode: 62ddc...6df

• Liker 32
Skrevet

På fotballaget til min sønn, gutter 12 år, er to av de beste født i desember. 
Det er fordeler og ulemper med det meste, og man kan sjelden velge fødselsdato helt fritt uansett. Går tross alt bra med de fleste, også om man er født seint på året. 

Anonymkode: 0a916...31f

• Liker 13
Skrevet

Har barn født i slutten av oktober. Har gjennom bhg tiden alltid vært yngst i sitt kull,  men har ikke hengt etter de som er født I jan-juni . Jeg mener det handler mer om personlighet enn fødselsmåned. Ved skolestart var det lite forskjell på de. 

Anonymkode: 9980b...0bc

• Liker 12
Skrevet

Har jente født i desember, attpåtil 6 uker for tidlig (så skulle ha vært januarbaby og en av de eldste i sin klasse egentlig).

Hun er «helt gjennomsnittlig» når det gjelder sport og fysisk aktivitet, hverken blant de flinkeste eller dårligste. På skolen gjør hun det derimot supert. Knakk lesekoden tidlig, en av de flinkeste i de fleste fag osv. Veldig kreativ og selvstendig. 

Jeg er selv født sent på året og ja - det var lutt kjipt å være blant de siste som ble 18 eller kunne ta lappen. Men det er da filleting alt i alt, selv om det er kjipt det og da. 
Men så er jeg til gjengjeld den siste  i venninneflokken som fyller 30, 40 osv 😂 

Anonymkode: 205b3...09b

• Liker 13
Skrevet

Nevøen min er født i desember og fra 1. klasse og ut hele vgs var han alltid den flinkeste i klassen. 

Du skriver: 
Tenker også endel på disse typiske «desember-guttene» som nesten er et år yngre enn resten av klassen og dermed ikke like moden for å starte på skolen og havner bakpå..

Når du som voksen dame klarer å dra alle desember-barn under samme kam og nærmest beskrive de som dumme på skolebenken, da sier det sitt. Du trenger ikke nødvendigvis å være født i desember for å være dum😂👏🏻

Anonymkode: b9589...cb7

• Liker 25
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alt du nevner er bare i-landsproblemer. Du kan ikke planlegge når du blir gravid uansett.

Anonymkode: 4b3d7...30f

Det kan mange

• Liker 2
Skrevet

Jeg er født i desember. A-i snitt, alltid hengt med på skolen. Var og høyere og tidligere utviklet enn de andre, så glad jeg ikke er født i januar! 

Det er veldig inviduelt dette her. Men, nå når barna begynner på skolen så ville jeg tenkt litt på det ja. Var glad for at gutten min var fylt seks år når han begynte på skolen. 

Men, du.. Jeg håper du vet at man ikke bllir gravid på bestilling. Det kan ta årevis for noen. 

Anonymkode: 0c9b8...4d9

• Liker 5
Skrevet

Er ikke så strevsomt nei. I mange barnehager så får du plass når du trenger det (kommer vel kanskje an på hcor du bor).

Jeg fikk plass til mitt barn som er født i midten av desember i den pri ate bhg som søsknene gikk i. Jeg spurte tidlig (før fødsel til og med 😂🙈) og de mente det ikke ville være noe problem.. Så skulle plutselig ett av de eldste barna slutte rett før sommeren, og vi fikk beskjed om at vi da måtte søke fra august.. Jeg var litt sånn... OK? Men så fant jeg ut at det var verdt det lell. Heldigvis for meg begynte de ikke å kreve meg for penger før august. Hadde sykt lang tilvenning 😂

Anonymkode: 4dd0f...19c

• Liker 1
Skrevet

Jeg er født i november, det samme er min datter og min ene stesønn.

Det eneste negative har vært å vente på å bli 16 (øvelseskjøre og enkelte ekstrajobber) og 18 (sertifikat, alkohol, osv). Men når alt det har passert er det fint å være født sent på året, når jevnaldrende har blitt eldre er man fortsatt "ung" ;)

Hvis jeg hadde blitt gravid med en gang vi begynte å prøve hadde min datter vært født i mai. Men det er ikke alt man kan planlegge.

• Liker 1
Skrevet

Altså... Det er de færreste som er så heldige at du får bestemme når det klaffer.

Har barn født i mars, oktober og desember. Selv er jeg født i november.

Edste som er født i oktober har aldri hengt etter på noen plan. Ikke vært stress med noe som helst.

Anonymkode: e6274...58f

• Liker 2
Skrevet

Man kan vel finne noe negativt med enhver måned tenker jeg.

For min del så har det ikke vært problematisk å ha et barn som er født på slutten av året. Han hadde nok kost seg et år til i barnehagen men han var og egentlig klar for skolen selv om jeg ikke var det. :P 

Han var den første som lærte å lese og har gjort det bra i alle fag, han er en av de beste på trinnet faglig sett. Sosialt har vi heller aldri hatt noe problem, han er moden for alderen og en sosial kar. 

Alt er relativt, de som sliter mest på vår skole er barna som er født på starten av året, der er det diagnoser i fleng. Så en garanti har man ikke uansett når barnet er født. 

Når han blir ungdom så er det kanskje ikke like gøy å ikke være på alder med noen av vennene men hvis det er det eneste man kan klage over så er man heldig. Det vil jo bli litt kjedelig for han uansett da bestevennen er et par år eldre. 😄 Dessuten så er en del på trinnet født på høsten og vinteren så han vil jo ha venner som er født samtidig som han og. Det går seg til. 

• Liker 3
Skrevet

Er selv født tidlig på året og har ikke hatt noe enklere liv av den grunn😅🙈

Anonymkode: d3a94...ad9

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...