AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #21 Del Skrevet 13. november 2021 stan skrev (7 minutter siden): Jeg tok mitt i 1986 og de er gyldig noen tiår til. Samme her. Husker vi måtte ta noe som het fase 2, og da ble det gyldig til man fyller 100 år. Anonymkode: b976f...a4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 13. november 2021 #22 Del Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Samme her. Husker vi måtte ta noe som het fase 2, og da ble det gyldig til man fyller 100 år. Anonymkode: b976f...a4c Ja, når ble det slutt med det? Husker faren min måtte fornye førerkortet før det. Tror det var en slags test om man kunne de nye oppdaterte reglene. Det burde vi gjeninnføre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #23 Del Skrevet 13. november 2021 På mitt førerkort står det at det er gyldig til 2089. Altså, 100 år etter jeg ble født. Anonymkode: 7968e...9d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #24 Del Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (På 12.11.2021 den 15.13): Jeg tror det. Da jeg tok lappen på slutten av 90-tallet fikk jeg en hvor det står den varer til jeg blir 100 år. Anonymkode: 67af4...dc0 Det gjelder ikke lenger, er kommet nye regler. så du bør sjekke når det skal fornyes. Man får ikke førerkort til man er 100 lenger Anonymkode: 511c9...5ae 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #25 Del Skrevet 13. november 2021 Er det noen som vet hva som skjer dersom man ikke fornyer førerkortet innen fristen? Jeg forstår at man da ikke har lov til å kjøre bil, men hvor vanskelig vil det være å få nytt førerkort dersom man skulle ønske det noen år etter at førerkortet er utløpt? Vil man måtte ta kjøretimer, teoriprøve og oppkjøring på nytt? Eller koster det bare litt mer å få utstedt nytt førerkort? Anonymkode: 361ce...2b5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #26 Del Skrevet 13. november 2021 Det siste der lurer jeg også på. Er det bare å bestille time, ta nytt bilde der og få nytt førerkort, eller må en igjennom teori og annet? Anonymkode: 41a87...337 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #27 Del Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er det noen som vet hva som skjer dersom man ikke fornyer førerkortet innen fristen? Jeg forstår at man da ikke har lov til å kjøre bil, men hvor vanskelig vil det være å få nytt førerkort dersom man skulle ønske det noen år etter at førerkortet er utløpt? Vil man måtte ta kjøretimer, teoriprøve og oppkjøring på nytt? Eller koster det bare litt mer å få utstedt nytt førerkort? Anonymkode: 361ce...2b5 Det er bare sjekke statens vegvesen sine sider, men her får du svaret fra siden deres. Førerkortet er et bevis på de førerrettene (førerkortklassene) du har. Gyldigheten til førerkortet kan ofte være kortere enn gyldigheten på førerretten. Fristen for når du må fornye førerkortet, avhenger av datoen det ble utstedt. Utløpsdatoen for førerkortklassene finner du i kolonne 11 på baksiden av førerkortet. Hvis du ikke fornyer førerkortet innen utløpsdatoen, mister du førerretten for de førerkortklassene som er utløpt. Du får førerretten tilbake når du har fornyet de utløpte klassene. Det står at du kan fornye på nett eller møte opp på trafikkstasjonen. Står ikke at det koster noe, annet en at du nok må betale for nytt kort/bilde. Anonymkode: 4ca80...88d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #28 Del Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er bare sjekke statens vegvesen sine sider, men her får du svaret fra siden deres. Førerkortet er et bevis på de førerrettene (førerkortklassene) du har. Gyldigheten til førerkortet kan ofte være kortere enn gyldigheten på førerretten. Fristen for når du må fornye førerkortet, avhenger av datoen det ble utstedt. Utløpsdatoen for førerkortklassene finner du i kolonne 11 på baksiden av førerkortet. Hvis du ikke fornyer førerkortet innen utløpsdatoen, mister du førerretten for de førerkortklassene som er utløpt. Du får førerretten tilbake når du har fornyet de utløpte klassene. Det står at du kan fornye på nett eller møte opp på trafikkstasjonen. Står ikke at det koster noe, annet en at du nok må betale for nytt kort/bilde. Anonymkode: 4ca80...88d Om du sist fikk utstedt kortet før 2012, må du møte på trafikkstasjon. Mellom 2012-2013 vil du få lengre tid (15 år) før det går ut om du tar nytt bilde. Anonymkode: 4ca80...88d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #29 Del Skrevet 14. november 2021 Jeg fornyet nettopp mitt førerkort pga førerretten for lett lastebil gikk ut (må fornyes hvert femte år). Måtte ha legeattest (kostet 800) og møte opp med den på trafikkstasjonen og betalte et lite gebyr for at de skulle sende meg nytt kort i posten. Ikke noe nytt bilde, de brukte det som var tatt for fem år siden. Man blir altså ikke spurt om trafikkregler eller må kjøre eller noe som helst, så lenge man har førerretten i behold. Anonymkode: cc8e2...12d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 14. november 2021 #30 Del Skrevet 14. november 2021 Førerretten, er til man er 100 år. Men selve beviset, må byttes ut innen en gitt frist. De som tok det rundt 80. tidlig 90 tallet må bytte det ut innen utgangen av 2023. De som har tatt det seinere, og fram til juni 2007(mener jeg det er) må fornye det innen 2032. Førerkortet kan brukes som legitimasjon til mye, men det er stadige endringer i hva som er av informasjon innlagt i selve kortet. Og det er den som må fornyes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå