Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spiser ikke hund og har ikke lyst til det heller. 

Jeg bare spør hvilket grunnlag man har til å si at det er galt. Det er helt vanlig i Kina f eks. 

Med et naturalistisk ateistisk verdenssyn er det ingen grunnlag for å si at det er galt. Hvis du mener at det er galt og vil at det skal være galt må du ha en standard for moral som er større enn deg selv. Det betyr at du som er ateist kopierer konseptet fra religion hvis du erklærer at hunder er galt å spise. Du må tilhøre en religion som forbyr spising av hunder, f eks Islam fordi da er du i det minste ikke intellektuelt uærlig siden du antar at det er Gud som bestemmer standarden for moral, og at den sier at man ikke kan spise hunder. Først da er det galt å spise hunder. 

Anonymkode: 74da6...dae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ikke helt ser poenget ditt med å blande inn religion. Jeg tenker at i f.eks. Norge så er hund et kjæledyr, for mange et familiemedlem. Da blir det for veldig mange nordmenn helt galskap å skulle spise hund.

• Liker 1
Skrevet

Galt her har med kultur å gjøre (man spiser ikke hund fordi vi har en kultur som assosierer hund med kjæledyr) eller galt har med etikk å gjøre (man er vegetarianer og spiser ikke dyr i det hele tatt og derfor heller ikke hund). Ikke så mye verre enn det.

Anonymkode: 96fff...d5a

• Liker 2
Skrevet

Ikke noe galt med å spise hund, men av en eller annen grunn tror jeg ikke det er godt. Kanin og hest derimot er flotte greier!

Anonymkode: 70d62...67b

• Liker 1
Skrevet

spis så mye hund du vil, men faktum er at det er ikke særlig godt kjøtt. katt er verre, fordi det har en ammoniak-smak når det er tilberedt. 

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke så mange lager ribbe til jul av minigrisen de har som kjæledyr heller. 

Anonymkode: e5cda...1fd

• Liker 1
Skrevet

Er man sulten nok spiser man kanskje hva det skulle være.

Anonymkode: 41128...222

Skrevet

En ting er at mange ikke vil spise hund fordi det er kjæledyr.

En annen ting er at jeg tror at de aller fleste er i mot hvordan hundekjøtt virksomheten opererer. Det er rett og slett grufullt og skremmende, og det er vel svært få som vil være med å støtte den industrien. 

Skrevet

Jeg tror det er fordi nordmenn og generelt mange andre steder i verden ser på hund som et kjæledyr, og ikke mat. Enn spiser jo ikke kjæledyr. Det samme gjelder katt. Vi er fra en kultur hvor det å ete hund og katt blir moralsk feil.  Jeg kunne aldri klart å spise Katt eller hund.

• Liker 1
Skrevet

Hvis jeg skal spise kjøtt, ønsker jeg kun å spise dyr som er vegetarianere. Hvis vi spiser rovdyr øker det sannsynligheten for å få i oss patogener. Derfor mener jeg det er risikabelt å spise hund, katt, rev osv, mens bjørn og gris som er altetere spiser jeg heller ikke.  Når det gjelder dyr vi har som kjæledyr kommer det følelsesmessige inn og det er ofte irrasjonelt. Jeg liker derfor ikke tanken på å spise f.eks marsvin samt at hest er vanskelig selv om det er fint kjøtt og god ressursutnyttelse. Heller mer til vegetarmat, det er tryggere og mer etisk.

Anonymkode: 65a9a...fff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...