Gå til innhold

Det føles så forgjeves å streve sånn med vektnedgang.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 62 kg. 165 høy. Trives ikke. Min idealvekt er på rundt 55/56 vil jeg tro. Og jeg har prøvd maaange ganger, men går ned 300g opp 500g og sånn holder jeg på uten at jeg kommer meg noen vei😩

jeg trenger 3 ganger i uken (step og styrke) de andre dagene går jeg tur, raskt tempo 30-40 min. Jeg har absolutt ikke mulighet til å få til mer trening i en allerede travel småbarnstilværelse med fulltidsjobb. 
gikk på vekten i dag; 62,1 kg. For en uke siden veide jeg 62,3. 😩😩😩

jeg spiser 1300kcal til dagen. Jeg veier Stort sett ALT, men av og til er middag litt vanskelig feks når vi lager gryterett der alle ingrediensene er blandet. Men spiser bare en liten porsjon. 
hvorfor kan jeg ikke gå mer ned i vekt? Hva gjør jeg galt?? 
Har jobbet med å få på plass god søvn, legge meg til 22/22.30- opp 0630.

jeg har kuttet både Pepsi Max og godteri. Jeg spiste litt oppkuttet frukt evt en proteinbar på lørdagen viss jeg har lyst på noe. 

drikker 2 liter vann til dagen og en god del grønnsaker. 
jeg skjønner ikke hvorfor «alle andre» får det til og for meg er det umulig. 

Anonymkode: 6f583...1eb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har en fin vekt. Sannsynligvis din idealvekt. 

Hvorfor ønsker du dette for deg selv? Et evig jag, mat, trening, veiing, vonde følelser? Og så fortsette med dette hele livet? 

Hvilken lykke tror du det gir deg å veie noen kilo mindre? 

Anonymkode: 26081...ce9

• Liker 28
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du har en fin vekt. Sannsynligvis din idealvekt. 

Hvorfor ønsker du dette for deg selv? Et evig jag, mat, trening, veiing, vonde følelser? Og så fortsette med dette hele livet? 

Hvilken lykke tror du det gir deg å veie noen kilo mindre? 

Det er ikke et evig mas og jag når man har nådd "drømmevekten". Å gå ned i vekt er et mas, men når man har nådd vekten man selv ønsker så handler det bare om å ligge i vedlikehold. Jeg ble i alle fall mye mer komfortabel i egen kropp da jeg klarte å gå ned noen "kosekilo". 

TS du skriver at du går ned 300 gram for å få gå opp 500 gram igjen. Sprekker du? 

Anonymkode: 37b12...8a0

• Liker 2
Skrevet

Det virker som om du muligens er litt lite konsekvent? Hender det at du spiser barnas rester? Feilberegner mengde middag? 

Prøv å gå ned 100 kcal til,  slik at du spiser 1200. Vær nøye med å logge og veie absolutt alt i en mnd. 

Anonymkode: af210...890

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er ikke et evig mas og jag når man har nådd "drømmevekten". Å gå ned i vekt er et mas, men når man har nådd vekten man selv ønsker så handler det bare om å ligge i vedlikehold. Jeg ble i alle fall mye mer komfortabel i egen kropp da jeg klarte å gå ned noen "kosekilo". 

TS du skriver at du går ned 300 gram for å få gå opp 500 gram igjen. Sprekker du? 

Det er for de fleste motsatt. Enkelt å gå ned. Veldig vanskelig å bli der da kroppen vil tilbake. 

Jeg ble i alle fall mye mer komfortabel med meg selv da jeg innså at jeg var litt eldre, ikke lengre kledde en tenåringskropp, og at ved å akseptere den vekten kroppen min ønsket (som likevel var midt i vanlig BMI) var akkurat like lykkelig med mannen, venner og livet mitt, men at jeg da kunne spise og trene akkurat som jeg ønsket, i stedet for å kjøre et strengt regime. 

• Liker 15
Skrevet

Du veier en kg mindre enn snittet for din høyde. Og det evige jaget slutter ikke når du har gått ned i vekt, for å opprettholde vekten må du fortsette å spise mindre og telle kalorier. Det er ikke verdt det

Anonymkode: e9568...0a2

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg sprekker etter noen uker hver gang, fordi set føles dritt å veie alt, og så har deg fått feks fire uker og jeg har gått ned  bare noen få hundre gram….og opp igjen. Når jeg driter i kaloritelling så holder jeg meg på 62-63 nesten uansett hva dritt jeg spiser. Mulig 1300kcal er for mye for meg for å gå ned..

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det virker som om du muligens er litt lite konsekvent? Hender det at du spiser barnas rester? Feilberegner mengde middag? 

Prøv å gå ned 100 kcal til,  slik at du spiser 1200. Vær nøye med å logge og veie absolutt alt i en mnd. 

Anonymkode: af210...890

Jeg spiser ikke rester. Jeg veier faktisk alt bortsett fra når middagen nærmest gjør det umulig forsi alle ingrediensene er blandet. Men da tenker jeg halvparten grønt, 1/3 potet/ris og 1/3 kjøtt/fisk. 

kanskje 1200 kalorier er bedre for meg å ligge på for vektnedgang. Jeg bare syns 1200 er vanskelig i lengden. Det krever ekstremt gode valg til hvert måltid for å være innfor kalorimessig og samtisig bli mett, men det er kanskje det som skal til. 

Skrevet

Sannsynligvis har forbrenningen din justert seg til hvor lite du spiser. For 1300 kcal er lite. Jeg ville spist litt mer og trent ordentlig styrketrening. Fått opp forbrenningen litt rett og slett. 

Anonymkode: 85db5...96d

• Liker 6
Skrevet

Spis mer og løft tungt.

Anonymkode: eff92...5ca

• Liker 7
Skrevet

Dra til bassenget, svøm litt og slapp av. Og du veier maten din sier du, men du skriver ikke hva du spiser. Husk at du trenger fiber f.eks! Sier det igjen jeg (selv om det begynner å høres ut som reklame..) og selv om det er mange år siden jeg gikk, at Libra er det kostholdskurset her i Norge som lærte meg mest om hvordan kroppen fungerer og hvordan man bør spise for å få den til å fungere på sitt beste. Harfortsatt Libra i baktankene hver gang jeg vil hente meg inn. https://libra-helse.no/

Og husk en ting, om du stresser med å gå ned, så kan stresset i seg selv hindre kroppen din i å ønske å gå ned. Kroppen din beskytter deg, den tenker "oi, her brukes masse energi på stress, da må vi holde på det vi har så vi har nok energi til å holde tritt". Om du ikke er Johaug eller Bjørgen, eller lider av en fedmeutfordring, så ville jeg ikke veid maten som en livsstil. Poenget i Libra var også å veie i starten, for å kunne lære seg å se sånn ca. hvor mye man skal ha på brødskiva eller tallerkenen, men ikke fortsette i evig tid liksom. Og selv om man lærer om kalorier, skal man se bort i fra det i det daglige, om man ikke har et større problem og skal ned en hel masse kg.

Jo mer du overfokuserer, jo mer stresser du, jo mer vil kroppen reagere med å ta vare på deg, dvs. holde igjen på fett og næringstoffer, for å sikre at du ikke mister alt kroppen trenger for å få organene til å fungere riktig.

Anonymkode: 0fe67...430

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spis mer og løft tungt.

Anonymkode: eff92...5ca

Jeg har null peiling på styrketrening😕 og ikke råd til PT. Jeg er der at jeg ikke tør å bevege meg inn i en styrkesal. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dra til bassenget, svøm litt og slapp av. Og du veier maten din sier du, men du skriver ikke hva du spiser. Husk at du trenger fiber f.eks! Sier det igjen jeg (selv om det begynner å høres ut som reklame..) og selv om det er mange år siden jeg gikk, at Libra er det kostholdskurset her i Norge som lærte meg mest om hvordan kroppen fungerer og hvordan man bør spise for å få den til å fungere på sitt beste. Harfortsatt Libra i baktankene hver gang jeg vil hente meg inn. https://libra-helse.no/

Og husk en ting, om du stresser med å gå ned, så kan stresset i seg selv hindre kroppen din i å ønske å gå ned. Kroppen din beskytter deg, den tenker "oi, her brukes masse energi på stress, da må vi holde på det vi har så vi har nok energi til å holde tritt". Om du ikke er Johaug eller Bjørgen, eller lider av en fedmeutfordring, så ville jeg ikke veid maten som en livsstil. Poenget i Libra var også å veie i starten, for å kunne lære seg å se sånn ca. hvor mye man skal ha på brødskiva eller tallerkenen, men ikke fortsette i evig tid liksom. Og selv om man lærer om kalorier, skal man se bort i fra det i det daglige, om man ikke har et større problem og skal ned en hel masse kg.

Jo mer du overfokuserer, jo mer stresser du, jo mer vil kroppen reagere med å ta vare på deg, dvs. holde igjen på fett og næringstoffer, for å sikre at du ikke mister alt kroppen trenger for å få organene til å fungere riktig.

Anonymkode: 0fe67...430

Jeg kommer ikke til å telle kalorier for evig, men for å gå ned fra 62 til 55/56 så er det nødvendig tror jeg. 
føler ikke jeg stresser heller, men det undrer meg at det går såå sakte. Spiser sikkert 2000-2500 kcal (har egentlig ikle peiling, men vil tro ca det) når jeg ikke slanker meg og spiste godteri sikkert 4 dager i uken….men gikk ikke opp. Derfor er det rart at når jeg kutter dette, øker aktivitetsnivået og ligger på 1300 så går det så trått. 

en vanlig dag ser spnn ut: 

Frokost: en brødskive med et speilegg + paprika og agurk. 

lunsj: 4 Rugsprø m/ mager jalapeñoost 

eller: pastasalat m egg (ca 220kcal) 

Ca 14-tiden av arbeidsdagen: en liten boks med gulrøtter, tomater, agurk, paprika. 

middag: helt vanlig norsk kost; fiskeboller m potet, gulrotsuppe, betasuppe, fiskekaker med grønnsaker og potet, laks, Vegetarboller med fullkornspasta og rosenkål osv….

Kvelds: (dersom jeg har litt kalorier igjen) gresk yoghurt, cottagecheese, jordbær og blåbær + Zero topping (ca 180 kcal)

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg sprekker etter noen uker hver gang, fordi set føles dritt å veie alt, og så har deg fått feks fire uker og jeg har gått ned  bare noen få hundre gram….og opp igjen. Når jeg driter i kaloritelling så holder jeg meg på 62-63 nesten uansett hva dritt jeg spiser. Mulig 1300kcal er for mye for meg for å gå ned..

Svaret er her. 1300 kcal vil få deg ned i vekt, men ikke når du sprekker. 

Anonymkode: eedfe...33d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kommer ikke til å telle kalorier for evig, men for å gå ned fra 62 til 55/56 så er det nødvendig tror jeg. 
føler ikke jeg stresser heller, men det undrer meg at det går såå sakte. Spiser sikkert 2000-2500 kcal (har egentlig ikle peiling, men vil tro ca det) når jeg ikke slanker meg og spiste godteri sikkert 4 dager i uken….men gikk ikke opp. Derfor er det rart at når jeg kutter dette, øker aktivitetsnivået og ligger på 1300 så går det så trått. 

en vanlig dag ser spnn ut: 

Frokost: en brødskive med et speilegg + paprika og agurk. 

lunsj: 4 Rugsprø m/ mager jalapeñoost 

eller: pastasalat m egg (ca 220kcal) 

Ca 14-tiden av arbeidsdagen: en liten boks med gulrøtter, tomater, agurk, paprika. 

middag: helt vanlig norsk kost; fiskeboller m potet, gulrotsuppe, betasuppe, fiskekaker med grønnsaker og potet, laks, Vegetarboller med fullkornspasta og rosenkål osv….

Kvelds: (dersom jeg har litt kalorier igjen) gresk yoghurt, cottagecheese, jordbær og blåbær + Zero topping (ca 180 kcal)

Sjekk den pastasalaten med egg. 220 kcal høres veldig lite ut for pastasalat med egg. 

• Liker 5
Skrevet

Husk at poteter, pasta og vanlig brød inneholder stivelse og korn , som igjen oppfører seg som sukker i kroppen. Kutt ut det. Og...Får du i deg nok fett? Og ikke spis for mange måltid. Faste er en god ting.

Anonymkode: 5340b...6f1

• Liker 3
Skrevet

Synes du skal spise litt mer, jeg da. Jeg er 162 høy og veier det samme som deg. Skal litt til ned i vekt etter siste fødsel. Jeg går ned ved å spise 1600-1700 kalorier om dagen, med litt utskeielser av og til. Trener en del tung styrketrening.

Men jeg tror altså du spiser litt for lite hvis det faktisk er slik at du har veid alt du spiser. Du kan ikke gå ned til 1200 i hvert fall. 

Anonymkode: e58a7...76f

• Liker 2
Skrevet

Du har en helt normal vekt for din høyde, og er ikke overvektig på en flekk. Hvorfor skal du på død og liv gå ned til minimumsvekt for normalintervallet på BMI-skalaen? Høres nesten ut som du har hengt deg opp i tanken om at tynn er lik pen og lykkelig. I streben etter å gå ned i vekt sulter du deg, sprekker og føler deg mislykket gang på gang. Men du har en helt normal BMI så slutt å plage deg selv og bruke livet ditt på å prøve å slanke deg og føle deg mislykket, men lev livet her og nå. Det vil gjøre deg mye mer attraktiv også når du klarer å slappe av og godta deg selv som den du er 😉

• Liker 2
Skrevet
Grüner skrev (3 minutter siden):

Du har en helt normal vekt for din høyde, og er ikke overvektig på en flekk. Hvorfor skal du på død og liv gå ned til minimumsvekt for normalintervallet på BMI-skalaen? Høres nesten ut som du har hengt deg opp i tanken om at tynn er lik pen og lykkelig. I streben etter å gå ned i vekt sulter du deg, sprekker og føler deg mislykket gang på gang. Men du har en helt normal BMI så slutt å plage deg selv og bruke livet ditt på å prøve å slanke deg og føle deg mislykket, men lev livet her og nå. Det vil gjøre deg mye mer attraktiv også når du klarer å slappe av og godta deg selv som den du er 😉

Mange som ikke er så lange ønsker å være i nedre del av normalsjiktet fordi bmi kalkulatoren underdriver tallet på de som ikke er så høye. Jeg vet ikke hva TS sin grunn er, men mange lave mennesker i toppen av normalsjiktet har for høy fettprosent (over 30%) i forhold til de som er høyere på samme bmi nummer og er egentlig overvektige. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker også at dette er din idealvekt. Ikke stress mer med å gå ned, du er fin som du er! 

Anonymkode: 62e26...70d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...