Gå til innhold

Hvordan få klærne til å lukte godt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 
Jeg har sluttet å bruke skyllemiddel, da det står nesten på alle klærne at de ikke tåler skyllemiddel. MEN klærne lukter ikke kjempegodt. Noen som har noen triks i ermet for å få klærne til å lukte godt :) 

Anonymkode: d0a2e...815

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 2 uker senere...

Vask dem på mindt 60 grader innmellom. Det tar vekk den sure lukta. 

Anonymkode: 074ee...d7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker eddik som skyllemiddel. Altså i tillegg til vaskepulver (små mengder). Fjerner vond lukt. Å henge ut klærne vil også funke, men her det minusgrader nå så den er utelukket for min del 😅

Spørsmålet er om du vil fjerne vond lukt eller få god duft - sistnevnte krever vel skyllemiddel eller sterkt parfymert vaskemiddel. 

Anonymkode: 26f33...e02

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heng opp klærne straks etter vask, det blir bakterier og dårlig lukt om de blir liggende våte.

Selv liker jeg ikke lukten av skyllemiddel, synes i hvertfall de vanlige skyllemidlene dufter altfor sterkt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være fra maskinen også. Lurt å rense den av og til. Nå som det begynner å bli kaldere ute, er det fint å henge de ut til lufting. Også kommer det jo an på materialet som tøyet er laget av. Jeg har inntrykk av at syntet ofte blir luktene surt etterhvert. Hvis det er ull kan man koke det. Da er det veldig viktig å IKKE røre i kjelen mens det koker, da tover det seg. La plagget kjøle seg helt ned oppi kjelen før du tar det ut. Jeg har ikke testet på andre naturmaterialer, så lurt å undersøke litt mer. Jeg ville ikke gjort det med finere ullplagg, da man ikke vet om fargen holder. Jeg gjør det bare på ullundertøy som jeg har under andre plagg. Syntet burde man ikke teste det ut på, det kommer sikkert til å smelte.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det meste av tøyet mitt bruker jeg vaskemiddel fra Tangent GC og Wolford, eller Neutral til litt røffere vask. Jeg bruker aldri OMO, det får klærne til å stinke, særlig flytende OMO.

Jeg har sedertreblokker i skap og kommoder og lavendelposer i undertøysskuffen. (Generelt er jeg ikke noe glad i lavendel, men av en eller annen grunn synes jeg de små posene fra Vera og William lukter ordentlig friskt og godt. Det er sikkert egentlig ikke noe spesielt med dem.)

Anonymkode: f2a22...b1f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.11.2021 den 18.09):

Jeg bruker eddik som skyllemiddel. Altså i tillegg til vaskepulver (små mengder). Fjerner vond lukt. Å henge ut klærne vil også funke, men her det minusgrader nå så den er utelukket for min del 😅

Spørsmålet er om du vil fjerne vond lukt eller få god duft - sistnevnte krever vel skyllemiddel eller sterkt parfymert vaskemiddel. 

Anonymkode: 26f33...e02

https://www.klikk.no/bolig/ja-klart-du-kan-torke-klaer-ute-om-vinteren-2237496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg putter i en halv dose skyllemiddel åkke som jeg 🤷‍♀️ det aller meste vaskes på 60 (timesprogram) her, bortsett fra ull og sengetøy. Det meste av hverdagstøy puttes i tørketrommelen, bortsett fra jeans, ull og bh'er da. Det går faktisk helt fint.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Til det meste av tøyet mitt bruker jeg vaskemiddel fra Tangent GC og Wolford, eller Neutral til litt røffere vask. Jeg bruker aldri OMO, det får klærne til å stinke, særlig flytende OMO.

Jeg har sedertreblokker i skap og kommoder og lavendelposer i undertøysskuffen. (Generelt er jeg ikke noe glad i lavendel, men av en eller annen grunn synes jeg de små posene fra Vera og William lukter ordentlig friskt og godt. Det er sikkert egentlig ikke noe spesielt med dem.)

Tusen takk for tips! Jeg bruker omo å kommer til å slutte med det. Jeg skal skaffe sedertreblokker og lavendel!

Anonymkode: d0a2e...815

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Flytende OMO stinker helt grusomt, men jeg synes pulveret er helt OK og ikke setter like mye lukt på tøyet. 

Anonymkode: 09be3...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Flytende OMO stinker helt grusomt, men jeg synes pulveret er helt OK og ikke setter like mye lukt på tøyet. 

Anonymkode: 09be3...565

Ja, jeg er enig i at flytende er aller verst altså! Pulveret er nok ikke så ille, men det legger noen ganger igjen en litt kvalmende eim, synes jeg. Dette var noe jeg merket først etter å ha luket ut en del andre lukter, så det kan hende at nesen min har blitt i overkant sensitiv. Men den flytende er fy-fy uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...