Gå til innhold

Kommer dere som ikke har tatt vaksine ta nå? Pga vaksinesertfikat i kommunene?

Humle Brumle

?  

190 stemmer

1. 1. Kommer du som ikke ha tatt til å ta nå?

• Nei
      152
    • Ja, tar også tredje når den kommer.
      27
    • Ja, men bare en dose.
      5
    • Ja, men bare to doser.
      6

Anbefalte innlegg

Men de innlagte, har de sykdom som gjøre at å bli smittet av korona, influensa og rsvirus gjør at de blir "ekstra" syke? Vet vi om de innlagte som er uvaksinerte er personer som pga sykdom ikke kan ta vaksine? 

Med tanke på at det skrives at det er 90 % vaksinerte i landet, er det jo da rart at det er så "mange" uvaksinerte. Er de som er innlagte, både vaksinerte og uvaksinerte, friske personer eller personer med underliggende sykdom? 

Endret av Jajajane
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Jajajane said:

Med tanke på at det skrives at det er 90 % vaksinerte i landet, er det jo da rart at det er så "mange" uvaksinerte.

Hvorfor er det så rart? FHI skriver:

Tallene levner imidlertid ingen tvil.

De vaksinerte:
👉 Smittes sjeldnere
👉 Legges sjeldnere inn på sykehus
👉 Trenger sjeldnere intensiv- og respiratorbehandling
👉 Skrives raskere ut fra sykehus hvis de først havner der
👉 Har lavere risiko for alvorlig sykdom og død som følge av covid-19
👉 Smitter sjeldnere videre

… enn de uvaksinerte. Dette ser vi ikke bare i Norge – tall fra flere andre land viser det samme.

May be an image of ‎text that says "‎Hvem ble lagt inn pả sykehus med covid-19 siste uke? Tall fra uke 44 12 av 100 000 Uvaksinerte Vaksinerte Alder (”an) 47 ảr 1,5 av 100 000 78 ảr Alder (۔an) Tallene viser hvor mange per 100 000 henholdsvis uvaksinerte og vaksinerte over covid-1 som hoveddiagn nose forrige uke. Tallene hentet fra FHIs ukerapport pả fhi.no. Medianalder, som er en type nittalder, er ogsả siste uke. Tallene inkluderer de over ảr. som ble lagt inn med FHI‎"‎

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trønder skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er det så rart? FHI skriver:

Tallene levner imidlertid ingen tvil.

De vaksinerte:
👉 Smittes sjeldnere
👉 Legges sjeldnere inn på sykehus
👉 Trenger sjeldnere intensiv- og respiratorbehandling
👉 Skrives raskere ut fra sykehus hvis de først havner der
👉 Har lavere risiko for alvorlig sykdom og død som følge av covid-19
👉 Smitter sjeldnere videre

… enn de uvaksinerte. Dette ser vi ikke bare i Norge – tall fra flere andre land viser det samme.

May be an image of ‎text that says "‎Hvem ble lagt inn pả sykehus med covid-19 siste uke? Tall fra uke 44 12 av 100 000 Uvaksinerte Vaksinerte Alder (”an) 47 ảr 1,5 av 100 000 78 ảr Alder (۔an) Tallene viser hvor mange per 100 000 henholdsvis uvaksinerte og vaksinerte over covid-1 som hoveddiagn nose forrige uke. Tallene hentet fra FHIs ukerapport pả fhi.no. Medianalder, som er en type nittalder, er ogsả siste uke. Tallene inkluderer de over ảr. som ble lagt inn med FHI‎"‎

Ja, reklamen for vaksinen har jeg fått med meg. Men med tanke på "vi" er så få, som uvaksinerte... Og likevel er det så mange innlagte. Er jo en stor del av de uvaksinerte som ikke kan få vaksinen pga sykdom. Er det de som er innlagte? Finnes det noe om dette? Hvem er de innlagte? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajajane skrev (21 minutter siden):

Ja, reklamen for vaksinen har jeg fått med meg. Men med tanke på "vi" er så få, som uvaksinerte... Og likevel er det så mange innlagte. Er jo en stor del av de uvaksinerte som ikke kan få vaksinen pga sykdom. Er det de som er innlagte? Finnes det noe om dette? Hvem er de innlagte? 

Det er neppe en stor del av de uvaksinerte som ikke kan ta vaksinen. De fleste har valgt å ikke ta den av andre grunner.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (3 minutter siden):

Det er neppe en stor del av de uvaksinerte som ikke kan ta vaksinen. De fleste har valgt å ikke ta den av andre grunner.

Er nok ganske mange som ikke kan ta den jo. Og noen har valgt å la være, da den altså er frivillig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (2 minutter siden):

De utgjør nok ikke et stort antall, de som er uvaksinert grunnet medisinske årsaker, men antall innlagte utgjør jo heller ikke et stort antall, hvis man ser på absolutte tall. Om de uvaksinerte som er innlagt tilhører en risikogruppe vet man jo ikke. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jajajane skrev (29 minutter siden):

De uvaksinerte innlagte under 60 år er stort sett ikke etnisk norske eller overvektige, eller med andre risikofaktorer.

Lurer bare på hvorfor de ikke kan skrive det, slik at spekulasjonene kan ta slutt....

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Pivot said:

Nei, du forstår meg ikke riktig der. Og jeg sier ikke at tallene som legges frem er feil, men man tegner ikke hele bildet med de tallene. Det er to forskjellige hendelser - det å bli smittet og det å bli alvorlig syk/innlagt. Begge deler fremstilles med vekt på insidens per 100 000. Det fungerer fint når man snakker om smitte, selv om man bør se nærmere på absolutte tall der og. Men, blir man først smittet så vil man ikke, ikke jeg i hvert fall, vite risiko opp mot hvor mange fullvaksinerte, smittet eller ei, som finnes i Norge. Det som er interessant mht egen risiko når man først er smittet er antall fullvaksinerte/uvaksinerte som er smittet og hvor ofte DE blir innlagt, statistisk sett. 

Tall fra uke 44 (FHI), for personer over 16 år.

Fullvaksinerte: smittede 3822, nye innleggelser 61 (pluss en nyvaksinert og to delvaksinerte).

Uvaksinerte: smittede 1613, nye innleggelser 56. 

Tallene er ikke sjekket for andre variabler, men det man kan lese av tallene er at veldig mange blir smittet, og de aller fleste blir ikke innlagt på sykehus. 

Alle kan foreta seg statistikk-gymnastikk, men alt fra insidens til inleggelser til dødsfall og bevis fra de aller aller fleste land viser nå at det er uvaksinerte som overbelaster helsevesenet. Hverken du eller andre kommer rundt dette faktumet. Man kan si at man ikke er enig i hvordan FHI eller andre kalkulerer frem sine data så mye man vil, men hvis alt handler om at man bare skal klage på metodene deres så blir det hele litt merkelig. Det legges inn en mye større andel uvaksinerte enn vaksinerte, de er lenger på sykehus og har mye større behov for respirator enn uvaksinerte. Det er fakta. Du kan gjerne vri og vende på insidenstall og annet, men fakta er fakta.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (6 minutter siden):

Alle kan foreta seg statistikk-gymnastikk, men alt fra insidens til inleggelser til dødsfall og bevis fra de aller aller fleste land viser nå at det er uvaksinerte som overbelaster helsevesenet. Hverken du eller andre kommer rundt dette faktumet. Man kan si at man ikke er enig i hvordan FHI eller andre kalkulerer frem sine data så mye man vil, men hvis alt handler om at man bare skal klage på metodene deres så blir det hele litt merkelig. Det legges inn en mye større andel uvaksinerte enn vaksinerte, de er lenger på sykehus og har mye større behov for respirator enn uvaksinerte. Det er fakta. Du kan gjerne vri og vende på insidenstall og annet, men fakta er fakta.

Det er ikke snakk om å "vri og vende på insidenstall", det er snakk om å få frem hele bildet og ikke fremstille situasjonen som noe annet enn det den er. 

De uvaksinerte som er innlagt utgjør større andel sett opp mot totalen, ja, men ikke særlig større andel sett opp mot totalt antall smittede sammenlignet med de fullvaksinerte. Ser du ikke informasjonsverdien i begge utregninger? Veldig få blir innlagt av mange(!) smittede. Og de uvaksinerte som er innlagt vet vi veldig lite om, annet enn en noe lavere medianalder sammenlignet med de fullvaksinerte som er innlagt, og at veldig mange er født i utlandet. Det siste gjelder for begge grupper. Om de som er innlagt blant uvaksinerte er i risikogruppe vet vi ikke, men det er jo en faktor som er viktig for å kunne si noe om hvor utsatt friske og unge uvaksinerte er mht alvorlig sykdom ved smitte. Særlig utsatt er de uansett ikke, så lenge man ser at et fåtall av smittede blir innlagt. 

At uvaksinerte har ligger lenger på sykehus, og i større grad har behov for respirator må du legge ved kilde på. Hvis du tenker på studien, ang liggetid, hvor de inkluderte 8% fullvaksinerte, og beregnet dette fra og med 1. februar når de fleste i risikogruppen fortsatt var uavksinert så er det på tynt grunnlag at man hevder at uvaksinerte har lengre liggetid. Men godt mulig du har rett. Jeg leser gjerne informasjon om dette med liggetid fra tiden etter at de eldre og utsatte ble fullvaksinerte.  

Problemet er høy smittespredning og en vaksine som ikke har god nok effekt, i tillegg til altfor mange bivirkninger.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (1 time siden):

Det er ikke snakk om å "vri og vende på insidenstall", det er snakk om å få frem hele bildet og ikke fremstille situasjonen som noe annet enn det den er. 

De uvaksinerte som er innlagt utgjør større andel sett opp mot totalen, ja, men ikke særlig større andel sett opp mot totalt antall smittede sammenlignet med de fullvaksinerte. Ser du ikke informasjonsverdien i begge utregninger? Veldig få blir innlagt av mange(!) smittede. Og de uvaksinerte som er innlagt vet vi veldig lite om, annet enn en noe lavere medianalder sammenlignet med de fullvaksinerte som er innlagt, og at veldig mange er født i utlandet. Det siste gjelder for begge grupper. Om de som er innlagt blant uvaksinerte er i risikogruppe vet vi ikke, men det er jo en faktor som er viktig for å kunne si noe om hvor utsatt friske og unge uvaksinerte er mht alvorlig sykdom ved smitte. Særlig utsatt er de uansett ikke, så lenge man ser at et fåtall av smittede blir innlagt. 

At uvaksinerte har ligger lenger på sykehus, og i større grad har behov for respirator må du legge ved kilde på. Hvis du tenker på studien, ang liggetid, hvor de inkluderte 8% fullvaksinerte, og beregnet dette fra og med 1. februar når de fleste i risikogruppen fortsatt var uavksinert så er det på tynt grunnlag at man hevder at uvaksinerte har lengre liggetid. Men godt mulig du har rett. Jeg leser gjerne informasjon om dette med liggetid fra tiden etter at de eldre og utsatte ble fullvaksinerte.  

Problemet er høy smittespredning og en vaksine som ikke har god nok effekt, i tillegg til altfor mange bivirkninger.

Du vet at den største gruppen uvaksinerte hvor det nå er mye smitte er barn? De blir sjelden innlagt på sykehus. Det vil også bli mange flere i denne gruppen fremover da Oslo feks begynner med massetesting på skolene denne uken.

Derfor er den informasjonsverdien du sikter til her helt håpløs. Skal den ha noen som helst verdi må det differensieres på alder, eventuelt at du kun viser til de uvaksinerte over 18 år. 
Nakstad sa forøvrig på tv2 nyhetene i går at de uvaksinerte har lengre liggetid på sykehus og opptar flere ressurser enn de vaksinerte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar vaksinen etter fødsel. Coronasertifikat eller ei spiller ingen trille for min del. Jeg er ikke ute blant folk okke som ettersom jeg skal føde hvert øyeblikk og ikke vil bli sjuk av hverken influensa, forkjølelse eller korona 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babushka skrev (50 minutter siden):

Du vet at den største gruppen uvaksinerte hvor det nå er mye smitte er barn? De blir sjelden innlagt på sykehus. Det vil også bli mange flere i denne gruppen fremover da Oslo feks begynner med massetesting på skolene denne uken.

Derfor er den informasjonsverdien du sikter til her helt håpløs. Skal den ha noen som helst verdi må det differensieres på alder, eventuelt at du kun viser til de uvaksinerte over 18 år. 
Nakstad sa forøvrig på tv2 nyhetene i går at de uvaksinerte har lengre liggetid på sykehus og opptar flere ressurser enn de vaksinerte. 

Tallene som FHI presenterer er for personer over 16 år.... Barn og ungdom er allerede utelatt fra statistikken. Hadde FHI ikke utelatt denne gruppen så hadde de ikke kunnet presentere like dystre insidenstall for de uvaksinerte. De har også utelatt alle uvaksinerte som har hatt korona når de har gjort beregningene sine... Hvis du ikke vil vite noe om risiko for innleggelse etter at man faktisk har blitt smittet så lar du selvsagt være å se nærmere på de tallene. 

Da skal jeg ta en nærmere titt på hva Nakstad legger i det utsagnet. 

Endret av Pivot
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (24 minutter siden):

Tallene som FHI presenterer er for personer over 16 år.... Barn og ungdom er allerede utelatt fra statistikken. Hadde FHI ikke utelatt denne gruppen så hadde de ikke kunnet presentere like dystre insidenstall for de uvaksinerte. De har også utelatt alle uvaksinerte som har hatt korona når de har gjort beregningene sine... Hvis du ikke vil vite noe om risiko for innleggelse etter at man faktisk har blitt smittet så lar du selvsagt være å se nærmere på de tallene. 

Da skal jeg ta en nærmere titt på hva Nakstad legger i det utsagnet. 

Flertallet blant de uvaksinerte befinner seg uansett i aldersgruppen 20-40 år, så uavhengig om barn ikke er inkludert blant de uvaksinerte er sammenligningen mellom gruppene håpløs. Det må isåfall differensieres på alder blant smittede og innlagte. Og vi vet allerede at medianalder blant uvaksinerte innlagte er mye lavere. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Babushka skrev (Akkurat nå):

Flertallet blant de uvaksinerte befinner seg uansett i aldersgruppen 20-40 år, så uavhengig om barn ikke er inkludert blant de uvaksinerte er sammenligningen mellom gruppene håpløs. Det må isåfall differensieres på alder blant smittede og innlagte. Og vi vet allerede at medianalder blant uvaksinerte innlagte er mye lavere. 

Er flertallet av de uvaksinerte i aldersgruppen 20-40 år, sier du? Det bort ca 5,4 mill i Norge, og barn (under 18 år) utgjør i underkant av 1,2 mill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (9 minutter siden):

Er flertallet av de uvaksinerte i aldersgruppen 20-40 år, sier du? Det bort ca 5,4 mill i Norge, og barn (under 18 år) utgjør i underkant av 1,2 mill.

Flertallet av de uvaksinerte som er blitt tilbudt vaksine er i den aldersgruppen. Barna var jo ikke inkludert i de tallene du presenterte. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babushka skrev (3 minutter siden):

Flertallet av de uvaksinerte som er blitt tilbudt vaksine er i den aldersgruppen. Barna var jo ikke inkludert i de tallene du presenterte. 

Jeg tror du må lese hva du skrev en gang til i innlegg #173, for argumentet ditt var at å inkludere barn og unge uvaksinerte i tallfremstillingen ikke ville være av avgjørende betydning ettersom de fleste uvaksinerte er mellom 20-40 år. Og det blir feil å si. Hadde man sett på tall for smittede og innlagte opp mot ALLE uvaksinerte, også barn og de som har hatt korona, så ville dette gitt utslag på tallene, i favør uvaksinerte, vel og merke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Duraton skrev (På 12.11.2021 den 13.46):

At person A har tatt vaksine fører bare til mildere symptomer for A.

Person A kan fortsatt bli smittet, og person A kan fortsatt smitte andre.

Så ett koronapass sier ingenting annet enn at vedkommende kan være syk uten sympomer.

Kanskje man skulle ha gjort det omvendt? Alle som har tatt vaksine, får holde seg hjemme, fordi man har ingen symptomer som tilsier at dem er syke eller ei?

Nå må dere slutte! Vaksinerte er mindre utsatt for smitte og smitter derfor sjeldere videre. Vaksinerte blir også sjeldnere alvorlig syk. Å ta vaksinen er et personlig valg som jeg respekterer. Men ikke påstå annet enn at det er bedre for samfunnet at folk vaksinerer seg,

.image.png.b15deab655ba4d81cc77c6f15579099a.png

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (4 minutter siden):

Jeg tror du må lese hva du skrev en gang til i innlegg #173, for argumentet ditt var at å inkludere barn og unge uvaksinerte i tallfremstillingen ikke ville være av avgjørende betydning ettersom de fleste uvaksinerte er mellom 20-40 år. Og det blir feil å si. Hadde man sett på tall for smittede og innlagte opp mot ALLE uvaksinerte, også barn og de som har hatt korona, så ville dette gitt utslag på tallene, i favør uvaksinerte, vel og merke. 

Da har du misforstått meg, tar man med barn er jo sammenligningen fullstendig håpløs da de sjelden havner på sykehus. (Ref mitt innlegg #170) Men du sa at i tallene du presenterte var ikke barna inkludert, det blir likevel håpløst å sammenligne vaksinerte og uvaksinerte da flertallet av de som tilbudt vaksine blant uvaksinerte tilhører aldersgrupper uten stor risiko for innleggelse i utgangspunktet. ( ref mitt innlegg # 173) 

Medianalderen for uvaksinerte innlagte forteller det meste den er vel ca 47 år, mens den er ca 77 for vaksinerte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babushka skrev (1 minutt siden):

Da har du misforstått meg, tar man med barn er jo sammenligningen fullstendig håpløs da de sjelden havner på sykehus. (Ref mitt innlegg #170) Men du sa at i tallene du presenterte var ikke barna inkludert, det blir likevel håpløst å sammenligne vaksinerte og uvaksinerte da flertallet av de som tilbudt vaksine blant uvaksinerte tilhører aldersgrupper uten stor risiko for innleggelse i utgangspunktet. ( ref mitt innlegg # 173) 

Medianalderen for uvaksinerte innlagte forteller det meste den er vel ca 47 år, mens den er ca 77 for vaksinerte. 

Men det er jo hele poenget - de som nå er uvaksinerte, og som skal presses til å ta vaksinen, er en gruppe som i hovedsak ikke blir alvorlige syke av viruset, statistisk sett. Rent antallsmessig er det veldig få som blir innlagt, og om de uvaksinerte som er innlagt er i høyrisikogruppe får vi ingen informasjon om. Jeg antar nesten at de er det, siden man ikke ser store oppslag i nyhetsbildet om at "100 uvaksinerte unge og i utgangspunktet friske er innlagt som følge av Covid-19". Alle de som er for et press mot uvaksinerte mht å ta vaksinen tar ikke høyde for risikoen for bivirkninger av vaksinen. Jeg må bare anta at ingen av dere kjenner noen som er rammet av alvorlige vaksinebivirkninger, og med det ikke ser konsekvensen av å leve med bivirkningene på ubestemt tid. Det brukes mye av ressurser på vaksinebivirkninger i helsevesenet også... Jeg tviler på at mange av de som er rammet av alvorlige vaksinebivirkninger hadde valgt å ta vaksinen på nytt fremfor å møte viruset uvaksinert. Vi får se hva FHI finner ut om alle disse bivirkningene, og vurdere i etterkant om det å presse unge og friske mennesker til å ta vaksinen var et lurt trekk. Tiden vil vise.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Tuba said:

Nå må dere slutte! Vaksinerte er mindre utsatt for smitte og smitter derfor sjeldere videre. Vaksinerte blir også sjeldnere alvorlig syk. Å ta vaksinen er et personlig valg som jeg respekterer. Men ikke påstå annet enn at det er bedre for samfunnet at folk vaksinerer seg,

.image.png.b15deab655ba4d81cc77c6f15579099a.png

Helt enig i at vaksinerte muligens kan ha ett lavere R enn uvaksinerte, hva den ligger på derimot, det kan jeg ikke si. Men ved å kikke på situasjonen i Israel, UK samt den «berømte» 99% vaksinerte byen i Irland, så kan man jo begynne å lage ett utkast til det, men jeg blir ikke å gjøre det på telefonen.

Og vaksinerte blir vistnok dødsyke dem også, ellers så hadde dem ikke vært på sykehuset.

Og hvis du skal argumentere med at det er bare ett fåtall som havner på sykehuset blant de vaksinerte, så kan man jo si at det et ett fåtall av uvaksinerte som lander på sykehuset. Begge påstandene blir vanskelige å bevise, så la oss ikke gå den veien.

Uansett, vaksinerte kan fortsatt bli smittet, vaksinerte kan fortsatt spre det. Kanskje bare 70% av dem gjør det, eller 50%, svaret vet vi ikke enda. Men vi vet at dem kan.

Vi vet også at etter samfunnet ble «åpnet opp» igjen, så har smitten steget, og jeg vil jo tro at uvaksinerte som har holdt seg smittefrie i halvannet år, ikke plutselig har kastet alle hemninger over rekkverket.

Så da blir det naturlig å se på den gruppen som mest sannsynligvis kastet alle hemninger over rekkverket, nemlig de vaksinerte.

Så la oss si at vaksinerte har en 50/50 sjanse på å bli smittet av covid og sådann bli smittsom. De vil ha ett mildere forløp enn en uvaksinert en. Så dem føler seg litt uggen, men dem drar fortsatt ut.

En uvaksinert person vil føle at dem er syk, og forhåpentligvis følge normer og sunn fornuft, og blir hjemme til dem er friske.

Så jo, det logiske blir egentlig å holde de vaksinerte i tømmene og begrense mulighetene dem har til å smitte andre.

De vaksinerte kan være bærer samt smittespreder av viruset, og dem vet det ikke selv en gang.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...