Gå til innhold

Kommer dere som ikke har tatt vaksine ta nå? Pga vaksinesertfikat i kommunene?

Humle Brumle

?  

190 stemmer

1. 1. Kommer du som ikke ha tatt til å ta nå?

• Nei
      152
    • Ja, tar også tredje når den kommer.
      27
    • Ja, men bare en dose.
      5
    • Ja, men bare to doser.
      6

Anbefalte innlegg

PetterKanin skrev (14 minutter siden):

Nei, det er den ikke. Effekten er en grad av beskyttelse, men ikke 100%, som er immunitet. At den blir enda lavere etterhvert er riktig. 

Sitat

Immunitet etter vaksinasjon

Muligheten til å forebygge sykdom ved å vaksinere, er basert på observasjonen av at mange sykdommer gir opphav til immunitet. Ved vaksinasjon tilføres kroppen en svekket mikrobe, deler av en mikrobe eller noe som ligner den mikroben det ønskes beskyttelse mot. Det dannes antistoffer og T- og B-celler som vil gjenkjenne den ekte mikroben. Hvis den vaksinerte senere smittes med denne mikroben, vil immunsystemet reagere raskere og gi en bedre immunrespons som kan forhindre sykdom. Det er oppnådd immunitet ved vaksinasjon [1].

Boosterrespons

Første dose av en vaksine induserer en primær respons. Det er en antistoffrespons som kommer langsomt og domineres av IgM. Det kan være nødvendig med to doser for å indusere en god primærrespons. Primærresponsen gir vanligvis ikke høyt antistoffnivå og blir ikke langvarig. Avhengig av vaksinens immunogenitet og hvor lang tid det går, vil senere vaksinedoser vanligvis føre til en respons som kommer raskt og gir høyt antistoffnivå. Denne responsen kalles boosterrespons (sekundær respons) og domineres av IgG. Etter en boosterrespons vil antistoffnivået holde seg høyt i måneder til år. Selv om antistoffmengden faller til under påvisbart nivå, vil immunsystemet kunne respondere med rask og høy antistoffstigning når en ny vaksinedose – boosterdose – gis etter flere år. Dette skyldes immunologisk hukommelse.

https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksinasjon/immunitet-og-hvordan-vaksiner-virker/

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Example skrev (25 minutter siden):

At effekten avtar er det ingen tvil om. Derfor man gjerne ser at fullvaksinerte eldre og helsearbeidere er blant de som blir smittet nå til tross for å være fullvaksinert. 

Men siden du siterer Nakstad, er du vel enig med han i at å innføre koronasertifikat nå er riktig.

Ifølge Nakstad så smitter vel også de vaksinerte? Innfør gjerne passet så ser du det selv.  Tar gjerne daglig test om det forlanges.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (45 minutter siden):

Ja, og hvordan får du altså dette til å bety at vaksinene mot covid gir immunitet?

Det er nemlig direkte feil.

Les linken jeg ga deg, også ender vi diskusjonen her. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (3 minutter siden):

Jeg har gjort det. Ingenting støtter dine feilaktige påstander der.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (39 minutter siden):

Ifølge Nakstad så smitter vel også de vaksinerte? Innfør gjerne passet så ser du det selv.  Tar gjerne daglig test om det forlanges.

Jeg vet ikke hvor mange ganger dette har blitt forklart:

1. For å bli smitteførende må man være smittet selv.

2. Sjansen for å bli smittet som vaksinert er betydelig lavere. 

3. Ergo er det mindre sjanser for at vaksinerte smitter andre.

4. Vaksinerte som blir smittet blir som regel mindre syke enn uvaksinerte. Derfor er det slik at de uvaksinerte utgjør en større byrde på helsevesenet per innbygger. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (2 minutter siden):

Og de sier vel noe annet nå.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (6 minutter siden):

4. Vaksinerte som blir smittet blir som regel mindre syke enn uvaksinerte. Derfor er det slik at de uvaksinerte utgjør en større byrde på helsevesenet per innbygger. 

Mindre syke? Er vel flest fullvaksinert som er innlagt?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (5 minutter siden):

1. Det samme gjelder for uvaksinerte. Kun de som er smittet kan videresmitte. Og de vaksinerte er i stort flertall blant smittede.

2. Tja? Lavere, men ikke nødvendigvis betydelig lavere sjanse. https://www.google.com/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/sa-mange-fullvaksinerte-blir-smittet/74571986/amp

3. Indirekte, ja, men likefullt viktig å få frem at vaksinerte og uvaksinerte er like smittsomme når de først har blitt smittet. 

4. Denne er interessant. De mest utsatte mht alvorlig sykdom er nå vaksinerte. En veldig liten andel av de smittede blir alvorlig syke og innlagte, og dette gjelder for både vaksinerte og uvaksinerte...

En vaksine som ikke hindrer smitte og videresmitte, og som har et ukjent omfang av bivirkninger, bør ikke presses på den yngre delen av befolkningen som tåler viruset godt, statistisk sett. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det gjør meg bare mer bestemt. En må stå for noe nå mens en er i live. 

Jeg ser tydelig hvor feil retning ting utvikler seg nå. Jeg er ikke alene, vi er mange som ser det. Dette handler om så mye mer enn et virus, nå snakker jeg ikke om konspirasjonsteorier etc. Men, måten alt dette påvirker samfunnet. Jeg tror, og håper at det bor en styrke og et hjerte i oss alle som forteller oss hva som er riktig. Men, om dette er retningen folk flest ønsker å gå imot så kan jeg ikke gjøre annet enn å akseptere det. 

Endret av Elida88
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (34 minutter siden):

Mindre syke? Er vel flest fullvaksinert som er innlagt?

Jeg kan ta frem teskjeen én gang til, så får det være nok:

- Rundt 90 % av den voksne befolkningen er vaksinert. Det er ikke 90 % av de innlagte som et fullvaksinert. 

- De som blir smittet av korona, men er vaksinert, blir gjerne mindre syke enn de som blir smittet uten vaksine. 

For å gjøre dette bildet enda tydeligere. De som er innlagt nå er gjerne fullvaksinerte eldre og voksne uvaksinerte helt ned i 40- og 30-årene.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (33 minutter siden):

1. Det samme gjelder for uvaksinerte. Kun de som er smittet kan videresmitte. Og de vaksinerte er i stort flertall blant smittede.

2. Tja? Lavere, men ikke nødvendigvis betydelig lavere sjanse. https://www.google.com/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/sa-mange-fullvaksinerte-blir-smittet/74571986/amp

3. Indirekte, ja, men likefullt viktig å få frem at vaksinerte og uvaksinerte er like smittsomme når de først har blitt smittet. 

4. Denne er interessant. De mest utsatte mht alvorlig sykdom er nå vaksinerte. En veldig liten andel av de smittede blir alvorlig syke og innlagte, og dette gjelder for både vaksinerte og uvaksinerte...

En vaksine som ikke hindrer smitte og videresmitte, og som har et ukjent omfang av bivirkninger, bør ikke presses på den yngre delen av befolkningen som tåler viruset godt, statistisk sett. 

1. Svada.

2. Betydelig lavere, ja.

3. Selvfølgelig er det viktig. 

4. På grunn av vaksiner. De redder mange liv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (3 minutter siden):

Jeg kan ta frem teskjeen én gang til, så får det være nok:

- Rundt 90 % av den voksne befolkningen er vaksinert. Det er ikke 90 % av de innlagte som et fullvaksinert. 

- De som blir smittet av korona, men er vaksinert, blir gjerne mindre syke enn de som blir smittet uten vaksine. 

For å gjøre dette bildet enda tydeligere. De som er innlagt nå er gjerne fullvaksinerte eldre og voksne uvaksinerte helt ned i 40- og 30-årene.

At 90% a befolkningen er vaksinert betyr ikke at 90% av befolkningen til enhver tid er i risiko for å bli innlagt. En fullvaksinert som ikke er smittet blir heller ikke innlagt med Covid-19. 

Har du kilde til at de uvaksinerte som er innlagt er helt ned i 30-årene, og at de ikke har underliggende sykdommer? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (56 minutter siden):

https://news.sky.com/story/covid-19-irelands-co-waterford-has-one-of-the-highest-vaccination-rates-in-the-world-so-why-are-cases-surging-12461642

Sitat

A massive 99.5% of adults over the age of 18 in Co Waterford are double-jabbed. That's thought to be one of the highest rates of any region anywhere in the world.

But, according to the Health Protection Surveillance Centre, the county now tops the national infection league table, with a 14-day incidence rate of 1,294 per 100,000.

Dette stemmer ganske dårlig med det du påstår. Sånn skikkelig dårlig, faktisk.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (7 timer siden):

At 90% a befolkningen er vaksinert betyr ikke at 90% av befolkningen til enhver tid er i risiko for å bli innlagt. En fullvaksinert som ikke er smittet blir heller ikke innlagt med Covid-19. 

Har du kilde til at de uvaksinerte som er innlagt er helt ned i 30-årene, og at de ikke har underliggende sykdommer? 

Dette bildet er ganske beskrivende:

image.png.341d0d4843853168ce695ae083dca5e7.png

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Example said:

Hei kamerat, det er nok ikke noe vits i å prate til folk som har anekdotiske bevis på at deres rare teorier er rett. Det blir som å si til en MAGA-fyr at Trump tapte valget. Om du bruker vitenskap, så sier de at du ofrer dem på vitenskapens alter, om du bruker statistikk så sier de at det er farligere å være vaksinert enn uvaksinert fordi de ikke forstår at flere er vaksinert enn uvaksinert. De forstår ikke at en større gruppe automatisk vil ta mer plass på sykehuset enn en liten gruppe. De forstår ikke at f.eks 50 inleggelser av 3 millioner er mindre enn 100 inleggelser av 400.000 personer. 

Det er et økende problem at folk samles om vaksineskepsis i både Norge og Europa generelt. Kusma, røde hunder, tuberkulose osv er på full fart tilbake i miljøer som det vi så på Gran hvor folk døde av dumskapen. 'Jeg er ikke skeptisk til vaksiner - bare denne'. 'Ingen kan bestemme over min kropp, jeg er ikke ego!!!'. 'Jeg holder meg vekk fra folk og er forsiktig!'. Mange varianter av samme sak.

Pipa får nok en annen lyd når det innføres relle konsekvenser for 'valgene' de tror de forkjemper. Mange land har allerede innført dette og det viser at de fleste da vaksinerer seg fort som fy.

Endret av Anonio
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Example skrev (1 time siden):

Insidens per 100 000 gir verdifull informasjon, men man må ikke lese seg blind på dette. Å konkludere med at få fullvaksinerte blir alvorlig syke/dør ved smitte ved å vise til en haug med fullvaksinerte som ikke er smittet og derav ikke kan bli innlagt med Covid-19, eller dø av sykdommen, blir jo litt misvisende. Ser du ikke det? Har du en figur som viser hvor mange vaksinerte og uvaksinerte som blir innlagt/dør blant de som faktisk er smittet? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (1 time siden):

De forstår ikke at en større gruppe automatisk vil ta mer plass på sykehuset enn en liten gruppe. De forstår ikke at f.eks 50 inleggelser av 3 millioner er mindre enn 100 inleggelser av 400.000 personer

Hvorfor stoppe på 3 millioner? Du kan jo inkludere noen millioner til som er vaksinert og usmittet, så blir tallene dine enda finere. At de fullvaksinerte som ikke er smittet heller ikke er i risiko for å bli innlagt på sykehus er tydeligvis vanskelig å fatte. De færreste av de 3 millionene er smittet, derav er de færreste av de fullvaksinerte i risiko for å bli innlagt, ettersom det kun er de smittede til enhver tid som er i risiko for innleggelse/død. Andel innlagte/døde av antall smittede gir deg tallet for risiko ved å bli smittet.

Endret av Pivot
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (5 timer siden):

Insidens per 100 000 gir verdifull informasjon, men man må ikke lese seg blind på dette. Å konkludere med at få fullvaksinerte blir alvorlig syke/dør ved smitte ved å vise til en haug med fullvaksinerte som ikke er smittet og derav ikke kan bli innlagt med Covid-19, eller dø av sykdommen, blir jo litt misvisende. Ser du ikke det? Har du en figur som viser hvor mange vaksinerte og uvaksinerte som blir innlagt/dør blant de som faktisk er smittet? 

Så du innrømmer faktisk at vaksinen hjelper mot smitte. Det hadde jeg aldri trodd, men kudos for det. :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (6 timer siden):

Hei kamerat, det er nok ikke noe vits i å prate til folk som har anekdotiske bevis på at deres rare teorier er rett. Det blir som å si til en MAGA-fyr at Trump tapte valget. Om du bruker vitenskap, så sier de at du ofrer dem på vitenskapens alter, om du bruker statistikk så sier de at det er farligere å være vaksinert enn uvaksinert fordi de ikke forstår at flere er vaksinert enn uvaksinert. De forstår ikke at en større gruppe automatisk vil ta mer plass på sykehuset enn en liten gruppe. De forstår ikke at f.eks 50 inleggelser av 3 millioner er mindre enn 100 inleggelser av 400.000 personer. 

Det er et økende problem at folk samles om vaksineskepsis i både Norge og Europa generelt. Kusma, røde hunder, tuberkulose osv er på full fart tilbake i miljøer som det vi så på Gran hvor folk døde av dumskapen. 'Jeg er ikke skeptisk til vaksiner - bare denne'. 'Ingen kan bestemme over min kropp, jeg er ikke ego!!!'. 'Jeg holder meg vekk fra folk og er forsiktig!'. Mange varianter av samme sak.

Pipa får nok en annen lyd når det innføres relle konsekvenser for 'valgene' de tror de forkjemper. Mange land har allerede innført dette og det viser at de fleste da vaksinerer seg fort som fy.

Ja. Det ender nok med det het også i Norge. Det virker som at tålmodigheten begynner å ta slutt, og det vil den definitivt gjøre dersom man igjen begynner å innføre strenge tiltak. 

Det er utrolig synd at det skal bli sånn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...