Gå til innhold

Kommer dere som ikke har tatt vaksine ta nå? Pga vaksinesertfikat i kommunene?

Humle Brumle

?  

190 stemmer

1. 1. Kommer du som ikke ha tatt til å ta nå?

• Nei
      152
    • Ja, tar også tredje når den kommer.
      27
    • Ja, men bare en dose.
      5
    • Ja, men bare to doser.
      6

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

clyde skrev (4 minutter siden):

Jeg har tatt to doser, men er prinsipielt imot coronapass så kommer ikke til å besøke steder som krever det. Legg heller penger igjen andre steder, folkens. 

Nå er det jo kommunene som bestemmer dette og ikke det enkelte utested.

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen vil nok ta den og andre vil nok være like sta og ego som før og ikke ta den uansett.
(Snakker ikke om de som har medisinske årsaker til å ikke ta den)

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pterinochilus skrev (Akkurat nå):

Det er flere steder som roper etter at det må innføres. Jeg kommer uansett ikke til å legge igjen penger der det innføres.

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

clyde skrev (8 minutter siden):

Det er flere steder som roper etter at det må innføres. Jeg kommer uansett ikke til å legge igjen penger der det innføres.

Da får du reise til en annen kommune hvis det innføres der hvor du bor. Ut i fra hva de sa på pressekonferansen så skal de også se på dette nasjonalt, så på litt lengre sikt får du holde deg hjemme eller dra til Sverige.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Humle Brumle said:

Nysgjerrig om det motiverer folk hvis man kanskje ikke kommer inn på bar osv. 

Ja, og for mange er nok dette en viktig faktor. Men skremmende allikevel. Vi gjør det først for de sårbare, så skal det hjelpe mot sykdom. Nå tar vi det for å kunne gå ut på byen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pterinochilus skrev (1 minutt siden):

Da får du reise til en annen kommune hvis det innføres der hvor du bor. Ut i fra hva de sa på pressekonferansen så skal de også se på dette nasjonalt, så på litt lengre sikt får du holde deg hjemme eller dra til Sverige.

Du trenger ikke bekymre deg for meg, jeg klarer meg helt fint! :)

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Pterinochilus said:

Lykke til for et utested å sette inn det man trenger av bemanning og tid til å sjekke alle for QR kode på en travel lørdagskveld rundt midnatt!  I tillegg drar garantert noen av disse med seg smitte og da har vi det gående igjen. Noen utesteder i Amsterdam har valgt å ikke sjekke koder i protest, andre har ikke tid og kapasitet til å sjekke alle. Et stort dance arrangement i Amsterdam resulterte i et kjempe smitteutbrudd, på tross av covid-pass. Så et innslag fra Paris i nyhetene hvor en journalist gikk på flere kafébesøk for å teste ut om han måtte vise koden. I de fleste kaféer gadd/glemte man å sjekke for man var så travle med å servere flere bord. Så et vanntett system er det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laraf skrev (Akkurat nå):

Lykke til for et utested å sette inn det man trenger av bemanning og tid til å sjekke alle for QR kode på en travel lørdagskveld rundt midnatt!  I tillegg drar garantert noen av disse med seg smitte og da har vi det gående igjen. Noen utesteder i Amsterdam har valgt å ikke sjekke koder i protest, andre har ikke tid og kapasitet til å sjekke alle. Et stort dance arrangement i Amsterdam resulterte i et kjempe smitteutbrudd, på tross av covid-pass. Så et innslag fra Paris i nyhetene hvor en journalist gikk på flere kafébesøk for å teste ut om han måtte vise koden. I de fleste kaféer gadd/glemte man å sjekke for man var så travle med å servere flere bord. Så et vanntett system er det ikke. 

Det har du nok rett i og jeg ser heller ikke hvordan innføring av koronapass skal bidra til å vesentlig redusere smittetrykket. Det kan imidlertid være et godt incentiv for å få etternølere til å la seg vaksinere, og slik sett kan det kanskje hjelpe litt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, NorthernLight said:

(Snakker ikke om de som har medisinske årsaker til å ikke ta den)

Coronapass rammer oss akkurat like hardt som det rammer de som er frivillig uvaksinert.

For ikke å snakke om hva det gjør med samfunnet. Splittelse, syndebukker, ødeleggelse av friheten Norge har vært kjent for.

• Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At person A har tatt vaksine fører bare til mildere symptomer for A.

Person A kan fortsatt bli smittet, og person A kan fortsatt smitte andre.

Så ett koronapass sier ingenting annet enn at vedkommende kan være syk uten sympomer.

Kanskje man skulle ha gjort det omvendt? Alle som har tatt vaksine, får holde seg hjemme, fordi man har ingen symptomer som tilsier at dem er syke eller ei?

• Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, laraf said:

Du vet Danskene har klart dette utmerket i flere måneder, sant? Det er ikke hokus pokus at dørvakta står med en telefon og skanner QR-koder, akkuratt. Jeg har vært på jobbreise i Danmark flere ganger i corona og vist både negativ test og coronapass uten problemer på masse restauranter, hoteller osv. Det er ikke så vanskelig.

Jeg har også sett innslag og statistikk som viser at pleiere og kommunalt ansatte har forårsaket flere dødsfall i Norge, Sverige og Danmark fordi de er for ego til å vaksinere seg. På pleiehjemmet der min mor er har de hatt to utbrudd som ble sporet til to pleiere som er uvaksinert. Det samme har forøvrig skjedd hver bidige influensasesong siden hun fikk plass der. De samme pleierne var like ego da, selv med annen teknologi på vaksinene og lang fartstid og bevis på at influensavaksinen ikke skader.

Endret av Anonio
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, Anonio said:

Du vet Danskene har klart dette utmerket i flere måneder, sant? Det er ikke hokus pokus at dørvakta står med en telefon og skanner QR-koder, akkuratt. 

Jeg har også sett innslag og statistikk som viser at pleiere og kommunalt ansatte har forårsaket flere dødsfall i Norge, Sverige og Danmark fordi de er for ego til å vaksinere seg. På pleiehjemmet der min mor er har de hatt to utbrudd som ble sporet til to pleiere som er uvaksinert.

Og på Diakonhjemmet har de siden 1. august hatt 34 ansatte som har vært smittet, hvorav 33 var fullvaksinerte og bare én var uvaksinert. 97% av de smittede var altså fullvaksinerte (og det mens vi har en vaksinedekning på 90% i den voksne delen av befolkningen, noe som igjen kanskje forteller litt om den reelle smittebeskyttelsen disse vaksinene faktisk gir).

https://www.nrk.no/ytring/ikke-skyld-pa-uvaksinerte-pleiere-1.15727544

Å hytte med nevene mot uvaksinerte helsearbeidere kommer neppe til å få noen til å se veldig smart ut når fasiten for denne pandemien skrives. Det ser vel kanskje ikke så smart ut nå heller. 

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount
Kaktusogsol skrev (57 minutter siden):

Nei. Jeg skal ikke ut på byen eller noe sånt uansett. Viser heller negativ test hvis det trengs

Slik tenker jeg også. Aldri om jeg tar vaksine for å gå på bar eller kino. Eneste som kan få meg til å ta vaksine er at korona blir mer alvorlig og at vaksinen virker, uten nevneverdige bivirkninger. Vi er langt unna foreløpig. Andre mennesker tar jeg hensyn til ved å holde avstand. Vanskeligere er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Akhenaton said:

Og på Diakonhjemmet har de siden 1. august hatt 34 ansatte som har vært smittet, hvorav 33 var fullvaksinerte og bare én var uvaksinert. 97% av de smittede var altså fullvaksinerte (og det mens vi har en vaksinedekning på 90% i den voksne delen av befolkningen, noe som igjen kanskje forteller litt om den reelle smittebeskyttelsen disse vaksinene faktisk gir).

https://www.nrk.no/ytring/ikke-skyld-pa-uvaksinerte-pleiere-1.15727544

Å hytte med nevene mot uvaksinerte helsearbeidere kommer neppe til å få noen til å se veldig smart ut når fasiten for denne pandemien skrives. Det ser vel kanskje ikke så smart ut nå heller. 

Og 95-97% av alle helsefagarbeidere er vaksinert. Her er matten og statestikken din:

På diakonhjemmet jobber det 1350 årsverk, la oss si at det er ca 700 sykepeleiere, dvs at 665 av dem er vaskinert. 33 av disse 665 har fått smitte, dvs 4.7%. 1 av 35 uvaksinerte har fått smitte, dvs ca 3%. Du forstår forskjellen i risiko ved disse regnestykkene, ikke sant? Det kan være et mylder av grunner til at folk ikke har vaksinert seg, Kari Jaqcuesson crazy, helseårsaker, vaksinenektere, coronanektere osv. Alle som er vaksinert kan man ihvertfall garantere for at de ikke går rundt på Karl Johan og hyler, hoster folk opp i ansiktet og brenner munnbind. Det kan man ikke si om gruppen som velger å ikke vaksinere seg. 

Det er klart man skal respektere at man ikke vaksinerer seg om man har helsårsaker som gjør at det er risiko i bildet. At man ikke 'tror' på corona, eller er 'skeptisk' til en vaksine som nå er satt nærmere 7.41 millarder ganger grenser til latterlig. Hvor mye mer bevis vil man ha?

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...