Gå til innhold

Brudd etter psykisk vold - sliter med angst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det går mot brudd mellom meg om mannen min fordi han har vært aggressiv mot meg og barna i åresvis. Jeg går og venter på at det skal komme et hus til salgs i nærheten så bor fortsatt hjemme. Han har annerkjent hva han har gjort og skjerpet seg og det er roligere hjemme nå (han går i terapi også). Rasjonelt tror jeg ikke han er en fare og han har strengt tatt ikke fysisk skadet meg det har bare vært den underliggende trusselen om det.

Han lover meg at han ikke skal bli sint og hodet mitt tror på ham. Men likevel knyter det seg i brystet når han er hjemme jeg trekker meg inn i meg selv og det kjennes som om energien suges ut av meg.. jeg er hjemme til jeg har et annet sted pga barna så de kan få beskjeden om bruddet og hva som skal skje praktisk samtidig (ikke «vi skal skilles men vi vet ikke hvor vi skal bo»..) 

Barna har det forsåvidt greit de har til og med satt ord på at det er roligere hjemme nå - men jeg ser jo at de merker bor. Jeg slites mellom å bli værende til jeg finner et hus så det blir ryddig for barna og faktisk finne en leilighet vi kan veksle mellom siden jeg har det så ubehagelig rundt ham. Har også dårlig samvittighet for ham - han har skjerpet seg og gjør alt han kan, men jeg har fortsatt angst som sliter meg helt ut.

Helt forferdelig å være i denne limboen mellom å vasse i den ekle stemningen mellom oss hjemme og drømmen om å komme seg ut så jeg får puste igjen..

Anonymkode: 07395...7d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første, det er helt naturlig at du er redd etter at han har vært voldelig over år. Psykisk vold er ikke mindre skadelig enn fysisk! 

For det andre.. Så må du få ut fingeren. Barna deres fortjener faktisk sannheten de også. Og de burde også få muligheten til å snakke om hvordan de har hatt det. Ikke tro du beskytter dem med å vente. 

Du bør flytte ut. Lei en bolig i mellomtiden? 

Anonymkode: bad95...cc9

• Liker 2
Skrevet

Sånn hadde jeg det frem til han flyttet ut også. Både psykisk og fysisk vold, men den fysiske er noen år siden sist. Den psykiske vedvarte til jeg gjorde det slutt. Da skjerpet han seg helt. Han bodde igjen i 2 måneder mens han forsøkte å finne noe nytt da jeg eide leiligheten. Til tross for at det var roligere enn noen gang hadde jeg konstant vondt i magen når jeg var hjemme. Det tok litt tid etter han flyttet ut, men nå, 4 måneder etterpå slapper jeg helt av hjemme. Trodde jeg skulle kjede meg og være ensom også, men har det bedre enn på lenge. Ingen barn i bilde.

Må du vente til noe kommer til salgs? Kan du ikke leie noe uten bindingstid, flytte til bekjente eller lignende? Er det en sjanse for at du kan finne på å tilgi han om du blir for lenge, nå som han har skjerpet seg? Er det en fare for det må du komme deg ut! Det er stor sjanse for at han er rolig nå bare for å vise deg at han kan. Er det ikke rart hvordan de faktisk klarer å holde seg rolig når de må? Det viser bare at de hadde god kontroll når de mente de ikke hadde det også. Så fort han er trygg igjen blir det like ille dessverre.

• Liker 3
Skrevet

Her må du bare komme deg ut Ts..frykten din vil ikke forsvinne før du kommer deg bort fra ham, og finner igjen tryggheten i deg selv. 

Som et lite p.s - når du i fremtiden skal hente/levere barn, ikke vær alene om han skal inn i huset, eller du skal inn i hans hus..jeg utsatte meg selv for stor fare ved å gjøre det. 

• Liker 4
Skrevet

Kroppen din husker. Den vil alltid være i beredskap i hans nærvær. Dette er noe du ikke har kontroll over, og det er skadelig for deg. Det er en overlevelsesmodus i hjernen din. Uansett hvor mye han oppriktig tar seg sammen. Det han har gjort har skadet forholdet deres permanent. Dessverre. Den beste løsningen for deg er brudd. Du vil aldri kunne stole på han igjen. Frykten har satt seg i kroppen. Det spiller ingen rolle om du har grunn til å frykte han eller ei.

Anonymkode: 62d37...e69

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

For det første, det er helt naturlig at du er redd etter at han har vært voldelig over år. Psykisk vold er ikke mindre skadelig enn fysisk! 

For det andre.. Så må du få ut fingeren. Barna deres fortjener faktisk sannheten de også. Og de burde også få muligheten til å snakke om hvordan de har hatt det. Ikke tro du beskytter dem med å vente. 

Du bør flytte ut. Lei en bolig i mellomtiden? 

Anonymkode: bad95...cc9

Jeg vet faktisk ikke hva jeg skal si til barna uten å sverte faren? Jeg kan jo ikke plante frykt i dem heller?

Inwe skrev (7 timer siden):

Må du vente til noe kommer til salgs? Kan du ikke leie noe uten bindingstid, flytte til bekjente eller lignende? Er det en sjanse for at du kan finne på å tilgi han om du blir for lenge, nå som han har skjerpet seg? Er det en fare for det må du komme deg ut! Det er stor sjanse for at han er rolig nå bare for å vise deg at han kan. 

Kjenner på den hver dag - hvor mye enklere det hadde vært hvis jeg bare kunne glemme og tilgi - da slipper jeg jo det som jeg meg mest angst - nemlig å kjempe for det jeg skal ha i skilsmissen og tørre å stå på mitt - jeg har tilpasset meg så lenge at jeg nærmest blir kvalm av tanken på å si eller gjøre noe som jeg vet han ikke vil 😣

tusen takk for svar 💜

Anonymkode: 07395...7d5

Skrevet

Er det en mulighet for at du sitter igjen med huset, så kan han finne noe nytt? Selv leide jeg i noen måneder, tok all belastningen i å flytte to ganger m.m. for  å få fred.

Anonymkode: 9720e...0dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...