Gå til innhold

Sykt barn - dra på julebord?

Mille89

Anbefalte innlegg

Just now, AnonymBruker said:

Året er 2021, vi har kommet litt lenger nå. 

Anonymkode: 4fb28...d0b

Små barn er ikke så opptatt av trender og politikk.

Anonymkode: d6bf9...458

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig drar du IKKE i julebord når du har omgangssyke på gang midt i djupeste koronatiden.

Det er bare et spørsmål om tid før du også ligger med det, selv om du ikke kjenner det nå. 

Hvis du ikke får det så er det reinspikket flaks. 

Og flaks er ikke noe du skal satse på når du skal sosialisere deg med alle fra jobb!

Anonymkode: df258...8df

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Små barn er ikke så opptatt av trender og politikk.

???? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olsen skrev (3 timer siden):

Hvis du dukket opp på samme julebord som meg ville jeg satt pris på at du opplyste om at du har omgangssyke i hus. Så kan jeg oppføre meg ut fra det. Altså holde meg langt borte fra deg og vurdere å dra hjem. 

Så du mener at alle som dukker opp på julebord skal opplyse om familiemedlemmers helse til alle sammen? Hvor skjermet vil du egentlig være i samfunnet? Kanskje du egentlig bare bør holde deg hjemme og isolert i hele høsten og vinteren, for sikkerhets skyld? Det er jo noro, influensa, sapo, korona, lus(!), forkjølelse osv. Du kommer til å møte på mange som har noen som er syke hjemme, enten det er på jobb, venner, i butikken, på fritidsaktivitet osv.

Anonymkode: 2ef28...597

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

???? 

Med teskje: For et lite barn er mor den viktigste omsorgsgiveren og spesielt ved sykdom. At det er 2021 og moderne å stikke fra sine syke barn gagner ikke barnet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Med teskje: For et lite barn er mor den viktigste omsorgsgiveren og spesielt ved sykdom. At det er 2021 og moderne å stikke fra sine syke barn gagner ikke barnet.

Dummeste kommentaren. En far kan være en like god omsorgsperson som mor. Slutt med det der, at mor ditt og datt. Man er to til og lage et barn, derfor TO etter barnet er født også. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dummeste kommentaren. En far kan være en like god omsorgsperson som mor. Slutt med det der, at mor ditt og datt. Man er to til og lage et barn, derfor TO etter barnet er født også. 

Svært merkelig da at barnet ikke speiler seg i fars blikk under amming hvis han gjør jobben like bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Svært merkelig da at barnet ikke speiler seg i fars blikk under amming hvis han gjør jobben like bra. 

Er ikke alle som ammer barnet sitt. Og det er opp til hver enkelt forelder hvordan man former barna sine. Om man ikke lar far komme til så ja da blir det nok vanskelig for barnet og godkjenne far på lik linje som mor. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alle som ammer barnet sitt. Og det er opp til hver enkelt forelder hvordan man former barna sine. Om man ikke lar far komme til så ja da blir det nok vanskelig for barnet og godkjenne far på lik linje som mor. 

Poenget er at det er biologien som styrer her. Er ikke noe i veien for at begge kan være hjemme samtidig heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Okey, kan du fortelle det til mine barn som kun godtar pappa når de er syke?

Anonymkode: 822ea...7e5

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde blitt hjemme. I 2018 hadde vi omgangssjuken for første gang siden vi selv var små og det var faktisk helt jævlig. Tar en hard influensa any day fremfor det der, det samme sier samboer :P 

Og 48 timers regelen forresten:

Hva er 48-timersregelen?

• Ved omgangssyke skal barn holdes hjemme fra barnehagen i to døgn etter at symptomene har gitt seg.
• Det skal voksne også, om de jobber med mat eller med mennesker særlig utsatt for infeksjonssykdommer.

Kilde: Folkehelseinstituttet

Anonymkode: 5dc44...3d9

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde blitt hjemme. I 2018 hadde vi omgangssjuken for første gang siden vi selv var små og det var faktisk helt jævlig. Tar en hard influensa any day fremfor det der, det samme sier samboer :P 

Hva er 48-timersregelen?

• Ved omgangssyke skal barn holdes hjemme fra barnehagen i to døgn etter at symptomene har gitt seg.
• Det skal voksne også, om de jobber med mat eller med mennesker særlig utsatt for infeksjonssykdommer.

Ja, 48 timer etter at hun selv har blitt syk. Hvis hun jobber med mat eller med mennesker som er særlig utsatt for infeksjonssykdommer. 

Står ingenting om julebord for de som har syke barn i denne uskrevne regelen. 

Når det er sagt, hvis barnet mitt hadde vært veldig sykt ville jeg nok vært hjemme. Ikke fordi jeg er redd for å smitte andre asymptomatisk - det kan jeg gjøre når som helst ellers også. Men fordi jeg ikke hadde klart å kose meg noe annet sted hvis barnet mitt er veldig sykt. 

Hvis barnet er på bedringens vei, og alt er helt under kontroll så ville jeg ikke løftet et øyebryn - ikke noe problem å dra. 

Anonymkode: e8bce...f3d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ikke jeg heller. Hadde alle oppført seg som fleste parten i denne tråden hadde smitte ikke vært noe problem. 

Anonymkode: 2f157...83d

Men nå holder det faktisk at det dukker opp én eneste jævel med omgangssyke. Da spiller det ingen rolle at de andre 50 på julebordet hadde tatt hensyn om det var dem.

Dessuten er det ikke akkurat få her inne som sier de ikke hadde brydd seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Så du mener at alle som dukker opp på julebord skal opplyse om familiemedlemmers helse til alle sammen? Hvor skjermet vil du egentlig være i samfunnet? Kanskje du egentlig bare bør holde deg hjemme og isolert i hele høsten og vinteren, for sikkerhets skyld? Det er jo noro, influensa, sapo, korona, lus(!), forkjølelse osv. Du kommer til å møte på mange som har noen som er syke hjemme, enten det er på jobb, venner, i butikken, på fritidsaktivitet osv.

Anonymkode: 2ef28...597

Å redegjøre for helsa til familiemedlemmer er selvsagt ikke nødvendig. Men er man potensiell bærer av en svært smittsom omgangssyke og møter opp på en sammenkomst ønsker jeg å kunne innrette meg etter det.  

Jeg synes heller ikke at man inviterer barn fra klassen på overnatting når man vet at barna har lus. Den invitasjonen kan utsettes til lusekuren er ferdig. 

Vet man at man har veggdyr inviterer man heller ikke til overnatting i min verden.

Jeg synes dessuten det er stor forskjell på en forkjølelse og en influensa . 

Hvis det å ønske å unngå å smitte andre er å være skinnhellig påtar jeg meg gjerne oppdraget som skinnhellig. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, kan du fortelle det til mine barn som kun godtar pappa når de er syke?

Anonymkode: 822ea...7e5

Nei, det kan jeg ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For en idiotisk kommentar. Her i huset er vi heldigvis likestilte 

Anonymkode: 30ff2...57c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har vært forsiktig hadde jeg dratt på julebordet. Men hadde droppet å kline med alle, dele glass eller smake på hverandres mat (ikke at jeg hadde gjort det uansett, men de fleste her tror alle gjør slikt på julebord).

Har selv tre barn og håndtert min dose omgangssyke. Eneste gangen jeg ble smittet var da jeg ble spydd ned av en som nektet å bruke bøtte 😳🥵🤢🤮

Anonymkode: d275b...da5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er 48-timersregelen?

Hvorfor kommer du med 48-timersregelen? Den har ingenting med denne saken å gjøre. 

Anonymkode: 12d4a...7a2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...