Gå til innhold

Har dine tenner faktisk holdt seg rette etter tannregulering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er bare i 20åra,men tenna blir bare skjevere og skjevere. Skjønner nesten ikke hva vitsen med å ta tannregulering var når de blir nesten like ille igjen.. 

Anonymkode: a2ea9...4d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har veldig fine tenner på den ene siden. Den andre siden er det blitt skrivere. Hadde veldig fine tenner, men overbitt. Har skeivere tenner nå

Anonymkode: 36f06...f01

Skrevet

Mine har blitt verre igjen nå i 30 åra. Men veldig langt i fra hva de var. :)

Anonymkode: 13bef...bde

Skrevet

Det har holdt seg bra, like rette. Hadde regulering ganske lenge, trakk mange tenner for å få bedre plass. Er over 40 år nå. 

Anonymkode: 5d157...930

Skrevet

Mine er veldig skjeve, det har de vært i mange år. Hadde regulering i tenårene, nå er jeg nesten femti. 

Anonymkode: 98a88...c9d

Skrevet

Nei, fikk visdomstenner et par år etter jeg fikk den av, og de forskyver hele raden både oppe og nede. Utrolig at det ikke ble tatt høyde for! Vet ikke hvor mange titalls tusen denne reguleringen kostet, men det hadde jo vært fint om det holdt seg fint i minst fem år da. Skulle nesten hatt de pengene tilbake :kjefte:

Skrevet

Nei, hos meg skled de helt ut igjen. Det vi si, tennene i seg selv er rette nå, jeg mener de var litt skjeve noen av dem også før jeg hadde regulering. Men jeg hadde stort overbitt, og det er like stor igjen. Jeg har fått beskjed om at det egentlig ikke er overraskende. Jeg fikk aldri noen retainer-streng etter reguleringen, og jeg burde egentlig hatt en kjeveoperasjon. Det er ordentlig surt nå, faktisk. For jeg fikk regulering som den første i klassen på barneskolen, hadde det lenge og var ganske plaget av noe av det. Overbittet har blitt så stort igjen at det medfører plager, og det er en omfattende prosess å få rettet det nå.

Anonymkode: 47183...d1a

Skrevet

Her har det holdt seg bra. Ene midterste tanna nede er litt skeiv utover pga visdomstenner, men ellers rett og fin tanngard. Fikk visdomstenner himla seint, men trakk dem ganske tidlig + at jeg tydeligvis har grei plass oppe, så der slapp jeg heldigvis noen skeivheter. Jeg hadde regulering da jeg var 13isj, og er nå 38.

Anonymkode: 9ce5f...32d

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Hadde regulering da jeg var ca. 12-14, er nå i 30-åra. Mine er vel omtrent tilbake til der de var, sikkert mest pga. visdomstenner som har skjøvet dem fremover. Tror jeg har like stort overbitt som før. Hadde også ganske skjeve tenner i underkjeven før regulering, nå er de nesten like skjeve som de var. De begynte å gå tilbake allerede i slutten av tenåra, tror jeg.

Veldig kjipt å tenke på all den smerten og ubehaget jeg gikk gjennom, og alle pengene foreldrene mine betalte (de hadde trang økonomi, jobba ekstra og sparte for at vi skulle få regulering), bare for noe som varte noen få år.

Jeg har derfor valgt å ikke la mine egne barn ha regulering, til tross for at skoletannlegen anbefalte det for et av dem. Siden barnets tenner ser OK ut (litt skjeve, men ikke noe stort over- eller underbitt) og heller ikke har plager, valgte vi altså å droppe det. Bortkasta smerte og penger.

Skrevet

15 år siden jeg fjernet reguleringen og tennene har holdt seg fine. Visdomstennene har ikke ødelagt noe, selv om det ikke var plass til dem (fjernet dem selvsagt). Jeg har fortsatt stang på baksiden av tennene da, både oppe og nede. Har ikke dere som har fått "stygge" tenner igjen det?

Anonymkode: d2901...a7b

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

15 år siden jeg fjernet reguleringen og tennene har holdt seg fine. Visdomstennene har ikke ødelagt noe, selv om det ikke var plass til dem (fjernet dem selvsagt). Jeg har fortsatt stang på baksiden av tennene da, både oppe og nede. Har ikke dere som har fått "stygge" tenner igjen det?

Nei jeg fikk ikke sånn stang på baksiden, fikk bare med med en sånn "plastikk gom" 1 for undertenna og 1 for overtenna som jeg bare skulle bruke i begynnelsen.. 

Vet ikke hvorfor jeg ikke fikk sånn streng bak😒

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, vi som fikk regulering på 80 tallet fikk ikke det. Mine har sklidd litt. 

En venninne regulerte på nytt da alt skled tilbake.

Anonymkode: 2aa7a...33c

• Liker 1
Skrevet

Tenna har sklidd fra hverandre. 25 år siden jeg hadde regulering. 

Anonymkode: 7e0b3...a24

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei jeg fikk ikke sånn stang på baksiden, fikk bare med med en sånn "plastikk gom" 1 for undertenna og 1 for overtenna som jeg bare skulle bruke i begynnelsen.. 

Vet ikke hvorfor jeg ikke fikk sånn streng bak😒

Da kan det være årsaken. Det er selvsagt større sjans for at tennene holder seg på plass når den er der.  Jeg ville fått time hos en reguleringstannlege så fort som mulig og etterspurt den strengen.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ikke stang, men mine har ikke flyttet seg mye. 

Anonymkode: 4bff1...61e

Skrevet

Nei, visdomstennene kom og presset alt annet fremover. Fikk overbitt og skjev fortann. Hadde regulering på midten av 80 tallet. 

Anonymkode: adb66...b7f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke stang, men mine har ikke flyttet seg mye. 

Anonymkode: 4bff1...61e

Det kan sikkert også gå bra uten streng, men jeg tipper det statistisk sett er mye større sjans for at tennene da sklir (delvis) tilbake. 

Skrevet
Tamsi skrev (1 time siden):

Nei, fikk visdomstenner et par år etter jeg fikk den av, og de forskyver hele raden både oppe og nede. Utrolig at det ikke ble tatt høyde for! Vet ikke hvor mange titalls tusen denne reguleringen kostet, men det hadde jo vært fint om det holdt seg fint i minst fem år da. Skulle nesten hatt de pengene tilbake :kjefte:

Litt morsomt dette her med visdomstennene 😄 Jeg hadde ikke regulering som barn selv om jeg hadde masse plassoverskudd, men i starten av 20-årene så kom visdomstennene og da forskjøv tennene seg slik at jeg endte opp med perlerad. Før det så satt jeg gjentatte somre overbevist om å bruke lønningene fra sommerjobben på voksenregulering 

Anonymkode: 242f7...c13

Skrevet

Hadde regulering oppe og nede da jeg var 30.nå er jeg 44 og de nederste har sklidd litt fra hverandre. Må vel krype til korset og begynne med stang. 

Anonymkode: 85b55...eaf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...