AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #1 Skrevet 12. november 2021 Alt går fint i forholdet og vi har vært sammen i et halvt år. Kjent hverandre i 10 år. Vi bor hver for oss, men om forholdet fortsetter denne retningen, så ønsker vi å bo sammen i fremtiden. Men jeg merker at jeg ikke helt klarer å slå meg til ro med han og føle meg trygg, pga den økonomiske situasjonen. Jeg er fullt klar over at dette er et problem jeg selv sliter med, og egentlig ikke har noe med han å gjøre. Jeg har opplevd veldig økonomisk usikkerhet (oppvokst fattig og opplevd å ikke ha hverken mat eller tak over hodet). Det har satt seg langt inni kroppen, så jeg har alltid vært flink til å ha buffer konto ect. Jeg klarer meg helt fint alene. Han tjener mye mer enn meg, og har mulighet til å sløse på en måte jeg ikke kan. Og det er helt greit for meg også! Hans penger vil være hans penger i fremtiden og. Men jeg merker jeg blir litt usikker. Han lever jo nå som en ungkar, pengene går på småtull her og der (Pepsi Max hver dag, røyk/snus, øl, mcdonnals osv). Jeg tror ikke han helt innser hvor mye penger han bruker på sånt 😅 og han lever fra mnd til mnd. Han og kompisene låner penger av hverandre i hytt og pine, og de har null kontroll på hvor mye den ene skylder den andre Men igjen, han bor jo for seg selv og økonomien våres er ikke felles på noen måte, selvfølgelig skal han få bruke pengene sine som han vil! Men jeg blir nervøs for fremtiden, om vi skal bo sammen og ha felles sparemål ect… Jeg får endene til å akkurat møtes, sitter igjen med 1000 kr i mnd å bruke på meg selv (sosialt, klær, byen, sminke ect). Men det er jo også fordi jeg betaler inn på buffer kontoen. Så dvs jeg har alltid de 1000 kr hver mnd, uansett hva som skulle skje med bilen eller annet uforutsett. Han er rik de første 2 ukene etter lønning, så spiser han brødskive til middag resten av mnd 😅 Noen som forstår bekymringen min? Hva kan jeg gjøre? Han sier han skal ta økonomien seriøst når vi flytter sammen, men jeg skulle jo så gjerne ha sett at han klarer det før jeg tar det steget 😓 Skulle gjerne ha sett det fortest mulig, så jeg vet at jeg ikke kaster bort tid! For jeg kan ikke være med noen som ikke klarer ta økonomien seriøst… Men igjen, vi bor ikke sammen og har ikke vært i forhold lenge, det er jo også not my buisness 😳 Anonymkode: e04df...a4f 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #2 Skrevet 12. november 2021 Må si jeg skjønner deg veldig godt. Jeg var sammen med min x i mange år og økonomiske utfordringer hang over oss i alle de årene. Jeg var ikke bevist på dette når vi traff hverandre. Jeg hadde ikke stresset sånn med å flytte sammen, men sagt til han at økonomisk ansvarlighet er viktig for deg. Dere bør også snakke om og være enig om hvordan dere vil ha det ang økonomi. Økonomi er også noe det krangles mest om i forhold. Anonymkode: 44100...7af 3
TinaChristina Skrevet 12. november 2021 #3 Skrevet 12. november 2021 Jeg ville ikke flyttet sammen med noen som lever så uansvarlig og careless med økonomien. Men det har nok med mitt kontrollbehov å gjøre. Har gått i den fella der og hatt flere hundre tusen i gjeld pga det,han ble blakk, jeg betalte alt og forsørget på liten inntekt, måtte låne, kreditt osv. Så nei. Særboere ja, samboere nei. 5
nomore82 Skrevet 12. november 2021 #4 Skrevet 12. november 2021 Avklar forventningene nå. Du kan ikke legge føringer for noe siden dere hverken bor sammen eller har felles økonomi. Men det du kan være er å være tydelig på hva du trenger for å være trygg på at dere har en fremtid sammen. Og en av disse tingene er at han faktisk viser at han evner å være litt fornuftig økonomisk og klarer å spare opp en bufferkonto. Å si at dette klarer han når dere faktisk flytter sammen er noe en sier når en kanskje vet at en ikke klarer det enda. Kanskje og aldri fordi en har prøvd. Litt som røykere. «Jeg kan slutte når jeg vil». Yeah right. 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #5 Skrevet 12. november 2021 Forstår deg godt, TS. Han skal ta økonomien seriøst når dere flytter sammen? I call bullshit, hvorfor ikke gjøre det nå for å trygge deg om det er så enkelt for ham? Anonymkode: 5fe03...4b7 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #6 Skrevet 12. november 2021 Jeg er sammen med en som tjener veldig mye, men som også har en god del utgifter. Han bruker penger på klokker, klær, ting til hjemmet, biler(!😩) Det er som om pengene brenner i lommene hans. En stund kjøpte han dyre gaver til meg, men jeg satte ned foten. Trenger ikke ringer, smykker, vesker osv til tusenvis av kroner. Spiser ikke like mye ute lenger. Men synes det er godt å slippe å lage mat i ny og ne. Han vil gå bananas og kjøpe små biler, sparkesykler, trehjuls, støttehjuls og balansesykler til barna. Steindyre leker... Men når de trenger klær, eller jeg snakker om å spare. Neei, da er det skranten lommebok hos han. Når månedens regninger er betalt, så er han sparsom en stund. Kjøper ikke jus, vi kan drikke melk og vann osv...... Han jobber mye, og vil gjerne jobbe ekstra for å tjene mer. Jeg vil heller ha han mer hjemme enn at han er vekk på jobb og bare strør materielle goder rundt oss. Jeg så det i starten, at han har dyr smak. Men tenkte det er typisk ungkar. Men så er det jaggu verre nå når vi bor sammen, har barn... ville sjekka ut veldig nøye, hvordan er holdningen hans? Anonymkode: 18125...d46 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #7 Skrevet 12. november 2021 Skjønner deg godt. Når jeg ble samboer med min kjæreste, åpnet vi 3 kontoer sammen, ett som vi har hvert vårt kort til, der setter vi inn penger til felles mat og husholdningsartikler. Betaler for eget forbruk selv, som hvis den ene er på bensinstasjonen, mc donnalds osv. Den andre kontoen er til felles regninger, som husleie, strøm, Internett osv. Den tredje kontoen er en felles sparekonto, hvis noe skal skje med huset, eller hvis vi vil på ferie. Så har vi resten av pengene for oss selv, som vi bruker på det vi vil. Vi har ganske lik inntekt, og betaler inn 50/50 på alle kontoene. Anonymkode: c5d89...5a3 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #8 Skrevet 12. november 2021 Åh takk for at dere forstår meg!!!! Jeg har også brent meg på tidligere forhold, flere faktisk! Tror faktisk jeg aldri har vært med noen som har mestret å ha en stabil økonomi… og alle de mennene er jo nå mine ekser 🤷🏼♀️ Jeg fyller 30 i år. Jeg har hatt en veldig humpete vei hit, mye fordi jeg har rotet meg borti feil miljø og feil menn. Men nå er alt i orden, jeg har en buffer konto som er full og jeg sparer til bolig. Siste jeg vil nå er å bli holdt tilbake fordi en mann jeg er sammen med roter det til 😫 brent meg på å være naiv før… Jeg vil fremover i livet, ikke sitte å betale andre sine regninger 🙄 ts Anonymkode: e04df...a4f 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #9 Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skjønner deg godt. Når jeg ble samboer med min kjæreste, åpnet vi 3 kontoer sammen, ett som vi har hvert vårt kort til, der setter vi inn penger til felles mat og husholdningsartikler. Betaler for eget forbruk selv, som hvis den ene er på bensinstasjonen, mc donnalds osv. Den andre kontoen er til felles regninger, som husleie, strøm, Internett osv. Den tredje kontoen er en felles sparekonto, hvis noe skal skje med huset, eller hvis vi vil på ferie. Så har vi resten av pengene for oss selv, som vi bruker på det vi vil. Vi har ganske lik inntekt, og betaler inn 50/50 på alle kontoene. Anonymkode: c5d89...5a3 Dette likte jeg veldig godt!! Kan man være felles eier av disse kontoene, eller står en som eier av de og har innsyn? Kanskje dumt spørsmål, Har aldri delt konto med noen før, har bare mine egne buffer, spare og regningskonto 😅 Men det hørtes jo veldig bra ut! Med en slik løsning så trenger jeg jo ikke å bekymre meg! Og han kan bruke pengene sine på tull om han vil, det vil jo da være hans problem om han bruker de opp de første 2 ukene 🙈 Men vi tjener ganske ulikt da… eller?😳 Jeg er ufør grunnet en bilulykke og får utbetalt 20 000 i mnd. Han er i en god fast jobb og tjener alt fra 25-30 000 kr utbetalt mnd. Kan jeg kreve skjev fordeling? Til f eks husleie. Maten er vell rettferdig at vi skulle delt likt? Eller tjener vi for likt? Er bare ikke mange tusenlappene som skal til før jeg ikke sitter igjen med noen ting 😳 Men igjen, vi lever jo nå veldig forskjellig, så jeg kan jo ikke sammenligne oss nå vs fremtiden. Han lever jo fra mnd til mnd mens jeg setter penger inn på forskjellige kontoer 😅 Når jeg er ‘’blakk’’ for måneden, så har jeg fortsatt flere tusen på konto. Når han er blakk (bokstavelig talt) etter 2 uker, så er han BLAKK. ts Anonymkode: e04df...a4f
Carrot Skrevet 12. november 2021 #10 Skrevet 12. november 2021 Vi har som beskrevet over felles økonomi på det som er felles og vår eget på resten, det er en som er kontoeier og den andre disponent. Vi setter av hver mnd et bestemt beløp, for oss %vis av inntekt slik at begge sitter igjen med %vis like mye siden vi tjener ulikt. På den måten er økonomien ryddig og oversiktlig og begge kan "sløse" med egne penger som de ønsker.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #11 Skrevet 12. november 2021 Mannen min og jeg kommer også fra veldig forskjellig økonomisk bakgrunn. Jeg vokste opp med to foreldre som var uføre og vi snudde på hver eneste krone under oppveksten. Foreldrene mine var meget fornuftige og vi manglet ingenting av det vi faktisk trengte. Faren til min mann drev et oljeselskap i utlandet og tjente mange millioner årlig. (Det ironiske er at mine foreldre faktisk har mer verdier pr i dag, grunnet at de alltid har spart. Men det er en annen historie). Jeg merket fort at vi hadde et meget forskjellig forhold til penger og forbruk. Jeg hadde tillagt meg gode sparevaner da jeg var student, det hadde ikke han trengt. Men vi kommuniserte fint om hva vi ønsket å bruke penger på og felles sparemål for fremtiden. Vi er heldige som har gode jobber i dag og mulighet til å spare. Jeg bet meg merke i et par ting i hovedinnlegget ditt. Du nevner en tøff oppvekst. Har du søkt hjelp i forhold til dette? Det er mulighet for at du kan bearbeide dette og gjøre hverdagen lettere for deg. Vil også si at du er kjempeflink som sparer og har kontroll på økonomien. Har tro på at du og kjæresten klarer å løse dette med felles fremtid dersom dere er åpne om forventninger og kapasitet. Lykke til! Anonymkode: 4b851...bf4
Gjest Skogsalv Skrevet 12. november 2021 #12 Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Åh takk for at dere forstår meg!!!! Jeg har også brent meg på tidligere forhold, flere faktisk! Tror faktisk jeg aldri har vært med noen som har mestret å ha en stabil økonomi… og alle de mennene er jo nå mine ekser 🤷🏼♀️ Jeg fyller 30 i år. Jeg har hatt en veldig humpete vei hit, mye fordi jeg har rotet meg borti feil miljø og feil menn. Men nå er alt i orden, jeg har en buffer konto som er full og jeg sparer til bolig. Siste jeg vil nå er å bli holdt tilbake fordi en mann jeg er sammen med roter det til 😫 brent meg på å være naiv før… Jeg vil fremover i livet, ikke sitte å betale andre sine regninger 🙄 ts Anonymkode: e04df...a4f Om han er uforsiktig nå,så vil ikke det endre seg stort i et samboerskap. Han har sitt mønster. Mønstre er dype. Du skal fokusere på deg og din bolig,- helt uavhengig av ham eller andre kommende menn. Du skal sikre ditt liv. Du vet hva det vil si å leve med lite og følelsen av å ha lite . Du husker barndommen din,ikke sant ? ❤ Det var ikke selvvalgt. Nå er du på vei. Egentlig burde du være skeptisk til en fyr som trenger å låne av kamerater/ låner bort og det er mye tilfeldigheter som spiller inn. Ville ikke fått barn med vedkommende. Da arver muligens ditt barn din barndom , hvor pengene aldri strekker til ...fra mnd til mnd. Du husker den følelsen, ikke sant ? Barn merkes av slikt og de har alltid DEN gnagende usikkerheten i magen...ifht venner ,fritid og hva man kan ønske seg av merkedager ,ferie og glede. Blandet med lojalitet,skam og kjærlighet. Trygghet er alt 🌷 Har selv opplevd lite å rutte med gjennom min familie i barndommen, samt en eksmann som satt meg i stor gjeld. Din økonomi er kun din økonomi fremover 💪 Du skal ikke " trå til " på hans vegne . Går det skeis, så kan blemma bli stor. Beskytt deg ❤ Heier på deg !!
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #13 Skrevet 12. november 2021 Jeg hadde løpt! Har vært sammen med 2 menn som er noen økonomiske rotekopper og de er far til mine barn🙄 Hadde jeg visst ddt tidligere hadde jeg aldri blitt sammen med de! De ville bruke kreditt om det var noe de absolutt ville koste hva det koste vil... Uansvarlig drittunger begge to! De har rotet bort alt av egenkapital også.. Det handler om verdier også! Anonymkode: b4088...d23 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #14 Skrevet 12. november 2021 25.000 ut i mnd er lite hvis man betaler for å bo, og i hvert fall ikke nok til å strø om seg med penger. Han må jo leve på kreditt for å leve som ts beskriver, og da er det bare å stikke. En med så lav inntekt som bruker så mye på tull og fjas, har lav selvtillit som han kompenserer materielt. Anonymkode: 97c78...8f4 2
Juniper Skrevet 12. november 2021 #15 Skrevet 12. november 2021 TS, du har et mønster når du gjentatte ganger faller for økonomiske rotehuer. Det kan være noe som henger i fra barndommen. Ubevisst søker du etter noe som minner om det som var da. Jeg tror du bør prøve å komme deg i en form for terapi hos noen som kan hjelpe deg med å bearbeide dette «grumset» som sitter igjen. Denne mannen er jo en vandrende økonomisk katastrofe, og det er ingenting som tyder på at det vil endre seg om dere flytter sammen. Tror du må gi han en veldig tydelig beskjed om at dette ikke er ok. Og så har han denne ene muligheten til å ta tak nå og bli voksen, eller du går videre.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #16 Skrevet 12. november 2021 Det hadde ikke jeg turt. Du er vant til å leve fornuftig. Plutselig vil du oppleve én som vil ha mye takeout. Én som vil kjøpe mye dyr mat på felleskontoen. Han er mann. Planlegge maten fornuftig? Pøh! Er det middagsrester, så er det borte til kvelds. Ikke snakk om å ha det til lunch neste dag, eller kanskje ha middagen over to dager. Kjøttdeigen du skulle ha til torsdagen er borte tirsdag kvelds fordi han var fysen på noe godt. Resten forsvant før du sto opp onsdag morgen... Dyreste pålegget. Kasting av mat. Og regningskontoen? Hva om den plutselig blir tømt? Einar måtte låne noen tusenlapper. "Men slapp av! Strømregningen forfaller jo ikke før den 26!!? Og hvis han ikke rekker det før det, så har jo du litt på den sparekontoen, vet du? Det er jo bare et lån. Du får jo tilbake!" Anonymkode: 51f74...7ba 3
Loff77 Skrevet 12. november 2021 #17 Skrevet 12. november 2021 Herregud, la nå mannen holde på så lenge han er ungkar, de fleste strammer til når de må. Snakk sammen 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #18 Skrevet 12. november 2021 Her må nok han mer møte din nøysomme livsstil om det skal være noen vits. Jeg kjenner meg litt igjen i både ham og ts, forresten. Jeg er oppdratt nøysomt fordi foreldrene mine hadde dårlig råd og vi var 6 hjemme. Jeg tror jeg ubevisst prøver å gi meg selv litt av den ovefloden og handlefriheten jeg savnet som barn. Samtidig er jeg jo ikke dummere enn at jeg skjønner at nøysomhet er lurt, og at jeg burde ha spart buffer. Jeg kjøper ikke røyk og McDonald's, da, mer konfekt og salater ute, men det er ikke så billig selv om det er sunnere. Heldigvis er kjæresten min mer nøysom, og jeg vil bli mer lik ham før vi flytter sammen. I år skal jeg lage nøysomhets-julekalender med 24 gratis/ rimelige ting å gjøre i desember Anonymkode: 34e6e...2ad
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #19 Skrevet 12. november 2021 Jeg ville snakket med ham om økonomi før dere eventuelt flyttet sammen. Jeg opplever det som omtrent like viktig samtale som om man vil ha barn eller ikke eller hvor man vil bo, livsdrømmer osv. Om han lever sånn han gjør noe fordi han ikke kjenner til noe annet (virker som en sosial greie om alle vennene hans også gjør dette) er det jo lett å fikse opp i. Spør hva han vil med livet osv, for det er mange gode grunner til å spare og ha budsjett. Men om han har prøvd å ta tak i dette og ikke fått det til ville jeg blitt mer bekymret. Anonymkode: c53fb...c38 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #20 Skrevet 12. november 2021 Dette ville bekymret meg MYE. Denne mannen tjener ikke spesielt godt, og har samtidig null kontroll på økonomien. Hvis dere flytter sammen, så vil DINE penger gå til deres felles forbruk, mens han fortsetter å sløse. Garantert. Og da kan du glemme både bufferkontoen din og å spare noe som helst. En person som lever som han gjør vil ikke på magisk vis endre seg bare fordi dere flytter sammen. Det er akkurat det samme som de menn som sier at de vil bli så flinke til å gjøre ting hjemme når det kommer barn, men som selvsagt forsetter i samme spor og gjør ingenting i husholdningen. Som en annen skrev TS: DU må ta ansvar for ditt liv. Spar til egenkapital så DU kan kjøpe en bolig du har råd til - alene. Ikke vent på at en mann skal bidra og iallfall ikke en som han du nå er sammen med. Hvis du mener at han er så bra, så må du også snakke veldig tydelig med han og si akkurat hva du mener om hans livsstil og at du tror på handling, ikke ord. Så langt sier han bare at han vil endre seg, men gjør det ikke. Hvorfor skal han det, han har det fint han. Og flytter dere sammen uten at han har gjort noen endringer, så vil HAN fortsette å ha det fint, på din bekostning. For DU må betale husleie/strøm etc, også når han har brukt opp sin andel av fellesen….. Du er snart 30 - på tide å være tydelige på hva du forventer av en partner og stå i det, dvs snakke med han om det og være tydelig og ikke la deg dupere av hans «løfter» om at alt skal endre seg bare x,y og z har skjedd. Du har rotet deg opp i sånt før, ikke gjør det igjen. Anonymkode: 331c3...81f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå