AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #1 Skrevet 12. november 2021 Sånn myk kant rundt inni sengen, men ser at alle har det?? Anonymkode: 28219...3ba
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #2 Skrevet 12. november 2021 Lurer også på om det er frarådet Hå ha dekkende kortsider? Ser noen senger har treplate på kortsidene og sprinkler på langsidene. Anonymkode: 28219...3ba
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #3 Skrevet 12. november 2021 Det er frarådet. Men jeg syns også det ser ut som de fleste bruker det. Selv om det er vist at det medfører risiko for kvelning, er den risikoen fortsatt veldig lav. Jeg kjenner flere som velger å bruke det fordi barna stadig får bena ut mellom sprinklene, setter seg fast og våkner om natten. Det er jo ikke farlig, men fører til dårlig søvn for alle. Jeg leste informasjon fra LUB før første baby ble født, og takket nei til sprinkelsengbeskytteren moren min så gjerne ville gi oss. Men jeg kan ikke huske at det stod i brosjyrene vi fikk fra helsestasjonen, eller at det har blitt sagt av helsepersonell vi har vært i kontakt med. https://www.lub.no/tema/forebygging/sengekantbeskytter-gir-risiko-spedbarnsdød Anonymkode: b6685...84d 4
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #4 Skrevet 12. november 2021 Frarådet ja! Mener det er anbefalt å ha minst mulig i sengen, altså å unngå bamser, babynest og lignende også. Anonymkode: f0051...f2a 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #5 Skrevet 12. november 2021 jeg har ikke kjøpt men hadde en jeg arvet (vasket på 60 grader så klart). Jeg har tenkt i utgangspunktet at jeg ikke skulle bruke det. Vel, men da ble ikke senga brukt i det hele tatt. Babyen dytta seg inn i hjørne, slo hode i sprinklene og i det hele tatt nektet å ligge i den senga. Fordi det var for luft og helt feil i grunn, med bar seng med flat madrass, når babyen er vant til varmt, trangt, og ligge tett inntil noe fra før fødselen. Så jeg la på sengekanten. Jeg har også brukt babynest, sånn selvsydd-type, og opplevde at det var tryggere. Uten babynest rullet babyen til side og jeg var redd han vil havne med nesa ned. Med babynest, lå han rolig på ryggen, uten å rulle - nesten var passe small til at han ikke kunne rulle, og passe lave kanter, sånn at han ikke kunne få nesa i de. Funket helt gull for oss. Med forbehold at jeg hadde litt tidligere født baby som veide lite og var veldig mobil i begynnelsen. Anonymkode: 940da...c3e
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #6 Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er frarådet. Men jeg syns også det ser ut som de fleste bruker det. Selv om det er vist at det medfører risiko for kvelning, er den risikoen fortsatt veldig lav. Jeg kjenner flere som velger å bruke det fordi barna stadig får bena ut mellom sprinklene, setter seg fast og våkner om natten. Det er jo ikke farlig, men fører til dårlig søvn for alle. Jeg leste informasjon fra LUB før første baby ble født, og takket nei til sprinkelsengbeskytteren moren min så gjerne ville gi oss. Men jeg kan ikke huske at det stod i brosjyrene vi fikk fra helsestasjonen, eller at det har blitt sagt av helsepersonell vi har vært i kontakt med. https://www.lub.no/tema/forebygging/sengekantbeskytter-gir-risiko-spedbarnsdød Anonymkode: b6685...84d Vi måtte bruke det fordi da vi satte sengen på nederste nivå fikk barnet gjentatte infeksjoner på grunn av trekk (kald luft går ned). Så vi hadde ikke noe valg og resonnerte at barnet var såpass stort at det ville gå fint. Anonymkode: 77a2b...fed
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #8 Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): jeg har ikke kjøpt men hadde en jeg arvet (vasket på 60 grader så klart). Jeg har tenkt i utgangspunktet at jeg ikke skulle bruke det. Vel, men da ble ikke senga brukt i det hele tatt. Babyen dytta seg inn i hjørne, slo hode i sprinklene og i det hele tatt nektet å ligge i den senga. Fordi det var for luft og helt feil i grunn, med bar seng med flat madrass, når babyen er vant til varmt, trangt, og ligge tett inntil noe fra før fødselen. Så jeg la på sengekanten. Jeg har også brukt babynest, sånn selvsydd-type, og opplevde at det var tryggere. Uten babynest rullet babyen til side og jeg var redd han vil havne med nesa ned. Med babynest, lå han rolig på ryggen, uten å rulle - nesten var passe small til at han ikke kunne rulle, og passe lave kanter, sånn at han ikke kunne få nesa i de. Funket helt gull for oss. Med forbehold at jeg hadde litt tidligere født baby som veide lite og var veldig mobil i begynnelsen. Anonymkode: 940da...c3e AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi måtte bruke det fordi da vi satte sengen på nederste nivå fikk barnet gjentatte infeksjoner på grunn av trekk (kald luft går ned). Så vi hadde ikke noe valg og resonnerte at barnet var såpass stort at det ville gå fint. Anonymkode: 77a2b...fed Ja, LUB skriver at sengekantbeskytter for å gjøre det lunt og fint kanskje handler mest om foreldrenes behov som de tillegger babyen, men jeg er ikke enig der. Vi valgte å ikke bruke fordi den av babyene som vi fikk til å sove i sprinkelseng ikke hadde behov. Når babyen sov godt og hadde det fint hele natten uten, og den ikke ville vært for annet enn pynt, er det én ting. Men jeg forstår at andre bruker det likevel. Fordi det er snakk om en svært lav risiko, og det går også an å få beskyttelsen så trygg som mulig, ved at den sitter godt fast og det ikke er noen løse snorer tilgjengelig for babyen. Anonymkode: b6685...84d 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #9 Skrevet 12. november 2021 Vurderer å bruke det fordi babyen er fæl til å miste smokkene ut gjennom sprinklene. Hadde ikke brukt det fra fødsel av, men nå er babyen snart 9mnd og ganske mobil, så tenker det er mindre utrygt nå🤔 Anonymkode: 045b5...2af
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #10 Skrevet 14. november 2021 Så man velger at smukken ikke skal falle på gulvet og at beina ikke skal henge utenfor, fremfor at babyen kan kveles og dø? Spesielt. Anonymkode: c9980...c59 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå