AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #1 Skrevet 12. november 2021 Hei! Jeg har hatt ganske dårlig personlig økonomi i hele 20-årene, men er nå mer interessert i å spare penger. Jeg har ca 140k på sparekonto, men har skjønt at det ikke er noe særlig å la de stå der. Jeg vil nok la noe av det stå som en buffer, men har lyst til å investere noe av det. Men hvordan investerer man? Åpner man en aksjesparekonto i en bank og kjøper seg inn i et fond? Hvilket fond burde jeg velge, og burde jeg velge flere? Har sett flere nevne globalt indeksfond hos KLP og DnB. Noen som har en link til en side som forklarer fond og hvordan man gjør det? Jeg kunne sikkert snakket med en rådgiver i en bank, men de er vel også ute etter å selge for seg. Jeg bruker stort sett Sparebank 1, ingen spesiell grunn til det, det er bare den banken jeg bruker. Håper noen kan hjelpe! Anonymkode: 36e0d...ef8
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #2 Skrevet 12. november 2021 Woops, feil underforum så jeg nå. Kanskje en mod kan flytte Anonymkode: 36e0d...ef8
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #3 Skrevet 12. november 2021 Dette havnet nok i feil forum, ja! Jeg svarer kjapt her, så blir vel svaret overflyttet også. Ja, du åpner aksjesparekonto og kjøper fond. De billigste tilbyderne for indeksfond per nå er KLP, Sbanken og Kron. Jeg har ikke erfaring med KLP, men både Sbanken og Kron er veldig brukervennlige. Sbanken er litt joker akkurat nå, siden evt oppkjøp av DNB ikke er avklart, og heller ikke om prisene på fond vil gå opp hvis det blir oppkjøp. Det er store prisforskjeller mellom banker på fond - sjekk plattformavgiften! Hos Sbanken betaler du for eksempel 0,06% for indeksfond, mens hos Nordnet og flere andre aktører betaler du 0,30%! Over tid blir dette mye penger. Globale indeksfond er lurt, som de to du nevner, evt Storebrand Alle Markeder. Og husk at du må ha lang tidshorisont, helst 5+ år. Skal du bruke pengene innen få år bør du ikke spare i fond. Anonymkode: 811d4...470 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #4 Skrevet 13. november 2021 Det finnes sikkert en knapp i banken din hvor det står Sparing, Start spareavtale eller lignende, som guider deg gjennom prosessen steg for steg kan godt være du får forslag til hvilke fond som kan passe ut fra gitte kriterier også. Anonymkode: 6a3f6...509
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #5 Skrevet 13. november 2021 SpareBank 1: -Åpne mobilbanken din -Scroll ned til «start sparing», trykk på den -Nå er du inne i «sparing». Scroll såvidt ned så kommer du til alle alternativene for «sparing i fond». Her kan du velge mellom engangssparing i fond, eller fast sparing. Fast sparing er å anbefale, så får du med deg både opp- og nedturer i markedet. -velg fondet du vil spare i. Legg til trekkdato og beløp. Ferdig 😊 Husk at det tar noen dager før kjøpet fullføres. Anonymkode: cdab5...a1c
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #6 Skrevet 13. november 2021 Alternativt: Når du åpner «start sparing» kan du velge «spareveileder» som ligger øverst. Da kan du se på de forskjellige formene og få tips til det som passer deg best 😊 Anonymkode: cdab5...a1c
Cata Skrevet 13. november 2021 #7 Skrevet 13. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 12.11.2021 den 8.29): Men hvordan investerer man? Åpner man en aksjesparekonto i en bank og kjøper seg inn i et fond? Jepp. Det er det man gjør. Når det gjelder hvilket fond så må du nesten lese deg opp på hva som er avkastning og sikkerhet på de forskjellige fondene. Eller som AB....509 sier så er det en del banker som tilbyr elektronisk rådgivning avhengig av hvor mye du har tenkt å spare og hvor "trygt" du vil plassere pengene. Sparer du i fond på ASK så kan du alltids bytte fond om du ikke er fornøyd. Velger du rentefond eller kombinasjonsfond som er regnet som sikrere så kan du ikke ha dem i ASK så da er det litt mer brysomt å flytte. Dvs prosessen er den samme men du må skatte av evt. gevinst når du flytter. Ingen stor sak det heller men greit å ha i bakhodet. Du kan/bør starte med et forholdsvis lite beløp så ser du hvordan det virker uten å løpe noen stor risiko. Selv startet jeg med 300 kr pr måned i fast sparing til et fond med nordiske aksjer. Endret 13. november 2021 av Cata
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå