Gå til innhold

Angst for å vaksinere meg :(

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hattifnatten skrev (6 minutter siden):

Hva slags alvorlige bivirkninger er det snakk om?

Hjerterelatert. 

Og en fikk anafylaktisk sjokk, men det ble jo raskt behandlet på sykehuset, og er ikke av vedvarende bivirkning.

Lite alvorlige: blødningsforstyrrelser, vedvarende muskel- og leddplager, fatigue. 

Må legge til at de aller fleste jeg kjenner ikke har fått vaksinebivirkninger utover det vanlige de første dagene. De som opplever bivirkninger kjemper imidlertid en ensom kamp. Blir man smittet av koronaviruset er det i det minste enkelt å sette diagnosen, og behandlingen er klar. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pivot skrev (1 time siden):

En del av dem som har tatt vaksinen og fått alvorlige bivirkninger skulle ønske at de hadde valgt å møte viruset uten vaksine i kroppen, ja. Mange av dem blir heller aldri fullvaksinerte. Hvorfor snakkes det ikke mer om dette? Man hører om uvaksinerte som angrer på at de ikke tok vaksinen når de blir alvorlig syke av viruset. Hvor er historiene til alle dem som ble alvorlig syke av vaksinen, og derav angrer på at de tok vaksinen? 

Mange blir fullvaksinert hvis de ønsker det selv. Kan ikke være så vanskelig å forstå?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (1 minutt siden):

Mange blir fullvaksinert hvis de ønsker det selv. Kan ikke være så vanskelig å forstå?

Selv de som blir frarådet neste dose, pga bivirkningene de har opplevd?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (52 minutter siden):

Hjerterelatert. 

Og en fikk anafylaktisk sjokk, men det ble jo raskt behandlet på sykehuset, og er ikke av vedvarende bivirkning.

Lite alvorlige: blødningsforstyrrelser, vedvarende muskel- og leddplager, fatigue. 

Må legge til at de aller fleste jeg kjenner ikke har fått vaksinebivirkninger utover det vanlige de første dagene. De som opplever bivirkninger kjemper imidlertid en ensom kamp. Blir man smittet av koronaviruset er det i det minste enkelt å sette diagnosen, og behandlingen er klar. 

Nå er det slik at mange med PASC sliter med å bli trodd, dessverre. Ikke bare av leger, men på jobb skole og av venner. Jeg har hørt om unger som får smerter i brystet ved gym, det lærene tror det et skuespill og foreldre som blir uglesett fordi ungene får mye fravær grunnet de ikke orker skoledagen. Det er leger som avviser at tegn hjerteproblemer, og folk som opplever at lungene ikke får nok luft blir avviste som angst relatert 

Det er ingen utredning for PASC i Norge( foruten en klinikk i Bergen, nyåpnet og en poliklinikk Trømsø universitets sykehus ) Det de opptil den enkelte fastlegen og finne ut av dette på egenhånd. Mange har gått i mye over et år uten å få hjelp dessverre. Det er rehabiliterings klinikker, men få med fokus på det kognitive og fatigue. Mange opplever å bli dårligere etter å ha vært på rehab, fordi de blir pushet utover yteevnen

Altså er er ingen automatikk i å få hjelp ved ettervirkninger av covid.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bendie skrev (5 minutter siden):

Nå er det slik at mange med PASC sliter med å bli trodd, dessverre. Ikke bare av leger, men på jobb skole og av venner. Jeg har hørt om unger som får smerter i brystet ved gym, det lærene tror det et skuespill og foreldre som blir uglesett fordi ungene får mye fravær grunnet de ikke orker skoledagen. Det er leger som avviser at tegn hjerteproblemer, og folk som opplever at lungene ikke får nok luft blir avviste som angst relatert 

Det er ingen utredning for PASC i Norge( foruten en klinikk i Bergen, nyåpnet og en poliklinikk Trømsø universitets sykehus ) Det de opptil den enkelte fastlegen og finne ut av dette på egenhånd. Mange har gått i mye over et år uten å få hjelp dessverre. Det er rehabiliterings klinikker, men få med fokus på det kognitive og fatigue. Mange opplever å bli dårligere etter å ha vært på rehab, fordi de blir pushet utover yteevnen

Altså er er ingen automatikk i å få hjelp ved ettervirkninger av covid.

og FHI  er tilbakeholden, nok en gang Aller først må de  erkjenne at dette er et problem De skulle ha hatt dette på plass for lang tid tilbake da dette ble kjent; ikke minst et registreringssystem på lik linje med dem som opplever bivirkninger etter vaksinen ( legemidler) . 

Norske registerstudier tyder på at det er uvanlig med alvorlige senfølger som krever behandling når man har hatt mild eller moderat covid-19. 

Det er foreløpig ikke fastsatte kriterier for når legene skal bruke en diagnose knyttet til senfølger etter covid-19, eller hva en slik diagnose innebærer (hvor lenge skal symptomene ha vart, hvilke symptomer som er omfattet osv.). 

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/befolkningen/senfolger-etter-covid-19/

WHO has developed a clinical case definition of post COVID-19 

Post COVID-19 condition occurs in individuals with a history of probable or confirmed SARS CoV-2 infection, usually 3 months from the onset of COVID-19 with symptoms and that last for at least 2 months and cannot be explained by an alternative diagnosis. Common symptoms include fatigue, shortness of breath, cognitive dysfunction but also others and generally have an impact on everyday functioning. Symptoms may be new onset following initial recovery from an acute COVID-19 episode or persist from the initial illness. Symptoms may also fluctuate or relapse over time.

https://www.who.int/publications/i/item/WHO-2019-nCoV-Post_COVID-19_condition-Clinical_case_definition-2021.1

This post-Covid syndrome, or Long Covid, is something that WHO is deeply concerned about,

The WHO was "making sure that we have recognition of this, because this is real".

She said of those infected with SARS-CoV-2 -- the virus which causes Covid-19 disease -- "many are suffering from long term effects".

"We don't know for how long these effects last and we're even working on a case definition to better understand and describe what this post-Covid syndrome is," said Van Kerkhove.

She said the WHO was working to have better rehabilitation programmes for Long Covid sufferers plus broader research to gain a better understanding of what the syndrome is and how it can be managed.

- More than 200 symptoms -

The WHO has held a series of seminars this year aimed at expanding understanding of post-Covid conditions, hearing not only from scientists and doctors but also directly from sufferers themselves.

https://sg.news.yahoo.com/deeply-concerned-long-covid-190844709.html

https://www.ucl.ac.uk/news/2021/sep/first-findings-worlds-largest-study-long-covid-children

https://www.psu.edu/news/research/story/how-many-people-get-long-covid-more-half-researchers-find/

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (5 timer siden):

Så du vil heller risikere å få long covid og senskader av å bli smittet?

Det er jo ikke så enkelt at det er enten eller..! 

Først må du bli smittet, du må utvikle sykdom, og få senvirkninger... Ja, det kan skje, men du kan også få kreft eller hjerteinfarkt i morgen.. ;) 

Endret av LeneXCII
skrivefeil
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LeneXCII skrev (48 minutter siden):

Det er jo ikke så enkelt at det er enten eller..! 

Først må du bli smittet, du må utvikle sykdom, og få senvirkninger... Ja, det kan skje, men du kan også få kreft eller hjerteinfarkt i morgen.. ;) 

Ja, men du kan beskytte deg mot covid. Kreft og hjerteinfarkt kan du jo også delvis beskytte deg mot, dog ikke alltid.

Dere antivaxere er noen pyser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (1 time siden):

Dere antivaxere er noen pyser.

Kan du slutte å kalle folk antivaxere bare pga EN vaksine de ikke ønsker å ta?  

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt at du er engstelig. Jeg var også kjemperedd og tenkte at jeg aldri skulle ta den. Men her sitter jeg nå som fullvaksinert og jeg angrer ikke på at jeg tok vaksinen.

Det som overbeviste meg til å ta den var at siden ingen i min familie eller mine venner hadde merket noe av vaksinen, så tenkte jeg det skal nok gå bra med meg også. Og korona kommer til å herje i samfunnet vårt i lang tid fremover. Valget er da enten å ta en godt utviklet og sikker vaksine eller få et virus det ikke er noe kontroll på i form av verken alvorlighetsgrad eller long covid-virkninger. Pfizer er også en liten dose som er så og si helt ute av kroppen etter 14 dager, og kroppen har da lært seg å beskytte seg mot alvorlig forløp av korona. Håper dette hjelper på valget. Det kan være mange grunner til at man ikke gjør det, men jeg likte ikke å føle meg så annerledes og utrygg som uvaksinert. Med vaksinen føler jeg meg iallfall tryggere mot alvorlig sykdom og forløp hvis jeg skulle bli smittet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (På 12.11.2021 den 11.40):

Selv om man kan bli syk av vaksinen er det bare rett etter. Vi vet at de fleste virusinfeksjoner har muligheten til å ta livet av folk flere tiår etter kontakt. Med vaksine reduseres den risikoen. Får du ikke litt angst av å tenke på at du kan dø lenge før din tid om du får corona. Du kan altså både dø mens du har viruset i kroppen og flere tiår senere. Hva er det mot litt feber?

Bare rett etter? Er flere som har plager i flere uker og mnd. Også de som har blitt lagt inn. Så ja bivirkninger kan vare en stund.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...