Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer paa om man kan regne med aa ha eggloesning dersom man har menssmerter?

Sorry, sikkert et teit spoersmaal! :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt kloenete formulert ovenfor, men det jeg mente aa si var: hvis man har menssmerter ved mensen, betyr det at man har eggeloesning?

Skrevet

Hmmm...nei det tror jeg ikke det gjør. Eggløsning finner jo sted ca 14 dager før mensen.

Skrevet

Dette er årsaken til at du har vondt når du har menustrasjon Popelka:

Hva skyldes menstruasjonssmertene?

Prostaglandin er et stoff som lages i livmoren under menstruasjonen. Det får livmoren til å trekke seg sammen, akkurat som ved en fødsel. Sammentrekningene gjør vondt.

Når slimhinnen på innsiden av livmoren løsner og tømmes ut, kan prostaglandinet komme inn i blodet. I tillegg til smertene kan du bli kvalm, få diaré, bli blek, ja, til og med besvime. Disse reaksjonene skyldes at prostaglandinet har påvirket det ubevisste nervesystemet, som regulerer pulsen, blodtrykket og aktiviteten i tarmen.

Dette er hentet fra lommelegen.no

Skrevet

Menssmerter når man har mens, det har man fordi man har mens.

Derosm man har litt kramper eller sånn et par ukre før mensen, det kan være disse "eggløsninssmertene" (som jeg aldri tror jeg har hatt, ikke lagt merke til i alle fall)

Men menssmerter når du har mensen, det er bare et tegn på at du har mensen.

Mensen etter en syklus uten eggløsning edfører også menssmerter (jeg har hatt en del av dem i det siste, så det vet jeg)

Skrevet

Malama: Du har så peiling på alt som har med dette å gjøre, derfor spør jeg: Vet du hvorfor man får mens når man ikke har eggløsning?

Skrevet
Derosm man har litt kramper eller sånn et par ukre før mensen, det kan være disse "eggløsninssmertene" (som jeg aldri tror jeg har hatt, ikke lagt merke til i alle fall)

Men eggløsningssmerter kjennes ikke ut som menssmerter (kramper). Nå har jeg brukt p-piller i mange år, men før jeg begynte på dem hadde jeg ofte tydelige smerter (ikke at det var så grusomt vondt, da ;) ) ca. 14 dager før mens. Ved eggløsning kjennes smertene på den ene siden av underlivet (en av eggstokkene), men ved menssmerter er jo smerten "midt i" (livmoren). Litt klønete forklart, men håper dere skjønner hva jeg mener.

Skrevet
Malama: Du har så peiling på alt som har med dette å gjøre, derfor spør jeg: Vet du hvorfor man får mens når man ikke har eggløsning?

Det er vel fordi livmoren tror det kommer et egg, og forbereder seg ved å lagre slim og blod. Dette kommer jo ut, el eller ei.

Skrevet

Tiny: Ja, noe i den duren ja. Det må jo ut.

Det kan dog ta lang (eller kort) tid før denne blødningen kommer.

Jeg har hatt en syklus på 78 dager, og jeg har lest om folk som har gått over 100 (da er det på tide å gå til legen og få piller som setter igang en mens)

Nilma: Ja, el-smerter er nok ikke som menssmerter. Siden jeg aldri kan huske å ha hatt dt vet jeg ikke helt hvordan det er da.

Skrevet

Smertene ved EL og mens vil nødvendigvis være forskjellige da det er forskjellige ting som skjer. Ved EL er det jo poser på egglederne som sprekker og slipper egg. Ved menssmerter er det i hovedsak sammentrekninger i livmoren.

Har begge deler, de føles veldig forskjellig.

Spørsmålet er vel egentlig: hvorfor i HELVETE skal man ha menssmerter? :frustrert:

Skrevet

Jada, det vil være ulikt, det er ulike ting som skjer.

Men, helt innledende når jeg har menssmerter, så kan jeg slett ikke si at det sitter "midt i" noe som helst. Jeg hr hatt noen vondter rundtom de dager jeg har hatt EL denne måneden, mens eriøst, jeg trodde at mansen kom den dagn jeg (det gjorde den altså ikke)

Det var vel kanskje mer " på siden" enn mens-smerter, men det var vondt, i magen, og det pleier det bare være mensen som er. Det utviklet seg ikke til de mens-smertene det pleier bli, men det innledende... jo,d et kunne vært det for meg.

Men, disse smertene er vel ikke like for alle mennesker heller. Ettersom jeg har ganske milde mens-smerter, og det tidlig på dagn kjennes mest ut som om jeg er SUUUUUUULTEN, og litt vondt hr og der, ja ikke akkurat "midt i" så klarte jeg altså å tro at det som var smerter den dagn jeg hadde EL var mensen som var på vei. Det var feil (Hepp, ekstremt lang syklus, så når jeg på dag 46 fikk vondt i magen var det vel lett å tro det var mensen som endelig kom?)

Uansett, vi har svart på spørsmålet som var ment: At du har menssmerter når du har mensen har ikke noe som helst med om du har hatt EL eller ei.

Og hvorfor vi har mens-smerter, ja dt vet vi også. Hvorfor vi er laga slik at vi absolutt må få disse smertene... ja dt er vel verdens urettferdighet det...

Skrevet

Tusen takk for mange og bra svar!!

*Popelka trenger tydeligvis et oppfriskningskurs i biologi*

Skrevet

så fine bilder av deg og din mann :)

• 3 år senere...
Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet

Sitter med menssmerter nå. LEI! Makan til ubrukelig kropplig funksjon.

Men godt å lese her at diaré og kvalmhet kun er en bieffekt av mensen (eller rettere sagt, av prostaglanid). Jeg har lurt litt på det der, men hver gang mensen er over, er jeg så glad at jeg fortrenger alt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...