Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker å bruke litt mindre penger på julegaver i år. Synes ikke det er nødvendig at alt skal være så dyrt. Har pratet litt med min familie om det, og vi har også pratet litt med min mann sin familie om det. Men vi er ikke enig i pris. Jeg mener ikke at alle MÅ kjøpe til eksakt pris, men at man kan ta utgangspunkt i det +/-. At alle er enig i en ok pris er det viktigste. Og vi er allerede enig i å ikke gi gaver som er tullete og bare samler støv. 

Men dilemmaet...Svoger og kjæresten kjøper ofte gaver som er ganske billig. Jeg vet de ikke har sånn veldig god økonomi. Men de får alltid gaver for betydelig større sum fra alle. De "tjener" rett og slett på julen. Vi blir sjeldent invitert på middag til de, og hvis vi blir så skal alt spleises på. Selv om vi andre står for alt når vi inviterer. Dette gjelder på flere plan, uten at jeg trenger å komme med eksempler. Er det frekt av oss å gi gaver for mindre sum til de? Det blir sannsynligvis merkbart at gaven ikke er like dyr. Vi skal feire med de, svigers, og resten av søskenflokken til mannen min. De andre kommer til å få gaver til lik sum. Syns bare det er litt kjedelig at noen alltid skal bruke minst, og spesielt nå når vi selv ikke har så mye å rutte med dette året. Ofte får vi noe mer symbolsk av de (gave som er kjøpt bare for å vise at de har en gave). 

Anonymkode: b4bd1...84a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes dere burde gi billigere gaver til alle, du sier jo selv at dere ikke har så mye å rutte med i år, så hvorfor skal det kun være den ene familien som får billig gave?

Kjøp noe ræl til alle sammen, og kos dere heller med godt selskap, mat og hygge. Voksene mennesker burde la gaver være spør du meg, og heller la julen dreie seg om noe mindre overfladisk, som familie og venner.

Anonymkode: 36f98...718

Skrevet

Ja, det synes jeg er innafor. Men kjøp noe fint, og forklar hvorfor før julaften at du har sårlig økonomu og dermed ikke råd til så fine gaver.

Anonymkode: 563f9...d1c

• Liker 2
Skrevet

Men tenker du virkelig at de tjener på jula?  Seriøst?

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De får gjerne vaffeljern, stekepanner, kjøkkenutstyr de trenger, gavekort, ting til hjemmet som de ønsker seg osv. Vi har f.eks fått en billig faktabok (om noe som er helt uinteressant for oss), konfekt fra europris og billige tøfler (de vet vi har MANGE par fra før av som vi har i en kurv) og kjip håndsåpe (såpe fra Rusta som "etterligner" dyrere merker på utseende). 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja det lurte jeg også på

Anonymkode: 71f28...202

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er innafor. Du skriver jo at de ikke har veldig god økonomi , fint de ikke kjøper over evne tenker jeg da

Anonymkode: 71f28...202

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De får gjerne vaffeljern, stekepanner, kjøkkenutstyr de trenger, gavekort, ting til hjemmet som de ønsker seg osv. Vi har f.eks fått en billig faktabok (om noe som er helt uinteressant for oss), konfekt fra europris og billige tøfler (de vet vi har MANGE par fra før av som vi har i en kurv) og kjip håndsåpe (såpe fra Rusta som "etterligner" dyrere merker på utseende). 

Du skriver jo selv at de har dårlig råd. Vet du hvordan det er? Det vet jeg. Det er rett og slett helt grusomt. Den halve skatten i desember utgjør lite fordi lønna er så lav og må ofte dekke nødvendige ting man allerede har kjøpt på kreditt. Et glissent kjøleskap. Slitte sko. Ledninger som henger og slenger men ikke råd til elektriker. Linser, havregryn, kål og tørre bønner som bløtlegges og kokes for å spe ut middagen. Julekalender til 10 kr til egne barn og krav om en dyrere gave til klassens julekalender. Og så kjøper man gave til dem man er glad i for det lille man kan avse. Det er så mye skam knyttet til å være fattig og folk som deg er en av hovedårsakene. Du er smålig. Istedenfor å tenke beløp kan du tenke andel av inntekt. 

Anonymkode: 35b0c...ff5

• Liker 4
Skrevet

Jeg kjøper generelt rimeligere gaver en resten av gjengen, eneste som får dyre gaver fra oss er barna våre. Vi er begge uføre, og inntekten er ikke veldig høy. Jeg er takknemlig for hjelpen vi får, sånn om noen skulle tro jeg klager. 

Jeg kjøper sjeldent noe billig ræl, og de får alltid noe fra ønskelisten slik at prisen per gave varierer litt fra år til år. Jeg handler konsekvent på salg, så feks alle gavene til ungene i år har en verdi på 200-300 kr, selv om jeg betalte maks 150 per gave. 

Anonymkode: b78e8...152

Skrevet

Det er sylfrekt. Hvorfor vil du være like gjerrig som dem? Og å tenke slik og skrive slik om dem. Hvorfor feirer du sammen med folk du ikke liker? Det kan være de er smålige og kjipe, men du synker jo under deres nivå.

Slik gavetradisjonen har blitt i deres familier, burde dere kutte det og holdent ut. Du må gjerne gi rimelige, gjennomtenkte gaver, men ikke slike som SER at er innkjøpt fordi de er billig. Da er det bedre å la være, ærlig talt. Man oppfører seg. 

Anonymkode: efe7b...32b

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns det er fryktelig trist at du tenker slik om din egen familie. Hvis dere har lite å rutte med så er det bedre om dere justerer ned litt over hele gavefjøla. Her har for eksempel vi i søskenflokken sluttet å gi julegaver til hverandre, vi byttet bare ubrukelige ting eller godteri uansett, og siden de yngste i flokken er svært opptatt av miljøvern var det lett å selge inn gavefri jul oss i mellom.

I mine øyne er julen i økende grad en tid der man gir gaver til barna. Voksne kan i hovedsak holde seg til god mat og godt selskap, selv om det selvsagt er fint å kjøpe en gave om man finner noe som virkelig passer. Det er bare så synd at vi føler oss forpliktet til å gi noe i retur hver gang, for da tipper det så fort over i stress, og ikke minst som i denne tråden: bitterhet over at man ikke får like fine gaver tilbake. Helt meningsløst.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er smålig å kjøpe billigere julegaver til dem for å "straffe" dem, spesielt mtp at de har dårlig økonomi.

Vær litt raus og ikke sitt med kalkulatoren i hode for å regne verdier på de forskjellige julegavene, det er utrolig usjarmerende. 

• Liker 2
Skrevet

Hvis dere har dårlig økonomi synes jeg det er fornuftig å redusere pengebruken på alles gaver. Å gi billigere gave bare til ett par som straff for at dere bare får billige gaver fra dem er derimot smålig og rett og slett ganske slemt gjort. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er helt greit å gi forskjellig jeg. Jeg ønsker ikke selv å få gaver som giver ikke egentlig ønsker å gi meg, bare fordi de ikke kan gjøre forskjell. Jeg blir også litt flau når jeg får dyrere gaver enn jeg gir, så om noen ga meg dyrere gaver enn jeg hadde råd til å gi tilbake, så ville det jo vært veldig greit om de la seg på mitt nivå i stedet.

Men det går jo an å kjøpe noe gjennomtenkt og med omtanke, selv om prisen er lavere. Om du bare rasker med deg noe som ser billigst mulig ut, så vil jeg si det er litt dårlig gjort.

Anonymkode: c0157...3da

• Liker 1
Skrevet

Jeg er fattiglusa i familien og får alltid dyre, fine gaver fra de andre. 

For meg hadde det vært fint om de ga meg billigere gaver, da hadde jeg ikke trengt å stressa sånn med gavene jeg må gi til dem. 

Jeg bryr meg ikke om de gir dyrere gaver til hverandre enn de gir til meg. 

Anonymkode: 1f8db...c8e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...