Gå til innhold

Skuffet over bursdagsgave fra samboer

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hvemsomhelst skrev (18 minutter siden):

Ha ha huff, mannfolk altså 😂 min kjære var fin sånn, han snek seg fra jobben for å komme hjem før meg og disket opp med biff og vin,roser og stearinlys (og Knorr bearaisesaus) og dro meg med i butikker for å gi meg noe jeg hadde lyst på ❤️
Min eks derimot. Han var et kapittel for seg. Ut på julaften formiddag og kjøpe kjøkkenglass til meg fra Nille…. Og det var den eneste gaven han hadde ansvar for.  Et annet år fikk jeg skotørker 🥵

Jeg får aldri gave fra min mann, men det er helt greit. Orker ikke å ha forventninger og krav hengende over meg. Vi er heldigvis like der. På bursdagen min er jeg mer enn nok fornøyd med å få et gratulerer med dagen. Trenger ingen ekstra oppvartning. 

Anonymkode: a6c96...69b

• Liker 1
Skrevet

Luksusproblem😝

Mannen min kjøper aldri bursdags eller julegaver til meg. Vi har vært sammen/gift i ca.20 år. Men jeg kan kjøpe hva jeg måtte ønske meg - fra han😆 Og han klager aldri på mine valg.

Noen ganger kunne jeg kanskje ønsket meg en gave kjøpt av han, men han har da masse andre fine kvaliteter som jeg verdsetter💚 Så jeg kan leve med at jeg må kjøpe gaver og blomster selv.

Jeg står også for gavekjøp til resten av familien på begge sider, så han kjøper ikke til noen andre heller.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har kjent på den samme følelsen selv. Før tenkte jeg at han burde kjenne meg så godt at det var opplagt hvilke ting jeg setter pris på, men jeg har forstått at hans evne til å kjøpe gaver ikke reflekterer hvor godt han kjenner meg. Det reflekterer kun hans misnøye med å kjøpe gaver generelt (han synes det er vanskelig, men er ikke gnien). 

Så mitt tips er:

1. Kommuniser forventninger. Si hva du ønsker deg. Det er ikke like spennende, men da blir du hvertfall ikke skuffa.

2. Planlegg dagen sammen. Hvis du ønsker frokost på senga eller at dere går ut og spiser middag så planlegg det. Han gjør det åpenbart ikke på eget insj, så det beste er at dere begge blir enige om hva dere gjør.

• Liker 2
Skrevet

Tannbørste - til bursdagen? 

Er det et hint om dårlig tannhygiene? 😅🤷‍♀️

• Liker 2
Skrevet

Jeg og mannen min har avtalt å ikke kjøpe gaver til hverandre. Det er bare stress å gå ut og kjøpe noe til en som uansett kjøper seg det han vil ha selv.

Om gaver og bursdagsfeiring er viktig for deg må du si tydelig ifra på forhånd om hva du ønsker deg. Du vet jo nå at han ikke greier å gjette seg til hva du vil ha.

Anonymkode: eee7d...9c7

• Liker 1
Skrevet
Silkepels skrev (17 minutter siden):

Luksusproblem😝

Mannen min kjøper aldri bursdags eller julegaver til meg. Vi har vært sammen/gift i ca.20 år. Men jeg kan kjøpe hva jeg måtte ønske meg - fra han😆 Og han klager aldri på mine valg.

Noen ganger kunne jeg kanskje ønsket meg en gave kjøpt av han, men han har da masse andre fine kvaliteter som jeg verdsetter💚 Så jeg kan leve med at jeg må kjøpe gaver og blomster selv.

Jeg står også for gavekjøp til resten av familien på begge sider, så han kjøper ikke til noen andre heller.

Sånn gjør min mor også. Kjøper gave til henne fra pappa og legger under juletreet. Papp blir like overrasket hvert år over hvor fin gave han har gitt min mor 😂😂

• Liker 6
Gjest Skogsalv
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (37 minutter siden):

Ha ha huff, mannfolk altså 😂 min kjære var fin sånn, han snek seg fra jobben for å komme hjem før meg og disket opp med biff og vin,roser og stearinlys (og Knorr bearaisesaus) og dro meg med i butikker for å gi meg noe jeg hadde lyst på ❤️
Min eks derimot. Han var et kapittel for seg. Ut på julaften formiddag og kjøpe kjøkkenglass til meg fra Nille…. Og det var den eneste gaven han hadde ansvar for.  Et annet år fikk jeg skotørker 🥵

Jeg har fått sokker fra Nille en gang i julegave 🤪 ( men min egen feil...sa jeg ikke ønsket meg noe spesielt og sa på tull at jeg like gjerne kunne få sokker fra Nille kontra noe " finere" ,da det er tanken som teller)  Ingen er så bokstavelige og uten antenner som menn.🤣 Det KAN være sjarmerende, men kun til en viss grad .....Føler de er 5 år noen ganger..

Ser aldri tråder av menn som " klager " på bursdagsgaver.  Just saying. Oh biology...derfor vi må ta styringa ,da vi kvinner legger mye symbolikk i ting,- uavhengig av beløp. 

Skal bli mann i mitt neste liv,og overøse min(e)  kvinne(r) med gjennomtenkthet og innsats 💃

Skrevet

Synes dette med gaver til bursdager og jul er noe tull iblant. Folk forventer. Det fine med å gi gaver er tanken om å glede hverandre. Men hva man får spiller ikke stor rolle for meg. Tanken om å glede som teller. 

Skrevet
Eloise12345 skrev (Akkurat nå):

Synes dette med gaver til bursdager og jul er noe tull iblant. Folk forventer. Det fine med å gi gaver er tanken om å glede hverandre. Men hva man får spiller ikke stor rolle for meg. Tanken om å glede som teller. 

Da blir jo problemet når noen ikke legger noe særlig tanke i hva de gir, men heller går for det første og beste de finner

Anonymkode: c605c...078

• Liker 2
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Da blir jo problemet når noen ikke legger noe særlig tanke i hva de gir, men heller går for det første og beste de finner

Anonymkode: c605c...078

Jeg ser det ikke som et problem. Men jeg er jo en som ikke liker den gavetradisjonen da med tanke på forventninger, økonomi osv. Og folk blir jo skuffet om de får noe de ikke ønsket seg. Er for min del tanken som teller, men tydeligvis er ikke det nok for en del mennesker. 

Endret av Eloise12345
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har dere separat økonomi?

Er det første gang du får så billig gave? (den koster vel fra 299-699, vil jeg tippe?)

Hvis han alltid gir billige gaver, hvorfor kjøper du ipad til han og masse klær til én som tjener mye mer enn deg og er gnien tilbake?

Anonymkode: 150f4...7ba

Jeg kjøpte elektrisk tannkost til nesten ca 1500 kr til mannen min. Men han ønsket seg det, så da ville jeg kjøpe en skikkelig. 

Men det nederste avsnittet ditt er jeg enig i. Ts kan heller unne seg noe fint til seg selv 

Skrevet

Mannen min kjøpte tidlig et gullsmykke til meg. Han liker gull. Hadde han vært oppmerksom, hadde han sett at alt jeg har av smykker er i sølv, som er min favoritt.

Han har også kjøpt dyre, upersonlige gaver. Jeg vil overraskes, og få noe som viser at han kjenner meg godt. Det kan godt være en bok til 150kr f.eks, og et hyggelig kort. Vil helst ikke ha dyre gaver.

Så nå ønsker jeg meg 3, 4 konkrete ting, så kan han velge hva han vil gi. Må presisere flere ganger at én av tingene er nok. Ender ofte med dyrt gavekort, eller at han tar meg med til klesbutikk så jeg må stresskjøpe noe der og da. Ikke noe kort, ikke noe overraskelse.

Han gir blaffen i egen bursdag, så han tenker jo veldig ut i fra sitt ståsted.

Ville vært konkret, ikke bare latt som at jeg ble storfornøyd av en ikke særlig vellykka gave.

Anonymkode: 901e0...646

Skrevet

Hvis han ikke kjøpte dyre (nok) gaver til deg i fjor og i forfjor, så hjelper det ikke å overøse han med spinndyre gaver og forvente at han skal ta hintet. Om du ønsker at dere skal ha likt nivå på pris, så må dere bli enig om et prisnivå som dere begge to synes er ok. Kanskje han synes at det er dyrt med ipad-gaver? Jeg er helt enig i såfall. Selv om man tjener godt. Tenker du selv har valgt å legge deg på det nivået, og kan ikke forvente slike gaver i retur med mindre dere hadde blitt enig om den summen på forhånd.

Anonymkode: 150f4...7ba

• Liker 2
Skrevet

Du kjøper jo altfor dyre gaver. Hvis han ikke ønsker å bruke mer enn tusenlappen, men du fortsatt insisterer på 4000+ til bursdag og masse andre gaver ellers, har dere selvsagt et problem, men det går jo an å snakke om det. Hvorfor kan ikke du tilpasse deg hans nivå?

Anonymkode: 87fc3...004

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg får aldri gave fra min mann, men det er helt greit. Orker ikke å ha forventninger og krav hengende over meg. Vi er heldigvis like der. På bursdagen min er jeg mer enn nok fornøyd med å få et gratulerer med dagen. Trenger ingen ekstra oppvartning. 

Vi har det på samme måte her i hjemmet. Er veldig lettet og glad for det.  :). Slipper heldigvis 3 ting:  krav , sure miner, og forventningspresset.

Endret av Eloise12345
Annonse
Skrevet

Føler meg deg ts. 
Jeg hadde bursdag for noen måneder siden og jeg er en litt sånn usjarmerende person som elsker å bursdag (og har derfor forventninger knyttet til dagen min). Samboeren min vet veldig godt hvor stas jeg syns det er å ha bursdag. Denne bursdagen fikk jeg ingenting på dagen, lagde middagen selv og han hadde heller ikke planlagt noe som helst. I helgen rundt bursdagen min hadde jeg bestilt billetter til standup og sa at jeg ønsket å spise etter showet for å feire. 

Han syns ikke showet var noe bra og prøvde heller ikke late som at han koste seg, og når det var ferdig så var han sliten og ville bare hjem så det ble ingen middag heller. Gaven kom en måned senere fordi han hadde ikke tatt seg tid til å bestille noe før og han fikk sikkert dårlig samvittighet da han så hvor lei meg jeg ble. Jeg ble kjempesåret over mangel på innsats og dette er ikke noe jeg glemmer med det første.

Mange tenker sikkert at det er smålig, teit og barnslig av meg men det handler ikke om at det må være en dyr gave eller noe enormt som må skje på dagen, men følelsen av å bli sett og verdsatt av partner. Jeg hadde blitt glad for kinobilletter, blomster eller et duftlys liksom.

Anonymkode: 16358...586

• Liker 5
Skrevet

Du gir dyre og fine gaver fordi det er det du ønsker å få. Han bryr seg mulig ikke om dette, og gir praktiske og rimeligere gaver tilbake fordi han ikke synes noe om gavehysteriet.

Du synes det er maks kos å pynte seg og spise ute på bursdagen, hans ideelle feiring er junkfood og sofakos. 

Begge er takknemlige og positive utad. 

Tips: snakk sammen. 

Anonymkode: 577cd...a7c

• Liker 4
Skrevet

Her må du ta en ordentlig prat med han og gi han en ønskeliste.

For her går det også mye på at du har forventninger han ikke veit om. For du hadde tydeligvis ikke gitt han noen forslag på gave. Noe som er helt normalt.

Anonymkode: 8ff2f...179

• Liker 1
Skrevet
Eloise12345 skrev (1 time siden):

Noen ganger er ikke tanken bak så gjennomtenkt. 

En i familien min kjøpte et glass med pastaskruer på deling til meg og mannen min. Kostet 14,90 på Ikea.... 

Anonymkode: 2e939...649

• Liker 3
Skrevet

Men har du sagt til ham hva du ønsker deg? Samboer og jeg har laget ønskelister på Wishlistr til hverandre. Da får vi alltid noe vi ønsker oss av hverandre til jul og bursdager.

Anonymkode: 8d7be...7d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...