AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #1 Skrevet 11. november 2021 Ja overskriften sier jo det meste... 🤪 Er så møkk lei dårlig stemning, latskap, konflikter ut av ingenting, selvsentrering, "gidder ikke" osv. Gutt i midten av tenårene. Har holdt på slik i noen år allerede, og jeg håper jo at det skal bli bedre etter hvert... 🤪 Må understreke at det er i utgangspunktet en helt vanlig ungdom uten problemer med rus, psykiatri el.l. Jeg synes dette er en utrolig slitsom periode. Hadde heller tatt en ny trassalder, for å si det sånn.... Heldigvis har vi gode stunder også, men det er så ødeleggende når han når som helst skyer over og lager dårlig stemning i hele huset. Dagens utblåsning etter en kveld med furting og dårlig stemning uten noe som helst forklaring på hvorfor. 🤪 Anonymkode: c5dae...d99 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #2 Skrevet 11. november 2021 Når de flytter ut? Antagelig… Men for å svare på spsm ditt mener jeg å ha lest fra de som forsker på slikt at hjernen er ferdig utvikler rundt 25 år. Så… inntil da, men endel av de årene slipper vi å høre på det hver dag? kanskje ikke så optimistisk, men jeg er redd det er realiteten… Anonymkode: df349...a5e 6
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #3 Skrevet 12. november 2021 Det er bare å holde ut (sies det). Jeg er midt oppi det samme, og det er så ille hjemme, tenåringen lager så dårlig stemning at jeg av og til gruer meg til å komme hjem fra jobben. Det er så godt å snakke med voksne folk på jobben, ha normale, høflige samtaler, folk sier takk og smiler, snakker om hyggelige ting. Det blir konflikt utav den minste ting. Når jeg prøver å foreslå noe hyggelig, ender det ofte på en eller annen mystisk måte med at hun løper opp på rommet og smeller igjen døra, og jeg står der som et spørsmålstegn. Hva skjedde??? En får velge sine kamper, sies det. Men jeg kan virkelig ikke huske at jeg var så frekk og lat da jeg var tenåring... Anonymkode: 5ec82...f4e 4
Lorieen Skrevet 12. november 2021 #4 Skrevet 12. november 2021 Det varer fra rundt tolv år og opp til… Tja, jeg kan svare deg når jeg vet. Min eldste er 18 nå og er IKKE ferdig ombygd, selv om en del har ramlet på plass det siste året. Vil tippe man kan begynne å merke forskjell rundt 20. Konsekvenstenkning, derimot, kan ikke forventes å være ferdig utviklet før nærmere 25 års alder. 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #5 Skrevet 12. november 2021 Jeg blir sprø. En forespørsel om han kunne sette på plass varer endte med kjefting, tramping i trappen og smelling med døren. Så nå er stemningen satt for helgen... 🙄 TS Anonymkode: c5dae...d99 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #6 Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er bare å holde ut (sies det). Jeg er midt oppi det samme, og det er så ille hjemme, tenåringen lager så dårlig stemning at jeg av og til gruer meg til å komme hjem fra jobben. Det er så godt å snakke med voksne folk på jobben, ha normale, høflige samtaler, folk sier takk og smiler, snakker om hyggelige ting. Det blir konflikt utav den minste ting. Når jeg prøver å foreslå noe hyggelig, ender det ofte på en eller annen mystisk måte med at hun løper opp på rommet og smeller igjen døra, og jeg står der som et spørsmålstegn. Hva skjedde??? En får velge sine kamper, sies det. Men jeg kan virkelig ikke huske at jeg var så frekk og lat da jeg var tenåring... Anonymkode: 5ec82...f4e Det er antakelig fordi at dine foreldre ikke godtok slik oppførsel slik du godtar den. Anonymkode: f5a10...78a 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #7 Skrevet 12. november 2021 #følern Begge mine døtre har hatt voldsom og delvis utagerende ombygging fram til rundt 17-18årsalderen. Da har det gradvis blitt noe lysere og det virket som emosjonelle brikker ble satt på plass eller forkastet. Om det er sånn for alle, tør jeg ikke si sikkert. Men jeg vil tro at det er rundtom den alderen det går mot lysere tider for de fleste. Hold ut, be strong, ta deg et glass vin 😉 Anonymkode: 6598d...a0b 2
KjøttOPP Skrevet 12. november 2021 #8 Skrevet 12. november 2021 Mannfolk/guttevalper vokser aldri opp 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #9 Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg blir sprø. En forespørsel om han kunne sette på plass varer endte med kjefting, tramping i trappen og smelling med døren. Så nå er stemningen satt for helgen... 🙄 TS Anonymkode: c5dae...d99 😂😂 Unnskyld at jeg ler altså, men jeg var ganske lik sønnen din😅 Men det blir bedre (selv om jeg måtte flytte ut før stemningen ble bedre i hjemmet). Enig med hun over her som anbefaler ett glass vin, og hun som skriver at du må velge dine kamper. Og rådet jeg kan komme med er å reguler deg selv så du ikke blir med på nedturene og konfliktene til sønnen din. Vet hvor fort gjort det er å bli påvirket av dårlig humør selv, for har en 14 år gammel jente i hus. Anonymkode: 3d124...d16 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #10 Skrevet 12. november 2021 Nå må jeg bare legge til at han kom ned igjen i sted og, noe motvillig tok ut av oppvaskmaskinen da jeg ba han om det. Så gikk han ut med søppelet helt uoppfordret, og etter det har han vært i perlehumør. Måtte bare minne meg selv og andre på at det er ikke BARE elendighet med tenåringer. 🤭 TS Anonymkode: c5dae...d99 4
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #11 Skrevet 12. november 2021 Det et nok store individuelle forskjeller. Mine døtre var stort sett ferdige når de var 16, det tror jeg at jeg også var. Mulig det er forskjell på gutter og jenter, for min bror var nok ikke der før han var 18-19. Anonymkode: 7f55e...ac4 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #12 Skrevet 12. november 2021 Hjernen er ferdig utviklet og helt på plass i 25-års alderen Anonymkode: 2aef0...db1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #13 Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hjernen er ferdig utviklet og helt på plass i 25-års alderen Anonymkode: 2aef0...db1 https://nhi.no/kroppen-var/fosterets-utvikling-embryologi/hjernens-utvikling/ Anonymkode: 2aef0...db1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #14 Skrevet 12. november 2021 Vår eldste har landet litt nå, han er 18 Roligere stemning, han har flyttet i utleiedelen i huset, så vi går ikke så "oppå" han lenger. -men så har jeg en 15 og en 12 åring også, så mye moro i vente😅 Anonymkode: 36b2e...45b 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #15 Skrevet 14. november 2021 Nå i dag ble det huskestue igjen pga jeg spurte om han kunne forberede seg litt til et skolefag i morgen, der han ligger litt dårlig an. Han ble rasende, og skulle ha seg frabedt at jeg i det hele tatt nevnte faget. Det er nemlig læreren sin feil at han ikke liker faget, og for at han har dårlig karakter. Kjenner at det bekymrer meg litt at han tar null ansvar for seg og sitt. Alt er alle andre sin feil - aldri han selv. Skikkelig sjarmerende trekk... TS Anonymkode: c5dae...d99
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #16 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (På 15.11.2021 den 0.19): Nå i dag ble det huskestue igjen pga jeg spurte om han kunne forberede seg litt til et skolefag i morgen, der han ligger litt dårlig an. Han ble rasende, og skulle ha seg frabedt at jeg i det hele tatt nevnte faget. Det er nemlig læreren sin feil at han ikke liker faget, og for at han har dårlig karakter. Kjenner at det bekymrer meg litt at han tar null ansvar for seg og sitt. Alt er alle andre sin feil - aldri han selv. Skikkelig sjarmerende trekk... TS Anonymkode: c5dae...d99 Akkurat som å lese om tolvåringen min. Egoistisk og selvsentrert. Lite empatisk. Alltid offeret. Kjefter hele tiden. Rotete og uhygienisk. Overveldende kravstor! Det er et jævla mas om noe non-stop! Blir så sliten av alle kampene, for jeg har verken lyst eller råd til å si ja til det meste som kreves. Gi lillefingeren og hele resten av kroppen forsvinner i et jafs. Anonymkode: 64015...ef7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå