Gå til innhold

SÅRET. Mest lyst til å trekke tilbake invitasjonen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Raptuza skrev (12 timer siden):

Veldig utakknemlig og falsk venninne

Vi vet egentlig ikke om hun har gjort noe galt, og jeg ser heller ikke hva hun skal være takknemlig for. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å rett og slett be henne med på cafe? Si at siden det er lenge siden du har sett henne, vil du treffes og snakkes før bryllupet. At det hadde vært kjekt å bli litt oppdatert og at det ikke bare skal bli rart i bryllupet. Hun var viktig for deg da, i en periode i livet, og derfor har du invitert henne i bryllupet, men om føler det blir rart å komme så er det ikke plikt. 

Det er jo ofte sånn at man inviterer folk man kanskje ikke har så  mye kontakt med til bryllup og andre store fester, selv om det da er ofte gamle slektninger eller venner av foreldre som man ikke selv har truffet siden barndommen. 

Anonymkode: 84dac...027

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I likhet med mange flere her stusser jeg skikkelig på den personen som fortalte deg dette. Hun måtte jo skjønne at du ble såret?  Jeg har vært borti slike folk selv og de har ikke gode intensjoner. 

Du sier videre at du vet hun vil deg vel, jeg tror du må revurdere dette synet på henne. Hva godt har dette gjort deg da? Nå grubler du og antyder at dette kan ødelegge hele bryllupsdagen for deg! Det er skikkelig slemt gjort av denne slektningen din!

Jeg ville gjort som personen over her sier, be henne på kaffe en dag, enten hjemme eller ute et sted. Fortell henne hvor hyggelig det er at hun kommer i bryllupet og vær superpositiv! Eller ta en telefon om det er mer naturlig og praktisk for deg. 

Jobb skikkelig med å snu tankene dine, husk at sannheten kan være noe helt annet enn det denne "velmenende" slektningen din påstår. 

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.11.2021 den 22.11):

Så har jeg altså fått høre fra noe slektskap at denne venninnen min har sittet å pratet om hvor underlig hun syntes det var at hun var bedt i mitt bryllup. Hadde visst sittet å grenet på nesa og nærmest lagt det fram som "huff ja jeg får vel stille opp da...". Og jeg synes det var forferdelig vondt å høre dette her. Som om det var en belastning for henne å komme å delta på en dag som betyr mye for meg og at hun kommer for å være snill?

Anonymkode: 0e5da...b51

Dette slektskapet som forteller deg dette i stedet for å be denne venninnen om å holde kjeft og bare takke nei til invitasjonen hvis hun ikke vil gå i bryllupet er ikke mye å stole på heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 11.11.2021 den 22.49):

Hvor vel vil egentlig et menneske deg når de forteller noe som bare er sårende? Å slippe en sånn kommentar som denne venninnen har gjort gjør vel de fleste av oss en gang i blant uten at det nødvendigvis er så vondt ment - de er ikke ment å komme den man snakker om for øre - det ligger mer vondskap i å videreformidle sånt.

Jeg fikk noen sånne invitasjoner da jeg var yngre, fra folk jeg regnet mer som bekjente enn som venner, men som jeg også visste at ikke hadde så mange nære. Jeg kan sikkert har glippet en kommentar til andre om at jeg stusset litt over invitasjonen, men det betyr jo ikke at jeg misliker den som inviterte eller lider meg gjennom kvelden.

Jeg for min del hadde aldri stolt på noen som videreformidlet så sårende informasjon .  Hvis hun hadde villet deg vel , hadde hun stått opp for deg når kommentaren ble sagt . Altså fortalt vedkommende at dette var en merkelig reaksjon . Slektskap har ingenting m å stole på å gjøre . Her må man skille sak & person . Å fortelle noe sånt videre til en kommende brud , er enten tankeløshet eller ondskapsfullhet. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som fortalte deg dette da? Var det en person som var sjalu? Blir jo vanskelig å vite om du bare har hørt det gjennom folk. Ville heller prøvd å tolke hennes signaler når du snakker direkte med henne. 

Anonymkode: e9436...bd5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.11.2021 den 22.22):

Du må ta det opp med henne. Er redd du kommer til å tenke mye på dette både før, under og etter bryllupet. 

Ring til henne allerede i morgen og forklar situasjon slik som andre her råder deg til. ❤️

Anonymkode: dc1f1...e13

Dette 👆 få slikt ut av verden . Sånn negativitet / tankegang ødelegger dagene / bryllupsplanleggingen , som skal være gledelig og energi - givende 😘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke sagt noen ting jeg. Hadde heller sendt henne melding om hvordan planleggingen går og spurt om hun hadde noen råd, hun som har vært igjennom det. 
Så kjenner du jo litt på stemningen selv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NiceOrNothing skrev (1 time siden):

Dette 👆 få slikt ut av verden . Sånn negativitet / tankegang ødelegger dagene / bryllupsplanleggingen , som skal være gledelig og energi - givende 😘

kan bli pinlig om hun tar det opp dersom det slett ikke var ment slik det ble tolket. Tror det er best å la det være

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NiceOrNothing skrev (2 timer siden):

Jeg for min del hadde aldri stolt på noen som videreformidlet så sårende informasjon .  Hvis hun hadde villet deg vel , hadde hun stått opp for deg når kommentaren ble sagt . Altså fortalt vedkommende at dette var en merkelig reaksjon . Slektskap har ingenting m å stole på å gjøre . Her må man skille sak & person . Å fortelle noe sånt videre til en kommende brud , er enten tankeløshet eller ondskapsfullhet. 

Enig i dette ts. Jeg ville tenkt litt over hvordan denne videreformidleren bruker å omtale andre mennesker i det store og det hele. Noen er veldig opptatt av å være så ærlige at alt må fortelles videre når de har noe negativt å peke på men aldri når det er positivt. Slike skal man ikke høre på, de forsøker å diktere de rundt seg. Er det en som alltid er støttende og sjeldent ytrer seg slik er jeg mere tilbøyelig til å tro på det som blir sagt.

Ellers er det alltid mennesker som ikke forstår at deres lille vennskap er stort for andre, ofte fordi de selv har mange venner de er mere med enn deg. I studietiden hadde jeg en slik venninne. Vi dro hverandre gjennom alle årene på studiet, leste eksamen sammen, løste oppgaver og tolket tekster, utvekslet meninger om foredrag og annen undervisning. Vi kjørte ofte sammen til skolen (nermeste by en time unna) da vi bodde ganske nært. Av og til var vi på fest eller på byen. Jeg trodde det var ett vennskap. Ett år etter vi var ferdig studert og i jobb på hver vår arbeidsplass skulle jeg gifte meg. Min forlover inviterte denne personen i utdrikningslaget. Det var en rolig fest og på natten når jeg skulle hjem slo vi følge jeg og hun fra studiet. Plutselig sier hun at hun ile forstår hvorfor hun ble invitert i utdrikningslaget, vi var jo ikke venninner heller...

Anonymkode: b51ce...b3a

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Enig i dette ts. Jeg ville tenkt litt over hvordan denne videreformidleren bruker å omtale andre mennesker i det store og det hele. Noen er veldig opptatt av å være så ærlige at alt må fortelles videre når de har noe negativt å peke på men aldri når det er positivt. Slike skal man ikke høre på, de forsøker å diktere de rundt seg. Er det en som alltid er støttende og sjeldent ytrer seg slik er jeg mere tilbøyelig til å tro på det som blir sagt.

Ellers er det alltid mennesker som ikke forstår at deres lille vennskap er stort for andre, ofte fordi de selv har mange venner de er mere med enn deg. I studietiden hadde jeg en slik venninne. Vi dro hverandre gjennom alle årene på studiet, leste eksamen sammen, løste oppgaver og tolket tekster, utvekslet meninger om foredrag og annen undervisning. Vi kjørte ofte sammen til skolen (nermeste by en time unna) da vi bodde ganske nært. Av og til var vi på fest eller på byen. Jeg trodde det var ett vennskap. Ett år etter vi var ferdig studert og i jobb på hver vår arbeidsplass skulle jeg gifte meg. Min forlover inviterte denne personen i utdrikningslaget. Det var en rolig fest og på natten når jeg skulle hjem slo vi følge jeg og hun fra studiet. Plutselig sier hun at hun ile forstår hvorfor hun ble invitert i utdrikningslaget, vi var jo ikke venninner heller...

Anonymkode: b51ce...b3a

huff...❤

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem var det som fortalte det dette, og hva var intensjonen til den personen?

Det ville jeg først tenkt litt over. Og så ville jeg nok konfrontert denne venninnen, sagt hva du ble fortalt og om det stemmer. Og at hun i så fall ikke trenger å komme i bryllupet. 

Vi er alle forskjellige, men jeg hadde ikke klart å la dette ligge og det ville ødelagt mye for meg. Ser at flere her i tråden ville latt dette fare, og det er greit, noen tar ikke ting like tungt som andre. 

Er ikke helt enig i at intensjonen til den som fortalte det til deg trenger å være dårlig, men det vet du best selv.

Min beste venninne fortalte meg en gang at en felles venninne av oss, som jeg hadde et anstrengt forhold til, hadde baksnakket meg når jeg var i en sårbar periode i livet mitt. Jeg var veldig takknemlig for denne informasjonen, for det bekreftet mine mistanker om at jeg ikke kunne stole på henne. Og jeg konfronterte henne med det i etterkant og hun beklaget seg. (Min bestevenninne hadde forreste sagt til henne at hun ikke var enig i det som ble sagt om meg.)

Anonymkode: 61fc5...c3d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvem var det som fortalte det dette, og hva var intensjonen til den personen?

Det ville jeg først tenkt litt over. Og så ville jeg nok konfrontert denne venninnen, sagt hva du ble fortalt og om det stemmer. Og at hun i så fall ikke trenger å komme i bryllupet. 

Vi er alle forskjellige, men jeg hadde ikke klart å la dette ligge og det ville ødelagt mye for meg. Ser at flere her i tråden ville latt dette fare, og det er greit, noen tar ikke ting like tungt som andre. 

Er ikke helt enig i at intensjonen til den som fortalte det til deg trenger å være dårlig, men det vet du best selv.

Min beste venninne fortalte meg en gang at en felles venninne av oss, som jeg hadde et anstrengt forhold til, hadde baksnakket meg når jeg var i en sårbar periode i livet mitt. Jeg var veldig takknemlig for denne informasjonen, for det bekreftet mine mistanker om at jeg ikke kunne stole på henne. Og jeg konfronterte henne med det i etterkant og hun beklaget seg. (Min bestevenninne hadde forreste sagt til henne at hun ikke var enig i det som ble sagt om meg.)

jeg hadde blitt lei meg men jeg tror å ta ddt opp bare vil skape dårlig stemning. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (3 minutter siden):

jeg hadde blitt lei meg men jeg tror å ta ddt opp bare vil skape dårlig stemning. 

Enig. Vil nok bare gjøre vondt verre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (På 11.11.2021 den 22.38):

Fatter ikke intensjonen til den som fortalte deg dette. Jeg sier aldri ting videre, som jeg vet kan såre den personen det gjelder. 

Helt enig i dette! 

Jeg ble invitert i bryllupet til ei jeg var mye sammen med da barna var små. Hun var ikke bedt i mitt bryllup, og ja jeg synes det var rart at jeg var bedt. Det er nok noe familie/venner (av meg)  som fikk med seg at jeg var litt overrasket over invitasjonen, og synes det var litt vanskelig siden jeg ikke kjente NOEN. Det er mulig jeg også rynker litt på nesen over at jeg «måtte» gå i et bryllup hvor jeg ikke kjente noen, og faktisk heller ikke kjente bruden særlig godt. Som venninnen din stilte jeg også opp. Selvfølgelig, og jeg hadde nok blitt veldig lei meg dersom bruden ble gjort oppmerksom på at jeg var overrasket over invitasjonen. Det var jo aldri ment på den måten, men jeg synes det var rart. Synes det er en ærlig sak, ingenting å bli sur/lei seg for. 

Anonymkode: 7b18f...c91

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 time siden):

Man må avveie hva som vil kjennes verst; enten å ha dette i bakhodet fremover, eller å ta konfrontasjonen som kan bli sår. Der er vi nok forskjellige. Men det har veldig mye å si hvem som har fortalt dette videre og hvorfor, det er ankepunktet for meg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ble invitert i bryllupet til ei jeg var mye sammen med da barna var små. Hun var ikke bedt i mitt bryllup, og ja jeg synes det var rart at jeg var bedt. Det er nok noe familie/venner (av meg)  som fikk med seg at jeg var litt overrasket over invitasjonen, og synes det var litt vanskelig siden jeg ikke kjente NOEN. Det er mulig jeg også rynker litt på nesen over at jeg «måtte» gå i et bryllup hvor jeg ikke kjente noen, og faktisk heller ikke kjente bruden særlig godt. Som venninnen din stilte jeg også opp. Selvfølgelig, og jeg hadde nok blitt veldig lei meg dersom bruden ble gjort oppmerksom på at jeg var overrasket over invitasjonen. Det var jo aldri ment på den måten, men jeg synes det var rart. Synes det er en ærlig sak, ingenting å bli sur/lei seg for. 

Anonymkode: 7b18f...c91

Kanskje du bare skulle droppe å være en bitch og baksnakke bryllupet/invitasjonen til gud og hvermann, da!? 

Anonymkode: e6091...b59

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.11.2021 den 22.20):

Man oppfører seg likevel ikke slikt. Punktum!

Anonymkode: 9e764...95d

Kanskje denne dama trodde hun var sammen med så nære venner at hun kunne ventilere litt og ta opp en problemstilling med sine nærmeste. I stedet var dette noen som hadde behov for å gjenfortelle noe fra det jeg antar er en privat samtale. 

Ser ut som det er flere som bommer på hvor nære venner man er...

Anonymkode: fe80c...958

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er sært å invitere folk man ikke har hatt kontakt med på mange år i et bryllup, hadde nok heller ikke blitt begeistret for en slik invitasjon om jeg var denne gjesten. Bryllup er dyrt å være med på (antrekk, gave, utdrikningslag, gjerne reise, transport og alkohol), og det er ikke alltid så veldig kjekt heller med mindre man kjenner mange andre. Du får velge om et er viktigst for deg å ha folk som representerer "din side" der, eller om du heller vil ha folk som ønsker å være der. 

Anonymkode: 9501e...e1e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her synes jeg det er tre stykker som bommer sosialt.

Du som inviterer en du har lite kontakt med, som ikke inviterte i bryllupet sitt, som tydelig er en bekjent. 

Hun som snakker negativt om dette, i stedet for å bare akseptere invitasjonen, eller pent finne en unnskyldning. Vi har vel alle vært der at vi ikke har forstått en invitasjon... men man trenger ikke å hive all høflighet ut vinduet av den grunn. 

Den som tar slik informasjon videre. Hva er formålet med det, utover å såre? 

Anonymkode: 3ce58...ad7

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...