Gå til innhold

Hva er best eie eller leie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har noe egenkapital og lurer på å kjøpe meg leilighet siden jeg leier nå. Men er det lurest av meg å gjøre? Jeg er 42 år kvinne og er ufør.  Tenker mtp om det er smart ang om renten vil øke og jeg vet ikke om jeg vil klare å betjene lånet. Vil søke i husbanken.

Anonymkode: 38a5b...6d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eie, selvsagt. Er du bekymret for renten, kan den bindes. 

Anonymkode: 18a2e...9ab

• Liker 5
Skrevet

Eie selvfølgelig. Betal heller ned på ditt eget lån enn noen andres

• Liker 4
Skrevet

Det finnes ikke noe fasitsvar på dette, det kommer an på situasjonen din.

Som en tommelfingerregel kan det ta opptil 5 år før det lønner seg å eie, så hvis man kjøper med kortere tidsperspektiv enn dette kan man raskt måtte selge med tap.  (Husk: det koster å kjøpe, selge og flytte, og det er ikke alltid at en eventuell verdistigning dekker opp for disse kostnadene etter kort tid)

Så kommer det an på hvilken husleie du har i dag?  Er den lavere enn bokostnadene i eid bolig kommer til å bli?  (Bokostnader: renter og avdrag på boliglån, kommunale avgifter, forsikring, eiendomsskatt, vedlikehold, eventuelt husleie/felleskostnader i sameie eller borettslag)

Det beste for deg er å sette deg ned med en kalkulator for å se hvordan et boligkjøp vil påvirke din økonomi på sikt (lengre tidsperspektiv enn 5 år), kontra utgiftene du vil ha ved å leie, og så ta den vurderingen ut i fra konkrete tall.  :)

Anonymkode: 4bb80...c94

• Liker 2
Skrevet

Lei billig, spar så mye du kan og sett de i fond. Gjør det minst 5 år, gjerne 10. Så kan du bruke avkastningen på å kjøpe en billig leilighet, samtidig som du tar opp et lite lån og fortsetter å spare i fond. Her har du nøkkelen for å lykkes.

Anonymkode: 90546...3e4

• Liker 2
Skrevet

Noen ganger tenker jeg at det må være veldig problemfritt å leie. Eier man, er det stadig ting å tenke på og vedlikeholde. Men det kommer kanskje også an på utleier? Hvis noe ikke fungerer, at man får hjelp?

Neste gang jeg skal selge, har jeg ihvertfall bestemt meg for å selge først, og så heller leie en periode frem til jeg finner noe jeg trives med. Så kanskje jeg ender opp med å trives så godt meg det å leie at det blir værende slik?

Anonymkode: 6bfd3...d1b

Skrevet

Eie er selvfølgelig smartest. Å leie er det samme som å kaste penger ut av vinduet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.11.2021 den 22.01):

Jeg har noe egenkapital og lurer på å kjøpe meg leilighet siden jeg leier nå. Men er det lurest av meg å gjøre? Jeg er 42 år kvinne og er ufør.  Tenker mtp om det er smart ang om renten vil øke og jeg vet ikke om jeg vil klare å betjene lånet. Vil søke i husbanken.

Anonymkode: 38a5b...6d1

Det lønner seg å leie nå som renta blir høy.

Anonymkode: 69566...ad6

Skrevet

Jeg trodde det var best å eie frem til jeg kjøpte eget og på to har har måtte brukt 350 000kr på uflaks med huset. 
Jeg kunne leid der jeg bodde og spart tilsvarende det jeg betaler ned på lånet og sluttsummen i måneden hadde vært lik.
Nå har nok jeg hatt en del uflaks, men noe av det jeg angrer mest på er faktisk at jeg kjøpte hus, levde veldig bekymringsløst i ledigheten jeg leide, som var stor og egentlig hadde alt jeg trengte++. Var bare så opptatt av å absolutt måtte eie selv.

Anonymkode: d6c6d...a9e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.11.2021 den 16.45):

Noen ganger tenker jeg at det må være veldig problemfritt å leie. Eier man, er det stadig ting å tenke på og vedlikeholde. Men det kommer kanskje også an på utleier? Hvis noe ikke fungerer, at man får hjelp?

Neste gang jeg skal selge, har jeg ihvertfall bestemt meg for å selge først, og så heller leie en periode frem til jeg finner noe jeg trives med. Så kanskje jeg ender opp med å trives så godt meg det å leie at det blir værende slik?

Anonymkode: 6bfd3...d1b

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det lønner seg å leie nå som renta blir høy.

Anonymkode: 69566...ad6

Kommer veldig an på utleier. Jeg synes mange leier ut søppel de aldri ville bodd i selv. Ingen kontroll av elektrisk anlegg osv. Jeg leier nå og skal kjøpe så fort jeg finner noe. Aldri leie igjen. 

Anonymkode: ba5ca...1ab

• Liker 2
Skrevet
Lunaris skrev (På 13.11.2021 den 21.38):

Eie er selvfølgelig smartest. Å leie er det samme som å kaste penger ut av vinduet.

Det er jo ikke det! Er så mange som skriver det, folk er så eiesyke  😁 man får jo BO for de pengene, man har et sted å ha tingene sine. Man slipper eiendomsskatt og slike utgifter. For en stund siden sprakk et rør i huset jeg eier, ble en 200.000kr utgift for huseier å grave opp tunet for å bytte det. Ikke alle har mulighet til å eie, er så dumt med utrykk som at det å leie er bortkasta. 

Anonymkode: 1748f...1cd

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at det er fordeler og ulemper med begge deler. Jeg eier selv og savner egentlig litt det å ikke ha ansvar for å holde fasaden fin med maling for at kledninga ikke skal råtne. At jeg selv må betale hvis jeg f.eks må skifte rør på badet, male huset, fikse strømmen osv. det var litt mer behagelig å leie for da var det huseier som måtte ta det. 

samtidig er det veldig deilig å eie. Jeg kan male veggene slik jeg ønsker, jeg kan henge opp bilder, rive en vegg eller what not uten å ta hensyn til evt naboer og bæringa til huset. Samtidig blir det billigere for meg å eie enn å leie fordi prisene på leie er mye høyere enn det jeg betaler i lån. F.eks leide jeg for 10 000kr mnd før, når alt er betalt nå har jeg betalt rundt 7500kr og der jeg bor nå er det flere soverom, større generelt og nesten i sentrum. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo ikke det! Er så mange som skriver det, folk er så eiesyke  😁 man får jo BO for de pengene, man har et sted å ha tingene sine. Man slipper eiendomsskatt og slike utgifter. For en stund siden sprakk et rør i huset jeg eier, ble en 200.000kr utgift for huseier å grave opp tunet for å bytte det. Ikke alle har mulighet til å eie, er så dumt med utrykk som at det å leie er bortkasta. 

Anonymkode: 1748f...1cd

Langt fra alle kommuner har eiendomsskatt. 

Anonymkode: a7e2c...e8e

• Liker 2
Skrevet

Som ung, fri og frank nyutdannet i vikariat på 3-6 mnd som ikke visste hva jeg ville i livet eller hvor jeg kom til å bo: Leie (billig).

Som snart 40, med et barn, bor sentralt og vil ha trygghet føles eie trygt. Samtidig er det jo en risiko for at huset plutselig trenger noe som koster flere hundre tusen... 

Så... hva er viktig for deg?

Anonymkode: 9fd5b...293

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...