Gå til innhold

Hva ville du som leder tenkt om medarbeider og IVF?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Dette er primært et spørsmål til alle dere der ute med personalansvar og som har erfart at medarbeidere har informert dere om svært personlige forhold. 

Hva tenker dere da? Tenker dere at det er too much information og at det er ubehagelig eller kleint å få vite om veldig private ting?

Grunnen til at jeg spør er at vi startet med IVF i høst omtrent samtidig som jeg startet i ny jobb. Dette er en typisk skrivebordsjobb i kommunen og det er ikke nødvendig å skaffe vikar for meg ved kortvarig fravær. Fravær innenfor kjernetiden må avtales med leder og det er en haug med møter både her og der.  

IVF er veldig uforutsigbart og det vil da si det kan bli en del fravær på kort varsel. Og det er her dilemmaet mitt kommer inn: Skal jeg si hva årsaken er?

På den ene siden føler jeg bare fremstår som en utrolig merkelig ansatt som har disse mystiske legetimene som tilsynelatende kommer som julekvelden på kjerringa. Hva om jeg fremstår som alvorlig syk eller som en psykiatripasient eller noe? Sånn sett vil det være en lettelse at hun vet hva som er årsaken, for nå knyter det seg skikkelig i magen hver gang jeg informerer om planlagt fravær. På den andre siden er dette veldig sårt og privat for meg. Vil jeg klare å forholde meg til henne som før og vil jeg kunne ha en faglig diskusjon med henne uten å bekymre meg for om hun vil tenke på mitt underliv? 

Som person virker hun som veldig hyggelig og raus og det er ikke noe problem å få fri så lenge det avtales/informeres. Jeg har ikke jobbet der lenge nok til å vite om hun vil holde det for seg selv. Jeg har absolutt ingen grunn til å tro at det vil påvirke min jobb eller videre muligheter negativt. Jeg trenger heller ingen tilrettelegging utover fri ved behov. Til alt overmål føler jeg meg bedre på medisiner enn jeg gjør til vanlig og det øker min arbeidskapasitet  🤷‍♀️

Anonymkode: fd429...e0e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik du beskriver det, ville jeg sagt fra. 

Anonymkode: 20bfb...2c9

Skrevet

Jeg tenker det er sjeldent forhold som påvirker de man har personalansvar for i så stor grad både privat og på jobb, man ikke er takknemlig for å få vite om. Det er alltid enklere å planlegge når man har fullstendig informasjon, det virker ikke som om du har noe i mot å si fra, så da ville jeg gjort det, selv om dette helt klart er en privatsak du ikke «må» si noe om.

Anonymkode: ef7dc...964

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjennomgikk IVF uten å gi beskjed til sjefen om hva det dreide seg om. Jeg angrer på at jeg ikke sa noe, for det ble utallige bortforklaringer, og dager på jobb der jeg egentlig burde holdt meg hjemme pga smerter. I forsøket som endte bra, var jeg sykmeldt nesten hele tiden fram til test.

Anonymkode: 4f6ce...a06

Skrevet

Som leder ville jeg satt pris på å få vite det. Dette både for å forstå fraværet, men også å tilrettelegge om det skulle bli nødvendig. 

Anonymkode: 3ce7c...d82

Skrevet

Hei, TS her :) 

Tusen takk til dere som har svart. Ville bare komme med en liten oppdatering: Jeg fortalte og det gikk over all forventning! Min tanke var egentlig kun å informere om praktiske forhold, men hun sa også at det kan være en veldig tøff psykisk belastning og lurte på hvordan jeg hadde det. Følte meg skikkelig sett og synes det var utrolig befriende å få litt anerkjennelse for at det er tungt å stå i dette. Det er noe jeg har savnet fra mine nærmeste, men kan ikke klandrer de selvsagt ikke for det da det ikke er så lett å vite hva man skal si. 

Så alt i alt en veldig positiv opplevelse og nå slipper jeg den forferdelige følelsen jeg har hver gang jeg må informere om fravær på kort varsel :)  

Anonymkode: fd429...e0e

• Liker 3
Skrevet

Vil referere til saken mot NRKs programleder Line Andersen (?) som det var mye snakk om i media tidligere i år. Alle slags kollegaer vitnet om henne oppførsel og periodevise fravær fra jobb. Ikke at akkurat det er så relevant her, men poenget mitt er at særdeles få visste om hennes forsøk på å blir gravid gjennom IVF. Og ryktene gikk på jobb om hvorfor hun var regelmessig sykemeldt.

Ikke at dette skal forhindre deg i å gå for IVF, eller at du må annonsere dette for alle, men det kan være greit å være oppmerksom på at det garantert blir laget seg en 'forklaring' blant dine kollegaer om hvorfor du er jevnlig sykmeldt. Og sjefen din vil ha taushetsplikt og kan ikke viderefortelle. 

Jeg ville spilt med åpne kort med leder. Og til kollegaer ville jeg kanskje sagt noe sånn som at du har en tilstand som gjør at du innimellom må til behandling, men ikke ønsker å gå i detalj. 'Har endel vondt, men håper behandlingen får positiv effekt snart. Behandlingen har hatt gode resultater hos andre'.

Masse lykke til med IVF!

Anonymkode: ecf41...fb9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...