Gå til innhold

Har veldig lyst på ett barn til, men livssituasjonen min stopper meg. Flere som meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gift og har ett barn som er 2 år. Jeg har ekstremt lyst på ett til. Jeg ble faktisk gravid i sommer fordi prevensjon sviktet, men vi valgte å ta selvbestemt abort pga at det ikke passet å få flere barn. Det er desidert det verste jeg har gjort i hele mitt liv, det var noen grusomme uker, og det har satt dype spor i meg. 

Grunnen til at vi har valgt å vente er at jeg har nå en jobb jeg mistrives i. Mannen har ikke fast jobb og fremdeles under utdanning. Vi bor i en 3-roms i ett område vi ikke vil bli boende i pga demografiske og sosioøkonomiske forhold. Jeg har en fast stabil inntekt, men fra en jobb jeg ikke trives i. Mannen tjener mellom 18 000 -32000 kr per måned, men har ikke fast jobb. Barnet vårt er i barnehagen 40-50 timer i uka pga jobbene våre, dette har vi dårlig samvittighet for. 

Grunnet dette har vi valgt vekk flere barn. Vi vil ikke bringe flere unger i dette kaoset. Vi liker hverken jobbsituasjonen eller boligen vi eier, drømmen er hus, men den drømmen blir mer og mer fjern for hver dag som går. Vi har derfor valgt å bare gjøre det beste for vårt barn. Men jeg savner flere barn og ønsker meg minst en til. 

Flere som meg? 

Anonymkode: 6b98d...220

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smart å vente i den situasjonen, de fleste må jo vente noen år mens de får jobb og bolig på stell.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg er gift og har ett barn som er 2 år. Jeg har ekstremt lyst på ett til. Jeg ble faktisk gravid i sommer fordi prevensjon sviktet, men vi valgte å ta selvbestemt abort pga at det ikke passet å få flere barn. Det er desidert det verste jeg har gjort i hele mitt liv, det var noen grusomme uker, og det har satt dype spor i meg. 

Grunnen til at vi har valgt å vente er at jeg har nå en jobb jeg mistrives i. Mannen har ikke fast jobb og fremdeles under utdanning. Vi bor i en 3-roms i ett område vi ikke vil bli boende i pga demografiske og sosioøkonomiske forhold. Jeg har en fast stabil inntekt, men fra en jobb jeg ikke trives i. Mannen tjener mellom 18 000 -32000 kr per måned, men har ikke fast jobb. Barnet vårt er i barnehagen 40-50 timer i uka pga jobbene våre, dette har vi dårlig samvittighet for. 

Grunnet dette har vi valgt vekk flere barn. Vi vil ikke bringe flere unger i dette kaoset. Vi liker hverken jobbsituasjonen eller boligen vi eier, drømmen er hus, men den drømmen blir mer og mer fjern for hver dag som går. Vi har derfor valgt å bare gjøre det beste for vårt barn. Men jeg savner flere barn og ønsker meg minst en til. 

Flere som meg? 

Ingenting er vel bedre en permisjon fra en jobb du ikke trives i? I permisjonen kan du søke andre jobber

Anonymkode: 40638...38a

• Liker 16
Skrevet

Har dere noen plan for å få livet på stell da? 

Jeg kunne gjerne fått et barn til, men her er det kronisk sykdom som setter en stopper for det. 

Anonymkode: f3022...e6a

• Liker 1
Skrevet

Listen du ramser opp er jo bare grunner for at nå er en bra tid å få barn. Du trives ikke i jobben. Da bruker du permisjonstiden til å søke nye jobber. Og samtidig kan du gi eldste barnet kortere dager. Om du ikke får deg ny jobb mens du er i permisjon så får du iallefall en god og lang pause. Som du selv sier. Det er iallefall en trygg jobb. Og innen babyen begynner å koste penger (over 1 år med graviditeten om dere har tatt vare på litt fra eldste) så har vell mest sannsynlig mannen din fått noe fast og dere kan starte jakten på nytt hus? Det er aldri et perfekt tidspunkt med barn. Men skjønner ikke hva som er problemet her 

Anonymkode: 9cc91...b6a

• Liker 14
Skrevet

Du kan bytte jobb selv om du har to barn… ? Hus finner man gjerne på bekostning av slikt som avstand til sentrale strøk etc. Ellers har jeg kollega som akkurat p.t har mann og barn på 2 og 4 i en treroms. Ikke perfekt, men de har googlet compact living og funnet smarte løsninger rett og slett fordi de bor der de vil bo, men har ikke råd til de større leilighetene nå. Tror aaaaaldri de ville vært barna foruten bare fordi leiligheten er liten. Det handler kun om innstilling. Dårlig innstilling, ja da blir det kjipt. Positivt innstilling så går det også fint. 

Jeg aner ikke hva dere venter på. 
hvirdan skal dere ordne dere med hus da? Får dere spart masse hver mnd? Lagt en plan for hvor mange år det vil ta? Er du fortatt fertil på den tiden? Verdt å tenke over… 

jeg må også spille inn at vi har 25 mnd mellom barna her. Skulle gjerne hatt de tettere! Veldig veldig glad det ikke er større avstand mellom dem mtp lek og samhold. Også noe å tenke på mens tiden går…

Anonymkode: 9dc6e...8df

• Liker 2
Skrevet

Ja, vi har kun et barn pga. økonomi. 

Anonymkode: aa388...384

Skrevet

Tok abort i fjor? Dere burde vente leeeeeenge med å få barn. 🙄

Anonymkode: 896a0...eec

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Har dere noen plan for å få livet på stell da? 

Jeg kunne gjerne fått et barn til, men her er det kronisk sykdom som setter en stopper for det. 

Anonymkode: f3022...e6a

Mannen studerer og er ferdig med studiene til høsten, da vil han være istand til å søke andre (faste) jobber. Vi sparer 20000 hver måned til hus. Planen er at jeg tar en annen utdanning/ søker andre jobber når han er ferdig utdannet og i full fast jobb. Jeg har en 5 årig profesjonsutdanning, vanskelig å søke andre jobber med den utdanningen jeg har. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du kan bytte jobb selv om du har to barn… ? Hus finner man gjerne på bekostning av slikt som avstand til sentrale strøk etc. Ellers har jeg kollega som akkurat p.t har mann og barn på 2 og 4 i en treroms. Ikke perfekt, men de har googlet compact living og funnet smarte løsninger rett og slett fordi de bor der de vil bo, men har ikke råd til de større leilighetene nå. Tror aaaaaldri de ville vært barna foruten bare fordi leiligheten er liten. Det handler kun om innstilling. Dårlig innstilling, ja da blir det kjipt. Positivt innstilling så går det også fint. 

Jeg aner ikke hva dere venter på. 
hvirdan skal dere ordne dere med hus da? Får dere spart masse hver mnd? Lagt en plan for hvor mange år det vil ta? Er du fortatt fertil på den tiden? Verdt å tenke over… 

jeg må også spille inn at vi har 25 mnd mellom barna her. Skulle gjerne hatt de tettere! Veldig veldig glad det ikke er større avstand mellom dem mtp lek og samhold. Også noe å tenke på mens tiden går…

Anonymkode: 9dc6e...8df

Vi sparer 20000 hver måned til hus, og vil ha muligheten til å kjøpe hus i om 3-4 år. Til da har også mannen fått fast jobb og bedre årslønn enn nå. Jeg er 30 år nå, og vil være 33-35 år til da. Fremdeles fertil, men kanskje mindre enn nå, vet ikke….

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi sparer 20000 hver måned til hus, og vil ha muligheten til å kjøpe hus i om 3-4 år. Til da har også mannen fått fast jobb og bedre årslønn enn nå. Jeg er 30 år nå, og vil være 33-35 år til da. Fremdeles fertil, men kanskje mindre enn nå, vet ikke….

Men er det viktigere å spare til hus eller barn? Dere kan da forsatt få begge deler.

Anonymkode: 5cebb...d0d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Tok abort i fjor? Dere burde vente leeeeeenge med å få barn. 🙄

Anonymkode: 896a0...eec

Klapp igjen. 

Anonymkode: 9b77f...861

• Liker 5
Skrevet

Dette order seg ts!

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ingenting er vel bedre en permisjon fra en jobb du ikke trives i? I permisjonen kan du søke andre jobber

Anonymkode: 40638...38a

Enig i dette.

Anonymkode: 1963a...e53

• Liker 1
Skrevet

Ja, vi har blitt for gamle. Har ikke energi til å starte på nytt. Og når vi er den aldern vi er er sjansen større for å ikke få friske barn, som vil være ekstra krevende. 

Anonymkode: 92279...837

Skrevet

Kanskje når barnet dere har fra før, har muligheten til å være mindre i bhg? Ellers blir det samme greia. 

Anonymkode: ee451...06a

Skrevet

At jeg var i en jobb jeg mistrives i var tungen på vektskålen når det kom til avgjørelsen om to (tette) barn.

Jeg visste allerede før jeg var gravid med første/i permisjon at jeg ville ha ny jobb. Jeg ble derfor planlagt gravid med nummer to kort tid etter at jeg startet i jobb igjen etter første permisjon. 

Jeg hadde ingen planer om å komme tilbake til jobben og «holdt ut» disse korte månedene jeg hadde igjen før ny permisjon.

I permisjonen søkte jeg nye jobber - var relativt selektiv i hvilke stillinger jeg søkte på og fikk napp etter kun fire søknader.

Er det usannsynlig at din mann vil klare å finne jobb etter endt utdanning? Han bør vel starte jobbsøking på nyåret/våren?

Om du blir gravid nå går du ut i permisjon når mannen er ferdig med sin utdannelse. Du kan da søke nye jobber / studier i permisjonen og da enten gå ut i ny jobb eller starte utdanning høsten 2023.

Når det gjelder bolig hadde jeg først og fremst prioritert å flytte til et område dere ønsker å bli boende i og så får et eventuelt hus i samme område komme senere.

Anonymkode: b4b62...27d

• Liker 1
Skrevet

Her også!

har 1 barn og bor i 3roms. Jeg begynte på en master fordi sjansen bydde seg og nå går mye av sparepengene mine på det. 
Dermed får vi ikke kjøpt hus i nærmeste fremtid, og jeg ser ikke for meg å bo 4 personer i en 3 roms. I tillegg til at det er 2. etg og jeg orker hvertfall ikke dra 2 unger opp og ned den trappa…

Kjenner også at forholdet er som en berg og dalbane jeg ikke vet hvordan ender, så det kan jo være mye av grunnen til at jeg finner «unnskyldninger» til lysten på flere barn.

Anonymkode: 1017f...729

Skrevet

Jeg hatet virkelig jobben min da jeg var gravid. Ble gravid med nr.2 rett etterpå. Gjorde ingenting med jobbsituasjonen under permisjonene. Men da jeg var tilbake i jobb startet jeg med ny utdannelse samtidig med to små og jobb. 

Jeg kom meg etterhvert vekk fra jobben. Tjener mindre men har mer tid med familien og en jobb som er hundre ganger bedre enn den tidligere. 

Poenget er at selv om man får barn så har ikke livet stoppet. Man kan fortsatt gjøre ting og oppnå noe. Jeg er glad jeg ikke ventet med barna, det er tross alt det viktigste. Tenker også at barnet ditt er allerede to så jeg hadde heller blitt gravid nå og tatt ny utdannelse evt senere for å slippe å få veldig aldersspenn mellom barna. 

Anonymkode: f7d6b...0bd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Mannen studerer og er ferdig med studiene til høsten, da vil han være istand til å søke andre (faste) jobber. Vi sparer 20000 hver måned til hus. Planen er at jeg tar en annen utdanning/ søker andre jobber når han er ferdig utdannet og i full fast jobb. Jeg har en 5 årig profesjonsutdanning, vanskelig å søke andre jobber med den utdanningen jeg har. 

Synes det høres fornuftig ut 😊

Anonymkode: b8659...7aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...