Krokenguri Skrevet 11. november 2021 #1 Skrevet 11. november 2021 (endret) Har stått mye om at den frigrensa skulle bli borte, og at man blir trukket fra første krone. Fikk brev i dag der det står at du blir trukket halvparten trygd intil 1,2G Litt usikker på hva ordlyden egentlig betyr i praksis, da man over noen år i nav systemet leser det de skriver som positivt, men som er motsatt i praksis. Usikker på om jeg da forsto brevet helt riktig men, slik jeg leste det så hvis du tjener 100kr, blir du trekt 50kr på uføretrygden fra første krone. Hva de mener med intil 1,2 G ble litt uklart for meg. Om det er totalt så du sitter med max 0,6 G eller om du kan tjene 1,2 G før du blir helt trekt. Uansett om man kan ila året sitte igjen med 0,6G ekstra, så er jo det nye systemet mye bedre. Bare de trekker det fortløpende. Hvis ikke blir det umulig å holde oversikt om man blir trukket året etter. Hvordan tolket du beskjeden? Endret 11. november 2021 av Krokenguri
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #2 Skrevet 11. november 2021 Det er veldig vanskelig å si noe om, med mindre du inkluderer hele brevet ordrett her. Anonymkode: 5141d...6ce 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #3 Skrevet 12. november 2021 Har også fått brev fra nav idag og er ufør. Men har ikke orket å lese det enda. Har angst og krisemaksimerer. Forsøker å roe ned med at det sannsynligvis er de nye endringene som kommer Anonymkode: 61d5e...b52
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #4 Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har også fått brev fra nav idag og er ufør. Men har ikke orket å lese det enda. Har angst og krisemaksimerer. Forsøker å roe ned med at det sannsynligvis er de nye endringene som kommer Anonymkode: 61d5e...b52 Kan du i så fall ta et bilde av det og laste opp her? Anonymkode: 5141d...6ce 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #5 Skrevet 12. november 2021 Jeg har lest brevet nå. Reglene endrer allerede fra 1. januar. Jeg forstod ikke hva som stod der. De skriver at det skal lønne seg å jobbe mer . Bakgrunnen for regelendringen er at det skal lønne seg å jobbe mer. over 1,2 g. Hvor mye er det ? skjønte ikke brevet. Må de forandre på ting hele tiden. Er det ingen lov som sier at reglene skal være slik nå eks i 5 år ? Anonymkode: 8aa88...959
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #6 Skrevet 12. november 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har lest brevet nå. Reglene endrer allerede fra 1. januar. Jeg forstod ikke hva som stod der. De skriver at det skal lønne seg å jobbe mer . Bakgrunnen for regelendringen er at det skal lønne seg å jobbe mer. over 1,2 g. Hvor mye er det ? skjønte ikke brevet. Må de forandre på ting hele tiden. Er det ingen lov som sier at reglene skal være slik nå eks i 5 år ? Anonymkode: 8aa88...959 Jeg skjønner ikke det greiene her helt, jeg kommer til å gå noe opp i lønn fra januar, men ikke opp i stillingsprosent. Når jeg gikk på nav.no for å justere inntekten for neste år, så får jeg opp at jeg ikke får noe i trygd pga. jeg tjener for mye. Jeg kommer ikke til å jobbe mer, og alt i alt ender jeg med å få noe mindre i lønn. Skjønner ikke helt hvordan det kan stemme. Men jeg er uansett veldig glad for å få jobbe det jeg kan. Anonymkode: 572e1...baf
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #7 Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har lest brevet nå. Reglene endrer allerede fra 1. januar. Jeg forstod ikke hva som stod der. De skriver at det skal lønne seg å jobbe mer . Bakgrunnen for regelendringen er at det skal lønne seg å jobbe mer. over 1,2 g. Hvor mye er det ? skjønte ikke brevet. Må de forandre på ting hele tiden. Er det ingen lov som sier at reglene skal være slik nå eks i 5 år ? Anonymkode: 8aa88...959 Kan du ta et bilde av brevet og laste opp her? Anonymkode: 5141d...6ce 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #8 Skrevet 12. november 2021 Vanskelig for oss som ikke er i deres situasjon å hjelpe dere om ingen av dere legger ut brevet. Det er bare å sladde personlige opplysninger. Anonymkode: b1344...b68 1
Ullvott Skrevet 12. november 2021 #9 Skrevet 12. november 2021 Det eneste jeg fikk ut av det var: "Ikke ta kontakt med oss med spørsmål ennå, for det er ingen ting som er vedtatt, og vi vet ikke helt hvordan det blir, vi heller". 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #11 Skrevet 12. november 2021 Man blir trekt i trygden fra første tjente krone. Tjener du inntil 1,2 g mister du 50% av trygden. Det spiller ingen rolle om du tjener 1000 kroner eller 110 000 kr, du mister halvparten uansett. jeg har sykt barn og får omsorgslønn av kommunen på 35 000 i året. Dersom jeg fortsetter å motta denne stønaden vil jeg altså miste halve uføretrygden min. Jeg vil med andre ord tape masse på dette. Anonymkode: 718f1...30d
Leo Skrevet 12. november 2021 #12 Skrevet 12. november 2021 Ullvott skrev (1 minutt siden): Det eneste jeg fikk ut av det var: "Ikke ta kontakt med oss med spørsmål ennå, for det er ingen ting som er vedtatt, og vi vet ikke helt hvordan det blir, vi heller". Jeg har ikke mottatt det selv, men jeg lest teksten og oversatt fra NAV'sk til vanlig norsk så er det omtrent det det står, ja!
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #13 Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg har lest brevet nå. Reglene endrer allerede fra 1. januar. Jeg forstod ikke hva som stod der. De skriver at det skal lønne seg å jobbe mer . Bakgrunnen for regelendringen er at det skal lønne seg å jobbe mer. over 1,2 g. Hvor mye er det ? skjønte ikke brevet. Må de forandre på ting hele tiden. Er det ingen lov som sier at reglene skal være slik nå eks i 5 år ? Anonymkode: 8aa88...959 HVIS de blir vedtatt og godkjent ja. De trer ikke i kraft uten det! Det er et FORSLAG foreløbig. Ingen vet om det blir vedtatt som ny endring. Anonymkode: 1143d...5de 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #14 Skrevet 12. november 2021 frykter det går igjennom. Jonas gahr støre virker ikke som en oppegående statsminister. Ble helt skremt etter corona pressekonferansen i dag. For en tafatt fyr. Anonymkode: 8aa88...959
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #15 Skrevet 12. november 2021 De som nå tjener under 0,4 g (som er ca 40000) taper masse på denne regelendringen hvis den går igjennom. Grunnbeløpet er nå 106 399, så 1,2 g er litt mer enn dette. Som vi si at dersom du tjener fra 40 000 og opp, til 1,2 g så tjener du på dette fordi de kommer til å trekke deg mindre enn før. Tjener du UNDER 40 000, som de fleste uføretrygdede gjør, så ender du opp med å sitte igjen med mindre penger og det lønner seg ikke lenger å jobbe. Det skviser ut de som allerede har minst fra en del ting, som verv i for eksempel politikken, som krever at du kanskje stiller opp på noen møter i året... Anonymkode: 4bbd6...581 2
Leo Skrevet 12. november 2021 #16 Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man blir trekt i trygden fra første tjente krone. Tjener du inntil 1,2 g mister du 50% av trygden. Det spiller ingen rolle om du tjener 1000 kroner eller 110 000 kr, du mister halvparten uansett. jeg har sykt barn og får omsorgslønn av kommunen på 35 000 i året. Dersom jeg fortsetter å motta denne stønaden vil jeg altså miste halve uføretrygden min. Jeg vil med andre ord tape masse på dette. Anonymkode: 718f1...30d Så ille er det heldigvis ikke, men det du skriver her viser bare at dette er egnet til å skape forvirring og usikkerhet fordi det blir for komplisert. Uansett anser jeg forslaget som spesielt ufint mot deg og andre som er i samme situasjon. Dere sparer samfunnet for enorme utgifter og får en liten kompensasjon tilbake for den jobben dere gjør. Denne vil, dersom dette forslaget blir stående, nå bli omtrent halvert. Det er rett og slett ufint med tanke på at verken jobben eller situasjonen er selvvalgt. Ikke er det en jobb man kan velge bort heller. 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #17 Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Man blir trekt i trygden fra første tjente krone. Tjener du inntil 1,2 g mister du 50% av trygden. Det spiller ingen rolle om du tjener 1000 kroner eller 110 000 kr, du mister halvparten uansett. jeg har sykt barn og får omsorgslønn av kommunen på 35 000 i året. Dersom jeg fortsetter å motta denne stønaden vil jeg altså miste halve uføretrygden min. Jeg vil med andre ord tape masse på dette. Anonymkode: 718f1...30d Du mister ikke halve uføretrygden din! Får ikke til å forklare regnestykket her nå, det er så komplisert, så håper noen andre gjør det. Men du mister ikke halve uføretrygd-utbetalingen sånn helt uten videre, bare fordi du har litt inntekt utenom. Det er et regnestykke, hvor du blir trekt halvparten av kompensasjonsgrad, ikke halvparten av trygden. Anonymkode: 105ba...8d9
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #18 Skrevet 12. november 2021 Jobber du for under 80.000 så lønner det seg ikke, enda mer svir det hvis du jobber for under 40.000. Og det er jo akkurat det uføre flest gjør. Konklusjon: uføre kan ikke lenger bidra overhodet i arbeidslivet. Anonymkode: c8f74...248 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #19 Skrevet 12. november 2021 Lønner seg å tjene 80000! Da trekkes 40000 av uføretrygden, så man må skatte av 40000 ekstra! Anonymkode: 61c60...24a
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #20 Skrevet 12. november 2021 Gå inn på Sylvi Listhaugs side på Facebook, hun har skrevet om dette idag. Anonymkode: c8f74...248
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå