Gå til innhold

Er dette gråtemetode? Kritikk fra venn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt er 5 mnd. Hun tar ikke smokk eller flaske , og jeg fullammer. Den siste måneden har hun måtte ha puppen min i munnen sin HELE tiden mens hun sover på natta.. Hun drikker ikke , og jeg vet at hun får i seg nok mat da hun har god vektoppgang, så hun får i seg nok melk ellers. Så fort jeg tar henne vekk våkner hun. Dette har ført til at det har blitt svært lite søvn på meg, og puppene mine har blitt ganske såre og vonde. 

De siste nettene har jeg derfor ligger ved siden av henne og ikke tatt henne opp. Jeg har hatt på svakt nattlys slik at hun ser meg   , holdt henne i hånda med den ene hånda og stryket henne med den andre. Jeg synger beroligende melodier innimellom. Da bytter hun på å gråte/titte i 10-30 mim før hun sovner - tidvis kan hun hyle ganske irriteret. Jeg går aldri , eller legger meg vekk, før hun sovner.  Hvis jeg prøver å bysse , blir hun enda mer sur og desperat etter å ha puppen I munn. Da må jeg holde på i 2 t. Derfor har jeg valgt å gjøre det på den andre måten. 

Jeg sa dette til venninnen min, som ble helt forferdet og mente jeg dreiv med gråtemetoder... Hun mente også at jeg skapte et utrygt barn. Det gjorde at jeg ble usikker... Er det greit å gjøre det slik ? Eller er det en gråtemetode?

Anonymkode: 60d09...30c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke gråtekur nei

Anonymkode: 9b4b3...723

• Liker 14
Skrevet

Nei, dette er ikke en såkalt skrikekur. Selv er jeg sterkt imot disse skrikekurene som noen anbefaler til tider, da vi i dag har mye forskning som forteller oss at dette ikke er bra for barna. 

Du er der med barnet, du forlater henne ikke. Du trøster, beroliger og er der for henne. Du gjør alt riktig! ❤ Hadde du forlatt henne i senga, og latt hene gråte uten trøst - DA hadde du fått et utrygt barn. Men, det gjør du jo ikke! Hun kan ikke ha puppen i munnen hele natta, klart det vil være vondt for deg. Jeg ville prøvd mer med smokk, og ellers gjort akkurat som deg. 

Anonymkode: 34ab0...50e

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, dette er ikke en såkalt skrikekur. Selv er jeg sterkt imot disse skrikekurene som noen anbefaler til tider, da vi i dag har mye forskning som forteller oss at dette ikke er bra for barna. 

Du er der med barnet, du forlater henne ikke. Du trøster, beroliger og er der for henne. Du gjør alt riktig! ❤ Hadde du forlatt henne i senga, og latt hene gråte uten trøst - DA hadde du fått et utrygt barn. Men, det gjør du jo ikke! Hun kan ikke ha puppen i munnen hele natta, klart det vil være vondt for deg. Jeg ville prøvd mer med smokk, og ellers gjort akkurat som deg. 

Takk❤ Jeg kjente at jeg ble veldig usikker da hun sa det.  Jeg prøver med smokk hver gang, ulike smokker,  men til slutt brekker hun seg av de   , så da slutter jeg. Men har tenkt å fortsette å prøve. 

Ts

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Takk❤ Jeg kjente at jeg ble veldig usikker da hun sa det.  Jeg prøver med smokk hver gang, ulike smokker,  men til slutt brekker hun seg av de   , så da slutter jeg. Men har tenkt å fortsette å prøve. 

Ts

Det forstår jeg godt! Jeg tror ikke hun kan ha satt seg godt inn i hva gråtekurer er. For det du gjør er jo det motsatte. Du trøster, og er der for henne❤ Du får be henne lese seg litt opp 😊

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ts

Prøv når hun er rolig og fornøyd. Hold den forsiktig mot munnen med tommelen mens du legger hånda di mot ansiktet hennes. Det stimulerer sugerefleksen.
Prøv også NUK sine smokker i latex, eneste som funket for oss. 

Dette er ingen gråtekur. Du lar ikke babyen få viljen sin og er der for henne i reaksjonen hennes. Venninnen din forstår jo ikke hva det er snakk om. 

Anonymkode: 1364f...039

• Liker 3
Skrevet

Syns du gjør det riktig, jeg, og det er ikke en skrikekur.

Har du prøvd større smokker? Det kan av og til fungere bedre enn de bittesmå.

Anonymkode: 6a57b...542

• Liker 1
Skrevet

Ikke snakk med venninnen din om barnet ditt.

Anonymkode: 41015...dd7

• Liker 3
Skrevet

Himmel så teit sagt av henne.

Og så typisk noen mødre, som bare må komme med sånne små stikk.

Det er heller ikke tilfelle.

Ferbers metode, innebærer at man lar barnet gråte. Eller finne søvnen selv.

Barnet ligger da på eget rom/ egen seng. Og først roes barnet ned, så går man ut av rommet. Barnet vil gråte, og før gråten tar seg opp, går du inn, roer på nytt, så går du ut... osv osv.

Målet er å være ute lengre og lengre. Og barnet vil finne søvnen selv. Mange er veldig skeptiske til dette. Men det formildes enda som en metode å bruke.

Du gjør ikke dette her.

Du er der, som en trygghet. Barnet lukter deg, kjenner deg og føler deg. Hen til og med hører deg. Så hun venninden din kan ta seg en bolle. Og så burde hun slutte å påføre andre mødre sånt. Dårlig gjort er det.

• Liker 1
Skrevet

Nei, her gjør du alt rett. Når man har en baby med en dårlig uvane eller rutine, så må den jo bort, i hvert fall når barnet er over 3 mnd. I ditt tilfelle er denne uvanen å kun klare å sove med puppen i munnen. Det går jo ikke an, ikke er det trygg samsoving og hvordan skal du få sove? I slike tilfeller må man "presse" barnet til å endre vanen/rutinen, og da er gråt uunngåelig. Så lenge babyen ser at mamma (evt pappa) er der, er trøstende og støttende, så blir ikke babyen redd. Den kan nok bli misfornøyd en stund, men det er ikke farlig, det er voldsom redselen som er farlig. 

Har du spurt venninnen din hvordan hun ville løst det? Jeg vedder en tusing på at hun ikke har noe forslag til løsning. 

Anonymkode: bf910...95c

• Liker 2
Skrevet

Nei, ærlig talt - den venninnen din er jo helt på viddene!

Det du forteller om er en god og omsorgsfull mor som gjør alt det beste for sitt barn. Vi må av og til hjelpe barna våre med å endre vaner, og du kunne ikke ha gjort dette på noen bedre måte ❤️

• Liker 3
Skrevet

Irriterer meg over folk som kommer med sånn kritikk som din "venninne". Syns du gjør alt riktig jeg og jeg gjorde det på lik måte da jeg ble brukt som smokk også.

Anonymkode: 2924c...106

• Liker 2
Skrevet

Hu venninna di kan jo bare klappe igjen og skamme seg. Det du gjør er ikke feil, og ikke en "gråtemetode" (hva enn det er for en term). Stol på dine egne instinkter. Du vet best hva som er bra for barnet ditt, og er du usikker så ty til fagkunnskap 

Anonymkode: 63ba2...487

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.11.2021 den 19.54):

Barnet mitt er 5 mnd. Hun tar ikke smokk eller flaske , og jeg fullammer. Den siste måneden har hun måtte ha puppen min i munnen sin HELE tiden mens hun sover på natta.. Hun drikker ikke , og jeg vet at hun får i seg nok mat da hun har god vektoppgang, så hun får i seg nok melk ellers. Så fort jeg tar henne vekk våkner hun. Dette har ført til at det har blitt svært lite søvn på meg, og puppene mine har blitt ganske såre og vonde. 

De siste nettene har jeg derfor ligger ved siden av henne og ikke tatt henne opp. Jeg har hatt på svakt nattlys slik at hun ser meg   , holdt henne i hånda med den ene hånda og stryket henne med den andre. Jeg synger beroligende melodier innimellom. Da bytter hun på å gråte/titte i 10-30 mim før hun sovner - tidvis kan hun hyle ganske irriteret. Jeg går aldri , eller legger meg vekk, før hun sovner.  Hvis jeg prøver å bysse , blir hun enda mer sur og desperat etter å ha puppen I munn. Da må jeg holde på i 2 t. Derfor har jeg valgt å gjøre det på den andre måten. 

Jeg sa dette til venninnen min, som ble helt forferdet og mente jeg dreiv med gråtemetoder... Hun mente også at jeg skapte et utrygt barn. Det gjorde at jeg ble usikker... Er det greit å gjøre det slik ? Eller er det en gråtemetode?

Nei, hun tar feil. Heldigvis. Alle som må gjøre endringer barna ikke ønsker må gjennom dette. Men så lenge man er der og er rolig og trøster så går det helt fint for barnet :) Det er bare vanskelig når man for første gang ikke får det akkurat som man vil. Går det an også liksom? 😛 Ta imot og aksepter følelsene til barnet og trøst og vær nær. Ypperlig! Akkurat slik det skal gjøres. 

Anonymkode: 3579c...cb7

• Liker 1
Skrevet

Urimelig venninne, du gjør ingenting galt ❤️ 

Anonymkode: 26c61...40c

Skrevet
On 11/11/2021 at 8:07 PM, AnonymBruker said:

Ts

Det beste er nok å ikke diskutere dette med venninna di.  Det er ikke skrikekur det du gjør - du er der og trøster. 

Når det er sagt, så er fortsatt en form for skrikekur anbefalt i noen tilfeller, og mødrene til disse barna bør heller ikke skamme seg eller re redd for at barna tar skade av det. 

Anonymkode: 9e606...c0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...