Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere kreative sjeler: hvilen funksjon har de språklige virkemidlene?

Jeg har god oversikt over virkemidlene og kan finne de i teksten, men hva er funksjonen? Jeg har norskeksamen i morgen og er litt stresset over at jeg ikke klare å uttrykke hvilken funksjon de har. Det står mye på nette om hvilke virkemidler vi har men ikke så mye om hvilken funksjon de har. Nedenfor er eksempler på noen klassiske virkemidler... Har dere noen innspill på hva funksjonen er, kjenner jeg får helt sperre her jeg sitter😅

METAFOR:

ALLEGORI

ALLUSJON

IRONI:

SARKASME:

BESJELING: 

PERSONIFIKASJON

ANAFOR: 

KLISJÉ: 

HYPERBOL: overdrivelse.

LITOTES: underdrivelse.

GJENTAGELSE: 

PARADOKS:

RETORISK SPØRSMÅL: 

KONTRAST: 

Anonymkode: 5eacb...8b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke meningen at du skal forklare språklige virkemidlers funksjoner generelt og samlet. Du skal forklare det enkelte virkemiddelets funksjon. Sarkasme har en annen funksjon enn besjeling. De må forklares hver for seg.

De har så forskjellige funksjoner at en samlet analyse av virkemiddlenes funksjon ville blitt meningsløs.

Anonymkode: 1191b...324

• Liker 1
Skrevet

Funksjon er det samme som hvorfor det brukes.

For eksempel, hvorfor brukes metaforer. Svaret er at metaforer brukes for å uttrykke noe abstrakt ved hjelp av konkrete sammenligninger. Det blir da virkemiddelets funkjson.

Anonymkode: 98da9...0d5

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke meningen at du skal forklare språklige virkemidlers funksjoner generelt og samlet. Du skal forklare det enkelte virkemiddelets funksjon. Sarkasme har en annen funksjon enn besjeling. De må forklares hver for seg.

De har så forskjellige funksjoner at en samlet analyse av virkemiddlenes funksjon ville blitt meningsløs.

Anonymkode: 1191b...324

Jojo, jeg er klar over at man ikke skal sitte  skrive hva hvert enkelt virkemiddels funksjon er og at det skal brukes og ses i sin sammenheng. Det er jo en small sak. MEN, det jeg ikke er så god på alltid er å se hva det enkelte virkemiddelet gjør: hva har metaforbruken eller besjelingen å si i denne konteksten feks, det syns jeg er vanskelig å få tak i av og til. Hvert virkemiddel har sin funksjon men jeg syns det er vanskelig å se hvilken funksjon virkemiddelet har. Så når jeg skal analysere en tekst og skriver noe om at virkemiddelet kontrast brukes, så er det jo viktig å få frem hvilken funksjon dette virkemiddelet har. Og det er det jeg sliter litt med. Jeg kan godt finne virkemidlene i teksten men å se hvilken funksjon de har syns jeg kan være utfordrende, derfor etterspør jeg en forklaring på hva de ulike virkemidlene typisk har slags funksjon.

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Funksjon er det samme som hvorfor det brukes.

For eksempel, hvorfor brukes metaforer. Svaret er at metaforer brukes for å uttrykke noe abstrakt ved hjelp av konkrete sammenligninger. Det blir da virkemiddelets funkjson.

Anonymkode: 98da9...0d5

Ja, takk, det er litt dette jeg er ute etter, å få litt tips til hva slag funksjon det enkelte virkemiddelet har. Syns det er vanskelig å komme på hvilken funksjon allusjon osv kan ha i en tekst. Går greit å finne de og jeg vet "hva det går i", men jeg strever med kreativiteten når det gjelder å vise til hvilken funksjon det enkelte virkemiddelet har i en tekst..Sliter litt på eksamen da for å si det sånn..Derfor trenger jeg rett og slett noen tips til hvilken funksjon de ulike virkemidlene kan ha i en tekst. 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...