AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #1 Skrevet 11. november 2021 Har du prøvd å lage den selv? Det har ikke jeg, men har lyst til å prøve. Erfaringer? Hvor lang er holdbarheten? Anonymkode: aaff7...916
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #2 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du prøvd å lage den selv? Det har ikke jeg, men har lyst til å prøve. Erfaringer? Hvor lang er holdbarheten? Anonymkode: aaff7...916 Rødkål heter det. Ikke rød surkål. Jeg lager den sånn 1 stk rødkål , finsnittet 1 dl solbærsirup 1 ss karve 2 stk epler , i båter 1 stk rødløk , i båter 1 ss rapsolje 2 dl eplemost Kok rødkål, solbærsirup og karve til kålen er myk. Stek eplebåter og rødløk i olje til de begynner å bli myke. Ha på eplejuice og la koke i 3 minutter. Holdbarhet vet jeg ikke da vi lager den når den skal spises Anonymkode: 8d6f8...1dd 6
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #3 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Rødkål heter det. Ikke rød surkål. Jeg lager den sånn 1 stk rødkål , finsnittet 1 dl solbærsirup 1 ss karve 2 stk epler , i båter 1 stk rødløk , i båter 1 ss rapsolje 2 dl eplemost Kok rødkål, solbærsirup og karve til kålen er myk. Stek eplebåter og rødløk i olje til de begynner å bli myke. Ha på eplejuice og la koke i 3 minutter. Holdbarhet vet jeg ikke da vi lager den når den skal spises Anonymkode: 8d6f8...1dd Men oppskriften din blir det søtt, ikke surt, som i surkål. Surkål er grønn kål. Da heter det vel rød surkål? Anonymkode: aaff7...916
Brunello Skrevet 11. november 2021 #4 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Har du prøvd å lage den selv? Det har ikke jeg, men har lyst til å prøve. Erfaringer? Hvor lang er holdbarheten? Anonymkode: aaff7...916 Mener du vanlig rødkål?
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #5 Skrevet 11. november 2021 Er vel bare å bytte ut rødkål med hvitkål i surkåloppskriften? Anonymkode: 55237...24e
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #6 Skrevet 11. november 2021 Brunello skrev (3 minutter siden): Mener du vanlig rødkål? Ja. Rødkål fins vel bare i to varianter (spisskål og rund)? Anonymkode: aaff7...916
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #7 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men oppskriften din blir det søtt, ikke surt, som i surkål. Surkål er grønn kål. Da heter det vel rød surkål? Anonymkode: aaff7...916 Kanskje bare bruke oppskriften til surkål, men bruke rødkål i stedet for vanlig kål? Anonymkode: 58301...c52 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #8 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er vel bare å bytte ut rødkål med hvitkål i surkåloppskriften? Anonymkode: 55237...24e Leste på Bama nå, ja du har stort sett rett. Rød løk i stedet for gul og litt andre endringer var det òg, men det er mye mer interessant å høre deres erfaringer. Anonymkode: aaff7...916
Brunello Skrevet 11. november 2021 #9 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja. Rødkål fins vel bare i to varianter (spisskål og rund)? Anonymkode: aaff7...916 Mener tradisjonell rødkål. Altså en variant med litt mer sødme enn tradisjonell surkål. Jeg finsnitter rødkål og sjalottløk. Freser dette litt i gryta med smør. Har deretter oppi revet eple og appelsinbåter med skallet på. Kokes med bringebær eller ripssaft, balsamico, vann og et par spiseskjeer kalvefond. Krydres med stjerneanis og kummin. 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #10 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Leste på Bama nå, ja du har stort sett rett. Rød løk i stedet for gul og litt andre endringer var det òg, men det er mye mer interessant å høre deres erfaringer. Anonymkode: aaff7...916 Jeg har aldri lagd rød surkål, så dessverre har jeg ikke erfaring med det. Anonymkode: 55237...24e
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #11 Skrevet 11. november 2021 Høres godt ut, @brunello! Godt med krydder! Men jeg ser også at du skriver "rødkål" som i det lagde produktet, ikke som grønnsaken rødkål. Ditt produkt kan vel kalles sylta rødkål, for å skille det fra selve grønnsaken/kålen. Men, skjønner hva du mener! Anonymkode: aaff7...916
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #12 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Men oppskriften din blir det søtt, ikke surt, som i surkål. Surkål er grønn kål. Da heter det vel rød surkål? Anonymkode: aaff7...916 Det er ikke noe som heter rød surkål Anonymkode: 8d6f8...1dd 6
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #13 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke noe som heter rød surkål Anonymkode: 8d6f8...1dd Rart! Hvis jeg sender mannen i butikken for å kjøpe rødkål så fins det altså to varer som heter nøyaktig det samme? Hva kommer han da hjem med?! Det er merkelig. Altså det heter surkål som lages av hodekål, mens i rød variant er det ikke et eget navn som forteller om dets innhold.. Anonymkode: aaff7...916
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #14 Skrevet 11. november 2021 Fant en enkel oppskrift her, TS, den er på svensk men det skjønner du sikkert: https://www.ica.se/recept/surkal-pa-rodkal-725631/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.no#pfset=1 Anonymkode: 55237...24e
Gjest Villfisker Skrevet 11. november 2021 #15 Skrevet 11. november 2021 kan man ikke bare fermentere på samme måte som med annen surkål da?
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #16 Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Rart! Hvis jeg sender mannen i butikken for å kjøpe rødkål så fins det altså to varer som heter nøyaktig det samme? Hva kommer han da hjem med?! Det er merkelig. Altså det heter surkål som lages av hodekål, mens i rød variant er det ikke et eget navn som forteller om dets innhold.. Anonymkode: aaff7...916 Litt upraktisk, men sånn er det. Det er da det gjelder å kommunisere. Villfisker skrev (22 timer siden): kan man ikke bare fermentere på samme måte som med annen surkål da? Tysk sauerkraut er fermentert, mens norsk surkål er tilsatt eddik. Og så hender det jo at sauerkraut oversettes med surkål, men da er det duket for forviklinger. Jeg foretrekker å holde meg til "originalspråket" her, siden ordet sauerkraut er ganske innarbeidet på norsk også. Anonymkode: d3a9e...31b 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #17 Skrevet 12. november 2021 https://lmgtfy.app/?q=rødkål Anonymkode: 28d38...4c0
Gjest Villfisker Skrevet 12. november 2021 #18 Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Litt upraktisk, men sånn er det. Det er da det gjelder å kommunisere. Tysk sauerkraut er fermentert, mens norsk surkål er tilsatt eddik. Og så hender det jo at sauerkraut oversettes med surkål, men da er det duket for forviklinger. Jeg foretrekker å holde meg til "originalspråket" her, siden ordet sauerkraut er ganske innarbeidet på norsk også. Anonymkode: d3a9e...31b Takk. Greit å vite
skrue Skrevet 13. november 2021 #19 Skrevet 13. november 2021 (endret) On 11/11/2021 at 7:44 PM, AnonymBruker said: Har du prøvd å lage den selv? Det har ikke jeg, men har lyst til å prøve. Erfaringer? Hvor lang er holdbarheten? Anonymkode: aaff7...916 Slik lager jeg rød surkål til jul 2.2 kg snittet rødkål. To kålhoder er normalt nok til dette 0.5-1 liter vann 70 g karve. 170 g sukker 4 dl 7% eddik. Klar eller farget Ribbefett om man har Snitt opp kål med ostehøvel og legg i kjele med 5 dl vann. Ha i karve gradvis mens du har i kålen. La det putre på svak varme en times tid. Rør en gang i blant. Du trenger som oftest litt mer vann om du ikke bruker lokk. Ha så i sukker og eddik og smak til etter noen minutter. Ribbefett helt mot slutten. Kan godt vente med litt av karven til man smaker til etter at eddik og sukker er blandet i om man er usikker på hvor mye man liker, jeg har alt i med en gang. Ganske stor oppskrift fordi det fryses ned her. Lager gjerne mer enn dette. Holder seg lenge i fryser. Har iallfall spist to år gammel som var like fin. Om du er redd for at fettet skal harskne kan du droppe å ha det i før det fryses og så heller blande det i, om mulig og om ønsket, når man skal bruke surkålen. Kålen blir god både med og uten synes jeg. Om man lager dette ett par dager før jul trenger man ikke fryse ned, da holder det å sette kjølig. Jeg synes den blir best av å varmes opp på nytt etter å ha blitt laget tidligere og det passer jo godt med alt som skal gjøres rett før jul. Endret 13. november 2021 av skrue 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå