Stylish24 Skrevet 11. november 2021 #1 Skrevet 11. november 2021 Hei, Kan noen forklare meg hvordan ordet hvis brukes som relativt pronomen? Eks fra en bok: "Det er menneskelig at slikt kan virke negativt på den hvis redegjørelse prøves på denne måten". Jeg skjønner meg ikke på dette.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #2 Skrevet 11. november 2021 høres ut som en dårlig oversettelse (dårlig i den forstand at den er klumpete og tunglest). Men hvis... ja, kommer vel fra dansk. "Mannen, hvis eple jeg spiste" Anonymkode: 27e60...a12
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #3 Skrevet 11. november 2021 Det brukes i steden for å skrive «hvem sin». Altså, i steden for å si «hvem sin bok er dette?» kan man si «hvis bok er dette?» Anonymkode: 3c179...c6c 1
Ullvott Skrevet 15. november 2021 #4 Skrevet 15. november 2021 Det blir brukt på samme måte som "whose" på engelsk. "Mannen, hvis bil ble ødelagt i kollisjonen, er min onkel." Forsøk på omskriving av setningen i hovedinnlegget: "Det er menneskelig at slikt kan virke negativt på den som får redegjørelsen sin prøvet på denne måten." 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå