Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er gravid, og kjenner meg litt usikker på hvordan veien videre med tanke på helsevesenet fungerer. Beklager dersom dette er tåpelige spørsmål, men graviditeten kom ganske uventet og jeg er ganske grønn på ting som dette her. Dette blir det første barnet vårt.

Jeg er foreløpig kun i åttende uke. Jeg skal til tidlig UL hos gynekolog om 1 1/2 uke pga. vi mistet tidligere i år, og vi ble tipset fra noen venner om at vi kan bestille en tidlig UL privat dersom vi føler oss usikre. Vi syns at dette er veldig greit, og vil nok be om ny time for tidlig UL i uke 12 eller 13.

Jeg leser på nett at fastlege eller jordmor er den som følger opp underveis i graviditeten, bestiller fødeplass osv. Men hva er greia her - går jeg bare til fastlegen og ber om å evt. bli henvist til en jordmor? Er ikke jordmødrene nettopp på fødeavdelingen? Er dette noe jeg evt. kan ta via gynekologen jeg skal til tidlig UL hos, eller må alt gå via fastlegen? Eller kan jeg gjøre dette parallelt?

Jeg er vanligvis nokså oppegående og selvstendig, men her kjenner jeg at jeg blir helt hjelpeløs 😅 Jeg trenger egentlig bare å vite hvor jeg begynner.

Anonymkode: 83948...a9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med helsestasjonen der du bor:-) der er det jordmødre som følger opp. Du kan velge å bare gå til lege også, da bestiller du en time. Første time skal være i uke 9-12 trooor jeg. På helsestasjonen tar de gjerne en prat før det også, hvertfall her jeg bor.

Anonymkode: acb1d...b21

• Liker 4
Skrevet

Det er jordmødre som jobber på sykehuset ifbm fødsel, og det er jordmødre som jobber på helsestasjon ifbm oppfølging av gravide :) Det er vanlig å gå til begge deler, både lege og jordmor, feks annen hver gang. Jordmor kan feks ikke sykemelde deg dersom du skulle trenge det, dette må legen gjøre.. Og jordmoren har ofte bedre tid og mye mer kunnskap om graviditet enn fastlegen :) 

Du må uansett til lege for å ta en del blodprøver, så ring legekontoret ditt og fortell at du er gravid. Be om 1. svangerskapskontroll. Så vil du få mer info om hvor ofte/hvilke uker du skal til kontroll. 

Uansett om du går til lege eller jordmor for oppfølging må du alltid ta med en urinprøve. Begge to sjekker urin, blodtrykk, vekt og senere i svangerskapet måler de symfysemålet. Jordmoren min snakker mer om tema som amming osv. 

Anonymkode: 6579a...2df

• Liker 1
Skrevet

Det er vanlig å tilby en tidlig samtale for førstegangsfødende, jeg anbefaler da å gå til jordmor - de setter av mer tid og har mye kompetanse på svangerskap og fødsel siden det bare er det de jobber med. :)

Hos fastlege er det litt tilfeldig om din fastlege har god kompetanse på svangerskap eller ei. Men ikke alle jordmorer har mulighet til å ordne alt av blodprøver, så ofte må man også på en kontroll hos fastlege for å ordne disse. Jordmor kan henvise deg til sykehus og skrive søknad om svangerskapspenger ved behov, men kun fastlege kan sykemelde om det er behov for det. 

Google jordmor + din kommune/bydel for  få kontaktinformasjon til kommunejordmor, de hører til på din lokale helsestasjonen :) Her jeg bor er det vanlig å tilby tidlig samtale hos jordmor i uke 6-8 for de som ønsker det, men tilbud varierer fra kommune til kommune. Noen jordmorer jobber både på fødeavdelingen på sykehuset og på helsestasjonen og noen gjør bare en av delene. 

Anonymkode: 3eb09...545

• Liker 2
Skrevet

Og ja, fastlege trenger ikke å henvise til jordmor. Du ringer eller sender e-post til helsestasjonen og sier at du er gravid og ønsker oppfølging av jordmor :)

Anonymkode: 3eb09...545

Skrevet

Tusen hjertelig takk for alle de gode svarene ❤️ Da skal jeg kontakte helsestasjonen, samt bestille time hos fastlege. Så tar vi det derfra 😊

- ts

Anonymkode: 83948...a9e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...