Gå til innhold

Stedatter (9), tar mitt interiør på sitt rom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har flere gang oppdaget at stedatter som er her 50% tar mine pyntegjenstander på sitt rom når jeg er borte. Kom hjem idag etter å ha vært borte i 3 dager, og hun har bla. tatt en lampe, lysestake, en plante med potte (som jeg fikk i god bedringsgave av vennegjeng da jeg lå på kreftpost), og duker. Synes det er helt greit at hun vil pynte rommet sitt, og føler meg kjip om jeg sier ifra at hun må ta tingene ned igjen. Hun har prøvd å skjule det med å legge andre ting der tingene hun har tatt lå. Det har skjedd tidligere, men har latt det gå siden det ikke har vært noe «viktig». Men dette synes jeg ikke er greit, og ved å si ifra føler jeg det blir så kunstig, det er jo ikke sånn at hun har «stjelt» på en måte. Hvordan kan jeg si dette uten at det blir jeg som er «gjerrig» med tingene mine? For far er dette ikke så viktig, mannfolk og interiør, han bryr seg jo ikke om en plante står her eller der... Huff jeg føler meg kjip som i det hele tatt tenker slikt, men jeg bryr meg virkelig og det irriterer meg. Skulle ønske jeg var den som ble glad av at hun fikk pyntet rommet som hun vil, men nei ikke denne gangen 😞

Anonymkode: 84df7...231

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare døde ting. La det passere.

Anonymkode: d1ce8...29d

• Liker 31
Skrevet

Det samme gjør min datter (hun er et par år yngre). Jeg flytter noe tilbake og om hun kommenterer så sier jeg bare at jeg vil ha det i stua. Av og til lar jeg det bare være, dette er ikke en viktig ting i livet 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 6aac2...38f

• Liker 36
Skrevet

Hadde det vært din egen datter hadde det vel neppe vært like irriterende? Mange stemødre som er litt vel iskalde mot stebarna sine. 

• Liker 34
Skrevet

Du er ikke kjip om du sier ifra! Lær stedatter din forskjellen på "mitt og ditt". Hun blir bortskjemt som fy om dere aldri setter foten ned. Faren hennes bør i alle fall ikke godta at hun tar tingene dine uten å spørre om lov

• Liker 26
Skrevet

Kan du ikke bare si at det er fint at hun liker å åynte rundt seg, men de tingene har allerde en plass i stua. Og videre foreslå at dere kan dra ut og kjøpe et åar ting som hun kan ha på rommet sitt og samtidig sette opp litt julegaveønsker.

Anonymkode: c0f7a...5d1

• Liker 28
Skrevet

Har du noe hun kan få? Tenker at her har du ett valg. Du kan være den strenge og sure stemoren som gir henne kjeft, og ta tingene tilbake. Eller så kan du være den koselige stemoren som tar tilbake tingene, men gjør det med list  😉 Forklar at de tingene er viktige for deg og du vil ha de der de er, men hun kan få pynte med det og det. Eller ta henne med på Nille, kremmerhus etc og kjøp nye ting til rommet hennes som er kun hennes. Tipper du scorer noen stemorspoeng da

Anonymkode: 662ad...456

• Liker 25
Skrevet

Hvis dere ikke sliter økonomisk, så ville jeg tilbudt henne å ta en tur i butikken for å velge ut noe interiør til rommet sitt. Si at de tingene er dine, den ene har du til og med fått i gave, så den kan hun ikke få. Forklar at du syns det er kjempefint at hun vil pynte rommet sitt og at du ønsker at hun skal få pynte som hun vil,.bare ikke med dine ting.

Anonymkode: c034c...9d9

• Liker 30
Skrevet

Helt fair at noen ting har betydning for deg. Tipper en biologisk mor også har noen ting hun helst vil beholde. 

Du kan si at dette var dine ting, og at dersom hun vil pynte kan du eller far hjelpe henne med å kjøpe noe. Eventuelt kan hun gjøre noen oppgaver for å få litt interiør. 

Anonymkode: 08175...c76

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er bare døde ting. La det passere.

Og lære henne at det er greit å bare ta det hun vil ha?

Anonymkode: c0f7a...5d1

• Liker 36
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde det vært din egen datter hadde det vel neppe vært like irriterende? Mange stemødre som er litt vel iskalde mot stebarna sine. 

Jeg synes det hadde vært like irriterende om det var min egen datter. På samme måte som datter/sønn ikke hadde likt at jeg hadde gjort det samme mot dem. Hvor mange barn liker at foreldre roter rundt på dere rom? Gjør om på ting mm. Nei vet du hva, respekt begge veier når det kommer til eiendeler.

Anonymkode: 6f619...981

• Liker 18
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, helt sykt iskaldt å ville beholde ting man har fått  fra venner i en sykdomsperiode. Skikkelig steheks her altså! 

• Liker 30
Skrevet

Når noe irriterer deg nok til å lage en tråd om det lurer jeg på hva du har gjort for å evt løse problemet hjemme før du postet her? Har du spurt om hun vil bli med å handle ting til rommet sitt? Har du tilbudt henne pynt til rommet? Spurt hva hun ønsker for at rommet hennes skal bli koselig osv? 

• Liker 9
Skrevet

Kan du ta med jenta og kjøpe noe pent til rommet hennes da? Siden det tydeligvis er ting som hun trenger for å ha det koselig?

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen, tok også interiør fra huset inn på mitt rom da jeg var i den alderen. 

jeg syns stemoren min hadde så mye fint og jeg ønsket å være mer som henne. 

Anonymkode: 07d4c...923

• Liker 11
Skrevet

Det jeg reagerer mest på her er kommunikasjonen mellom dere. For meg hadde det vært naturlig å ta det opp uansett om det var egne barn eller stebarn. Hadde ikke vært sur, bare sagt at om du ser noe du vil ha på rommet ditt som noen andre eier så må du spørre om du har lyst til å låne det til rommet ditt. Det er ikke sikkert det passer, men om du ønsker deg pynteting kan vi ta en handlerunde (eventuelt sette ting på ønskelista til jul, i så fall hadde jeg foreslått å se litt på nettbutikker eller vanlige butikker sammen så hun får ønsket seg spesifikke ting). 

Jeg tenker at dette ikke er et stort problem, det er bare rart at dere går og flytter ting frem og tilbake uten å kommunisere. 

• Liker 11
Skrevet
4 minutter siden, Carrot said:

Når noe irriterer deg nok til å lage en tråd om det lurer jeg på hva du har gjort for å evt løse problemet hjemme før du postet her? Har du spurt om hun vil bli med å handle ting til rommet sitt? Har du tilbudt henne pynt til rommet? Spurt hva hun ønsker for at rommet hennes skal bli koselig osv? 

Hva er galt med at ts har en reaksjon på at hennes ting med affeksjonsverdi har forsvunnet? 

Skulle hun som stemor ha tenkt før ting begynte å forsvinne at foreldrene neppe iveratar jentas behov for interiør, og vært forut og kjøpt mye til henne? 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...