AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #1 Skrevet 11. november 2021 Har vært sammen med samboer i 7 år å jeg har dessverre fått en litt vanskelig start. Exen til samboer ble hatet av hans familie, og jeg har blitt hatet av hans familie. Besteforeldrene til samboer har enda ikke møtt våre barn fordi de ønsker ikke å møte de så lenge han er sammen med meg😳 Det har gått 2,5 år siden andre jente ble født.. Dette pga krangel med svigermor for 3 år siden og det har blitt lagt bak oss for lenge siden. Svigermor har vært vanskelig å plassere men jeg kan si at hun har vært veldig lite støttende og empatisk i det helvete jeg har stått oppi. Først mistet jeg moren min som havnet på sykehjem etter mye sykdom, og hun spør meg ikke om hvordan det går.. Og når mamma ble sykere og sykere orket hun ikke å hjelpe til eller komme på besøk hos henne selv om hun fikk beskjed om at mamma var veldig ensom å ønsket besøk. Min svigermor har vært veldig vanskelig å forstå seg på. Hun tilbudte moren min at hun kunne få passe hunden hennes en gang i uken mot at hun leverte den. Mamma ble veldig glad å når svigermor kom for å levere hunden så hadde hun aldri tid for å komme innom å ta en kaffe med mor.. Ofte stakk hun hode innom for å slippe hunden samt fortelle mamma at hun skulle på resturante med masse venninner fordi hun skulle ut å kose seg. Stakkars mamma sto sårende å følte seg avvist igjen. Når svigermor kom for å hente hunden stakk hun hode inn å svarte at hun måtte kjappe seg hjem fordi hun hadde det så travelt.. Stakkars mamma så avvist hun følte seg gang på gang😢 Så opplevde jeg mye nedgang på kort tid å aldri får jeg noen melding eller spørsmål om hvordan det går. Hun har aldri kommet innom for å avlaste meg med barna eller hjelpe til eller komme innom for å dra på kaffe osv, hun har vært helt fraværende. Hun har bare en sønn og jeg tror hun har et litt usunt forhold til han. Jeg har også mistet et familiemedlem til å er i en sorgprosess. Igjen hører jeg ingenting fra svigermor å hun sender verken melding eller noe.. Hun behandler meg som luft? Har snakket med samboer om dette å han ser at svigermor er slik mot meg, men han sier han ikke kan gjøre noe. Jeg har begynt å se mørkt på framtiden med samboer fordi hans familie er så «ødeleggende» Er jeg urimelig? Er det noe jeg ikke forstår selv? Anonymkode: 5d44f...5b1 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #3 Skrevet 11. november 2021 Prøver hun å straffe meg eller? Ts Anonymkode: 5d44f...5b1
Rosatoast Skrevet 11. november 2021 #4 Skrevet 11. november 2021 (endret) Syntes det er veldig rart at samboeren din ikke står opp for deg, han burde jo ha satt moren sin litt på plass, syntes jeg. Man kan beklageligvis ikke endre hvordan andre personer oppfører seg, og man må nesten bare ta totalt avstand fra giftige mennesker. Nå til dags er det mange "besteforeldre" som ikke løfter èn finger, eller en eneste hjernecelle for å vise at dem enten bryr seg om svigerdatter eller barnebarn. Det er vel bare en del av den generasjonen som bare har hatet familie, eller er så egoistiske at de tror alt handler om seg selv. Det å forvente at svigermor og mor skal være venninner blir litt mye, har ikke hørt om en slik relasjon hos andre tidligere. Så syntes jo du tar til deg dine mor sin oppfatning og følelser, litt for mye. Og kanskje minne moren din på at ingen andre sin svigermor passer hund for mor etc. Så her har moren din faktisk vært heldig, tenker jeg. Og det at moren din forventer at sviger skal være venninne osv, blir faktisk FOR mye. Men igjen så viser det hvor ensom moren din sikkert er, stakkars. Hva slags krangel hadde du med bestemor til samboeren din, siden hun ikke vil se oldebarn eller deg? Høres skikkelig barnslig ut, men du må faktisk huske at dette er HELT andre genrasjoner enn deg, og at de takler ting på en annen måte. Endret 11. november 2021 av Rosatoast 11
Veggdyret Skrevet 11. november 2021 #5 Skrevet 11. november 2021 Hvorfor forventer du at svigermor skal behandle din mor som en venninne - har de vært venninner tidligere? 47
Havbris Skrevet 11. november 2021 #6 Skrevet 11. november 2021 (endret) Det er trist men det er lite du kan gjøre med din svigermor - hun er som hun er. I stedet for å lure på hvorfor, hva, og analysere dette bør du konsentrere deg om å forsone deg med at hun er som hun er, og prøve å finne en måte å leve med det på som ikke suger så mye energi ut av deg. Endret 11. november 2021 av Havbris 5
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 11. november 2021 #7 Skrevet 11. november 2021 Sender deg en , leit å høre.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #8 Skrevet 11. november 2021 Det virker som du og din mor er mer åpne og kanskje mer varme personer. Svigermor virker mer kald og har nok med seg og sitt. Hun er ganske ego. Du kan ikke forandre andre mennesker, men du kan velge om du vil la sånn oppførsel gå inn på deg. Vil du ha svigermor i livet dit? Du trenger ikke ha en sånn person i livet ditt, men da må du forsone deg med at sånn er det. Anonymkode: 08054...594 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #9 Skrevet 11. november 2021 Noen mennesker ser ut til å ikke være særlig gode og empatiske. Når det har vært så mye, så hadde jeg rett og slett gitt faen i hele henne / familien. Hadde rett og slett ikke forholdt meg til de. Ja, klart det er trist, men tilslutt blir det et valg du bare må ta om du skal gi det noe mening. Og ja, på et tidspunkt hadde jeg spurt henne rett ut. Anonymkode: 95bf0...a1f
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #10 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Har vært sammen med samboer i 7 år å jeg har dessverre fått en litt vanskelig start. Exen til samboer ble hatet av hans familie, og jeg har blitt hatet av hans familie. Besteforeldrene til samboer har enda ikke møtt våre barn fordi de ønsker ikke å møte de så lenge han er sammen med meg😳 Det har gått 2,5 år siden andre jente ble født.. Dette pga krangel med svigermor for 3 år siden og det har blitt lagt bak oss for lenge siden. Svigermor har vært vanskelig å plassere men jeg kan si at hun har vært veldig lite støttende og empatisk i det helvete jeg har stått oppi. Først mistet jeg moren min som havnet på sykehjem etter mye sykdom, og hun spør meg ikke om hvordan det går.. Og når mamma ble sykere og sykere orket hun ikke å hjelpe til eller komme på besøk hos henne selv om hun fikk beskjed om at mamma var veldig ensom å ønsket besøk. Min svigermor har vært veldig vanskelig å forstå seg på. Hun tilbudte moren min at hun kunne få passe hunden hennes en gang i uken mot at hun leverte den. Mamma ble veldig glad å når svigermor kom for å levere hunden så hadde hun aldri tid for å komme innom å ta en kaffe med mor.. Ofte stakk hun hode innom for å slippe hunden samt fortelle mamma at hun skulle på resturante med masse venninner fordi hun skulle ut å kose seg. Stakkars mamma sto sårende å følte seg avvist igjen. Når svigermor kom for å hente hunden stakk hun hode inn å svarte at hun måtte kjappe seg hjem fordi hun hadde det så travelt.. Stakkars mamma så avvist hun følte seg gang på gang😢 Så opplevde jeg mye nedgang på kort tid å aldri får jeg noen melding eller spørsmål om hvordan det går. Hun har aldri kommet innom for å avlaste meg med barna eller hjelpe til eller komme innom for å dra på kaffe osv, hun har vært helt fraværende. Hun har bare en sønn og jeg tror hun har et litt usunt forhold til han. Jeg har også mistet et familiemedlem til å er i en sorgprosess. Igjen hører jeg ingenting fra svigermor å hun sender verken melding eller noe.. Hun behandler meg som luft? Har snakket med samboer om dette å han ser at svigermor er slik mot meg, men han sier han ikke kan gjøre noe. Jeg har begynt å se mørkt på framtiden med samboer fordi hans familie er så «ødeleggende» Er jeg urimelig? Er det noe jeg ikke forstår selv? Anonymkode: 5d44f...5b1 Jeg klarer ikke å forstå at din svigermor skal ha noe ansvar for din mor på noen måte.. Jeg forstår at du har det tøft, men du skriver at familien til din samboer er ødeleggende. Jeg tror heller du må gå i deg selv og se om du kanskje forventer og krever for mye. Anonymkode: e72c5...36e 40
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #11 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Prøver hun å straffe meg eller? Ts Anonymkode: 5d44f...5b1 Hva gjør hennes sønn med dette? Hvordan er deres relasjon og hvordan har det vært oppigjennom? Anonymkode: f9410...9a5
Carrot Skrevet 11. november 2021 #12 Skrevet 11. november 2021 Nå er det slik at svigerfamiliene ikke nødvendigvis er omgangsvenner, for meg er det rart at din mor stilte opp for din svigermor om hun følte det slik, da burde hun sagt nei til å passe hunden rett og slett. Og når dere vet at svigers er litt "spesielle" skjønner jeg ikke at du forventer at de skal endre seg? Du gjør deg selv ingen tjenester ved å vente på hjelp, bli såret eller la dette plage deg. En psykolog sa til meg en gang at de problemer som ikke kan løses på tre dager er kanskje ikke ment å løses, riktignok i en helt annen setting men jeg har tatt med meg denne filosofien videre i livet og når jeg møter små eller litt søtte greier som ikke lar seg løse legger jeg de bort og lar det være som det er - det gir meg ro å akseptere at noen ting kan jeg faktisk ikke endre, det er som det er og det er ikke mitt ansvar å fikse det. Kanskje du med fordel kunne ha en slik tilnerming til dine svigers - de er som de er, det er ikke opp til deg å gjøre noe med det, annet enn å akseptere at slik er det å leve livet ditt på best mulig måte uten å forvente noe fra den kanten. 12
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #13 Skrevet 11. november 2021 Veggdyret skrev (26 minutter siden): Hvorfor forventer du at svigermor skal behandle din mor som en venninne - har de vært venninner tidligere? Fordi de har hatt kontakt tidligere og fordi som familie bør man bry seg om hverandre. Det kalles å være et medmenneske❤️ Anonymkode: 5d44f...5b1 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #14 Skrevet 11. november 2021 Rosatoast skrev (29 minutter siden): Syntes det er veldig rart at samboeren din ikke står opp for deg, han burde jo ha satt moren sin litt på plass, syntes jeg. Man kan beklageligvis ikke endre hvordan andre personer oppfører seg, og man må nesten bare ta totalt avstand fra giftige mennesker. Nå til dags er det mange "besteforeldre" som ikke løfter èn finger, eller en eneste hjernecelle for å vise at dem enten bryr seg om svigerdatter eller barnebarn. Det er vel bare en del av den generasjonen som bare har hatet familie, eller er så egoistiske at de tror alt handler om seg selv. Det å forvente at svigermor og mor skal være venninner blir litt mye, har ikke hørt om en slik relasjon hos andre tidligere. Så syntes jo du tar til deg dine mor sin oppfatning og følelser, litt for mye. Og kanskje minne moren din på at ingen andre sin svigermor passer hund for mor etc. Så her har moren din faktisk vært heldig, tenker jeg. Og det at moren din forventer at sviger skal være venninne osv, blir faktisk FOR mye. Men igjen så viser det hvor ensom moren din sikkert er, stakkars. Hva slags krangel hadde du med bestemor til samboeren din, siden hun ikke vil se oldebarn eller deg? Høres skikkelig barnslig ut, men du må faktisk huske at dette er HELT andre genrasjoner enn deg, og at de takler ting på en annen måte. Samboer sier aldri ifra til sin mor. De hadde kontakt før men ikke nå lengre. Anonymkode: 5d44f...5b1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #15 Skrevet 11. november 2021 Synes hun var slem mot mor jeg😢 Hun avviste henne hele tiden når mor ropte om hjelp og litt besøk. Jeg hadde ikke hatt hjerte til slikt Anonymkode: 5d44f...5b1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #16 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hva gjør hennes sønn med dette? Hvordan er deres relasjon og hvordan har det vært oppigjennom? Anonymkode: f9410...9a5 Han gjør ingenting. Virker helt upåvirket og følelseskald. Ser ikke ut som det går inn på han! Anonymkode: 5d44f...5b1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #17 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han gjør ingenting. Virker helt upåvirket og følelseskald. Ser ikke ut som det går inn på han! Anonymkode: 5d44f...5b1 Da er de bare den type familie. Og du må justere forventningene dine deretter. Jeg har vært med mannen i 15 år. Mine foreldre og svigers har vel truffet hverandre 3-4 ganger, og jeg ser ikke helt hvorfor de skal stille opp for hverandre, det har man jo nærmere familie og venner til. At besteforeldrene og moren ikke får et nært forhold til barna er deres tap, fokuser på det, så henter du hjelp og støtte andre steder. Anonymkode: a308a...994 11
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #18 Skrevet 11. november 2021 Hva om dere hadde opplevd det jeg hadde opplevd. Hadde ikke dere ønsket litt trøst og forståelse fra deres «familie», eller hadde dere bare tenkt å gi faen? Anonymkode: 5d44f...5b1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #19 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da er de bare den type familie. Og du må justere forventningene dine deretter. Jeg har vært med mannen i 15 år. Mine foreldre og svigers har vel truffet hverandre 3-4 ganger, og jeg ser ikke helt hvorfor de skal stille opp for hverandre, det har man jo nærmere familie og venner til. At besteforeldrene og moren ikke får et nært forhold til barna er deres tap, fokuser på det, så henter du hjelp og støtte andre steder. Anonymkode: a308a...994 Åja.. Bare en slik «familie», føler vel at jeg ikke godtar det helt Anonymkode: 5d44f...5b1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #20 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Åja.. Bare en slik «familie», føler vel at jeg ikke godtar det helt Anonymkode: 5d44f...5b1 Du virker veldig låst i at det bare finnes en type familiedynamikk, og at du har rett. Det er IKKE normalt å besøke din svigerdatters mor jevnlig på sykehjem. De er ikke familie. Og hva om du har rett? Hjelper det noe at du føler på alt dette, utover å ødelegge relasjonen ytterligere? Anonymkode: a308a...994 32
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå