Gå til innhold

Sykemeldt etter permisjon, har jeg rett på sykepenger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som sier at man opparbeider seg nytt sykepengegrunnlag i permisjonen, er dere helt sikre? Noen som faktisk har blitt sykemeldt etter foreldrepermisjon selv? Jeg har jo ikke så mye valg, men hjelper å vite hva som kommer til å skje. 

Anonymkode: 467f5...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 11.11.2021 den 14.22):

Dessverre har du det, ja.

Anonymkode: 2d9d9...81d

Helt enig med deg 

Anonymkode: 5291e...f82

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.11.2021 den 18.56):

Det har ikke du noe som helst med 

Latskap lenge leve. Unger gidder man få, men jobb det blir for slitsomt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.11.2021 den 7.30):

Du skjønner vel at man noen ganger kan ha en sykdom der man vet at det vil ta lang tid å bli frisk??? Det handler ikke om å bestemme seg, men om å forholde seg til realitetene. 

Anonymkode: 1ab4c...80b

Men veldig dumt å skaffe seg barn hvis man er så syk da. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som sier at man opparbeider seg nytt sykepengegrunnlag i permisjonen, er dere helt sikre? Noen som faktisk har blitt sykemeldt etter foreldrepermisjon selv? Jeg har jo ikke så mye valg, men hjelper å vite hva som kommer til å skje. 

Ja. 

Anonymkode: f5685...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.11.2021 den 17.15):

Jeg har 300 timer overtid i året. Så du får heller sitte der bitter og mannevond med det stygge synet ditt på andre mennesker å ha det fint med deg selv. 

200 er maksgrensen iht arbeidsmiljøloven og da har man fått sær-disp, så eh... løgn

Anonymkode: 4a579...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

200 er maksgrensen iht arbeidsmiljøloven og da har man fått sær-disp, så eh... løgn

Anonymkode: 4a579...3ed

Arbeidsgiver har søkt om å utvide fra 200 til 400 timer så eeeeh sorry å måtte skuffe deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS. Jeg har jobbet i nav med sykepenger OG står i situasjonen selv.

Jeg ble gravid i 2020, og fikk baby i 2020. Var sykemeldt fra uke 23 grunnet helseproblemer i graviditet. Jeg gikk så over i permisjon og mottok foreldrepenger. Jeg valgte 80% utbetaling og opparbeidet meg i tiden med foreldrepenger nye sykepengerettigheter.

I foreldrepermisjonen med barn født i 2020, ble jeg gravid - igjen. Ble så sykemeldt FØR foreldrepengene gikk ut. Dette er viktig. 

Om foreldrepengene fine varer til feks 02.06.2021, MÅ DU HA NY SYKEMELDING innen denne datoen. Helst noen dager før. Fra og med 03.06.2021 har du mistet rettighetene da du ikke mottok foreldrepenger mer. Med mindre du er i 100% jobb og får jobbet noen uker.

Jeg har faktisk levd på sykepenger, for så å gå over til foreldrepenger, for så å gå over i ny sykemelding og nå snart rett over på foreldrepenger.

Så svaret er ja, tro meg - dette har jeg jobbet lenge med:)

Jeg har soleklare grunner mtp helse, og får nå disse to barna. Så skal jeg jobbe igjen. Jeg blir dessverre alvorlig syk som gravid så derfor har det blitt som dette. Jeg har med andre ord stått på stønad fra nav i form av SP og FP siden tidlig 2020.

Er det heldig? Nei. Er det snylting? Nei.

Anonymkode: 6bffc...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, dersom du har vært 26 uker uten sykepenger (altså minst 26 uker permisjon) gjør at man starter på nytt og har rett på 52 nye uker. Jeg var selv sykemeldt før permisjonen, hadde permisjon i 8 måneder og ble sykemeldt etter permisjonen. Hadde da 52 uker sykemelding før jeg gikk over på AAP. 

Men har du hatt noe ulønnet nå etter permisjonen? Det spiller isåfall inn på hva du har rett på. 

Anonymkode: 45ad0...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men veldig dumt å skaffe seg barn hvis man er så syk da. 

Nå hender det faktisk at folk blir syke etter at de ble gravide, da. 

Anonymkode: 47b72...f8f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Greia er som jeg skrev over her, at man må bli sykemeldt FØR foreldrepengene går ut. Da står man nemlig i en stønad som gir rettigheter. Dagen etter FP er løpt ut, står man ikke lengre i en stønad som gir rettigheter. Man stå da uten rettigheter lengre. Derav; sykemelding før FP går ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Nå hender det faktisk at folk blir syke etter at de ble gravide, da. 

Anonymkode: 47b72...f8f

Helt enig. Men godt det finnes mennesker der ute som kan spå fremtiden sin og vite på forhånd om de blir syke eller ei.

Godt for dem. Jeg derimot er ingen spåkone og er veldig glad det finnes et system som kan beskytte meg, når ikke mine synske enheter duger🙏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ble gravid i 2020, og fikk baby i 2020. Var sykemeldt fra uke 23 grunnet helseproblemer i graviditet. Jeg gikk så over i permisjon og mottok foreldrepenger. Jeg valgte 80% utbetaling og opparbeidet meg i tiden med foreldrepenger nye sykepengerettigheter.

I foreldrepermisjonen med barn født i 2020, ble jeg gravid - igjen. Ble så sykemeldt FØR foreldrepengene gikk ut. Dette er viktig. 

Om foreldrepengene fine varer til feks 02.06.2021, MÅ DU HA NY SYKEMELDING innen denne datoen. Helst noen dager før. Fra og med 03.06.2021 har du mistet rettighetene da du ikke mottok foreldrepenger mer. Med mindre du er i 100% jobb og får jobbet noen uker.

Jeg har faktisk levd på sykepenger, for så å gå over til foreldrepenger, for så å gå over i ny sykemelding og nå snart rett over på foreldrepenger.

Jeg har soleklare grunner mtp helse, og får nå disse to barna. Så skal jeg jobbe igjen. Jeg blir dessverre alvorlig syk som gravid så derfor har det blitt som dette. Jeg har med andre ord stått på stønad fra nav i form av SP og FP siden tidlig 2020.

Men hun kan bli sykemeldt dag 1 i arbeid også, eller dag 3, eller dag 22, og så videre. Så lenge hun var i jobb, eller sykemelding, før permisjonsstart, så har hun rett på sykepenger fra dag 1 - dog fra NAV, og ikke arbeidsgiver i arbeidsgiverperioden. Siden jeg også er en anonym person på Internett som kan si jeg har jobbet med hva som helst og vært i en hvilken som helst situasjon og min opplevelse var BLAH, så legger jeg ved link til Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-02-28-19/KAPITTEL_5-4#§8-1

Se 8-2, opptjeningstid, les hele paragrafen. Hadde man derimot AAP før betalt foreldrepermisjon så har man ikke rett på sykepenger umiddelbart etter permisjon, ettersom det, i motsetning til sykemelding, ikke likestilles med arbeid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Greia er som jeg skrev over her, at man må bli sykemeldt FØR foreldrepengene går ut. Da står man nemlig i en stønad som gir rettigheter. Dagen etter FP er løpt ut, står man ikke lengre i en stønad som gir rettigheter. Man stå da uten rettigheter lengre. Derav; sykemelding før FP går ut!

Foreldrepenger, og sykepenger, likestilles med arbeid og gir rett på sykepenger. 

Jeg begynner å skjønne hvorfor NAV er til så lite hjelp av og til. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Foreldrepenger, og sykepenger, likestilles med arbeid og gir rett på sykepenger. 

Jeg begynner å skjønne hvorfor NAV er til så lite hjelp av og til. 

Helt riktig:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hun kan bli sykemeldt dag 1 i arbeid også, eller dag 3, eller dag 22, og så videre. Så lenge hun var i jobb, eller sykemelding, før permisjonsstart, så har hun rett på sykepenger fra dag 1 - dog fra NAV, og ikke arbeidsgiver i arbeidsgiverperioden. Siden jeg også er en anonym person på Internett som kan si jeg har jobbet med hva som helst og vært i en hvilken som helst situasjon og min opplevelse var BLAH, så legger jeg ved link til Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-02-28-19/KAPITTEL_5-4#§8-1

Se 8-2, opptjeningstid, les hele paragrafen. Hadde man derimot AAP før betalt foreldrepermisjon så har man ikke rett på sykepenger umiddelbart etter permisjon, ettersom det, i motsetning til sykemelding, ikke likestilles med arbeid. 

Ja helt riktig det du sier.

Hva angår det å være anonym, så er jeg Allrid det her inne. Jeg har kun prøvd å hjelpe her. Ingen interesse om å «late som om jeg har jobbet med det», og egentlig aldri har det.

Skjønner absolutt ikke hva som er galt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Latskap lenge leve. Unger gidder man få, men jobb det blir for slitsomt. 

Hvorfor antar du bare at Ts var syk før hun ble gravid? Og hvorfor antar du at folk får sykemelding fordi de ikke gidder å jobbe? For å ta meg selv som eksempel, så var jeg frisk som en fisk og jobbet og stod på før jeg fikk barn. Av eller annen ukjent årsak, tålte ikke kroppen min totalbelastningen av graviditet, fødsel og krevende barselstid, så jeg ble syk og sykemeldt, lenge. Jeg prøvde stadig vekk å jobbe når jeg følte meg bedre, men fikk tilbakefall jevnt og trutt i nærmere to år før jeg ble helt frisk. Jeg syns på ingen måte at det var gøy å være sykemeldt, men jeg var faktisk så syk at jeg rett og slett ikke fungerte på jobb. Jeg hatet å være hjemme og være "stakkarslig", men jeg hadde ikke noe valg.

Anonymkode: afbab...9bc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvorfor antar du bare at Ts var syk før hun ble gravid? Og hvorfor antar du at folk får sykemelding fordi de ikke gidder å jobbe? For å ta meg selv som eksempel, så var jeg frisk som en fisk og jobbet og stod på før jeg fikk barn. Av eller annen ukjent årsak, tålte ikke kroppen min totalbelastningen av graviditet, fødsel og krevende barselstid, så jeg ble syk og sykemeldt, lenge. Jeg prøvde stadig vekk å jobbe når jeg følte meg bedre, men fikk tilbakefall jevnt og trutt i nærmere to år før jeg ble helt frisk. Jeg syns på ingen måte at det var gøy å være sykemeldt, men jeg var faktisk så syk at jeg rett og slett ikke fungerte på jobb. Jeg hatet å være hjemme og være "stakkarslig", men jeg hadde ikke noe valg.

Anonymkode: afbab...9bc

Amen🙏🏻 Du har iallfall all min forståelse ❤️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dersom du har vært 26 uker uten sykepenger (altså minst 26 uker permisjon) gjør at man starter på nytt og har rett på 52 nye uker. Jeg var selv sykemeldt før permisjonen, hadde permisjon i 8 måneder og ble sykemeldt etter permisjonen. Hadde da 52 uker sykemelding før jeg gikk over på AAP. 

Men har du hatt noe ulønnet nå etter permisjonen? Det spiller isåfall inn på hva du har rett på. 

Anonymkode: 45ad0...664

Takk. Til dere andre som kommer med relevante svar også. 

Jeg kom faktisk på enda et spm og det er om arbeidsgiver har rett til å si en opp om man da har 1 sykemeldingsperiode, så permisjon, så ny sykemeldingsperiode igjen? Det kan jo være snakk om at man har vært borte fra jobb i nesten 3 år. Vet at arbeidsgiver kan si deg opp hvis du har vært sykemeldt i mer enn 52 uker, men vet ikke hvordan det blir i praksis når det blir flere perioder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Takk. Til dere andre som kommer med relevante svar også. 

Jeg kom faktisk på enda et spm og det er om arbeidsgiver har rett til å si en opp om man da har 1 sykemeldingsperiode, så permisjon, så ny sykemeldingsperiode igjen? Det kan jo være snakk om at man har vært borte fra jobb i nesten 3 år. Vet at arbeidsgiver kan si deg opp hvis du har vært sykemeldt i mer enn 52 uker, men vet ikke hvordan det blir i praksis når det blir flere perioder? 

Vet ikke. Men det håper jeg virkelig de kan. Så noen andre kan få seg en jobb. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...