Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Når jeg har lunsj så går jeg ut Og spiser så at jeg kan være alene. Jeg holder meg unna kollegaer. Jeg vil være alene når jeg ska ta pause, for å vile å få ny energi til jobb. Før var jeg super sosial og hengte med kollegaer i pausen min. Kan hende jeg er det iblandt men ikke ofte ass. Kan jeg så sparken for dette? 

jeg drar ikke på julebord eller sosiale event vis jobben fordi jeg orker ikke. Har ikke energi og må bruke all fritid jeg har på vile, privatliv og mine venner utenfør arbeid. 

Anonymkode: 7714e...570

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med mindre du har betalt pause kan jeg ikke skjønne hvorfor du eventuelt skulle fått sparken for å forlate arbeidsplassen i lunsjen?

Anonymkode: c93b4...f1d

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Med mindre du har betalt pause kan jeg ikke skjønne hvorfor du eventuelt skulle fått sparken for å forlate arbeidsplassen i lunsjen?

Men er det normalt? Føler at man må være så sosial og henge med kollegaer…

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Men er det normalt? Føler at man må være så sosial og henge med kollegaer…

Ja, det vil jeg si er normalt. Noen får energi av å være med andre mennesker, andre tappes for energi. Hvis du alltid unngår kollegene dine, så lurer de nok på hvorfor, men du er i din fulle rett til å la vær 😊 

• Liker 3
Skrevet

I dette herrens år 2021 er det ikke gyldig grunn for å gi noen sparken hvis noen er introvert.

• Liker 2
Skrevet

Du kan ikke få sparken for dette, nei.

Anonymkode: dead0...0b4

Skrevet

Dersom du har betalt pause, og dermed ikke lov å forlate arbeidsplass kan det være oppsigelsesgrunnlag. 

Om du ikke har betalt pause står du fritt til å gjøre akkurat det du vil. 

Anonymkode: 586f6...1ca

• Liker 4
Skrevet

Jeg gjør det samme - forlater arbeidsstedet for å kjøpe meg lunsj og spiser et annet sted. Drar aldri på noen sosiale sammenkomster heller.

I starten spurte de meg hvorfor jeg ikke drikker, hvorfor blir jeg ikke med, bla bla. Svarer enkelt og greit at jeg ikke kan og det er det.

Anonymkode: 4f33c...636

Skrevet

Nei, det er ikke oppsigelsesgrunn hvis du ikke har betalt for det, selv om det finnes eksempler på at useriøse arbeidsgivere har prøvd seg på det. Likevel er det noen momenter det kan være lurt å tenke over, og det handler om de uformelle arenaene i arbeidslivet, der nettverk og relasjoner bygges. Du kan komme til å definere deg ut av arbeidsmiljøet hvis du unngår absolutt alt absolutt hele tiden, noe som kan bli en ulempe for deg selv om du aldri så mye har "formelt rett til" å stå utenfor alt som ikke er direkte jobbrelatert. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dersom du har betalt pause, og dermed ikke lov å forlate arbeidsplass kan det være oppsigelsesgrunnlag. 

Om du ikke har betalt pause står du fritt til å gjøre akkurat det du vil. 

Anonymkode: 

Ullvott skrev (5 minutter siden):

Nei, det er ikke oppsigelsesgrunn hvis du ikke har betalt for det, selv om det finnes eksempler på at useriøse arbeidsgivere har prøvd seg på det. Likevel er det noen momenter det kan være lurt å tenke over, og det handler om de uformelle arenaene i arbeidslivet, der nettverk og relasjoner bygges. Du kan komme til å definere deg ut av arbeidsmiljøet hvis du unngår absolutt alt absolutt hele tiden, noe som kan bli en ulempe for deg selv om du aldri så mye har "formelt rett til" å stå utenfor alt som ikke er direkte jobbrelatert. 

Hva gjør man da? Går på sosialhjelp? Jeg liker ikke å vare sosial og har nokk venner utenfør arbeidslivet mitt. Jobber for penger og fordi selve jobben er gøy. Men allt det andre er lissom ikke noe jeg orker med. Legger hele min sjel i arbeidet mitt

Skrevet

Har du betalt lunsjpause er det problematisk ja. Har du det?

Selv har jeg det, og det samme med alle andre på avdelingen hvor jeg jobber. Det fordi det er ventet at vi skal kunne ta hastesaker og annet viktig selv om det skulle dukke opp i lunsjtider.

Ellers er det ikke noe problem at du drar vekk i lunsjen, så lenge du er presis tilbake selvfølgelig. Det er på ingen måte oppsigelsesgrunn.

Anonymkode: 0b7f9...d88

Skrevet
Ullvott skrev (9 minutter siden):

Asså jeg Tenkte mer om jeg ikke får være med i arbeidslivet lengre fordi jeg ikke vil henge med folk på jobb eller legge masse energi på det. Ska jeg gå på sosialhjelp da eller ikke få være med? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selv har jeg det, og det samme med alle andre på avdelingen hvor jeg jobber. Det fordi det er ventet at vi skal kunne ta hastesaker og annet viktig selv om det skulle dukke opp i lunsjtider.

Ellers er det ikke noe problem at du drar vekk i lunsjen, så lenge du er presis tilbake selvfølgelig. Det er på ingen måte oppsigelsesgrunn.

Jeg har betalt pause. Jeg har og en mobil som jeg blir ringt på Hvis noe skjer. Og tar meg like Lang tid å gå fra kantinen og cafen rett utanfør. Er flere på jobben min som spiser ute på cafen i tillegg så er ikke kun meg… men jeg har tenkt over det. Og blir Litt stressa fordi tenk Hvis jeg får sparken eller blir utfryst Hvis jeg ikke orker å sitte å være sosial så fort vi har pause. Jeg Trenger å lade om for å gjore en go jobb.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Asså jeg Tenkte mer om jeg ikke får være med i arbeidslivet lengre fordi jeg ikke vil henge med folk på jobb eller legge masse energi på det. Ska jeg gå på sosialhjelp da eller ikke få være med? 

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener. Sosialhjelp? Ikke være med i arbeidslivet lengre? Enten har jeg uttrykt meg rart eller så mistolker du noe ekstremt. Når jeg sier at det kan være en ulempe å unngå kollegaene så hardt som du gjør, betyr det ikke at de kan si deg opp. Derimot er det unektelig slik at du ikke gir dem sjansen til å bli kjent med deg. Det kan medføre at du blir oversett, forbigått eller "glemt" i ulike jobbsammenhenger. Jeg sier ikke at det er kult at det er slik, jeg sier bare at det er slik. Arbeidslivet er forskjellig for ekstroverte og oss introverte. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har betalt pause. Jeg har og en mobil som jeg blir ringt på Hvis noe skjer. Og tar meg like Lang tid å gå fra kantinen og cafen rett utanfør. Er flere på jobben min som spiser ute på cafen i tillegg så er ikke kun meg… men jeg har tenkt over det. Og blir Litt stressa fordi tenk Hvis jeg får sparken eller blir utfryst Hvis jeg ikke orker å sitte å være sosial så fort vi har pause. Jeg Trenger å lade om for å gjore en go jobb.

Da har du ikke rett til å forlate arbeidsplassen, og kan dermed ikke gjøre som du beskriver her.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I tillegg så føles kantinen ut som å spise lunsj på vgs… du ska sette deg ved et bord og bli kompis med Noen du kanske aldri Ellers snakker med. Har jeg flax så kan jeg sitte alene. Men jeg bara blir stressa fordi jeg er redd at jeg aldri mer får jobbe fordi jeg er introvert og fordi jeg liker å legge fritiden min på mine venner og mitt privatliv. Og ikke på masse folk som Ellers ikke gir meg så mye. Liker ikke heller fest med jobb da det er for mye press till å drikke alkohol. Plus att det er oftest 3-6 timer som jeg egt kunne vart hjemme med kjeresten min eller besøke mine ekte venner på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da har du ikke rett til å forlate arbeidsplassen, og kan dermed ikke gjøre som du beskriver her.

Ja da ska jeg si opp og finne meg en annen jobb da :) fordi jeg gidder virkeli ikke å spise i kantinen. Setter meg hellre på doen alene og spiser i så fall. Det kan jeg jo gjøre :) 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ja da ska jeg si opp og finne meg en annen jobb da :) fordi jeg gidder virkeli ikke å spise i kantinen. Setter meg hellre på doen alene og spiser i så fall. Det kan jeg jo gjøre :) 

Det kan du gjøre :) 

Skrevet

Jeg ville sett meg om etter en jobb som ikke involverte noe særlig sosial kontakt for øvrig, det høres ut som dette tærer veldig på deg. Selv er jeg utvikler, og jobber i team, men diskusjonen dreier seg kun om det faglige. Har stort sett hjemmekontor. Anbefales!

Skrevet

Nei du får ikke sparken for det. Du kan derimot få en advarsel hvis du ikke tar telefonen eller bruker for lang tid å komme tilbake hvis du blir tilkalt. For siden du har betalt pause skal du være tilgjengelig gjennom hele pausen.

Anonymkode: 564d1...edf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...