AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #1 Skrevet 11. november 2021 Har en datter som valgte tysk da hun begynte på ungdomsskolen. Det har vist seg å være feil fag, da hun har mer enn nok med å konsentrere seg om andre fag, det er krevende nok. Vi har blitt enige om at hun kan bytte. Dette viser seg imidlertid å være vanskelig, da alle andre klasser uten tysk er fulle. Vi ble først lovet at dette skulle ordne seg etter høstferien, men nå har skolen snudd. Jenta går i 9. klasse, og har altså 1,5 år igjen. Hun har falt ut for lenge siden, da det har ligget i kortene at hun får bytte. Mens hun jobber for treere og noen firere, ligger hun her an til å få stryk. Hun opplever det som totalt meningsløst! Føler jeg står ganske så hjelpeløst oppi dette. Hva kan jeg gjøre? Dette er jo nå totalt unyttige timer for henne. Anonymkode: a850b...7c7
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #2 Skrevet 11. november 2021 Synes det er dårlig av skolen. Dette bør de ta tak i. Min gutt går i 8. Begynte med spansk. Han likte seg ikke i den spansk gruppen. Han orket ikke å prøve å lære noe. Fikk byttet gruppe og nå satser Han veldig mye i Spansk. Er viktig å høre på ungdommen Anonymkode: e8711...69f
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #3 Skrevet 11. november 2021 I sønnens 9. trinn har ingen fått bytte til noe annet etter 1. semester i 8. trinn. Det er kun engelsk noen kunne bytte til og dermed måtte begynne med C-språk på vgs. Har vært noen som har slitt litt i fremmedspråkene, men lærerne har vært veldig velvillige til å finne måter skole og hjemme kan hjelpe ungdommen og tilbud om å ta prøver på nytt, få lenger tid på oppgaver osv. Anonymkode: 0fef8...ac8
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #4 Skrevet 11. november 2021 Det høres ut som en kjedelig situasjon, men hvis de andre klassene er fulle, så er de fulle. Karre seg opp på en toer i tysk er ufattelig enkelt, noe selv jeg klarte, og jeg skrev det meste på norsk når jeg hadde prøver. I dag kan jeg si tre setninger (hva jeg heter, hvor jeg er fra og at jeg er 15 år (som jeg ikke lenger er :P)). I stedet for å gå i offerrolle, hjelp henne med å skaffe seg den 2-ern. Anonymkode: 117d2...222 4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #5 Skrevet 11. november 2021 Nå er det sånn at klassene er fulle. Altså ikke noe de får gjort noe med. Det får dere bare godta. Er en god læring at jenta de ikke alltid kan bytte seg vekk fra ting hun ikke liker. Sånn er livet. Å jobbe seg opp til en 2 og 3 er enklet i tysk. Så hun får bare skjerpe seg og gjøre en innsats. Anonymkode: 21557...dff 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #6 Skrevet 11. november 2021 Les 2.1.4 2. Grunnskolen (udir.no) Anonymkode: 7a8f3...8c3
Suss80 Skrevet 11. november 2021 #7 Skrevet 11. november 2021 På ungdomsskolen er det ikke noe som heter stryk. Selv om en elev får 1 eller IV (0), får man vitnemål og man har rett til å komme inn på vgs. Betydningen IV eller 1 får for søknad vgs er at det trekker karaktersnittet ned. Dersom hun ikke får byttet, så forsøk å fokuser på at lav karakter i tysk ikke er verdens undergang, eventuelt forsøk å motivere henne til å jobbe hardere. Om hun generelt har lærevansker og sliter på skolen, så få skolen til å teste henne (Våle, 6-16, Logos), eventuelt melde henne opp til drøfting med PPT. Dersom hun får papirer på lærevansker, stiller man sterkere mtp tilrettelegging og spesialpedagogisk opplegg. Husk også at foreldre selv kan melde opp eget barn til PPT. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå