AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #1 Skrevet 11. november 2021 Hei Lurer på hvordan andre har det. Ja jeg har tatt treårig bachelor innenfor yrket, men det betyr ikke at man er helt utlært. Jeg føler meg litt "overlatt til meg selv". Jobber i en liten barnehage som eneste pedagog, og generelt eneste utdannede. På plantid har jeg en rekke oppgaver som går på administrative ting, pluss at jeg skal planlegge pedagogisk innhold utifra årshjul. Det er bare hobby vi planlegger sammen på avdelingen og assistentene trives veldig godt med hobby og ønsker bruke seg og styre den biten. Det gir jeg fritt rom til,og tenker at man må brukes der man er god og motivert. Assistent ønsker dermed ikke ha samling og ønsker ikke ta del i planlegging der. Jeg kan velge helt fritt hva jeg ønsker bruke dagene til hva gjelder pedagogisk. Eierne har heller ingen innsyn i dette. Jeg har også samlingene alene pga bemanning. F eks har en samling og en annen lager mat. Jeg føler meg trygg i at jeg lager solide opplegg og samlinger, men føler meg som sagt til tider litt overlatt til meg selv og lurer på hva som er vanlig rundt forbi. Er det vanlig at dere andre pedagoger står helt fritt til å gjøre hva dere ønsker? Helt uten innspill fra andre? Jeg blir til tider usikker på om jeg gjør det godt NOK og kanskje også om jeg legger for mye jobb i tingene. Jeg vet jeg har gått tre år på skole, men må ærlig innrømme at jeg ikke alltid føler meg helt stødig og trygg når jeg står ene og alene om å lage alle opplegg. Var dere andre pedagoger helt trygge fra start? Kunne dere f eks bare lage en jule samling på sparken uten planlegging? Jeg føler sånt kommer med erfaring. Nå bruker jeg gjerne litt tid for å opparbeide meg en buffer over ulike tema og inspirasjon til samlinger som funker. Anonymkode: 4f4b2...8ef
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #2 Skrevet 11. november 2021 Jeg er ikke pedagog så jeg vet ikke, men jeg trodde det var rammeplaner osv å forholde seg til (på samme måte som læreplaner i skolen)? Det kan kanskje hjelpe litt? Ellers ville jeg forsøkt å se om det er et nettverk utenfor jobben du kan bli delaktig i, feks via nettet eller om kommunen har noe, med andre pedagoger - tenker det sikkert er veldig hjelpsomt og fint når man står alene som eneste fagansvarlig i en jobb Anonymkode: 6b274...ed0 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #3 Skrevet 11. november 2021 Heidu! Jeg er også pedagogisk leder i en større barnehage ☺️ Pedagogisk leder er vel en av de mellomlederstillingene med mest påvirkningskraft. Dvs du står i stor grad fritt til å planlegge og prioritere som du vil! men det er riktig som nevnes, du skal selvfølgelig forholde deg til rammeplan og sørge for at dere er innom alle tema i løpet av året 🙂 hva du vektlegger mest og hvordan du velger å dele det inn er opp til deg. Har dere for eksempel et tema dere ønsker å jobbe litt ekstra med i år (eks årstidene) kan man flette de andre fagområdene inn i dette 🙂 Ledelse er også en del av jobben, og derav delegering. I mine øyne er det ikke lov å jobbe i barnehage og si «jeg vil ikke ha samlinger» en sykepleier kan heller ikke si «jeg vil ikke medisinere». Har man valgt å jobbe i barnehage er det en del av jobben. Man kan heller ta en samtale om hva det er som gjør at den andre synes det er ubehagelig, eller snakke om hvordan en samling skal være. Må alle samles og sitte i ring for eksempel? Jeg tenker nei. Jeg vil anbefale deg å bruke møter til å snakke litt om faget, hvorfor gjør man det man gjør, evt ikke. Hvilken væremåte skal man ha mot barna, og hvorfor. Er du usikker- les deg opp 😊 plantiden bruker jeg til å legge månedsplaner med innhold og temaer i måneden som kommer, sende ut info til foreldre, jobbe med turnus osv. Har du selvgående ansatte som har mye eget initiativ- supert da må man ikke være en veldig styrende leder. Men har man ansatte som venter på at pedagogen skal igangsette må man kanskje skrive ukeplan med navn og gi hver ansatt ansvarsoppgaver 😊 Lykke til! Dette er ikke lett, men rådfør det med styrer og andre pedagogiske ledere 👍🏻 Det tar litt tid å finne sin rolle som leder ☺️ Anonymkode: c1faf...e0f 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #4 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg er ikke pedagog så jeg vet ikke, men jeg trodde det var rammeplaner osv å forholde seg til (på samme måte som læreplaner i skolen)? Det kan kanskje hjelpe litt? Ellers ville jeg forsøkt å se om det er et nettverk utenfor jobben du kan bli delaktig i, feks via nettet eller om kommunen har noe, med andre pedagoger - tenker det sikkert er veldig hjelpsomt og fint når man står alene som eneste fagansvarlig i en jobb Anonymkode: 6b274...ed0 Jaja. Absolutt forholder jeg meg til rammeplanen og barnahagens årsplan. Og som barnahagelærer har man jo frihet i hva man legger i innholdet. Jeg søker inspirasjon i grupper osv, men likevel føler meg at jeg står veldig fritt til tider og nesten føler "det er det samme hva jeg gjør". Anonymkode: 4f4b2...8ef
Lorieen Skrevet 11. november 2021 #5 Skrevet 11. november 2021 Jeg går ut i fra at du støtter deg på rammeplanens fagområder når du planlegger tema og samlinger, slik at dere er innom alle fagområdene ila. et barnehageår? Jeg synes rammeplanen er kjempefin å bruke som støtte til planlegging av pedagogiske temaer og aktiviteter. I tillegg nevner du jo årshjul, som sikkert har endel faste innslag? Det er jo lett å trekke inn flere av fagområdene i ett opplegg/tema, så du trenger ikke ha ørten kortere temaperioder, men heller flere lange der du kan gå i dybden på hvert enkelt tema.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #6 Skrevet 11. november 2021 Da ville jeg latt assistentene bli mere delaktige, så du ikke litt så alene. Ellers har du jo nok av planer og rammer 😅 Anonymkode: f0090...4f2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #7 Skrevet 11. november 2021 Lorieen skrev (1 minutt siden): Jeg går ut i fra at du støtter deg på rammeplanens fagområder når du planlegger tema og samlinger, slik at dere er innom alle fagområdene ila. et barnehageår? Jeg synes rammeplanen er kjempefin å bruke som støtte til planlegging av pedagogiske temaer og aktiviteter. I tillegg nevner du jo årshjul, som sikkert har endel faste innslag? Det er jo lett å trekke inn flere av fagområdene i ett opplegg/tema, så du trenger ikke ha ørten kortere temaperioder, men heller flere lange der du kan gå i dybden på hvert enkelt tema. Jaja, bare føler at det kanskje ikke synes alt jeg gjør og at jeg står vel fritt og alene. Anonymkode: 4f4b2...8ef
Lorieen Skrevet 11. november 2021 #8 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jaja, bare føler at det kanskje ikke synes alt jeg gjør og at jeg står vel fritt og alene. Anonymkode: 4f4b2...8ef Å være eneste pedleder i en liten barnehage er en ensom jobb. Har du en styrer over deg du kan rådføre deg med? Eller er du styrer også? Vil råde deg til å søke nettverk utenfor egen barnehage, enten forsøke å bli kjent med andre pedagoger i barnehager i nærheten eller idégrupper på Facebook etc. 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #9 Skrevet 11. november 2021 Lorieen skrev (25 minutter siden): Å være eneste pedleder i en liten barnehage er en ensom jobb. Har du en styrer over deg du kan rådføre deg med? Eller er du styrer også? Vil råde deg til å søke nettverk utenfor egen barnehage, enten forsøke å bli kjent med andre pedagoger i barnehager i nærheten eller idégrupper på Facebook etc. Forklar gjerne litt hva du mener. Ja har noen å skakke med fra annen bhg. Føler liksom det er litt for fritt å bare bruke rammeplanen og liksom stå ansvarlig for hele opplegget selv. Anonymkode: 4f4b2...8ef
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #10 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Forklar gjerne litt hva du mener. Ja har noen å skakke med fra annen bhg. Føler liksom det er litt for fritt å bare bruke rammeplanen og liksom stå ansvarlig for hele opplegget selv. Anonymkode: 4f4b2...8ef Hun spurte om du hadde en styrer/sjef som du kunne spørre om råd eller hjelp, eller om det er du som er sjef i din barnehage. Hun råder deg til å ta kontakt med andre pedagogiske ledere/styrere i ditt nærområde eller i selve landet, for å få flere ideer til opplegg i din barnehage. Hvis du synes rammeplanen er for fri, så kan du prate med andre for å få flere ideer eller inspirasjon til dine opplegg. På Facebook så er det en gruppe som heter: "Idebroen til barn". Der legger andre pedagogiske ledere og assistenter ut ting de har gjort i sin barnehage. Kanskje kan du hente ideer derfra? Du kan også gå innpå idebroen.no - Jeg er ikke barnehagelærer, men pedagog. Anonymkode: 61b45...545
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #11 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei Lurer på hvordan andre har det. Ja jeg har tatt treårig bachelor innenfor yrket, men det betyr ikke at man er helt utlært. Jeg føler meg litt "overlatt til meg selv". Jobber i en liten barnehage som eneste pedagog, og generelt eneste utdannede. På plantid har jeg en rekke oppgaver som går på administrative ting, pluss at jeg skal planlegge pedagogisk innhold utifra årshjul. Det er bare hobby vi planlegger sammen på avdelingen og assistentene trives veldig godt med hobby og ønsker bruke seg og styre den biten. Det gir jeg fritt rom til,og tenker at man må brukes der man er god og motivert. Assistent ønsker dermed ikke ha samling og ønsker ikke ta del i planlegging der. Jeg kan velge helt fritt hva jeg ønsker bruke dagene til hva gjelder pedagogisk. Eierne har heller ingen innsyn i dette. Jeg har også samlingene alene pga bemanning. F eks har en samling og en annen lager mat. Jeg føler meg trygg i at jeg lager solide opplegg og samlinger, men føler meg som sagt til tider litt overlatt til meg selv og lurer på hva som er vanlig rundt forbi. Er det vanlig at dere andre pedagoger står helt fritt til å gjøre hva dere ønsker? Helt uten innspill fra andre? Jeg blir til tider usikker på om jeg gjør det godt NOK og kanskje også om jeg legger for mye jobb i tingene. Jeg vet jeg har gått tre år på skole, men må ærlig innrømme at jeg ikke alltid føler meg helt stødig og trygg når jeg står ene og alene om å lage alle opplegg. Var dere andre pedagoger helt trygge fra start? Kunne dere f eks bare lage en jule samling på sparken uten planlegging? Jeg føler sånt kommer med erfaring. Nå bruker jeg gjerne litt tid for å opparbeide meg en buffer over ulike tema og inspirasjon til samlinger som funker. Anonymkode: 4f4b2...8ef Høres ensomt ut å være helt alene pedagog. Jeg hadde aldri latt assistentene slippe unna samling. Jeg tenker at alle ansatte skal øke sin kompetanse og mestringsfølelse. Så kan dere evaluere hvordan det gikk i etterkant, så deler du din kunnskap med dem! Sliter de med det å ha samling, så tar du en prat med dem, og lar dem ha feks en samling i uka. Det er godt for deg også med andre arbeidsoppgaver! Helt riktig som du sier at man må bruke folk der de er gode! Men, man skal også la de ha noe å strekke seg etter for å bli ENDA bedre! Feks mtp samlingsstund Tror de færreste er trygge fra start, jeg husker selv jeg planla ALT for mye til feks samling. Men nå vet jeg hva en julesamling bør inneholde, jeg har opplegg fra alle andre år. Så legger jeg til litt nytt her og der, feks ny adventsbok osv. Ja, det handler absolutt om erfaring. Alt blir lettere med åra, så sparer du på opplegg du lager, og drar det frem senere når det trengs. Ja, pedagogiske ledere står mye fritt. Men jeg mener det er en fordel å ha flere pedagoger på en plass fordi det skaper et godt faglig miljø , mulighet for felles refleksjoner faglig osv. Anonymkode: 7b2ac...cee 1
Era Vulgaris Skrevet 11. november 2021 #12 Skrevet 11. november 2021 For det første, assistentene kan ikke velge vekk å ha samling, det er en del av jobben. Men foreslå at de kan ha samling med 2,3,4 barn, i stedet for hele gruppa, og at ingen andre voksne trenger være med. Noen kvier seg for å ha samling når andre i personalet sitter og ser på. De kan øve seg med en liten gruppe, til de får selvtillit til å ha samling i større gruppe. Når det gjelder innhold, metoder og aktiviteter i det pedagogiske arbeidet, så er det stor frihet for de fleste pedagoger hvordan man legger opp til arbeid med tema, hvilke aktiviteter man har, og hvilke metoder man bruker. Så lenge man jobber ut fra årsplan og rammeplan, er det stort handlingsrom. Slik jeg leser HI, så savner du et større faglig miljø, og det forstår jeg godt. Det finnes ikke et nettverk for pedagogiske ledere i kommunen der du jobber, som har jevnlige samlinger?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå