Gå til innhold

Har sjefen lov å slette vakter når jeg blir sykemeldt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble sykemeldt 2 dager etter egenmelding i 3 dager. Har influensa mest sannsynlig, å er ikke frisk i tillegg redd for å smitte andre da jeg jobber på et veldig folksomt sted. Har hen virkelig lov til å slette vaktene mine når jeg sendte han sykemeldingen? 

Anonymkode: 8c64e...59a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ble sykemeldt 2 dager etter egenmelding i 3 dager. Har influensa mest sannsynlig, å er ikke frisk i tillegg redd for å smitte andre da jeg jobber på et veldig folksomt sted. Har hen virkelig lov til å slette vaktene mine når jeg sendte han sykemeldingen? 

Han må jo nødvendigvis gi noen andre de vaktene og du skal jo ha lønnen din uansett så lenge du fyller kravene, om ikke fra arbeidsgiver så fra NAV så jeg skjønner ikke problemstillingen? 

Anonymkode: 18b20...0b4

Skrevet

Han må jo nødvendigvis gi noen andre de vaktene og du skal jo ha lønnen din uansett så lenge du fyller kravene, om ikke fra arbeidsgiver så fra NAV så jeg skjønner ikke problemstillingen? 

Hvordan får jeg penger i fra nav mener du? Er ikke fast ansatt, så om hen sletter vaktene, så vil det ikke registreres at jeg skal ha noe betalt

Skrevet

Hvis du er ringevikar må du ha stått på den spesifikke vakten i noen uker tror jeg. Dvs hvis du blir satt opp på kvelden og er syk dagen etter har leder lov til å slette den.  (Sier ikke at dette er rett, bare noe jeg har hørt) Min leder har aldri praktisert dette. 

Anonymkode: 0cd81...3af

Skrevet

Står den vakten skriftlig skal du ha betalt for den vakten. Samme om du er ekstrahjelp eller fast ansatt.

Altså send en mail til sjefen der du forklarer at du så vakten din er borte. At du fortsatt skal ha betalt sykepenger for denne.

Anonymkode: 694a5...56a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Står den vakten skriftlig skal du ha betalt for den vakten. Samme om du er ekstrahjelp eller fast ansatt.

Altså send en mail til sjefen der du forklarer at du så vakten din er borte. At du fortsatt skal ha betalt sykepenger for denne.

Det gjelder ikke over alt. Hos oss har vi hatt en del problemer med ringevikarer som setter seg opp på alle ledige vakter, for så å ringe inn syk, så hos oss må vakten ha vært planlagt en viss tid i forveien, samt at de det ofte er et problem med ikke får vakter lang tid i forveien.

Anonymkode: bddf0...317

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det gjelder ikke over alt. Hos oss har vi hatt en del problemer med ringevikarer som setter seg opp på alle ledige vakter, for så å ringe inn syk, så hos oss må vakten ha vært planlagt en viss tid i forveien, samt at de det ofte er et problem med ikke får vakter lang tid i forveien.

Godkjent vakt er godkjent vakt. Altså skal den lønnes. At din arbeidsplass ikke praktiserer dette er brudd på loven.

Da kan arbeidsgiver gjøre det samme mot dere som jobber fast da? Bare stryke en vakt fordi dere er syke. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis du er ringevikar må du ha stått på den spesifikke vakten i noen uker tror jeg. Dvs hvis du blir satt opp på kvelden og er syk dagen etter har leder lov til å slette den.  (Sier ikke at dette er rett, bare noe jeg har hørt) Min leder har aldri praktisert dette. 

Anonymkode: 0cd81...3af

Har brytes arbeidsmiljøloven. Står man oppført på en vakt skal vedkommende ha betalt ved sykdom.

Sliter man med ansatte som tar vakter for å melde seg syk må sjefen heller bestride sykemeldingen eller slutte å gi vedkommende vakter. Bare fjerne dem er ikke lov.

Anonymkode: e0c9a...2e1

• Liker 3
Skrevet

Er du sikker på at vaktene er slettet? Det er ikke lagt inn en fraværskode på den slik at den forsvinner fra vaktboken? Slik er det hos oss, både for faste og vikarer, får likevel betalt for vakten. 
Regelen hos oss for vikarer er at du må ha vært ansatt lengre enn 8 uker for å få krav på sykepenger. Etter dette må du hatt vakter hos oss i løpet av de siste 2 ukene for å få betalt for planlagte vakter. Er de lagt inn i vaktbok er de planlagt. 
Men, er du vikar med mye fravær får du ikke vakter langt frem i tid, da får du kun vakter på kort varsel. 

Anonymkode: facc9...6ec

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvordan får jeg penger i fra nav mener du? Er ikke fast ansatt, så om hen sletter vaktene, så vil det ikke registreres at jeg skal ha noe betalt

Dersom du er tilkallingsvikar får du sykepenger basert på de siste mnd lønn.

Sykepenger til tilkallingsvikarer og deltidsansatte som jobber utover arbeidsavtalen - KS

Skrevet

Kan ikke de som bare synser og egentlig ikke har peiling la være å svare? 

Sikkert flere som lurer på dette og er kjekt med ordentlige svar!

Skrevet

Hen har ikke ført inn 'sykemelding' på de dagene jeg er (var..) satt opp på, bare slettet dem. Sletta de rett etter jeg skreiv at jeg var sykemeldt. Jeg er ekstrahjelp, men har faste vakter hver måned. Samme vaktene hver måned. Jobber 5 dager i uken hver uke. Har jeg noen garanti på å få lønn når hen sletter vaktene? 

-Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hen har ikke ført inn 'sykemelding' på de dagene jeg er (var..) satt opp på, bare slettet dem. Sletta de rett etter jeg skreiv at jeg var sykemeldt. Jeg er ekstrahjelp, men har faste vakter hver måned. Samme vaktene hver måned. Jobber 5 dager i uken hver uke. Har jeg noen garanti på å få lønn når hen sletter vaktene? 

-Ts

Ja du har krav på sykepenger for disse vaktene. 

85B2EAEC-D771-4C43-8CEC-E50AF36B3C1C.png

Anonymkode: 349d6...6bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

-Ts

Les deg opp.

Du skal selvfølgelig ha betalt for vakter du har fått godkjent eller er satt opp på.

Anonymkode: 94460...86a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...