MissDaisyDone Skrevet 11. november 2021 #1 Del Skrevet 11. november 2021 Hei! Jeg har en drøm om å jobbe på bibliotek, men mangler utdanning innenfor feltet (Jeg har ingenting som kan sies å være relevant heller, vi snakker "helomvending" i karrierevalg) Interessen for bøker har alltid vært der, men det har alltid vært en fritidssyssel og hobby, aldri noe utover det dessverre. Jeg har ikke mulighet til å flytte på meg, og her jeg bor er det ingen muligheter for bibliotekutdanning. Etter å ha søkt litt på nettet finner jeg studier innenfor feltet ved OsloMet, NTNU og UiT, men ingenting nettbasert. Er det noen som har noen gode råd til hva jeg kan gjøre? Finnes det noen nettstudier som er relevante som en kan studere i stedet for direkte bibliotekarutdanning? Takknemlig for alle gode råd!🥰 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #2 Del Skrevet 11. november 2021 Bare vær obs - det er mange med bibliotekarutdanning som ikke får jobb. Det er mange om beinet og få stillinger. Anonymkode: 0db1a...962 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #3 Del Skrevet 11. november 2021 Det er så vanskelig å få jobb innenfor bibliotek at jeg ville nå heller funnet meg noe annet. Dessuten så er ikke bibliotekjobb i dag det som det var før. Mener det går an å ta det første året på nett men husker ikke hvor, har et par her som har gjort det men igjen, jeg ville valgt noe annet. Anonymkode: ba478...452 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #4 Del Skrevet 11. november 2021 OsloMet tilbyr nettstudier. Men det har blitt veldig vanskelig å få jobb, og jeg syns det personlig er drittdårlig betalt. Jobber du på offentlige bibliotek må du jobbe kveld og helg, og enkelte steder baker de inn tilleggene i lønna, som likevel er veldig lav. Anonymkode: 11136...b49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #5 Del Skrevet 11. november 2021 Hei. Det finnes flere nettbaserte tilbud i Sverige på høgskolekandidat-, bachelor-, og masternivå. Bare søk etter "bibliotek" på antagning.se (deres versjon av samordna opptak). Det er dog noen obligatoriske oppmøter. Helt gratis for norske studenter, og du kan skrive eksamen på norsk, i hvertfall etter egen erfaring. Anonymkode: a4f4c...12e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissDaisyDone Skrevet 11. november 2021 Forfatter #6 Del Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): OsloMet tilbyr nettstudier. Men det har blitt veldig vanskelig å få jobb, og jeg syns det personlig er drittdårlig betalt. Jobber du på offentlige bibliotek må du jobbe kveld og helg, og enkelte steder baker de inn tilleggene i lønna, som likevel er veldig lav. Anonymkode: 11136...b49 OsloMet hadde nettstudier tidligere, men ikke nå lengre dessverre. Skjønner at det ikke er det best betalte yrket, men jeg har kommet til et punkt i livet der jeg har innsett at penger er ikke alt.. Jeg har ikke helse til å fortsette med det jeg gjør i dag, bibliotekfaget blir for meg et alternativ til NAV. Det å kunne ha en jobb å glede seg over betyr mye mer enn høy lønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissDaisyDone Skrevet 11. november 2021 Forfatter #7 Del Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hei. Det finnes flere nettbaserte tilbud i Sverige på høgskolekandidat-, bachelor-, og masternivå. Bare søk etter "bibliotek" på antagning.se (deres versjon av samordna opptak). Det er dog noen obligatoriske oppmøter. Helt gratis for norske studenter, og du kan skrive eksamen på norsk, i hvertfall etter egen erfaring. Anonymkode: a4f4c...12e Takk! Tanken om å sjekke i Sverige har ikke falt meg inn, skal sjekke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissDaisyDone Skrevet 11. november 2021 Forfatter #8 Del Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er så vanskelig å få jobb innenfor bibliotek at jeg ville nå heller funnet meg noe annet. Dessuten så er ikke bibliotekjobb i dag det som det var før. Mener det går an å ta det første året på nett men husker ikke hvor, har et par her som har gjort det men igjen, jeg ville valgt noe annet. Anonymkode: ba478...452 Hva har endret seg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #9 Del Skrevet 11. november 2021 Det er ikke meningen å være negativ, men ville tenkt litt på dette med arbeidsmarkedet jeg altså. Det er kamp om stillingene fra før, og du er ikke flyttbar. Jeg ser kanskje for meg at man er hakket mindre attraktiv med utdannelse fra nettstudier fra Sverige, enn noen med en ordinær bachelor fra Norge? Pass på så du ikke tar en ny utdannelse bare for å oppdage at du ikke har sjans til å få en jobb der du bor. Anonymkode: d2e12...0ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #10 Del Skrevet 11. november 2021 Det finnes små bibliotek på offentlige barne/ungdomskoler også. Kanskje det kan være noe? Anonymkode: 0cb22...5ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #11 Del Skrevet 11. november 2021 Er du villig til å flytte på deg for å få jobb? det er mange som vil forbli i Oslo, og de fleste må ut for å få jobb. Når så du sist en utlysning på det lokale biblioteket? Jeg sier ikke det er umulig, men det kan bli svært vanskelig om du ikke kan flytte. Anonymkode: bee01...3d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #12 Del Skrevet 11. november 2021 Hvis du drømmer og brenner for å jobbe på bibliotek, syns jeg at du skal gjøre det. Du kommer til å angre på det senere hvis du ikke gjør det. En tidlig kollega av meg studerte bibliotekar, og han fikk jobb på hovedbiblioteket på Bjørvika i Oslo. Anonymkode: 9345d...a08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #13 Del Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke meningen å være negativ, men ville tenkt litt på dette med arbeidsmarkedet jeg altså. Det er kamp om stillingene fra før, og du er ikke flyttbar. Jeg ser kanskje for meg at man er hakket mindre attraktiv med utdannelse fra nettstudier fra Sverige, enn noen med en ordinær bachelor fra Norge? Pass på så du ikke tar en ny utdannelse bare for å oppdage at du ikke har sjans til å få en jobb der du bor. Anonymkode: d2e12...0ff En grad fra Sverige er automatisk godkjent som likeverdig en norsk grad. Tror ikke OP vil få noen problemer med mindre det er store forskjeller på bibliotekssystemene og praksis mellom Norge og Sverige. Anonymkode: a4f4c...12e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #14 Del Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du drømmer og brenner for å jobbe på bibliotek, syns jeg at du skal gjøre det. Du kommer til å angre på det senere hvis du ikke gjør det. En tidlig kollega av meg studerte bibliotekar, og han fikk jobb på hovedbiblioteket på Bjørvika i Oslo. Anonymkode: 9345d...a08 for å bli* Anonymkode: 9345d...a08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissDaisyDone Skrevet 11. november 2021 Forfatter #15 Del Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke meningen å være negativ, men ville tenkt litt på dette med arbeidsmarkedet jeg altså. Det er kamp om stillingene fra før, og du er ikke flyttbar. Jeg ser kanskje for meg at man er hakket mindre attraktiv med utdannelse fra nettstudier fra Sverige, enn noen med en ordinær bachelor fra Norge? Pass på så du ikke tar en ny utdannelse bare for å oppdage at du ikke har sjans til å få en jobb der du bor. Anonymkode: d2e12...0ff Jeg ser den, og tar det selvsagt med meg i vurderingen videre. Kommer til å sjekke jobbmulighetene rundt meg før jeg evt "slipper alt" og går i gang med studier. Dette er som nevnt en drøm for meg, så jeg har i hvert fall ikke tenkt å gi meg før jeg har prøvd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissDaisyDone Skrevet 11. november 2021 Forfatter #16 Del Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er du villig til å flytte på deg for å få jobb? det er mange som vil forbli i Oslo, og de fleste må ut for å få jobb. Når så du sist en utlysning på det lokale biblioteket? Jeg sier ikke det er umulig, men det kan bli svært vanskelig om du ikke kan flytte. Anonymkode: bee01...3d3 Jeg trenger ikke flytte på meg for å komme utav Oslo Det er faktisk ikke lenge siden de lyste ut 100% stilling her sist, så mulig det er mangelvare her i området? Her er flere kommunale bibliotek som er innenfor rekkevidde for hvor jeg bor, minst 2 av de har lyst ut stillinger i løpet av det siste året Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #17 Del Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En grad fra Sverige er automatisk godkjent som likeverdig en norsk grad. Tror ikke OP vil få noen problemer med mindre det er store forskjeller på bibliotekssystemene og praksis mellom Norge og Sverige. Anonymkode: a4f4c...12e Jeg mener ikke at utdannelsen ikke er like bra formelt sett, jeg bare lurer på om de som sitter å skal ansette disse bibliotekarene vil tenke det… Jeg tror en del vil tenke at ordinær bachelor fra Norge er bedre enn nettstudier fra Sverige…? Jeg ville i hvert fall sjekket ut de reelle mulighetene for å få jobb før jeg begynte på studiene. Hvor ofte er det relevante utlysninger der TS bor? Har det vært lett å finne kvalifiserte bibliotekarer? Mange søkere? Kjedelig å ta en utdannelse hvis man ikke får jobb med den! Noen garantier har man jo aldri, så klart - men lurt å sjekke litt! Anonymkode: d2e12...0ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #18 Del Skrevet 11. november 2021 De fleste skoler har bibliotek og en lærer som hvertfall har en mindre stillingsprosent som bibliotekar, men jeg tenker det åpenbare alternativet kunne vært å drive egen bokbutikk? Det kommer selvsagt litt an på hva ved yrket som appellerer, men da får du hvertfall jobbet med bøker og styre din egen arbeidshverdag. Anonymkode: 39f7d...f9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #19 Del Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det er så vanskelig å få jobb innenfor bibliotek Kommer nå helt an på hvor i landet du bor. I bygda hvor jeg bor er det ei random gardskjerring som er bibliotekar. Ikke spesielt glad i bøker og fikk jobben egentlig mest fordi hun gang en del på biblioteket med barna sine når de var små Anonymkode: 7c0cd...93d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nasse Nøff Skrevet 11. november 2021 #20 Del Skrevet 11. november 2021 Hvis jeg var deg ville jeg rett og slett tatt kontakt med lederen for ditt lokale bibliotek og spurt hvordan kandidatmarkedet er og hva de ser etter. Kanskje er du så heldig at du får prøve deg som vikar? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå