AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #1 Skrevet 11. november 2021 En artikkel fra forskning.no sier at paracet kan føre til fosterskader. Jeg har alltid hørt at det er trygt å bruke det hvis man følger pakningsvedlegget og over kortere perioder. Tok nettopp 1g da jeg er skikkelig syk. Venter på svar på covid test. Er gravid i uke 6. Kjente jeg ble litt redd for at det skal skade fosteret nå 😥 har dere brukt paracet som gravid? Hvilket trimester er det farligst i tro? Anonymkode: 7336d...8d0
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #2 Skrevet 11. november 2021 Fastlegen min mente at selv med ny forskning så er det snakk om mye mer enn 1 paracet en sjelden gang i blant, men bruk over flere dager eller høyere doser. Så at du måtte ta 1g går nok helt fint Bare ikke ta ibux. Og feber er jo heller ikke bra i graviditeten, så fastlegen min mente iallfall at om jeg hadde feber var det bedre å ta en paracet enn å gå med feber. Anonymkode: cdc3b...7b1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #3 Skrevet 11. november 2021 Spesielt i 1. trimester er jo feber lite ønskelig, det er vel en av grunnene til at man ikke anbefaler å ta vaksiner i 1. trimester? Såvidt jeg forsto det på artiklene om den nye forskningen sto det ikke noe spesifikt om trimestere når det gjaldt paracet-forskningen. Anonymkode: cdc3b...7b1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #4 Skrevet 11. november 2021 Uke 34 nå, og har brukt paracet i "nødstilfeller", nettopp fordi det er det lege og jordmor har sagt at jeg kan. Har også fått med meg at det nå er ny forskning rundt det nå, men hvis alle gravide tidligere har fulgt samme råd uten problem, så stresser jeg ikke så voldsomt med det altså. Anonymkode: 3f227...b9b
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #5 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Spesielt i 1. trimester er jo feber lite ønskelig, det er vel en av grunnene til at man ikke anbefaler å ta vaksiner i 1. trimester? Såvidt jeg forsto det på artiklene om den nye forskningen sto det ikke noe spesifikt om trimestere når det gjaldt paracet-forskningen. Anonymkode: cdc3b...7b1 Er feber også farlig ja? På hvilken måte? Anonymkode: 7336d...8d0
nordlending Skrevet 11. november 2021 #6 Skrevet 11. november 2021 (endret) . Endret 11. november 2021 av nordlending
Snurrepurre Skrevet 11. november 2021 #7 Skrevet 11. november 2021 Stemmer at man ikke skal bruke Paracet mer enn man må. Ikke ta Paracet ved litt hodepine f.eks. Jeg hadde kun tatt ved feber over 39c- og lavest mulig dose (begynt med 1 tablett og sett an virkningen). Anbefalingen for gravide er minst mulig dose over kortest mulig tid - og ikke bruk Ibux. Mtp feber er det vel høy feber over lengre tid som potensielt er fosterskadelig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå