AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #1 Skrevet 11. november 2021 Kjære kvinner på kvinneguiden, Jeg er pensjonist og har enda helsa i behold. Jeg har spart privat i pensjonssparing. Jeg lærte nylig at om jeg trenger sykehjemsplass kan de ta 75%-85% av min pensjon, også den jeg selv har spart. Er det noen måte å unngå dette på? Ønsket å hjelpe mitt barnebarn med å komme inn på boligmarkedet siden hun er har nedsatt funksjonsevne. Vennlig hilsen bestemor Anonymkode: 392b0...110 5
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #2 Skrevet 11. november 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Kjære kvinner på kvinneguiden, Jeg er pensjonist og har enda helsa i behold. Jeg har spart privat i pensjonssparing. Jeg lærte nylig at om jeg trenger sykehjemsplass kan de ta 75%-85% av min pensjon, også den jeg selv har spart. Er det noen måte å unngå dette på? Ønsket å hjelpe mitt barnebarn med å komme inn på boligmarkedet siden hun er har nedsatt funksjonsevne. Vennlig hilsen bestemor Anonymkode: 392b0...110 Lån. Anonymkode: e5f02...48b 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #3 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kjære kvinner på kvinneguiden, Jeg er pensjonist og har enda helsa i behold. Jeg har spart privat i pensjonssparing. Jeg lærte nylig at om jeg trenger sykehjemsplass kan de ta 75%-85% av min pensjon, også den jeg selv har spart. Er det noen måte å unngå dette på? Ønsket å hjelpe mitt barnebarn med å komme inn på boligmarkedet siden hun er har nedsatt funksjonsevne. Vennlig hilsen bestemor Anonymkode: 392b0...110 De tar ikke pensjon, du betaler for kost og losji. Anonymkode: 050d5...86d 24
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #4 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kjære kvinner på kvinneguiden, Jeg er pensjonist og har enda helsa i behold. Jeg har spart privat i pensjonssparing. Jeg lærte nylig at om jeg trenger sykehjemsplass kan de ta 75%-85% av min pensjon, også den jeg selv har spart. Er det noen måte å unngå dette på? Ønsket å hjelpe mitt barnebarn med å komme inn på boligmarkedet siden hun er har nedsatt funksjonsevne. Vennlig hilsen bestemor Anonymkode: 392b0...110 Hvor gammelt er barnebarnet ditt, og hvor mye hjelp hadde du sett for deg? Noen hundre tusen til ek, eller kjøpe en leilighet til henne? Anonymkode: 3c5e4...04d 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #5 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De tar ikke pensjon, du betaler for kost og losji. Anonymkode: 050d5...86d Veldig godt poeng. Men blir det påvirket av formue eller bare pensjonsutbetalingene? Anonymkode: 3c5e4...04d 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #6 Skrevet 11. november 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Lån. Anonymkode: e5f02...48b Takk for svar. Kan du utdype? Mener du å ta opp lån jeg kan gi til mitt barnebarn? Jeg er gjeldsfri og har vært det hele mitt liv. Vil jeg ha nok penger til å kunne betale lånet om sykehjem tar 75%-85%? Vennlig hilsen bestemor Anonymkode: 392b0...110
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #7 Skrevet 11. november 2021 Tar ikke sykehjem av det som kommer inn(pensjon), og ikke formue? Anonymkode: b16e9...e9d 10
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #8 Skrevet 11. november 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: De tar ikke pensjon, du betaler for kost og losji. Anonymkode: 050d5...86d Takk for svar. Ja, jeg beklager formuleringen min. Jeg forstår hvorfor det er slik, men har spart mye selv i pensjon og bruker lite for å kunne gi månedlige beløp til sparekonto til mitt barnebarn. Anonymkode: 392b0...110
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #9 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for svar. Kan du utdype? Mener du å ta opp lån jeg kan gi til mitt barnebarn? Jeg er gjeldsfri og har vært det hele mitt liv. Vil jeg ha nok penger til å kunne betale lånet om sykehjem tar 75%-85%? Vennlig hilsen bestemor Anonymkode: 392b0...110 Hvorfor gir du ikke bare barnebarnet ditt penger nå? Fondssparing i hennes navn etc dersom hun ikke skal kjøpe på en stund eller noe sånt. Anonymkode: 3c5e4...04d 9
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #10 Skrevet 11. november 2021 Anbefaler å snakke med advokat. Umiddelbart tenker jeg at det tryggeste vil være å spare i en annens navn. Såvidt jeg vet tar de ikke formue, kun inntekt. Anonymkode: 72800...d72 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #11 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tar ikke sykehjem av det som kommer inn(pensjon), og ikke formue? Anonymkode: b16e9...e9d Trodde jeg også.. Anonymkode: 3c5e4...04d
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #12 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De tar ikke pensjon, du betaler for kost og losji. Anonymkode: 050d5...86d Jeg ville hatt bedre standard enn i min hjemkommune, om 85% av inntekten min gikk til kost og losji. Med havfrosne fiskeboller på menyen hadde jeg handlet mye mat selv😣 Anonymkode: b16e9...e9d 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #13 Skrevet 11. november 2021 Vet ikke om andre måter enn å gi bort formue før du kommer på sykehjem. Er barnebarnet ditt gammelt nok til å skulle inn på boligmarkedet, er det vel ingenting å vente med? Forhåpentligvis er det mange år til du vil trenge sykehjem enda, så pass på å ha såpass igjen at du vil leve godt i disse årene ❤️ Anonymkode: 22a5b...3fe
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #14 Skrevet 11. november 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Takk for svar. Kan du utdype? Mener du å ta opp lån jeg kan gi til mitt barnebarn? Jeg er gjeldsfri og har vært det hele mitt liv. Vil jeg ha nok penger til å kunne betale lånet om sykehjem tar 75%-85%? Vennlig hilsen bestemor Anonymkode: 392b0...110 Ved lån har du ikke formue og betaler renter som gjør at du får lavere beregibgsgrunnlag. Bestemor økte lånet på huset og fikk lavere utgifter på sykehjemmet Anonymkode: e5f02...48b
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #15 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg ville hatt bedre standard enn i min hjemkommune, om 85% av inntekten min gikk til kost og losji. Med havfrosne fiskeboller på menyen hadde jeg handlet mye mat selv😣 Anonymkode: b16e9...e9d Er mer enn nok av folk som ønsker sykehjemsplass, så er bare å takke nei og evt heller gå for private tjenester dersom du mener det er bedre for deg Anonymkode: 3c5e4...04d 12
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #16 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ville hatt bedre standard enn i min hjemkommune, om 85% av inntekten min gikk til kost og losji. Med havfrosne fiskeboller på menyen hadde jeg handlet mye mat selv😣 Anonymkode: b16e9...e9d Om du skulle havne på sykehjem vil du da være svært pleietrengende og kreve store ressurser. Summer ikke i nærheten av 85% av inntekten din. Det er ikke et hotell hvor du betaler rom og mat. Anonymkode: 715ce...81b 23
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #17 Skrevet 11. november 2021 https://www.regjeringen.no/no/tema/helse-og-omsorg/helse--og-omsorgstjenester-i-kommunene/innsikt/egenbetaling-i-og-utenfor-institusjon/id434597/ Anonymkode: 050d5...86d
Leo Skrevet 11. november 2021 #18 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg ville hatt bedre standard enn i min hjemkommune, om 85% av inntekten min gikk til kost og losji. Med havfrosne fiskeboller på menyen hadde jeg handlet mye mat selv😣 Anonymkode: b16e9...e9d De fleste som havner på sykehjem er godt og vel forbi det stadiet at de kan handle mat selv. Eller i det hele tatt gjøre så mange vurderinger rundt det de blir servert. Ellers anbefaler jeg TS å sørge for at dette blir ordnet nå. Formue påvirker riktignok ikke (Med noen få unntak) hva kommunen tar i egenandel for sykehjemsplass, men hvis TS har barn, og eventuelt flere barnebarn, i live vil disse også ha rett på arv hvis TS dør før barnebarnet med utfordringer har fått det bestemor mener hun vil gi henne. Bestemor kan gi bort hva hun vil til hvem hun vil nå mens hun er oppegående i live, men hvis hun er dement eller død vil lovverket kunne sette begrensninger på hvordan formuen fordeles. 8
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #19 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Tar ikke sykehjem av det som kommer inn(pensjon), og ikke formue? Anonymkode: b16e9...e9d De tar ikke formue, kun av pensjon. Min mor var på sykehjem et par år, betalte av pensjon, husker ikke hvor mye. Hadde en del formue. Min søster hadde tilgang til hennes konto, og betalte fra den om hun trengte noe utenom, som klær etc. Anonymkode: ba48c...062 5
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #20 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): https://www.regjeringen.no/no/tema/helse-og-omsorg/helse--og-omsorgstjenester-i-kommunene/innsikt/egenbetaling-i-og-utenfor-institusjon/id434597/ Anonymkode: 050d5...86d Det står ikke noe i denne linken om hva som defineres som inntekter. I loven står derimot dette: Sitat Som inntekt regnes årets inntekter på grunnlag av pensjon, andre løpende trygdeytelser, arbeidsinntekt, næringsinntekt, leieinntekt, renter og annen avkastning av formue, etter fradrag av skatt og gjeldsrenter. Avkastning av erstatning for fremtidige utgifter regnes ikke som inntekt. Anonymkode: 569f2...918
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå