AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #1 Skrevet 11. november 2021 Regner med jeg kommer til å pumpe endel melk, så lenge jeg orker. Klarte ikke amming forrige gang i særlig lang tid pga flate brystvorter og stramt tungebånd. Denne gangen skal jeg begynne rett på pumping og mme innimellom forsøk på amming, uten å slå meg selv så hardt i hodet om det ikke skulle funke. Men hva er enklest-i-bruk pumpe? Men, sånn ellers, hva trenger jeg? Ønsker å gjøre det så rimelig som mulig. Er så lite glad i å handle ting som bare blir brukt en kort stund.... Har endel babyklær fra sist. Usikker på om jeg trenger vogn på et år eller to, likte å bruke bæresjal og sele sist. Har endel kluter, både bomull og viscose (engangs). Er det noe som MÅ kjøpes på forhånd eller kan man ta det litt etterhvert som man trenger det? Anonymkode: b8728...171
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #2 Skrevet 11. november 2021 Flasker må du ha ettersom du skal pumpe osv. Seng, mer eller mindre dere skal samsove. Jeg har hatt behov for flasker, sterilisator, seng, stellebord, gulpekluter, babynest, bilstol, vogn, og bleier klær selvsagt. Utenom det så har jeg kjøpt underveis. Anonymkode: 8d197...34e
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #3 Skrevet 11. november 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Flasker må du ha ettersom du skal pumpe osv. Seng, mer eller mindre dere skal samsove. Jeg har hatt behov for flasker, sterilisator, seng, stellebord, gulpekluter, babynest, bilstol, vogn, og bleier klær selvsagt. Utenom det så har jeg kjøpt underveis. Anonymkode: 8d197...34e Takk for tips! Da tror jeg jeg er nogenlunde i rute, faktisk. Anonymkode: b8728...171
Besant Skrevet 11. november 2021 #4 Skrevet 11. november 2021 Noen klesskift i str 50 og 56, nok flasker (bedre med for mange enn for få), gulpekluter, babyolje, bleier, vogn, vognpose og bilstol. Jeg har god erfaring med dobbel elektrisk pumpe fra Medela og tilhørende pumpe-BH. 1
Snurrepurre Skrevet 11. november 2021 #5 Skrevet 11. november 2021 Eneste jeg visste at jeg måtte ha på plass utover stellesaker (div. salver, bleier, baby q-tips, termometer til badekar og feber, Paracet til baby, kluter, klær etc) - var bilstol, bæresele og bedside crib. Det var uvurderlig med førstemann :-)
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #6 Skrevet 11. november 2021 Butikken og apoteket er åpen så å si hele tiden, 7 dager i uka. Du MÅ ikke ha alt i hus. Høres ut som en manisk førstegangs du 😂 Anonymkode: 18cf2...ec7 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #7 Skrevet 11. november 2021 Egentlig litt på sida, men: ferdig middag i fryseboksen! (Lagd eller kjøpt, vi hadde en blanding av Findus fiskegrateng og diverse hjemmelaget) Anonymkode: ad8dc...1d1 3
Snurrepurre Skrevet 11. november 2021 #8 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Butikken og apoteket er åpen så å si hele tiden, 7 dager i uka. Du MÅ ikke ha alt i hus. Høres ut som en manisk førstegangs du 😂 Anonymkode: 18cf2...ec7 Mja. Vi sto uten Paracet til baby en søndags ettermiddag og fikk regelrett kjeft fra legevakta på telefon, over å ikke ha det i hus. 8
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #9 Skrevet 11. november 2021 Jeg foretrakk Naturebond «pumpe», den er billig også så verdt å prøve ut. De elektriske synes jeg var vanskelig å slappe av med - så ble dårlig utdriving av det. Med naturebond fikk jeg ut 80-100ml per bryst. Stimulerte bare utdrivingen selv først! Anonymkode: 5f773...e20 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #10 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Butikken og apoteket er åpen så å si hele tiden, 7 dager i uka. Du MÅ ikke ha alt i hus. Høres ut som en manisk førstegangs du 😂 Anonymkode: 18cf2...ec7 Snurrepurre skrev (24 minutter siden): Mja. Vi sto uten Paracet til baby en søndags ettermiddag og fikk regelrett kjeft fra legevakta på telefon, over å ikke ha det i hus. Enig! Skal love at du ikke er keen på å ta med babyen ut på apoteket når du står der og faktisk trenger den pakken med Paracet. ikke alle bor et sted med butikk og apotek åpent 7 dager i uken heller 🤣 Anonymkode: ac90a...5f2 8
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #11 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Butikken og apoteket er åpen så å si hele tiden, 7 dager i uka. Du MÅ ikke ha alt i hus. Høres ut som en manisk førstegangs du 😂 Anonymkode: 18cf2...ec7 Syv dager i uka? Jeg jeg bor stenger nærmeste apotek kl 18 i ukedagene, og 15 på lørdag, og butikkene er stengt på søndag. Må til nabobyen om jeg skal h søndagsåpen butikk eller apotek (da må jeg til sykehuset i nabobyen). Anonymkode: c5531...ff3 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #12 Skrevet 11. november 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Syv dager i uka? Jeg jeg bor stenger nærmeste apotek kl 18 i ukedagene, og 15 på lørdag, og butikkene er stengt på søndag. Må til nabobyen om jeg skal h søndagsåpen butikk eller apotek (da må jeg til sykehuset i nabobyen). Anonymkode: c5531...ff3 Og jeg bor i Oslo med forholdsvis kort avstand til døgnåpent apotek, sørger fortsatt for å ha medisin i hus ☺️Hjelper fint lite om man står der alene på natta med et sykt spedbarn. Anonymkode: 5f773...e20 7
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #13 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg foretrakk Naturebond «pumpe», den er billig også så verdt å prøve ut. De elektriske synes jeg var vanskelig å slappe av med - så ble dårlig utdriving av det. Med naturebond fikk jeg ut 80-100ml per bryst. Stimulerte bare utdrivingen selv først! Anonymkode: 5f773...e20 Naturebond er håpløs om du skal fullpumpe. Den fungerer best til å feste på et bryst mens du ammer på det andre. Jeg ville leid en sykehuspumpe, Medela symphony, på sykehusapoteket. Den koster rundt 150kr i uka og du får ut så mye mer melk enn andre hjemmepumper. Den har en super stimuleringsprogram for å få igang melka de første dagene. Så ville jeg hatt noe mer trådløst til de tidene du ikke har tid til å sitte å pumpe. Elvie er super, men du kan ikke ha den som hovudpumpe. Anonymkode: ac6bc...547
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #14 Skrevet 11. november 2021 Kanskje ha et par av de ferdig lagde og klare nan boksene i hus. Om dere kommer hjem og baby brøler av høy hals etter mat, kan det være en ide å ha noe enkelt tilgjengelig 😅 Anonymkode: dd97e...36f 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #15 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Regner med jeg kommer til å pumpe endel melk, så lenge jeg orker. Klarte ikke amming forrige gang i særlig lang tid pga flate brystvorter og stramt tungebånd. Denne gangen skal jeg begynne rett på pumping og mme innimellom forsøk på amming, uten å slå meg selv så hardt i hodet om det ikke skulle funke. Men hva er enklest-i-bruk pumpe? Men, sånn ellers, hva trenger jeg? Ønsker å gjøre det så rimelig som mulig. Er så lite glad i å handle ting som bare blir brukt en kort stund.... Har endel babyklær fra sist. Usikker på om jeg trenger vogn på et år eller to, likte å bruke bæresjal og sele sist. Har endel kluter, både bomull og viscose (engangs). Er det noe som MÅ kjøpes på forhånd eller kan man ta det litt etterhvert som man trenger det? Anonymkode: b8728...171 Men fødte du midtvinters i Norge sist da? Jeg synes det høres kaldt ut for en nyfødt eller liten baby å bli båret rundt foran mor i en norsk vinter. Lunere og varmere i en barnevogn, nedi en Voksipose eller lammeullspose? Anonymkode: 3679f...ba1 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #16 Skrevet 11. november 2021 21 minutter siden, AnonymBruker said: Men fødte du midtvinters i Norge sist da? Jeg synes det høres kaldt ut for en nyfødt eller liten baby å bli båret rundt foran mor i en norsk vinter. Lunere og varmere i en barnevogn, nedi en Voksipose eller lammeullspose? Anonymkode: 3679f...ba1 Det er varmt og godt inntil mor i en varm bærejakke, med to lag ull. Ingen ting å bekymre seg for så lenge man kler dem rett. Anonymkode: 5f773...e20 4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #17 Skrevet 11. november 2021 25 minutter siden, AnonymBruker said: Naturebond er håpløs om du skal fullpumpe. Den fungerer best til å feste på et bryst mens du ammer på det andre. Jeg ville leid en sykehuspumpe, Medela symphony, på sykehusapoteket. Den koster rundt 150kr i uka og du får ut så mye mer melk enn andre hjemmepumper. Den har en super stimuleringsprogram for å få igang melka de første dagene. Så ville jeg hatt noe mer trådløst til de tidene du ikke har tid til å sitte å pumpe. Elvie er super, men du kan ikke ha den som hovudpumpe. Anonymkode: ac6bc...547 Har ikke fullpumpet, så du har sikkert rett ang å leie en fra sykehusapoteket. Men du har ikke rett i at Naturebond kun funker til å henge på en pupp mens du ammer med andre. Mange bruker den bare som en melkeoppsamler, men den kan brukes som ne pumpe også. Den går helt fint an å tømme hele brystet med, det har jeg gjort mye, og baby trenger ikke være der. Du kan justere styrken i vakuumet med hvor du du trykker ned på flasken for å skape vakuum. Enormt mye mer effektiv (på mine bryster) enn feks medela swing, hvor jeg knapt fikk ut noe. Med Naturebond kunne jeg tømme brystene flere ganger om dagen når jeg var borte fra baby, brukte den også på jobb for å pumpe etter permisjon. ligger noen fine filmer på youtube som viser, om man vil se teknikken Anonymkode: 5f773...e20 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #18 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har ikke fullpumpet, så du har sikkert rett ang å leie en fra sykehusapoteket. Men du har ikke rett i at Naturebond kun funker til å henge på en pupp mens du ammer med andre. Mange bruker den bare som en melkeoppsamler, men den kan brukes som ne pumpe også. Den går helt fint an å tømme hele brystet med, det har jeg gjort mye, og baby trenger ikke være der. Du kan justere styrken i vakuumet med hvor du du trykker ned på flasken for å skape vakuum. Enormt mye mer effektiv (på mine bryster) enn feks medela swing, hvor jeg knapt fikk ut noe. Med Naturebond kunne jeg tømme brystene flere ganger om dagen når jeg var borte fra baby, brukte den også på jobb for å pumpe etter permisjon. ligger noen fine filmer på youtube som viser, om man vil se teknikken Anonymkode: 5f773...e20 Så bra den fungerer godt for deg. Jeg fullpumper, men sliter med å få ut store mengder med naturebond. Nå har jeg ikke så kraftig utdrivning så det påvirker nok resultatet. Som fullpumper ville jeg vært bekymret for om naturebond tømte brystet fullstendig, for ufullstendig tømming over tid vil gi brystbetennelse. Det vil derfor være lurt å ha en annen hovudpumpe. Medela swing er elendig, det er jeg enig i. Jeg kan få ut bare 5ml med swing, men 60-70ml med medel symphony. Anonymkode: ac6bc...547 1
Rucula Skrevet 11. november 2021 #19 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg foretrakk Naturebond «pumpe», den er billig også så verdt å prøve ut. De elektriske synes jeg var vanskelig å slappe av med - så ble dårlig utdriving av det. Med naturebond fikk jeg ut 80-100ml per bryst. Stimulerte bare utdrivingen selv først! Anonymkode: 5f773...e20 ved elektrisk fikk jeg gjerne ut 150 ml pr bryst pr gang, over 1 liter melk pr dag!
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #20 Skrevet 11. november 2021 10 hours ago, Besant said: Noen klesskift i str 50 og 56, nok flasker (bedre med for mange enn for få), gulpekluter, babyolje, bleier, vogn, vognpose og bilstol. Jeg har god erfaring med dobbel elektrisk pumpe fra Medela og tilhørende pumpe-BH. Takk for tips! TS Anonymkode: b8728...171
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå