Gå til innhold

Bryllupsfest etter dødsfall?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi giftet oss i fjor, men uten fest, middag eller lignende ettersom vi ville ha med venner og familie uten bekymring for smitte og å holde avstand. Da en-meteren forsvant for litt siden, kastet vi oss rundt og inviterte til bryllupsfest som skal være om noen uker. Nå ser vi jo at vi muligens må flytte festen pga økt smitte/sykehusinnleggelser, men vi har også en annen problemstilling som gjør at vi vurderer å utsette.

For et par uker siden døde et nært familiemedlem av mannen min. Det var og er vondt og trist for alle, men dødsfallet var ikke uventet pga alder og tilstanden de siste månedene. Nå har vi fått meldinger fra noen i hans nære familie om at de ikke vil komme på festen, fordi de er i sorg og ikke orker. Det gjelder foreløpig to personer. 

Burde vi utsette festen slik at alle kan delta? Vi vil jo gjerne at disse to også skal være med. Samtidig er det fortsatt mange andre som kommer, har holdt av dagen og gleder seg. Vi synes det er vanskelig å vite hva vi skal gjøre, og tenker at kanskje fler i familien sitter med samme tanker, men at de ikke vil si noe til han/oss? 

Er det noen som har noen gode råd? 

Anonymkode: 6d8b8...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når de som har sagt i fra er i hans nære familie, så synes jeg dere bør utsette det. 

Jeg har selv måttet takke nei til å gå i dåp på grunn av dødsfall i nær familie, og det er ikke gøy å takke nei til slikt. Man ville jo helst vært med, men orker ikke på grunn av omstendighetene.

Hadde det vært slektninger som dere ikke ser så ofte/ikke er så nære som hadde takket nei, så hadde det vært en annen sak. 

Anonymkode: 4f535...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Burde vi utsette festen slik at alle kan delta? Vi vil jo gjerne at disse to også skal være med. Samtidig er det fortsatt mange andre som kommer, har holdt av dagen og gleder seg. Vi synes det er vanskelig å vite hva vi skal gjøre, og tenker at kanskje fler i familien sitter med samme tanker, men at de ikke vil si noe til han/oss? 

Etter min mening bør man gjennomføre av respekt for resten av de inviterte. I prinsippet skal alle gjester behandles likt, og hvis dere avlyser en fest for 50 personer fordi 2 ikke vil komme, så blir det liksom veldig åpenbart at disse to er mye viktigere enn alle andre. Selvklart skjønner jeg at nær familie betyr litt mer, men som vert for festen kan man jo ikke bare behandle resten av gjestene som statister.  

Anonymkode: 3132d...d92

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i bryllup hvor nær familie døde uken før, og andre bryllup hvor det var litt lenger tid i mellom. Det var aldri snakk om å utsette bryllupene. 

Anonymkode: 71858...ea1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uhørt å arrangere bryllup selv om det har vært dødsfall i familien. 

Jeg var i bryllup hvor brudgommens far ble begravet en uke før bryllupet (dødsfallet var ikke helt uventet).

Det er greit at noen ikke orker, men jeg ser ingen grunn til at dere skal utsette på grunn av disse. Jeg hadde snakket litt med dem om situasjonen og hvis det er normale oppegående mennesker forstår de deres avgjørelse. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er et par uker siden dødsfallet, og et par uker til bryllupsfesten, så tenker jeg at det er såpass mange uker mellom at bryllupsfesten kan avholdes.

Ikke at det er noen grense for hvor lenge sorg varer for hver enkelt, men jeg tenker at det ikke er så kort tid at det kan oppleves "upassende".

Og som nevnt over - av respekt for andre gjester. Så får hver og en gjest ta et valg som passer for seg selv.

Anonymkode: 227e6...104

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leser jeg innlegget ditt rett blir det mer enn en måned mellom begravelse og bryllup. Og den som døde var gammel.

Mulig noen vil synes jeg er ufølsom, men det er klart dere kan ha festen som planlagt. Jeg hadde faktisk ment det samme om det var et barn som døde uventet med så lang tid imellom. Også i tider med sorg er det viktig å feire glade begivenheter.

Anonymkode: 7c1f0...c53

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette er helt opp til dere. Å ha bryllupet kan også være en fin måte å få samlet de man er glad i, for det er jo også sånn at noen ganger trenger man det mest i vanskelige situasjoner. Men, opp til dere. 

Anonymkode: 94ce1...07c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Etter min mening bør man gjennomføre av respekt for resten av de inviterte. I prinsippet skal alle gjester behandles likt, og hvis dere avlyser en fest for 50 personer fordi 2 ikke vil komme, så blir det liksom veldig åpenbart at disse to er mye viktigere enn alle andre. Selvklart skjønner jeg at nær familie betyr litt mer, men som vert for festen kan man jo ikke bare behandle resten av gjestene som statister.  

Enig.

Man utsetter ikke en fest med veldig mange inviterte pga noe sånt. Folk har planlagt i lang tid.

Den avdøde ville vel ikke at festen skulle blitt avlyst? 

Anonymkode: 0279a...8ee

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Leser jeg innlegget ditt rett blir det mer enn en måned mellom begravelse og bryllup. Og den som døde var gammel.

Mulig noen vil synes jeg er ufølsom, men det er klart dere kan ha festen som planlagt. Jeg hadde faktisk ment det samme om det var et barn som døde uventet med så lang tid imellom. Også i tider med sorg er det viktig å feire glade begivenheter.

Anonymkode: 7c1f0...c53

Jeg synes også det er meget spesielt å ikke gå i bryllup over 4 uker siden et dødsfall.

Folk dør hele tiden, hvem vet hva som skjer de neste 4 ukene? Skal man utsette i all evighet?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i bryllup to dager etter min mors begravelse, et dødsfall som kom brått på. Det var egentlig godt, å føle at livet tross alt går videre. 

Sorg er personlig. Om man ikke ønsker å komme er det greit. Om dere ønsker å gjennomføre er det greit. Det eneste som ikke er greit er å blande seg i andres valg. 

Anonymkode: dca2d...a1a

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi giftet oss i fjor, men uten fest, middag eller lignende ettersom vi ville ha med venner og familie uten bekymring for smitte og å holde avstand. Da en-meteren forsvant for litt siden, kastet vi oss rundt og inviterte til bryllupsfest som skal være om noen uker. Nå ser vi jo at vi muligens må flytte festen pga økt smitte/sykehusinnleggelser, men vi har også en annen problemstilling som gjør at vi vurderer å utsette.

For et par uker siden døde et nært familiemedlem av mannen min. Det var og er vondt og trist for alle, men dødsfallet var ikke uventet pga alder og tilstanden de siste månedene. Nå har vi fått meldinger fra noen i hans nære familie om at de ikke vil komme på festen, fordi de er i sorg og ikke orker. Det gjelder foreløpig to personer. 

Er det noen som har noen gode råd? 

ville utsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

de kan jo avlyse og bruke dom argument at det er for tøft for mannen som har mistet en nær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg synes også det er meget spesielt å ikke gå i bryllup over 4 uker siden et dødsfall.

Folk dør hele tiden, hvem vet hva som skjer de neste 4 ukene? Skal man utsette i all evighet?

Der blir du ufølsom, synes jeg.

"Folk dør hele tiden". Jo, sant, men å påpeke det blir som å si "pytt sann, (uansett hvem det gjelder..) Ungen din på fire år døde for seks uker siden? Det er vel mer enn nok tid til å sørge". 

Et dødsfall kan være en ekstrem påkjenning uansett hvor gammel den avdøde ble.

Spørsmålet var ikke "hva synes du om de som melder avbud". Det var om man synes festen burde utsettes. Det går fint an å svare på det uten å bedømme gjestene.

Jeg synes TS og mannen skal gjøre det som blir riktig for dem.

Endret av Guppy88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Vi tenker i utgangspunktet å gjennomføre så lenge vi kan, men måtte sjekke om jeg/vi var for ufølsomme.. Det er som noen av dere påpeker over en måned siden dødsfallet på tidspunktet for festen, og mye annet kan også skje til neste dato vi setter. Nå med covid og andre virus vil det også være stor sjans for at noen blir syke og ikke kan være med utenom dette også. Vanskelig å vite hvor man skal sette grensen for avlysing. Vi har jo sett at veldig mange har hatt bryllupsfester i sommer og høst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en som har avlyst to ganger på kort varsel pga covid - ikke avlys m! Ellers kommer dere aldri videre 🙈 det er så mye styr og skulle fiksa alt på nytt og det er sikkert mange gjester som har gledet seg mye også. 

Sier som de andre at det uansett er fint å samle familien, selv om noen er i sorg. Så får det være opp til den enkelte om de vil komme. 

Anonymkode: d0749...acb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at det er helt greit å ha bryllup selv om noen i familien gikk bort noen uker før. Spesielt når det ikke var et uventet dødsfall eller helt spesielle omstendigheter. 

Det betyr ikke at jeg forventer at alle skal ha sørget ferdig på en måned, men… livet går jo videre. Man må jo på jobb, på foreldremøter og handle mat på butikken. Det er jo veldig begrenset hvor mye fri fra jobb man får, for eksempel, etter et slikt dødsfall. Det er jo som regel forventet at man er tilbake på jobb etter noen dager… De fleste vil ikke ha noen problemer med å gå i bryllup en måned etter at et nært familiemedlem gikk bort under slike omstendigheter. 

Dersom enkelte gjester melder avbud, så tenker jeg man får respektere det - ingen sorg er lik! Men det er ikke ufølsomt å arrangere festen. Man kan rett og slett ikke avlyse slike ting bare fordi noen få står i en situasjon som gjør at man ikke kan delta likevel. Da får man jo aldri gjennomført noe som helst! 

Anonymkode: 954a6...75f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også litt på at de som sørger ofte kan føle på at de vil se at livet faktisk går videre og fortsatt er fint. For noen vil muligheten til å da komme i et bryllup være positivt, selv om jeg forstår hvis enkelte sier nei også på grunn av det. 

Anonymkode: 94ce1...07c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når avdøde slik jeg forstår det var gammel og syk og dødsfallet ikke var veldig brått og uventet, ville jeg ikke avlyst. Livet er både sorg og glede som eksisterer side om side - de vandrer til hope, som det heter i salmen - og man kan ikke sette all glede på vent fordi noen trenger mer sørgetid enn andre. Så er det selvfølgelig helt opp til den enkelte om de føler seg klare til å feire eller ikke - det en avgjørelse man skal ha respekt for uansett.

I min familie hadde vi begravelse og barnedåp med en ukes mellomrom, jeg kan ikke huske at noen så det som noe problem. Snarere tvert imot - det var en ekstra mulighet til å møtes i sorgen og samtidig glede seg over det som fortsatt var.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er en godt voksen - som i gammel person som døde av aldersrelatert sykdom: helt klart avholde som vanlig. 

Om det er barn/ungdom eller en bror - eventuelt yngre person som er søler nærmeste familie: utsette. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...