AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #1 Skrevet 11. november 2021 Hva skjer hvis en under myndig alder mister en av de skilte foreldrene sine (som ikke er gift på nytt)? Blir arv låst til de er 18 og kan disponere pengene selv? Eller vil den andre av foreldrene disponere pengene på vegne av sitt barn? Er dette noe man bør testamentere er ordningen klar for hvordan dette gjøres? Anonymkode: 314b0...6ef
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #2 Skrevet 11. november 2021 Jeg hadde aldri i livet turt å ta i mot råd av KG i en så viktig sak. Her kan du få ukorrekte opplysninger gitt i god tro. Eventuelt kan du høre på @TBergh, han tror jeg vet hva han skriver om. Anonymkode: dc22c...e6b 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #3 Skrevet 11. november 2021 https://help.no/fagomrader/arv/kan-eks-en-bruke-opp-arven-din https://www.nettavisen.no/okonomi/skreddersydd-testament-og-arv-til-mindrearige/s/12-95-3423688350 Anonymkode: 39139...1ea
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #4 Skrevet 11. november 2021 Så en foresatt kan bruke opp dine penger om mor eller far dør? Hvordan er dette lov? Anonymkode: 02c9e...463
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #5 Skrevet 11. november 2021 Er livsarving under 18 år blir arven forvaltet på vegne av barnet. Om ikke annet er oppgitt i testament vil statsforvalteren forvalte arven nettopp for å forhindre at foresatt/gjenlevende fraskilt forelder bruker opp barnets arv. Enig i at slike spørsmål ikke bør stilles her på KG. Ta kontakt med advokat! Anonymkode: e50db...c40 5
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #6 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg hadde aldri i livet turt å ta i mot råd av KG i en så viktig sak. Her kan du få ukorrekte opplysninger gitt i god tro. Eventuelt kan du høre på @TBergh, han tror jeg vet hva han skriver om. Anonymkode: dc22c...e6b Veeel.... Hva begrunner du det med? Jeg har fulgt med en god stund og hadde ihvertfall ikke uten videre hatt tillit til hans råd. Anonymkode: 01519...101 7
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #7 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Veeel.... Hva begrunner du det med? Jeg har fulgt med en god stund og hadde ihvertfall ikke uten videre hatt tillit til hans råd. Anonymkode: 01519...101 Enig. Han kan nok mye om gjeldsordning, men på andre områder tar han ofte feil. Jeg ville holdt meg til første del av rådet, søk råd andre steder enn her. Det er det eneste rådet herfra ts bør høre på. Anonymkode: ab11d...969 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #8 Skrevet 11. november 2021 Vi har overformynderi i Norge, de skal passe på: Hva er overformynderi? Sitat I utgangspunktet sa lovverket at beløper over 75 000 til barn under 18 år, som ble arvet, vunnet eller gitt til barnet på andre måter, skulle forvaltes av overformynderiet til barnet ble myndig. I 2013 ble lovverket dog endret, slik at det nå er fylkesmannen som styrer dette. Dessuten ble grensen samtidig hevd til det dobbelte, slik at et barn kan disponere penger på opptil 164 000 kroner (2014) før overformynderiet griper inn. Jeg vil råde TS til å ta kontakt med en advokat. Anonymkode: f7f8c...13f
Fireflies Skrevet 11. november 2021 #9 Skrevet 11. november 2021 Som mange sier så er ikke KG det rette foraet her. Det står litt om det her: https://help.no/fagomrader/arv/kan-eks-en-bruke-opp-arven-din
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #10 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har overformynderi i Norge, de skal passe på: Hva er overformynderi? Jeg vil råde TS til å ta kontakt med en advokat. Anonymkode: f7f8c...13f Ts her. Har ikke en reell sak men bare lurte. Hørtes liksom ganske ugunstig ut for de som måtte havne i en sånn situasjon. Anonymkode: 314b0...6ef
CAPS LOCK Skrevet 11. november 2021 #11 Skrevet 11. november 2021 Den andre foreldrevergen forvalter arven til den mindreårige arvingen hvis den er mindre enn 2G. Grunnbeløpet er kr 106 399. Hvis den er over 2G, skal den forvaltes av Statsforvalteren. https://www.statsforvalteren.no/portal/vergemal/bank-og-midler-til-forvaltning/ Man kan ikke forandre på hvem som skal forvalte mindreåriges arv, i et testament.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #12 Skrevet 12. november 2021 17 hours ago, AnonymBruker said: Hva skjer hvis en under myndig alder mister en av de skilte foreldrene sine (som ikke er gift på nytt)? Blir arv låst til de er 18 og kan disponere pengene selv? Eller vil den andre av foreldrene disponere pengene på vegne av sitt barn? Er dette noe man bør testamentere er ordningen klar for hvordan dette gjøres? Anonymkode: 314b0...6ef Overformynderiet formynder disse pengene til arvingen er 18 år Anonymkode: 6908c...d6f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå